Longan Posted April 11, 2011 Report Posted April 11, 2011 Någon som har siffror på antal sökande till OP kontra antal platser? Quote
Jerah Posted April 11, 2011 Report Posted April 11, 2011 Nope, men en kvalificerad gissning är 400 på 60 alt 40 platser enligt tidigare poster. Jag vill minnas att de populäraste var Livgardet, Amf (14 på 5 platser), K3 och angränsande. Populärt (som jag noterade) var skytte/spaning (10+ på 5 platser), MP/Säk (20 på 4 platser), Jägare, etc. Andra var Nautik på Amf, Tolk och Undsäk/Mark. Minst var det till mer nischade tjänster och förband som, i lekmans ögon, verkar "lökiga". Exempelvis Enköping och telekrig. Boden var också allmänt impopulärt, men tolka inte in för mycket i det här -Jag var ju mest fokuserad på att välja mina tjänster och inte så mycket på de tjänsterna som inte intresserade mig. Själv blev det i andra handsval Eldledning på P7, med heroiska 2 sökande på 4 platser (!). Quote
Odi et Amo Posted April 12, 2011 Author Report Posted April 12, 2011 52 RO SOU, finns det fler RO utbildningar än undsäk? Quote
Krook Posted April 12, 2011 Report Posted April 12, 2011 Nope, men en kvalificerad gissning är 400 på 60 alt 40 platser enligt tidigare poster. Jag vill minnas att de populäraste var Livgardet, Amf (14 på 5 platser), K3 och angränsande. Populärt (som jag noterade) var skytte/spaning (10+ på 5 platser), MP/Säk (20 på 4 platser), Jägare, etc. Andra var Nautik på Amf, Tolk och Undsäk/Mark. Minst var det till mer nischade tjänster och förband som, i lekmans ögon, verkar "lökiga". Exempelvis Enköping och telekrig. Boden var också allmänt impopulärt, men tolka inte in för mycket i det här -Jag var ju mest fokuserad på att välja mina tjänster och inte så mycket på de tjänsterna som inte intresserade mig. Själv blev det i andra handsval Eldledning på P7, med heroiska 2 sökande på 4 platser (!). Söker man förband redan i ansökan till OP numera? Jag trodde att man sökte profil och inriktning och att förbandsval/önskemål genomförs under första året? Eller har du redogjort för SOU när frågan gällde OP? /K Quote
Gustaf Psilander Posted April 12, 2011 Report Posted April 12, 2011 (edited) Nope, men en kvalificerad gissning är 400 på 60 alt 40 platser enligt tidigare poster. Jag vill minnas att de populäraste var Livgardet, Amf (14 på 5 platser), K3 och angränsande. Populärt (som jag noterade) var skytte/spaning (10+ på 5 platser), MP/Säk (20 på 4 platser), Jägare, etc. Andra var Nautik på Amf, Tolk och Undsäk/Mark. Minst var det till mer nischade tjänster och förband som, i lekmans ögon, verkar "lökiga". Exempelvis Enköping och telekrig. Boden var också allmänt impopulärt, men tolka inte in för mycket i det här -Jag var ju mest fokuserad på att välja mina tjänster och inte så mycket på de tjänsterna som inte intresserade mig. Själv blev det i andra handsval Eldledning på P7, med heroiska 2 sökande på 4 platser (!). Söker man förband redan i ansökan till OP numera? Jag trodde att man sökte profil och inriktning och att förbandsval/önskemål genomförs under första året? Eller har du redogjort för SOU när frågan gällde OP? /K Låter som att det är det som har skett. Mig veterligen finns det ingen Naut/Amf inriktning på OP, inte heller MP/säk, tolk eller telekrig. Tror vi blandar päron med sviskon nu? Edited April 12, 2011 by klawe Quote
Jerah Posted April 12, 2011 Report Posted April 12, 2011 Det var klumpigt formulerat av mig, jag kommenterade på två separata frågor utan att klargöra det tydligare. Först så svarade jag på Longans fråga om OP, därefter kommenterade jag på den tidigare diskussionen om hur fördelningen var hos de 1795 som har sökt till SOU. Dvs den diskussion som äger rum längst ner på sida 6. Quote
Pook Posted April 12, 2011 Report Posted April 12, 2011 När jag talades vid med tanten på RM så sa hon att det är väldigt många som inte behagar att dyka till testdag 1. Mellan 2-4 av 10 som inte dök upp varje dag. Tur för oss andra! Quote
Beafer Posted April 12, 2011 Report Posted April 12, 2011 Enligt uppgift är det 60 platser som inte inkluderar 10-12 platser Aviatisk. Dock finns det ett antal platser som redan är upptagna av kadetter som har studieupphåll och liknande. Quote
lightwave Posted April 12, 2011 Report Posted April 12, 2011 52 RO SOU, finns det fler RO utbildningar än undsäk? Enligt FM's sida är de tre inriktningarna som ger RO möjlighet: Undsäk luft, Undsäk mark och Tolk. Quote
MikaelD Posted April 15, 2011 Report Posted April 15, 2011 Hej, är det någon som är insatt i hur ReachMee Fungerar? Jag registrerade en ny ansökan efter att jag vart på testerna, svarade på alla frågor och kompletterade med cv och dyl. Därefter lät jag det vara och loggade nu in ikväll Den översta som jag kan redigera är den ansökan jag gjorde, vissa tjänster jag sökt är låsta och jag kan inte redigera dessa. Har inte rört och är således inte kompletterade med alla uppgifter. Har jag gjort helt fel? och går detta i sådanafall att ändra? /D Quote
Mästockamannen Posted April 16, 2011 Report Posted April 16, 2011 MikaelD, det ser ut som att FM har tagit tag i din ansökan, och att du förmodligen snart kan vänta dig ett mail/brev där det står att de vill träffa dig på F7. Det borde ju vara dags för "testdag 2 SOU" att sätta igång, på måndag är det faktiskt v116. Dock så är min ansökan som när jag skapade den för över en månad sedan, får väl hoppas att de snart tar tag i min också. Quote
lightwave Posted April 16, 2011 Report Posted April 16, 2011 Vill inte säga för mycket, men folk har blivit kallade till nästa vecka. Så grejerna rullar, sit tight. Quote
Pipkin Posted April 19, 2011 Report Posted April 19, 2011 Någon som vet vad testen för testdag 2 STRIL/Flygstridsledare går ut på? SOU är ämnet för dagen. Quote
MikaelD Posted April 21, 2011 Report Posted April 21, 2011 Någon som vet om utskicken till proffesionsintervjuvn på förbandet har börjat skickas ut? Quote
Pipkin Posted April 21, 2011 Report Posted April 21, 2011 Jag fick kallelsen till intervjun samtidigt som kallelsen till Testdag 2. Quote
Jerah Posted April 21, 2011 Report Posted April 21, 2011 Det har de, fick min för en vecka sedan. Dock fick jag den på e-mail, inte i brevlådan. Har svarat att jag kommer, men har inte fått någon bekräftelse, vet inte ifall jag skulle fått det. Dock lär ju olika förband har olika dagar. Mitt hade det ganska tidigt (Vecka 18), om ens förband har v.20 så kanske det dröjer till efter Påsk? Quote
Mästockamannen Posted April 26, 2011 Report Posted April 26, 2011 Har alla fått kallelse via e-mail? Saken är den att jag har inte möjlighet att kolla min post på i alla fall en vecka, så jag håller tummarna att alla förband skickar ut via e-mail. Quote
Mästockamannen Posted April 27, 2011 Report Posted April 27, 2011 Lyfter upp frågan en gång till. Jag har försökt att kontakta rekryteringsmyndigheten, men samtalet kopplades bort utan att någon svarade, och de anger ingen mailadress som man kan nå dem på. Har alla blivit kallade till professionsintervju på respektive förband? Och fick ni besked via mail eller post? Skriv gärna vilka inriktningar och på vilka förband det var ni sökte. Quote
lightwave Posted April 27, 2011 Report Posted April 27, 2011 Jag fick min först på telefon, sen en formell på mail! Fick åka till regementet för intervju. Quote
Claaren Posted April 27, 2011 Report Posted April 27, 2011 Jag har inte blivit formellt kallad ännu, men de ringde för kanske 2v och kontrollerade att jag fortfarande var intresserad för de hade haft krångel med sitt datasystem och det sa att någon hade dragit tillbaka sin ansökan. Så du är inte ensam om att vänta. Har sökt Und/Luftstrid på F7. Quote
T-bone Posted June 9, 2011 Report Posted June 9, 2011 Har någon fått sitt intagningsbesked än? Jag vill minnas att de sa v.23-24 till mig på intervjun. Quote
lightwave Posted June 9, 2011 Report Posted June 9, 2011 (edited) Innan midsommarafton fick jag höra. Så nästa vecka eller veckan efter det räknar jag med! (SOU) Edited June 9, 2011 by lightwave Quote
Longan Posted June 9, 2011 Report Posted June 9, 2011 Jag har hört vecka 26 och det är även vad som står på FHS hemsida. Detta gäller dock OP. Vet ej ang SOU. Quote
Mästockamannen Posted June 9, 2011 Report Posted June 9, 2011 Tydligen så ska det skickas ut svar (OP) den 27 juni, så 18 dagar kvar i så fall. Hoppas att mitt meritvärde räcker, får väl hoppas att de lägger till några extra platser Quote
Beafer Posted June 9, 2011 Report Posted June 9, 2011 Hoppas att mitt meritvärde räcker, får väl hoppas att de lägger till några extra platser x2. Det hade varit intressant att veta hur de bedömer vem som ska de 20 eller 40 extrapoängen, jag tycker att jag borde fått åtminstone 20 för att vara anställd som sjöman och söka mot Nautik, men tydligen inte. Quote
EKPJ Posted June 9, 2011 Report Posted June 9, 2011 Hoppas att mitt meritvärde räcker, får väl hoppas att de lägger till några extra platser x2. Det hade varit intressant att veta hur de bedömer vem som ska de 20 eller 40 extrapoängen, jag tycker att jag borde fått åtminstone 20 för att vara anställd som sjöman och söka mot Nautik, men tydligen inte. vad är det för extrapoäng du syftar på? har inte hört om det innan. Quote
Mästockamannen Posted June 9, 2011 Report Posted June 9, 2011 Jag antar att han menar de poäng man får från lämplighetsbedömningen. Man får antingen 0, 1, 20 eller 40 poäng. Detta värde + snittvärdet på dina gymnasiebetyg samt adderat med värnpliktsbetyget ger ett meritvärde. Full pott = 82,5 (22,5 från gymnasiet, 10/10 i VPL-betyg och 40 poäng på lämpligheten) Quote
EKPJ Posted June 10, 2011 Report Posted June 10, 2011 räknas inte betyg från missioner? kan ju tycka det borde rankas högre än både gymnasie och värnpliktsbetyg Quote
Mästockamannen Posted June 10, 2011 Report Posted June 10, 2011 Som jag har förstått det så tas det hänsyn till sådant som utlandsmissioner i lämplighetsbedömningen. Quote
Beafer Posted June 13, 2011 Report Posted June 13, 2011 Jag har läst antagningsförordningen en gång till och varit i kontakt med FHS antagningsavdelning för att sprida lite ljus över mina funderingar. Tydligen är det inte ett rent meritvärde (det som kallas meritvärde är istället den sammanlagda poängsumman), utan det är den så kallade lämplighetsbedömningen som görs av psykologen och de intervjuande officerarna under testdag två. Där tar man antagligen hänsyn till tidigare erfarenheter, men uppenbarligen är det fler faktorer som spelar in. Quote
Recommended Posts