Maverick Posted March 18, 2011 Report Share Posted March 18, 2011 Läste på skippers blogg att SJFV skulle ta över flyg och sjördäddningen i egen regi. Därtill skall man starta upp verksamheten och få detta att "landa" innan 2012. Personligen känns detta som ett av de mest huvudlösa beslut som någonsin fattats kopplat till statlig flygverksamhet. Det kommer innebära att vi har 4 statliga organisationer som måste bygga upp kontrollmekanismer och ledningsorganisationer för att hantera flygverksamhet (KBV,Försvaret SJFV och Polisen) med allt vad det innebär Därtill skall man ha allt klart innan 2012, vilket borde vara en utmaning i sig. Om en myndighet skall starta upp flygverksamhet vad för regelverk lyden man under då?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted March 18, 2011 Report Share Posted March 18, 2011 Även LFV och Lantmäteriet bedriver flygverksamhet. LFV tror jag äger flygplanet själv och kompetens borde de ha. Lantmäteriet tror jag leasar plan och pilot. Jag har hela tiden undrat varför FV blev av med flygräddningen. Skulle gissa att ett antal generaler tyckte det inte var tillräckligt "insats" och bara kostade pengar. Det rimliga vore att FV eller KBV bedrev flygräddning med helikopter. FV har ju redan helikoptrarna och förhoppningsvis har man inte helt glömt hur man bedriver FRÄD, det är ju inte ens ett år sedan man slutade med det. Men vill man att det ska vara en helt civil verksamhet verkar KBV vara lämpligt. Vad sjöfartsverket ska med egna helikoptrar till begriper jag inte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Granis Posted March 19, 2011 Report Share Posted March 19, 2011 I Storbritannien har regeringen stoppat genomförandet av "Search and Rescue -Harmonisation" ("SAR-H") programmet. Se artikel i "Air International": http://www.key.aero/view_news.asp?ID=2934&thisSection=military. Här var det tänkt att civila operatörer skulle ta över hela flygräddningen i UK. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yman Posted March 20, 2011 Report Share Posted March 20, 2011 Jag har hela tiden undrat varför FV blev av med flygräddningen. Skulle gissa att ett antal generaler tyckte det inte var tillräckligt "insats" och bara kostade pengar. Kostade inte mycket pengar då sjöfartsverket stod för stor del av (om inte hela) kostnaden. Och jag tror snarare att det var politiker och inte generaler som prioriterade bort uppgiften... Det rimliga vore att FV eller KBV bedrev flygräddning med helikopter. FV har ju redan helikoptrarna och förhoppningsvis har man inte helt glömt hur man bedriver FRÄD, det är ju inte ens ett år sedan man slutade med det. Var finns de helikoptrarna?? Det var inte ens ett år sedan man slutade med FRÄD i Kallax, men övriga delar av HKPflj slutade betydligt tidigare. Jag anser inte att det är någon bra idé att lägga in SAR/FRÄD på FM inom överskådlig tid. Inte med den brist på personal och helikoptrar som råder. Dessutom har man inom flottiljen gott om andra uppgifter att sköta. Om 5-10 år vore det kanske möjligt, men tveksamt om det är en bra idé då heller. Tycker det verkar vara en bra lösning på väg, förutsatt att det genomförs på ett kontrollerat sätt. //Y Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vikingman Posted March 20, 2011 Report Share Posted March 20, 2011 Skulle vara intressant att veta hur många 100-tals miljoner man bränt på alla omorganistioner och utredningar i samband med helikopterräddningen. Men det går väl aldrig att få reda på. Finns väl inget intresse av det heller. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
griffon Posted March 20, 2011 Report Share Posted March 20, 2011 Och jag tror snarare att det var politiker och inte generaler som prioriterade bort uppgiften...Javisst, det var framför allt försvarsministern som tyckte försvaret bara skulle syssla med sin huvuduppgift. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted March 20, 2011 Report Share Posted March 20, 2011 Och jag tror snarare att det var politiker och inte generaler som prioriterade bort uppgiften...Javisst, det var framför allt försvarsministern som tyckte försvaret bara skulle syssla med sin huvuduppgift. Jag kan inte låta bli att undra varifrån försvarsministern fått sin uppfattning. Politikernas beslut bygger ju på underlag från försvaret. Jag skulle knappast tro att politikerna helt på egen hand kom på att vi helt plötsligt skulle ha ett yrkesförsvar eller att NBF (på sin tid) var en bra idé. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kryptörn Posted March 21, 2011 Report Share Posted March 21, 2011 Och jag tror snarare att det var politiker och inte generaler som prioriterade bort uppgiften...Javisst, det var framför allt försvarsministern som tyckte försvaret bara skulle syssla med sin huvuduppgift. Jag kan inte låta bli att undra varifrån försvarsministern fått sin uppfattning. Politikernas beslut bygger ju på underlag från försvaret. Jag skulle knappast tro att politikerna helt på egen hand kom på att vi helt plötsligt skulle ha ett yrkesförsvar eller att NBF (på sin tid) var en bra idé. Rekommenderad läsning: Wilhelm Agrell "Fredens illusioner". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted March 21, 2011 Report Share Posted March 21, 2011 Rekommenderad läsning: Wilhelm Agrell "Fredens illusioner". Är det möjligt att få en sammanfattning? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lynx Lynx Posted March 21, 2011 Report Share Posted March 21, 2011 Rekommenderad läsning: Wilhelm Agrell "Fredens illusioner". Är det möjligt att få en sammanfattning? Agrell sammanfattade själv ganska bra med sitt föredrag på Folk och Försvar i januari. Finns bandat på följande länk: http://www.folkochforsvar.se/index.php/rikskonferensen2011/299-tisdag-18-januari-saekerhets-och-foersvarspolitik-denna-mandatperiod-del-2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeadHead Posted March 21, 2011 Report Share Posted March 21, 2011 Länk till Morgonsurs inlägg om en intervju med Agrell, samt länk vidare till intervjun: http://morgonsur.wordpress.com/2011/03/18/wilhelm-agrell-om-sin-bok/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maverick Posted April 17, 2011 Author Report Share Posted April 17, 2011 Då har det hänt igen... Sverige tvingas ta hjälp av Danmark i ett vanligt sjöräddningsscenario 3 fiskare saknade 2 återfunna MRCC:s rapportering som är ganska god källa Kort sumering: Fritidsfiskande båt med 3 personer drabbas av olycka. Första kroppen påträffas av segelbåt, anhöriga hör av sig och anmäler att de tappat kontakt med fiskare i samma omrråde. Eftersökning och identifierng dras igång. Konstateras att deras bil står tom i hamn. Nu drar man igång sökning med Norrlandsflyg Sjöräddningsälskapet med ledning från HMS Jägaren. Efter ett tag ansluter dansk Hkp för att hjälpa till Så.. Analys: Endast en hkp kan norrlandsflyg ställa upp med Varken KBV eller Sjöfartsverket (lotsen) har enheter att avara Vi får ÅTERIGEN lita till Danska resurser Jag har vid par tillfällen målat fan på väggen avseende den nationella kapaciteten avseende HKP i sverige och hur vi skulle kunna hantera ett mellanstort scenario (10-20 skadade som inte kan tas omhand av ytenheter). Känns som att det vore läge att kopplat till Sjöfartsverkets övertagande av SAR kapacietetn i Sverige. undrar om någon är intelligent nog att föreslå dem att köpa in UH60 eller SH60.... Säger inte att de skall vara utrustade med WMS och allt annat godis utan motsvarande strippade maskiner med samma cockpit motorer och annat som FÖrsvarsmaktens kärror... Därtill om man fick drömma skulle det ju ha sina fördelar om denna delen lades under KBV, detta då de ju har flygande enheter och därmed en kommandostruktur att hantera flygande enheter amt en möjlighet att kunna utnyttja kärrorna till ytövervakning med mera vilket skulle kunna ge ett klart mervärde. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kerran Posted April 17, 2011 Report Share Posted April 17, 2011 Skulle inte de kvarvarande HKP 4 helikoptrarna kunna vara en lösning för sjöfartsverket? Det finns ju x-antal långtidskonserverade HKP 4. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maverick Posted April 17, 2011 Author Report Share Posted April 17, 2011 (edited) Skulle inte de kvarvarande HKP 4 helikoptrarna kunna vara en lösning för sjöfartsverket? Det finns ju x-antal långtidskonserverade HKP 4. HKP4 i Fräd/sar rollen försvann ju 1990 (ca) varför om de inte passade då skulle de passa nu?? Varför föra in YTTERLIGARE en hkptyp med få individer, det sista är ju en av anledningarna till att man förde ut HKP11 den var ju bara en interimlösning för AmbHKP rollen till mer permanent system infördes. Fördelar med UH60: Troligvis kan man få samma vispar som FM använder men utan viss extrautrustning (WMS med mera) men med tillförsel av annat (Radar samt troligen AIS och annan radiouppsättning ev) Samma tillverkare som Norrlandsflyg har vilket borde underlätta en typkonvertering av pers Möjlighet till kunskapsutbyte med liknande organisation och troligen också mycket lättare att få utbildning på alla roller genom USA och Gov till Gov upphandling Eventuellt möjligt att samordna viuareutb med Danmark (om de köper liknande kärror har sett rykten om att det trots allt backat ur från den upphandlingen) Möjlighet att ha ett bredare erf utbyte i landet (vet inte hur detta fungerade när vi hade SH89 både i KBV och FM) Man får större kapacitet på maskinerna, jag UPPLEVER kapaciteten på S76 (nuvarande kärra) som mycket begränsad. Jag ser ett scenario framför mig liknande detta:asas Norrlandsflyg överlåter leasing kontrakten på nödvändiga S-76 till KBV/Sjfv Perosnalen tas över Upphandling görs avseende nya SH/HH/UH60 Utbildning sker Kärror levereras Inleasade S-76 behålls som reserv till systemet är i drift När man nått målet återlämnas De S-76 som man leasar Ja detta är hu jag ser på det i alla fall Sedan med en dåres envishet och kanske trista attityd så tycker jag det är suboptimering med en organisation som jobbar med Flyg kopplat till stöd för samhället i någon form. In med skiten undre KBV och se till att skapa mervärden och merutnyttjande för alla istället för att bygga en NY organisation med en begränsad uppgift... EDIT:feta fingrar Edited April 17, 2011 by Maverick Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kerran Posted April 17, 2011 Report Share Posted April 17, 2011 Maverick. Du besrkiver ett dröm scenario som säkert många många hoppas på. US coast Guard använder väl också helikoptern, det borde underlätta. Jag känner inte till så mkt om kustbevakningens flyg. Gick de fort för dem att få sina Bombardier Dash Q300 operativa? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vikingman Posted April 17, 2011 Report Share Posted April 17, 2011 Lärde man sig ingenting i och med Estoniakatastrofen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maverick Posted April 17, 2011 Author Report Share Posted April 17, 2011 Lärde man sig ingenting i och med Estoniakatastrofen? Hänger inte med på vad du menar. Tror att YMAN om han finns kvar är bättre på att säga vilka lessons learned man gjorde från Estonia och Scandinavian star men kan ju nämna de jag direkt ur huvidet känner till: Införande av specialutbildade Brandgrupper som flygs ut till ett brinnande fartyhg (Scandinavian star) Hkp 4:as vinsch var undermålig med flera haverier Ytbärgare som har märka kläder sysn extremt dåligt i vattnet Överlevande kämpar emot att räddas i vissa fall och det innebär behov av att ha hjälm på ytbärgare Att vara snabbt på plats i en liknande scenario gör att man kan rädda folk Av de som räddades dog bara en på sjukhus efteråt. MOB båtarna var meningslösa i det vädrte, bara HKP fungerade tillfredställand eoch räddade 3 ggr fler än fartyg av olika slag, en finks helikopter som mvalde att landa på färjorna för att lä,mna av överlevande istället för att flyga till land räddade 44 personer vilket var mer än alla båtar på plats tillsammans HKP10 räddade i princip de som räddades av svenska enheter (fritt ur minnet) då deras vinschar höll bättre för de oerhörda ansträngningarn Bristande vinshar på HKP4 höll på att ta livet av en svensk ytbärgare som blev hängande och fatade beslutet att kapa linan och bli upplockad av annan enhet Man lärde sig massor.... Men i senare tid har man inte dragit nytta av dessa minnen tyvärr... Inte som jag ser set. Dock kanske sannolikheten att vi får en ny Estonia katastrof väldigt liten. Men när vi måste ta till Dansk kapacitet när voi snackar om en fritidsbåt med 3 personer ombord... Då blir jag rädd.... ja mitt scenario är kanske ett drömscenario... Men som jag ser det är alla andra beslut hål i huvudet av politike reller Sjöfartsverket... Har jag fel??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lynx Lynx Posted April 17, 2011 Report Share Posted April 17, 2011 6 st hkp10 blir väl tillgängliga med början från 2013. Eventuellt kan man väl återställa även de tre hkp10B till SAR-standard. Varför köpa nya när vi har fullt fungerande maskiner i statlig ägo? Ingen kan väl inbilla någon att de skroven skulle vara slut redan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maverick Posted April 17, 2011 Author Report Share Posted April 17, 2011 (edited) 6 st hkp10 blir väl tillgängliga med början från 2013. Eventuellt kan man väl återställa även de tre hkp10B till SAR-standard. Varför köpa nya när vi har fullt fungerande maskiner i statlig ägo? Ingen kan väl inbilla någon att de skroven skulle vara slut redan? Lynx Lynx Fan den var ju rätt intressant den tanken. Tänkte inte så långt *SKÄMS* :banghead: Därtill flyger väl finska gränstrupperna (minns inte det officiella namnet just nu)fortfarande Super Puma.... Edit: Snabb koll på Finnish Border Guard gav att de fortf flyger AS232 därtill har de 17 flygande farkoster att jämföra med Svenska KBV:s 2 Edited April 17, 2011 by Maverick Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted April 17, 2011 Report Share Posted April 17, 2011 Lynx Lynx Nä, Hkp 10 är Superpuma.. inte Lynx.. /E Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yman Posted April 18, 2011 Report Share Posted April 18, 2011 Lärde man sig ingenting i och med Estoniakatastrofen? Hänger inte med på vad du menar. Tror att YMAN om han finns kvar är bättre på att säga vilka lessons learned man gjorde från Estonia och Scandinavian star men kan ju nämna de jag direkt ur huvidet känner till: Införande av specialutbildade Brandgrupper som flygs ut till ett brinnande fartyhg (Scandinavian star) Hkp 4:as vinsch var undermålig med flera haverier Ytbärgare som har märka kläder sysn extremt dåligt i vattnet Överlevande kämpar emot att räddas i vissa fall och det innebär behov av att ha hjälm på ytbärgare Att vara snabbt på plats i en liknande scenario gör att man kan rädda folk Av de som räddades dog bara en på sjukhus efteråt. MOB båtarna var meningslösa i det vädrte, bara HKP fungerade tillfredställand eoch räddade 3 ggr fler än fartyg av olika slag, en finks helikopter som mvalde att landa på färjorna för att lä,mna av överlevande istället för att flyga till land räddade 44 personer vilket var mer än alla båtar på plats tillsammans HKP10 räddade i princip de som räddades av svenska enheter (fritt ur minnet) då deras vinschar höll bättre för de oerhörda ansträngningarn Bristande vinshar på HKP4 höll på att ta livet av en svensk ytbärgare som blev hängande och fatade beslutet att kapa linan och bli upplockad av annan enhet Man lärde sig massor.... Men i senare tid har man inte dragit nytta av dessa minnen tyvärr... Inte som jag ser set. Dock kanske sannolikheten att vi får en ny Estonia katastrof väldigt liten. Men när vi måste ta till Dansk kapacitet när voi snackar om en fritidsbåt med 3 personer ombord... Då blir jag rädd.... Jodå, jag finns kvar... Det du tar upp stämmer ganska bra med verkligheten, men att en ytbärgare höll på att stryka med på grund av fallerande vinsch har jag aldrig hört. Däremot fick en av dem offra en testikel till vinschguden... Jag förstår inte din upprördhet över att danska enheten gick in o hjälpte till. Detta är inget konstigt och skedde även under tiden då försvaret skötte beredskapen. Vid ett eftersök behöver man alla enheten som kan avvaras, att då får hjälp från danskarna är väl optimalt? //Y Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maverick Posted April 18, 2011 Author Report Share Posted April 18, 2011 Det du tar upp stämmer ganska bra med verkligheten, men att en ytbärgare höll på att stryka med på grund av fallerande vinsch har jag aldrig hört. Däremot fick en av dem offra en testikel till vinschguden... Jag förstår inte din upprördhet över att danska enheten gick in o hjälpte till. Detta är inget konstigt och skedde även under tiden då försvaret skötte beredskapen. Vid ett eftersök behöver man alla enheten som kan avvaras, att då får hjälp från danskarna är väl optimalt? //Y Det jag tänker på var att enligt en artikel som fanns på nätet vid ett annat tillfälle då jag letade info kopplat till Estonia och framförallt HKP10 och HKP4:s prestanda i sammanhanget fann jag en artikel om att en ytbärgare hade fått kapa vinschen och landa i det stora svarta för att sedan bli upplockad av en annan hkp (fritt ur minnet en 10:a. Ja jag vet kanske så att jag drar det lite långt. Varför så upprörd Humm... bra fråga egentligen. Det jag vill komma ram till och som JAG anser är det underliggande problemet är att det finns ingen centralstyrning avseende HKP kapacitet inom staten. Ja visst är det bra att vi kan använda gemensama resurser jag ser det bara som "ett svaghetstecken" på att den brist på resurser som verkar finna på även den "civila" sidan av SAR biten. Vi har en mindre incident där amn behöver 2 Hkp och det vi använder är en Dansk som kommer ca 2,5 timme efter larm av MRCC. DET är min mentala problembild... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lander Posted April 18, 2011 Report Share Posted April 18, 2011 Jag förstår inte din upprördhet över att danska enheten gick in o hjälpte till. Detta är inget konstigt och skedde även under tiden då försvaret skötte beredskapen.Vid ett eftersök behöver man alla enheten som kan avvaras, att då får hjälp från danskarna är väl optimalt? //Y Samarbetet med SAR har väl fungerat således bra i Östersjön? var väl för ett tag sedan när ett Svenskt fartyg räddare Ryska fiskare som inte Ryssarna kunde ta hand om? Däremot förstår jag lite "upprördheten" eftersom ett land bör ha ett fungerande och effektivt räddningssälskap som inte behöver förlita sig på att någon annan kan hjälpa. Norrlandsflyg i all heder, men jag ser gärna hellre att man har ett system likt USA och deras Coast Guard. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yman Posted April 18, 2011 Report Share Posted April 18, 2011 Det jag tänker på var att enligt en artikel som fanns på nätet vid ett annat tillfälle då jag letade info kopplat till Estonia och framförallt HKP10 och HKP4:s prestanda i sammanhanget fann jag en artikel om att en ytbärgare hade fått kapa vinschen och landa i det stora svarta för att sedan bli upplockad av en annan hkp (fritt ur minnet en 10:a. Den ytbärgaren blev upplockad av en annan 4a, vars ytbärgare låg bak i kabinen, kved o höll sig för skrevet... Varför så upprörd Humm... bra fråga egentligen. Det jag vill komma ram till och som JAG anser är det underliggande problemet är att det finns ingen centralstyrning avseende HKP kapacitet inom staten. Ja visst är det bra att vi kan använda gemensama resurser jag ser det bara som "ett svaghetstecken" på att den brist på resurser som verkar finna på även den "civila" sidan av SAR biten. Vi har en mindre incident där amn behöver 2 Hkp och det vi använder är en Dansk som kommer ca 2,5 timme efter larm av MRCC. DET är min mentala problembild... Självklart så hade ju det optimala varit att ha 2-3 helikoptrar av superpuma-storlek på varje beredskapsbas och på så vis kunnat klara oss själva. Men det är tveksamt om vi vill betala för det.... Hade motsvarande händelse inträffat under försvarets beredskapstid så tror jag att utfallet hade blivit det samma, vi hade också bara en helikopter i beredskap på varje bas, behövdes det fler så kallades det in en från annan bas, eller så fick man väcka en ny besättning och skicka iväg. Oavsett vilket så hade det gått fortare att larma en beredskapsenhet från ett grannland... //Y Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maverick Posted July 29, 2011 Author Report Share Posted July 29, 2011 Skipperhar ett kortare inlägg om detta at man avser att köpa in 7 kärror för SAR unom sjöfartsveket. Dock kommer som jag förstår det endast 3 kärror att vara tillgängliga från start. Nu är det tydligen så att man siktar på ett medeltungt system och även skipper "föreslår/misstänker/hoppas" att försvarsmakten som betalar för beredskapen inte skall vara nöjda med den begänsade kapaciteten som SJFV planerar. Skall bli intressant vilket system som de väljer. Återigen så hade det varit intressant med en koppling till ett "statligt" behov av hkp Detta med tanke på att FM köper in nya hkp i form av HKP16 medans Sjfv också upphandlar medeltungt system och Polisen drömmer om trupptransporterande hkp i skenet av Norge attentatet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
3924 Posted July 29, 2011 Report Share Posted July 29, 2011 I grunden tycker jag att beslutet är bra då jag inte anser att civilfösvaret skall drivas av företag. Men jag kan nog tycka att KB kanske skulle vara en mer lämplig organisation att bedriva SAR i. Dels för att det redan i dag är en av deras huvuduppgifter med dagens materiel. För att de redan bedriverflygverksamhet och har kunskap om vilka krav de ställer på en myndighet. Att hkp-flottan kan när den inte används till SAR användas till KB,s andra uppgifter som havsövervakning. Samt att KB har ett lång erfarenhet av samarbete med polisen (t.ex. sjöpolisen) när det gäller brottsbekämpning (ljuset av polisens efterfrågan att tillgång till större hkp:er) Sedan tycker jag att FM i fortsättningen även skall ha förmågan att stödja det civila samhället när deras resurser inte räcker till, som är en uppgift som fortfarende finns kvar. ("Med befintlig förmåga och resurser bistå det övriga samhället och andra myndigheter vid behov." / Regeringen.se) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kerran Posted July 29, 2011 Report Share Posted July 29, 2011 Tror Sikorsky Sea Hawk skulle kunna vara något? Den är ju byggd just för de speciella förutsättningar som krävs för att bedriva SAR hkp-verksamhet över haven. Bell 412 tror jag skulle vara en bra HKP för polisens behov. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
3924 Posted July 29, 2011 Report Share Posted July 29, 2011 (edited) Tror Sikorsky Sea Hawk skulle kunna vara något? Den är ju byggd just för de speciella förutsättningar som krävs för att bedriva SAR hkp-verksamhet över haven. Bell 412 tror jag skulle vara en bra HKP för polisens behov. Nja någon av dessa kan jag tänka mig kan komma på tapeten. MH-60T, S-76D eller alternativt AW139-SAR/LE. Själv så tycker jag att MH-60T är en smaklig variant då den både funkar till SAR och LE. Men som sagt uppdraget borde gå till KB (kustbevakningan) Edited July 29, 2011 by 3924 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted July 29, 2011 Report Share Posted July 29, 2011 Men som sagt uppdraget borde gå till KB (kustbevakningan) Den vedertagna förkortningen är KBV. Själv tycker jag att antingen KBV eller FM bör ha ansvaret för SAR/FRÄD. Det sämsta vore dock en lösning där flera aktörer delar på ansvaret. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
3924 Posted July 29, 2011 Report Share Posted July 29, 2011 (edited) Men som sagt uppdraget borde gå till KB (kustbevakningan) Den vedertagna förkortningen är KBV. Själv tycker jag att antingen KBV eller FM bör ha ansvaret för SAR/FRÄD. Det sämsta vore dock en lösning där flera aktörer delar på ansvaret. Sorry my bad. Såg föresten att formuleringen är att "Sjöfartsverket har ansvaret för att det finns räddningshelikoptrar för statlig räddningstjänst Sjö- och Flygräddning" En liten hypotetisk fråga kan Sjöfartsverket deligera uppgiften till annan myndighet och tillslå medel?. Edited July 29, 2011 by 3924 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts