Vakten_F4 Posted April 23, 2003 Report Posted April 23, 2003 Gör om gör rätt!! Vänstra benfickan, Ers Majestät ! (och namnbrickan dessutom ) Quote
Guest Lt. payne Posted April 23, 2003 Report Posted April 23, 2003 Om man är KUNG då får man ha vilken ficka som helst öppen. Quote
Vakten_F4 Posted April 23, 2003 Report Posted April 23, 2003 Om man är KUNG då får man ha vilken ficka som helst öppen. Ja, frågan är vem som ska tillrättavisa honom? Quote
Pingo Posted April 23, 2003 Report Posted April 23, 2003 Högst befäl på plats bestämer klädselreglers avvikelser. Quote
Guest Lt. payne Posted April 23, 2003 Report Posted April 23, 2003 Vad är det för några HM talar med? Quote
Vc_90 Posted April 23, 2003 Report Posted April 23, 2003 Något jag reagerar över är varför killen inte har basker! Han ser lite vilsen ut med en sketen mössa på huvudet... Quote
Vakten_F4 Posted April 23, 2003 Report Posted April 23, 2003 Högst befäl på plats bestämer klädselreglers avvikelser. Ja det är väl han det! Men om ÖB oxå är där, vem bestämmer då? Sten, sax & påse?? Quote
Dahlberg Posted April 23, 2003 Report Posted April 23, 2003 Ja, Konungen står ju över ÖB, så den enda som kan ge honom order är ju han själv (förutom Silvia). Å andra sidan ska man ju rätta sig, i bla hur man klär sig, efter befälet. Konungen är ju således Allas befäl, vilket leder till att man kan ha öppna benfickor, gå utan namnbricka, ha långt oklippt nackhår och ha allmänt kutryggig hållning... (Förlåt kungen om Du läser det här, men det är dagens realitet!) Quote
Pingo Posted April 23, 2003 Report Posted April 23, 2003 Högst befäl på plats bestämer klädselreglers avvikelser. Ja det är väl han det! Men om ÖB oxå är där, vem bestämmer då? Sten, sax & påse?? HMK är Amiral ..ÖB är General. HMK bestämmer Quote
Guest Lt. payne Posted April 23, 2003 Report Posted April 23, 2003 Högst befäl på plats bestämer klädselreglers avvikelser. Ja det är väl han det! Men om ÖB oxå är där, vem bestämmer då? Sten, sax & påse?? Fyra guldstjärnor av den kalibern på kragspegeln talar om vem som bestämmer spelreglerna. Quote
SFC Posted April 23, 2003 Report Posted April 23, 2003 Vad är det för några HM talar med? Schweiziskt besök vid Markstridsskolan (MSS) Quote
Pingo Posted April 23, 2003 Report Posted April 23, 2003 Något jag reagerar över är varför killen inte har basker! Han ser lite vilsen ut med en sketen mössa på huvudet... Hmm...HMK i basker......nää inte en gång till....har sett honom i pansarbasker ...*gråter* Quote
Dahlberg Posted April 23, 2003 Report Posted April 23, 2003 Vad är det för några HM talar med? På uniformen ser man att det är en Szchweizisk soldat, och tittar man närmare på hans gradbeteckning (som ungefär ser ut som en guldkringla med två guldblommor på) så ser man att det är en generalmajor... Mer vet jag inte... Quote
Vakten_F4 Posted April 23, 2003 Report Posted April 23, 2003 Högst befäl på plats bestämer klädselreglers avvikelser. Ja det är väl han det! Men om ÖB oxå är där, vem bestämmer då? Sten, sax & påse?? HMK är Amiral ..ÖB är General. HMK bestämmer HMK är väl general, amiral och general (Flygvapnet, marinen & armén)? Amiral är väl lika "högt" som general?? Eller var jag full och/eller har dåligt minne av "Svensk Soldat"? Quote
Pingo Posted April 23, 2003 Report Posted April 23, 2003 (edited) Högst befäl på plats bestämer klädselreglers avvikelser. Ja det är väl han det! Men om ÖB oxå är där, vem bestämmer då? Sten, sax & påse?? HMK är Amiral ..ÖB är General. HMK bestämmer HMK är väl general, amiral och general (Flygvapnet, marinen & armén)? Amiral är väl lika "högt" som general?? Eller var jag full och/eller har dåligt minne av "Svensk Soldat"? Självklart....men jag tror att på bilden är HMK högst befäl. Edit: Men visst är det dålig att inte ha fickan stängd. "HMK...Ficka STÄNG!!" Edited April 23, 2003 by Pingo Quote
Forumsledning Kimster Posted April 23, 2003 Forumsledning Report Posted April 23, 2003 Okej nu har disskuterats baskerstuk i någon tråd.. och ja jag kan väll bara hänvisa till killen i grön basker tror jag det är t.o.m som står direkt till vänster om killen som fipplar med kameran. Ser ni.. märket mitt i pannan helt IG enligt mig... Jag vågar inte svära på förband men det ser ut som K3´märke (arghh hur kan ni) alltså samma som blågul-snubben har till höger i bild... usch och fy.. Quote
LeadHead Posted April 23, 2003 Report Posted April 23, 2003 Om han är från K3 borde han väl ha röd basker? Quote
106 Posted April 24, 2003 Report Posted April 24, 2003 Om han är från K3 borde han väl ha röd basker? Nej, det har väl avhandlats ett par gånger men OK då. K3 (husarbataljonen) = mörkgrön basker FJS (som visserligen lyder under K3) = vinröd basker FöMusC = klarröd basker Slut, Klart Slut Quote
daedalus Posted April 24, 2003 Report Posted April 24, 2003 (edited) Något jag reagerar över är varför killen inte har basker! Han ser lite vilsen ut med en sketen mössa på huvudet... Om det är HM du menar så kan jag hålla med, HM borde damma av sin kungakrona. Respekt Med sabel i hand: FRAMÅT! Edited April 24, 2003 by daedalus Quote
Thorleif Posted April 24, 2003 Report Posted April 24, 2003 Ja han med basker märket mitt i pannan e så mycket IG det kan bli! o Kungen ta inte illa upp men du ser ut som ett herke ! Quote
Guest Rattara Posted April 24, 2003 Report Posted April 24, 2003 Vem som har högst grad är irrelevant. Grunden är att den mest lämpade leder verksamheten. Och då torde kungen vara diskvalificerad i de flesta sammanhang. Quote
Guest Dedicated Posted April 24, 2003 Report Posted April 24, 2003 Vi kan nog alla glädjas åt att slippa se GÖRAN i uniform fler gånger. HMK försöker åtminstone........och ser åtskilliga ggr bättre ut i uniform än vad GÖRAN nånsin kommer att göra...... Quote
Livhusaren Posted April 24, 2003 Report Posted April 24, 2003 Kimster. Han med kameran är från K3 och han med baskeremblemet mitt i pannan är nog oxå från k3 om jag inte minns helt fel kolla på denna adress och bedöm själv?? http://www.k3.mil.se och gå in på fliken (ASÖ första dagen kungen inspekterar LBB & UAV) han håller i så fall tavlan jag tror det är samme person som sagt. Mvh Livhusaren Quote
darkstar Posted April 24, 2003 Report Posted April 24, 2003 Låt oss nu skriva ett brev till den som har makten att ändra på detta vansinniga uppträdande - Hennes Majestät Drottningen! Även om HMK inte skulle erkänna det så är det nog hon som för befälet hemmavid. För om vi säger "HMK, ficka stäng!" så tar han det inte lika allvarligt skulle jag tro. Sen är jag beredd att ge bort min basker så att vår konung får en av rätt färg.... (Nog om detta!) Armén får nu baskrar, vilken färg har HMK då? Quote
SFC Posted April 24, 2003 Report Posted April 24, 2003 Sen är jag beredd att ge bort min basker så att vår konung får en av rätt färg.... (Nog om detta!)Armén får nu baskrar, vilken färg har HMK då? Enligt UniR FM skall generalsperson bära mörkblå basker. Slut. Quote
Vakten_F4 Posted April 24, 2003 Report Posted April 24, 2003 Men herregud, BYXKROKEN kungen!! Dax för en ny GSU kanske?? Quote
Guest Lt. payne Posted April 24, 2003 Report Posted April 24, 2003 Nu tycker jag att vi som svenska soldater visar HMK lite respekt och slutar gnälla om detaljer... Quote
Fu Frippe Posted April 24, 2003 Report Posted April 24, 2003 Ok att HMK inte ser ut som en mönstersoldat som har puts och studs som specialinriktning, men det är faktiskt så att HMK kan gå klädd i kokkärl och dammvippa om han vill! Är man högsta "tesägare" för alla vapenslag så är man! Det måste ju vara svårt att välja vilken huvudbonad man ska ha, när man tillhör alla vapenslag. Kanske HMK borde ha en basker med alla färger på?? ;) Fast krona på HMKs huvud hade varit coolare! Quote
The Swede Posted April 24, 2003 Report Posted April 24, 2003 Men herregud, BYXKROKEN kungen!! Dax för en ny GSU kanske?? Jag kan garantera dig att HMK inte är den ende i försvaret som INTE använder byxkrok/band. The Swede Quote
Recommended Posts