Johan Martin Posted February 25, 2011 Report Share Posted February 25, 2011 Vapen är farliga. Någon som har änglavaktshistorier att dela med sig av? http://failblog.org/2011/02/24/epic-fail-photo-gun-safety-fail/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted February 25, 2011 Report Share Posted February 25, 2011 Vad har det klippet med patron ur att göra? Dom ska skjuta salut, troligtvis med lösa skott. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hajjper Posted February 25, 2011 Report Share Posted February 25, 2011 (edited) Var HV-ungdom och vi skulle markera tavlor under en fälttävlan som 'gubbarna' hade. Det var en fältskjutning och de låg på en höjd på Tofta skjutfält och sköt på 2-400m håll. Momentet var över, Instruktören skickade fram min kompis för att markera. Han älgar iväg som en besatt för att hinna markera så fort som möjligt. Gubbarna var nästan färdiga med sin patron ur när en av soldaterna blindavfyrar (trodde han) och skickade ner ett skarpt skott från höjden. Lyckligtvis bommade kulan min kompis med 10-15m. Jag stod nästan precis bakom hjälten som avlossade sitt vapen och pratade med någon hög chef inom HV. Det kan ha varit RiksHV C som var på besök, det var många år sedan så jag minns inte riktigt. Direkt efter att vi såg att min kompis fortfarande löpte som en besatt började nog den mest kraftfulla utskällning jag någonsin har upplevt. Efter en 10min utskällning som hade fått vilken människa som helst att bryta ihop så lugnade officeren ner sig. Gubben var helt knäckt och fick lämna HV. Det här utspelade sig runt 1999 vid Allhage myr om jag minns rätt. Tillägg: Mannen i fråga hade glömt att tagit ur sitt magasin när han slog fram manöverhandtaget. Edited February 25, 2011 by hajjper Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claaren Posted February 25, 2011 Report Share Posted February 25, 2011 Var HV-ungdom och vi skulle markera tavlor under en fälttävlan som 'gubbarna' hade. Det var en fältskjutning och de låg på en höjd på Tofta skjutfält och sköt på 2-400m håll. Momentet var över, Instruktören skickade fram min kompis för att markera. Han älgar iväg som en besatt för att hinna markera så fort som möjligt. Gubbarna var nästan färdiga med sin patron ur när en av soldaterna blindavfyrar (trodde han) och skickade ner ett skarpt skott från höjden. Lyckligtvis bommade kulan min kompis med 10-15m. Jag stod nästan precis bakom hjälten som avlossade sitt vapen och pratade med någon hög chef inom HV. Det kan ha varit RiksHV C som var på besök, det var många år sedan så jag minns inte riktigt. Direkt efter att vi såg att min kompis fortfarande löpte som en besatt började nog den mest kraftfulla utskällning jag någonsin har upplevt. Efter en 10min utskällning som hade fått vilken människa som helst att bryta ihop så lugnade officeren ner sig. Gubben var helt knäckt och fick lämna HV. Det här utspelade sig runt 1999 vid Allhage myr om jag minns rätt. Tillägg: Mannen i fråga hade glömt att tagit ur sitt magasin när han slog fram manöverhandtaget. Vad hände med skjutledaren? Känns som han begick ett enormt tjänstefel som tillät personer framför skyttarna under patron ur, det var big NO NO när jag gjorde lumpen ialla fall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hajjper Posted February 25, 2011 Report Share Posted February 25, 2011 Vad hände med skjutledaren? Känns som han begick ett enormt tjänstefel som tillät personer framför skyttarna under patron ur, det var big NO NO när jag gjorde lumpen ialla fall. Det minns jag faktiskt inte. Jag minns inte heller vem som var ansvarig på stationen. Men jag håller med dig, han är minst lika delaktig i felet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Wayne Posted February 25, 2011 Report Share Posted February 25, 2011 Under värnplikten blev min grupp beskjutna av en Ksp58:a, det var gruppseldöverfall som övades, en grupp genomförde momentet, en i vänteläge och en som fyller upp ammo. När min grupp påbörjar momentet går vi fram förbi den grupp som står i väntläge,då skjuter ksp skytten en salva på cirka 10-15 skott rakt över oss, cirka 2-3 meter, det regnar grankvistar på oss !!! En annan gång ligger vi på en taskig linje, ser ut som en ostbåge, jag i mitten, cirka halvmetern framför ksp skytten, han skjuter mot mål till höger om mig, ingen fara. Men sen kommer det ett rörligt mål från höer han följer mot vänster och skjuter hela tiden, känner det fladdrar till i snöblusen, då har en kula gått genom snöblusen. Har flera otrevliga minnen med, dom kommer lite senare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
903Lew Posted February 25, 2011 Report Share Posted February 25, 2011 Någon gång på det glada 70-talet skulle farsan panga pickadoll med de andra som gjorde gröntjänst i läkeriet. Då farsan tyckte det var förbannat segt att skjuta pickadoll (tyckte enligt uppgift förbannat bra om kpist och var lite sned på att de inte fick ha dem längre) har han sagt att han gick med tankarna i det blå och tänkte på donnor, dans och tobaksbruk. Vid patron ur så drar han bak manteln, kollar att loppet är tomt men glömmer ta ut magasinet. Eftersom han vill leka Balla Allan sker heller inte blindavfyrningen enligt konstens alla utan i rätt snäv vinkel neråt, något som får både han själv och de flesta runt honom att skita i brallan. Enligt farsan påverkade detta hans liv på flera sätt. - Han tyckte ännu mindre om pickadoll. - Han fick stifta bekantskap med en bajsmacka "...av sådan storlek att jag inte trodde sådana fanns i Sverige." - Han såg jävlarimig till att sköta sig på vallen. Det värsta jag själv varit med om är att jag hittat en skarp bula i ett magasin dagen efter skarpskjutning. Eftersom skjutningen dagen innan avslutats i mörker och allmän komighet hade både jag och visiterande chef helt sonika missat, något som blev lite pinsamt när vi dagen efter hade visitation innan lös. Dock förstod jag verkligen varför visitationer före/efter skjutning är nödvändiga, misstag händer så jävla lätt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Wayne Posted February 25, 2011 Report Share Posted February 25, 2011 Dock förstod jag verkligen varför visitationer före/efter skjutning är nödvändiga, misstag händer så jävla lätt. Kan skita sig ändå, under våran slutövning var det skarpt/löst varannan dag under några dagar. Efter en dag med skarpskjutning glöms det bort två tuber med granater till GRG:et, laddaren var nog ganska comig med som inte kom ihåg att visa upp dom. Dom var laddade med 20 mm, nästa dag under lösskjutningsövningen laddar dom med dessa skarpa, skytten känner direkt att det inte är eldmarkering laddat i bulorna. Han sköt mot en Bv206 som var övningsfordon, 20mm granaten går in strax under föraren, slår mot centrumbalken och går upp mot motorn. Slår sig igenom plasten i motorkåpan, splitter yr runt i kupén. Som tur är sitter ingen på passagerarsidan, föraren får ingen skada utan reagerar bara på att vagnen stannar. Kunde slutat mycket illa, ansvarigt befäl för visitation dagen innan tog det väldigt hårt, vet inte det exakta efterspelet då vi muckade strax efter. Under en PEK skjutning med HV skjuts det två !! vådaskott från det bakre viloläget under samma dag. Händelserna utspelar sig för cirka 15 år sedan, numera tycker jag det är mindre allvarliga incidenter som inträffar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sten tecknare Posted February 25, 2011 Report Share Posted February 25, 2011 Ännu en liten historia från det mörka Afrika. Strax efter nyår 1963. FN-trupp med svenskarna i spetsen har intagit Kaminaville och ligger nu förlagda på gendarmernas camp i staden. Läget är spänt och man har inte riktigt koll på läget. En gendarmbat har stuckit i ordnade former. Den andra har skingrats i oordnad flykt. Svenska bat har grävt ner sig beredd att försvara campen vid ett ev. motanfall. Det är natt en KP-patrull återvänder efter en rektur. Skytten gör patron ur på den dubbla lv-ksp m36. Stressad och trött glömmer han att känna i ordentligt patronläget. Ett skott går av när han slår fram slutstycket. Till historien hör att kulan slår ned bredvid ett dubbelpostvärn. Posterna som är på helspänn besvarar elden ut i den mörka terrängen runt basen. Eldgivningen piggar upp några andra poster, som också tycker sig se fiender. Plötsligt har vi ett motanfall på halsen, som vi har satt igång själva. Riktigt så farligt var det inte, efter ett par sprida skottsalvor mot obefintliga fiender, lade sig lugnet igen och vi kunde försöka få lite välbehövlig vila. Jag vet inte vad som hände med den olycklige ksp-skytten. Antar han bl.a. fick komplimenterande utbildning i "patron ur" på ksp m36. Hälsn Sten Bild från gendarmcampen Kaminaville Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skalman Posted February 25, 2011 Report Share Posted February 25, 2011 Det värsta jag var med om var inte särskilt dramatiskt, men en smula obehagligt ändå. Det var slutövning och vi åkte Sprinterbuss mot Boden efter vårt QRF-pass, jag sitter i baksätet med den vaktladdade AK5:n fastspänd i de där "vapenhållarna" som finns på golvet. Föraren höll väl antagligen alldeles för hög hastighet, och vinterväglaget gjorde vägen mer ojämn än vanligt. Plötsligt kommer ett rejält gupp, och alla hoppar en till en smula. Hoppar till verkar också min AK5:a göra, och jag tycker mig höra ett ljud som låter oroväckande likt en mantelrörelse. Det var väldigt sent (eller tidigt, beroende på hur man vill se på saken) och vi var alla jävligt trötta, så jag minns inte om det uppstod en diskussion då eller inte om huruvida vapnet faktiskt mantlade sig själv, men jag minns i alla fall att jag höll fast vapnet ordentligt resten av färden, då jag inte riktigt litade på Sprinterns vapenhållare efter det. I alla fall, vi kommer fram, gör patron ur, och mycket riktigt, jag har en kula i loppet. Visst, vapnet var rätt gammalt och slitet (det tog dem hela GSU:n att byta ut den milt sagt lättmanövrerade säkringen som jag fick anmärkning på varje gång ett nytt befäl inspekterade), men hur i hela friden det lyckades mantla sig själv på det sättet övergår mitt förstånd... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
01/B3 Posted February 26, 2011 Report Share Posted February 26, 2011 Jag har två civila minnen av överskjutningar. Den första var under segling med familjen i mitten av 1980-talet utanför Hemsön. Då sköt KA 5 med 15,2 cm-batteriet HÖ1 mot mål längre ut. Jag (då max 10 år) skrev ett brev till KA 5 och fick veta att det inte var någon risk att skjuta över båtar. Nu när man lärt sig lite mer om precisionen i KA vapensystem tänker man i stället att det skulle varit häftigt ifall målet varit lite närmare Våren 1996 studerade jag arkeologi och besökte med kursen några fornlämningar vid Haväng intill Ravlunda skjutfält där skjutningar pågick. Plötsligt hör vi något passera över oss surrande vilket var mer obehagligt än KA-målet vid horisonten ovan. Det hade varit intressant att veta var de sköt och mot vad men uppenbarligen kan rikoschetter ta sina egna vägar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manzon Posted February 26, 2011 Report Share Posted February 26, 2011 Såg den här filmen på "Kossan.se". Kunde gått illa... Aj aj aj Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skalman Posted February 26, 2011 Report Share Posted February 26, 2011 Såg den här filmen på "Kossan.se". Kunde gått illa... Aj aj aj Det är ju exakt samma video som i första inlägget. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jerah Posted February 26, 2011 Report Share Posted February 26, 2011 Under FSUn så gjorde vi skyddsvaktsprovet, skytteprovet,(mantla, 2skott, 2sekunder från grundställning?). Min grupp gick det bra med och vi ältade inte så mycket över det. Men sedan när nästa grupp skulle gå så... Det gick till som så att man stod på led, sköt och därefter gick fram och kollade. I vanlig ordning med andra ord. Så de sticker fram för att markera och då får en kille för sig att stanna kvar och göra patron ur. Patron ur genom att ta ut magasinet och skjuta från höften i ca 45 grader. En patron for iväg och landade ca 3m från min vän. Han fick tydligen en rejäl utskällning och motiverade sitt beteende med att säga att vapnet "borde ha varit tomt". Till det så kom det sen att han hade laddat magasinet med flera patroner än vad vi tilldelade. Vid hade senare Högvakt ett antal dygn. Det var sensommar och fint väder. Vid hade gått av och på ett antal gånger nu, det var rutin göra. Vi hade drillat hela förförandet flera gånger innan första pågång och varje morgon innan avfärd. Så vi var helt enkelt väldigt trygga i oss själva när vi gick av och på. Som alla vet, så är högvakten mycket teater. Varje rörelse är överdriven, varje min extra kärv, varje befäl en levande staty med permanent stenansikte. Så vi går på, den avlösta plutonen går av och ut på terrassen där de ska göra Patron Ur. Som vanligt så är det en flock av turister som omringar terrassen, allt från mor och far som vill se fina Kalle i uniform till den gyllene horden och allt där emellan. Vi kör relativt enkelt patron ur, men denna kör med något mer ambitiöst med karbiner som slängs runt och Gud vet vad. Iaf, Vapnet ställs i 45grader uppåt, magasinet dras ut... Och Femtio man agerar som en när de drar tillbaka slutstycket medan en urtypisk Befäl ala Patton ser på. Och då ser vi det, likt en gyllene tår så flyger en patron ut. Vapnen ska ju aldrig vara laddade, och det finns inte heller något incitament för göra en sådan manöver under dygnet. Och ändå, så flög patronen ut. Patton stod kvar, men om ögon kunde döda. Så skulle förmodligen den soldatens hela historia ha blivit tillintetgjord i det ögonblicket. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kevva Posted February 26, 2011 Report Share Posted February 26, 2011 Har varit med om att frivillig orgare deltagit på stridsskjutning, tant modell bred om underlivet, utan kondis och trött slut och inte på alerten hela tiden. Påpekade detta till övningsledaren men denne lät det hela fortgå. Vid patron ur i mörkret som frivillig organ genomförde i HANDSKAR!!! missar även denna att ta ut magasinet och blindavfyrar inte i målriktningen utan mot mina fötter.......kulan slog ned ca 1 dec framför foten. Därefter slut på deras deltagande.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sten tecknare Posted February 26, 2011 Report Share Posted February 26, 2011 01/B3 nämner överskjutningar och Ravlunda, då påminner jag mig en liten historia. Jag var korpral på IS1 P 2 1959. Vi skulle lära oss lite om artilleri och följde A 3 skjutningar på Ravlunda. Ett batteri ur pansardiv (15,5 cm haubitsar) var grupperat i närheten av Brösarp. Vi följde en e-patrull bestående av kadetter. Vår plats var; nedanför landborgen ungf mitt på Ravlundafältet. Vi följde med spänt intresse förberedelserna för att bekämpa ett mål ca 1000 m snett fram till vänster om oss ner mot stranden. Allt var klart för att skjuta ett sättningsskott. Vi kunde höra eldkommando, räkning och skottet i radion. Plötsligt kommer det ett expresståg rusande över våra huvuden för att sluta i en ordentlig krevad ca 500 m snett till höger om vår u-plats. Snacka om att missa målet som tur missade de även oss. Detta utlöste en febril verksamhet, med snurrande på skivor, koll på kartor, mycket snack i radion. Faktiskt ganska underhållande när man inte själv är inblandad. Så småningom lyckades man komma rätt och bekämpa målet med en imponerande eldkraft. Lärdomen för oss var, att man skall passa sig väldigt noga när artilleriet är inblandat. Finns det någon historia om någon e-patrull som lyckats skjuta sig själv. Skickar med en gammal bild från Ravlundafältet. Det är pvrobot SS11 som sticker iväg. Kanske var det en pvrobot du hörde. Det hände en del intressanta saker med dem också, men det är en annan historia. Hälsn Sten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hobokan Posted February 27, 2011 Report Share Posted February 27, 2011 Jag gjorde värnplikten på Marinbasen -05 och där hade vi en incident en gång. Min grupp skulle lösas av från vårt pass i vakten och hade kort innan gjort vård på våra pistoler. Eftersom vi hade haft skarp tjänst så hade vi skarpa patroner i våra magasin. Vården var inga konstigheter men det var ju inte meningen att magasinen skulle i pistolerna när vi var klara vilket en kille gjorde... Jag tror att han gjorde mantelrörelse i vårdrummet och sen stoppade ner vapnet i hölstret. Sen tror jag att vårt befäl (som inte var med under vården) frågade om alla gjort patron ur och svaret blev ja och därefter blindavfyrade vi i en sandlåda utanför vakten. Den här killen avlossade således ett skarpt skott i sandlådan. Jag minns inte riktigt efterspelet men hans betyg drogs nog ner en del p.g.a. incidenten. Vi hittade kulan (och en annan...) i sandlådan så jag vet att han har den på väggen nu som minne. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted February 28, 2011 Report Share Posted February 28, 2011 (edited) Under en FBU-kurs hade vi omväxlande skarp- och lösskjutningar, naturligtvis med ordentliga visitationer mellan. I det sista momentet för kvällen är en dubbelsidig lösövning. Jag är B-styrka och lallar omkring lite runt en byggnad som det är meningen att A-styrkan ska göra eldöverfall på. A-styrkan lyckas göra ett riktigt fint gemensamt eldöppnande. Efter några sekunder ser jag ett glödande rött ljus flyga förbi till vänster om mig. Det påminde om ett spårljus, men det rörde sig långsammare och i ganska hög bana, ungefär som en rikochett av språljus. Strax efter hör jag "Avbryt! Avbryt! Eld upphör! Alla samlas vid UFA." Väl samlade får vi order om att plundra alla magasin. I ett av magasinen påträffas två spårljuspatroner. Jag drar mig då till minnes att en av soldaterna under skarpskjutningen tidigare på dagen hade tyckt att det var en god ide att ladda de tre nedersta patronerna i magasinet med spårljus "så att man vet när magget är slut"... Edited February 28, 2011 by eskil Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Emil Posted February 28, 2011 Report Share Posted February 28, 2011 @Eskil: Borde inte lösskjutningsanordningen ha stoppat kulan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted March 1, 2011 Report Share Posted March 1, 2011 @Eskil: Borde inte lösskjutningsanordningen ha stoppat kulan? Man kan ju tycka det. Vad som hände med lösskjutningsanordning eller vapen vet jag inte, jag fick inte se dem efteråt, jag vet/minns inte ens om det var en AK4 eller AK5. Men jag kan föreställa mig att kraften i en skarp kula är tillräcklig för att slita loss lösskjutningsanordningen från gängorna om det inte leder till pipsprängning (varvid lösskjutningsanordningen ändå borde lossna). Det enda jag fick se var lyssatsen som flög iväg i en ganska kraftlös bana. Om den flög iväg på egen hand efter att kulan splittrats eller om den satt inkilad i en lösskjutningsanordning som flög iväg gick inte att se. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted March 1, 2011 Report Share Posted March 1, 2011 Lösskjutningsanordningen skall hålla för 2-3 skarpa (har jag för mig att det är, är inte helt säker på antalet) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blanco Posted March 1, 2011 Report Share Posted March 1, 2011 (edited) Uppgiften för dagen är att öva eldöverfall i gruppsstorlek med AK5 och Pskott. Platsen är Skövdeskjutfält, och tiden är mitten av 2000-talet en av sensommarens sista dagar. Det som övades var eldöverfall med god tid till övers, och därmed självklart övas hela genomförandet torrt och utan ammunitionsinsats i några gånger för varje grupp innan, som sig bör. Lösskjutningsarnordningarna var påskruvade och visiterade redan då vi anlände till övningsplatsen, och magasin påfylldes strax därefter, och även pansarskotten laddades med lös-20mm ammunition. Instruktionerna är klara, inga magasin i vapnen, och endast torravfyrning för att öva samtidigt eldöppnande, alltså inget eldöppnande och därmed ansågs det heller inte behövas comtacs eller proppar för torrövningarna. En grupp i taget övar ett komplett genomförande och går sedan i vänteläge för utvärdering, övriga väntar. Några grupper genomför, och jag ser hur ytterligare en grupp gör ett lågt framryckande till eldställningarna som består av sedan tidigare grävda två-manna-värn. Min grupp sitter ett tiotal meter bort och ser bara ryggarna av soldaterna och hör heller inga röster, men huvudena vrider sig åt höger och vänster då och då, så order ges troligen. Gruppen i värnet sjunker ner skyddet i sina värn och en observatör håller uppsikt, och efter några sekunder kommenderas pansarskottsskyttarna i eldställning och vi ser hur de går upp i ställning, drar transportsäkringen, kontrollerar bakåt och anmäler färdig till gruppchefen som kommenderar övriga i gruppen i eldställning. Högst en sekund passerar och gruppchefen kommenderar "ELD". Istället för tystnaden som tidigare ekat när grupperna genomfört så avfyrar nu en av pansarskottskyttarna med en bedövande knall (man anar inte hur högljudd 20mm Pskott är, förens man hört dem utan hörselskydd på nära håll) och tystnaden är total i någon sekund, innan övningsledaren kommenderar "Avbryt avbryt, eldupphör". Pansarskottsskytten visar sig senare helt enkelt ha glömt att vapnet var laddat och bara tänkt att han skulle ladda och sedan torravfyra vapnet. Gruppen som deltog, samt befälet som ledde deras genomförande fick ljudvila i (jag vill minnas) en vecka efteråt och gick runt med comtacs en hela dagen därefter, men inga fick permanenta men. Dock hade de blivit lite skärrade av att se kamraten som delade värn med pskottsskytten kollapsad direkt efter den oväntade avfyrningen i värnet. Han minns själv inte att han föll, utan bara knallen, och sedan vaknar han kollapsad över värnkanten. Det var nog den värsta våda incidenten som jag kan minnas. Liten annan möjligtvis makaber deltalj, som vi noterade när vi gjorde högvakten vår-vinter 2007, var att bakom ett litet inramat porträtt av HMK som hängde på väggen i högvaktsflygelns sovkvarter, så fanns det det vad som var väldigt likt ett kulhål. Vi tog aldrig reda på det säkert, men vi hade hört att några månader innan vi gjorde vår högvaktstjänst, så hade en värnpliktig vådaskjutits till döds i just ett sådant kvarter när han rengjorde sitt vapen. Ryktet gick att kulhålet var just från den incidenten. Edited March 1, 2011 by Blanco Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Proto Posted March 3, 2011 Report Share Posted March 3, 2011 (edited) I början på 90-talet, instastyrkan är i skarp tjänst med vapen och ammo utdelat. Vi sitter 5-6st och spelar kort på det ena logementsrummet (små rum med plats för 6 bäddar). Ett skott hörs någonstans strax utanför vårt rum i korridoren eller nåt sånt. Korten flyger och vi greppar våra vapen, vi "tar korridoren", påbörjar ett sök och i första rummet sitter en kamrat med ak5an i händerna, det luktar och är disigt av krutrök i rummet. Killen som tillhörde en senare inryckt omgång vpl, har utfört vapenvård och avslutat med att blindavfyra. Men tyvärr var hans hjärna i automatmodus, ett magasin stoppades i vapnet(vaktladdat vilket var standard) men så utförs ännu en blindavfyrning, tror han.. Kulan tog ca 5cm från dörrkarmen i maghöjd ungefär. 10cm mer åt ena hållet och den hade gått in i rummet vi befann oss i. Vi väntade att nåt befäl skulle komma springande, men inget hände, inget rapporterades heller. Sammanhållningen var bra, likaså kamratskapen, men killen skrev upp sig på alla, alla skitpass resten av sin tjänstgöring utan att någon nämnde något om det. Utöver detta har jag varit med om två tillfällen där skott har avlossats vid ptr ur. Båda utförd av personal med handskar på sig som inte känt efter ordentligt i patronläget på ak4an. Har själv lyckats avlossa ett skott med ksp58 under ett förevisande moment av "ladda", manöverhandtaget förs bakåt, sedan på väg framåt går ett skott av. Skjutledaren en major som låg som laddare gav vapnet skjutförbud. Skottet tog i skjutvallen. Edit, ksp58 skalld et vara, 36an fick jag aldrig förmånen att skjuta. Edited March 4, 2011 by Proto Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Meteor Posted March 3, 2011 Report Share Posted March 3, 2011 Har själv lyckats avlossa ett skott med ksp56 under ett förevisande moment av "ladda", manöverhandtaget förs bakåt, sedan på väg framåt går ett skott av. Skjutledaren en major som låg som laddare gav vapnet skjutförbud. Skottet tog i skjutvallen. Om du menar Ksp58 så händer detta om säkringsomställaren står på "S" när vapnet spänns upp. Slutstycket följer helt enkelt med manöverhandtaget fram igen. Kom ihåg mantrat "Spänn upp -Säkra!".. Finns en anledning till att man spänner upp före man säkrar.. Dock skall det inte gå att säkra när mekanismen är framförd, men det är en annan femma. Skulle säga att detta är det vanligaste felet på Ksp58 rent säkerhetsmässigt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Emil Posted March 3, 2011 Report Share Posted March 3, 2011 En annan grej med Ksp. 58 är ju att mekanismen kan åka fram om det inte är tillbakdraget rejält då man spänner bak och säkrar, öppnar man då luckan och det är en kula i loppet går det skottet av. Hmm vet inte riktigt om berättelsen hör hemma här men har ett minne av att jag dragit den förut på soldf. men ja detta är under min värnplink på ett pansarskyttekompani (med strf.90) för er som inte vet så fungerar det så att skyttesoldaterna har sina (reducerade) stridspackningar i vagnsluckarna som är tillgängliga ifall man står på stridsfordonet. Vid ingåendet av stridsförläggning så sätter en plutons skyttesoldater upp ett tält och sover i det medans vagnsbesättningar sover i vagnarna, dock är en av de tre vagnarna post dvs vagnsbesättningen är vaken och observerar samt har koll på radion. Under en sådan förläggning så har en skyttesoldat bestämt sig för att hämta godis ur sin stridspackning och han ska banne mig inte dela med sig till vagnsbesättningen så han vägrar förfråga "Säker vagn?" som ska göras när man hoppar upp på en vagn så att vagnsbesättningen inte ska få reda på att han ska hämta sitt dyrbara godis, än värre har han inge hörselskydd på sig heller. Just när han står där uppe och hämtar sitt godis så händer något, det ska tydligen övas eldöverfall så övningsledarna fäller upp ett stridsfordonsmål just då. Sagt och gjort skytten upptäcker det direkt och brakar loss med Akan, samtidigt som ja en soldat utan hörselskydd står och har just fått tag på sitt godis. Kan väl säga så mycket som att han fick hörselskador iaf. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hajjper Posted March 3, 2011 Report Share Posted March 3, 2011 Utöver detta har jag varit med om två tillfällen där skott har avlossats vid ptr ur. Båda utförd av personal med handskar på sig som inte känt efter ordentligt i patronläget på ak4an. Jag blir bara förbannad när jag läser sånt. Hur svårt är det att ta av sig handsken och peta in ett finger? Ser jag någon soldat i min närhet som känner efter med fodrad handske så kommer jag inte vara snäll. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Proto Posted March 4, 2011 Report Share Posted March 4, 2011 Utöver detta har jag varit med om två tillfällen där skott har avlossats vid ptr ur. Båda utförd av personal med handskar på sig som inte känt efter ordentligt i patronläget på ak4an. Jag blir bara förbannad när jag läser sånt. Hur svårt är det att ta av sig handsken och peta in ett finger? Ser jag någon soldat i min närhet som känner efter med fodrad handske så kommer jag inte vara snäll. Kan tillägga att båda var Reservofficerare.. detta var i början på -90 talet i FBUs regi. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sten tecknare Posted March 4, 2011 Report Share Posted March 4, 2011 Kan tillägga att båda var Reservofficerare.. detta var i början på -90 talet i FBUs regi "Hobbykrigare" Aj-Aj, här trampar vi på en öm tå. Men jag har sett en hel del, inom min tid i pansartrupperna (bl.a. som stridsdom AFÖ 61), och sedan som stabsass. på etappbat (tre repövn). Det är tur att vi hade kunniga underbefäl. När kalla kriget hettade till under början av 60-talet, då hade vi hela brigader inne och repövade, med allt vad det innebär. Tyvärr kan man inte läsa sig till allt. Speciellt när verkligheten i busken inte överensstämmer med texten i böckerna. Säkerheten får man inte tumma på och det är chefen som är ansvarig att den upprätthålls och underlydande har rätt utbildning. Jag skall inte dra alla över en kam, jag har träffat på några dugliga reservare också. Förhoppningsfullt är det ett annat läge i dag när de flesta är stamanställda och välövade. Hälsningar Sten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts