verda Posted June 24, 2011 Report Posted June 24, 2011 Gör er sällskap med Telekrig luft Härligt! Vad har du för placering? Själv sökte jag mig till LSS. Någon som vet ungefär hur många som utbildas i enköping? Quote
lightwave Posted June 24, 2011 Report Posted June 24, 2011 Gör er sällskap med Telekrig luft Härligt! Vad har du för placering? Själv sökte jag mig till LSS. Någon som vet ungefär hur många som utbildas i enköping? Sökte Hkptflj som första och LSS som andra, men fick fan F21. Fattar inte varför... Tror ni man kan få det ändrat? Quote
verda Posted June 25, 2011 Report Posted June 25, 2011 Gör er sällskap med Telekrig luft Härligt! Vad har du för placering? Själv sökte jag mig till LSS. Någon som vet ungefär hur många som utbildas i enköping? Sökte Hkptflj som första och LSS som andra, men fick fan F21. Fattar inte varför... Tror ni man kan få det ändrat? Aj då! Måste ha varit många som sökt hkpflj och LSS och inga eller få till F21. Quote
Sgt Pin Posted June 26, 2011 Report Posted June 26, 2011 Utan att vilja uppröra någon tycker jag att det är en aning märkligt att ni som har sökt den nautiska profilen men som enligt era SoldF-profiler inte har bakgrund i Marinen har fått 40 meritpoäng. Det känns som att det är fel sätt att använda meritpoängssystemet. Oftast är det så att de som söker nautisk profil har något i bakgrunden som gör att de söker sig till just flottan. Personligen har jag sommarjobbat på sjön i snart tio år, dessutom utbildad seglarinstruktör och aktiv kappseglare. Sökte dessutom flottan i första hand vid mönstringen, tyvärr fanns det inga platser och jag blev "frisedlad". Detta överklagade jag dock vid flertalet tillfällen och fick till sist en pbtjänst på infanteriet. Egentligen har det ingen större betydelse enligt mig, jag hade ju inte direkt hajjat till om någon flottist sökt markstrid eller dylikt. Quote
lightwave Posted June 26, 2011 Report Posted June 26, 2011 Angående SOU, kommer man spendera alla terminer på respektive stridsskola, eller är det någon gemensam termin någonstans? Jag hade fått för mig att alla började i Halmstad, men enligt antagningsbeskedet ska jag rycka in direkt på funktionsskolan. Någon som har koll? Quote
chippen1989 Posted June 26, 2011 Report Posted June 26, 2011 Någon som vet hur det är med lägenheterna (främst i enköping). Den enda informationen jag har fått är att man antingen får en 1a eller får dela på en 3a med en till. skulle vara kul att veta hur stora dom är, om dom är möblerade osv Quote
verda Posted June 26, 2011 Report Posted June 26, 2011 Någon som vet hur det är med lägenheterna (främst i enköping). Den enda informationen jag har fått är att man antingen får en 1a eller får dela på en 3a med en till. skulle vara kul att veta hur stora dom är, om dom är möblerade osv Och hur det är med el, bredband osv. Hoppas på en trea, roligare att dela med någon. Ska höra med en vän som gör SOU i marinen hur han har det. Undrar hur många vi blir i enköping? Quote
Syte701 Posted June 26, 2011 Report Posted June 26, 2011 Någon som vet hur det är med lägenheterna (främst i enköping). Den enda informationen jag har fått är att man antingen får en 1a eller får dela på en 3a med en till. skulle vara kul att veta hur stora dom är, om dom är möblerade osv Gällande Enköping så är 3orna är möblerade och ganska trevliga. Dock osäker på storleken, men den kändes inte direkt liten. Lägenheterna ligger en bit från regementet och LedS. Quote
Syte701 Posted June 26, 2011 Report Posted June 26, 2011 By the way, finns det några blivande Bildtolkar här? Quote
verda Posted June 26, 2011 Report Posted June 26, 2011 Någon som vet hur det är med lägenheterna (främst i enköping). Den enda informationen jag har fått är att man antingen får en 1a eller får dela på en 3a med en till. skulle vara kul att veta hur stora dom är, om dom är möblerade osv Gällande Enköping så är 3orna är möblerade och ganska trevliga. Dock osäker på storleken, men den kändes inte direkt liten. Lägenheterna ligger en bit från regementet och LedS. Låter bra, hur ligger lägenheterna i förhållande till enköping och centrum? Quote
Syte701 Posted June 26, 2011 Report Posted June 26, 2011 Någon som vet hur det är med lägenheterna (främst i enköping). Den enda informationen jag har fått är att man antingen får en 1a eller får dela på en 3a med en till. skulle vara kul att veta hur stora dom är, om dom är möblerade osv Gällande Enköping så är 3orna är möblerade och ganska trevliga. Dock osäker på storleken, men den kändes inte direkt liten. Lägenheterna ligger en bit från regementet och LedS. Låter bra, hur ligger lägenheterna i förhållande till enköping och centrum? Det är gång/cykelavstånd ner till centrum. Ett plus är att ni har nära till Ica Maxi, Willys, Max och Donken. Järnvägsstationen/busstationen ligger också i närheten. Quote
Demir Posted June 26, 2011 Report Posted June 26, 2011 Angående SOU, kommer man spendera alla terminer på respektive stridsskola, eller är det någon gemensam termin någonstans? Jag hade fått för mig att alla började i Halmstad, men enligt antagningsbeskedet ska jag rycka in direkt på funktionsskolan. Någon som har koll? Min första termin är i Halmstad med andra SO som har olika inriktningar. Min första termin är i halmstad med andra SO Quote
lightwave Posted June 27, 2011 Report Posted June 27, 2011 Angående SOU, kommer man spendera alla terminer på respektive stridsskola, eller är det någon gemensam termin någonstans? Jag hade fått för mig att alla började i Halmstad, men enligt antagningsbeskedet ska jag rycka in direkt på funktionsskolan. Någon som har koll? Min första termin är i Halmstad med andra SO som har olika inriktningar. Min första termin är i halmstad med andra SO Hmm, okej. Vad har du kommit in på? För vi som ska läsa någon ledningsinriktning verkar köra i Enköping direkt från början. Nämns inget om något annat regemente någon termin, konstigt... Verkar som det är helt olika beroende på inriktning då! Quote
beaver_sthlm Posted June 27, 2011 Report Posted June 27, 2011 Ska bli intressant att se hur det går med min OP-ansökan. Var tydlig på sista intervjun att trots att jag sökte till ht 11 skulle jag begära uppskov till 2012 om jag kom in pga. pågående mission, något som man från intervjuarnas sida var väldigt tydlig med att poängtera skulle ligga mig i fatet vid gallringen... Quote
Demir Posted June 27, 2011 Report Posted June 27, 2011 Angående SOU, kommer man spendera alla terminer på respektive stridsskola, eller är det någon gemensam termin någonstans? Jag hade fått för mig att alla började i Halmstad, men enligt antagningsbeskedet ska jag rycka in direkt på funktionsskolan. Någon som har koll? Min första termin är i Halmstad med andra SO som har olika inriktningar. Min första termin är i halmstad med andra SO Hmm, okej. Vad har du kommit in på? För vi som ska läsa någon ledningsinriktning verkar köra i Enköping direkt från början. Nämns inget om något annat regemente någon termin, konstigt... Verkar som det är helt olika beroende på inriktning då! Det är mycket möjligt att det är beroende på inriktning.. Själv kom jag in på luftbevakning, LSS. Quote
Mästockamannen Posted June 27, 2011 Report Posted June 27, 2011 Då har min sida på studera.nu ändrats till "Urval förbereds/körs". Undrar i hur pass närtid man kan vänta sig ett svar över huvud taget. Quote
tintus Posted June 27, 2011 Report Posted June 27, 2011 Då har min sida på studera.nu ändrats till "Urval förbereds/körs". Undrar i hur pass närtid man kan vänta sig ett svar över huvud taget. Ja det ska bli intressant att se vad som döljer sig bakom FHS diskutioner... själv har jag inte ens fått ett meritvärde/urvalsgrupp utan bara ståt som "behandling pågår" hos studera.nu tills i morse då det blev ändrad status till "Urval förbereds/körs". Quote
Longan Posted June 28, 2011 Report Posted June 28, 2011 Nu har mitt antagningsbesked kommit. Reservplats 12 tyvärr. Så verkar inte bli nåt i år heller. Grattis till dom som får glada besked idag! Quote
Sgt Pin Posted June 28, 2011 Report Posted June 28, 2011 Tråkigt att höra Jag fick ett roligt besked - antagen till nautisk profil. Grattis till alla andra som fått likartade besked! Quote
Pontus Pilatus Posted June 28, 2011 Report Posted June 28, 2011 (edited) Tråkigt att höra Jag fick ett roligt besked - antagen till nautisk profil. Grattis till alla andra som fått likartade besked! En liten fråga mest av nyfikenhet: Hur många sökande är det? Hur stor är konkurransen? Vad har ni för resultat (om ni vill dela med er)? Edited June 28, 2011 by Pontus Pilatus Quote
Sgt Pin Posted June 28, 2011 Report Posted June 28, 2011 Tråkigt att höra Jag fick ett roligt besked - antagen till nautisk profil. Grattis till alla andra som fått likartade besked! En liten fråga mest av nyfikenhet: Hur många sökande är det? Hur stor är konkurransen? Vad har ni för resultat (om ni vill dela med er)? 15 platser via mitt urval på nautisk profil, och det var "OPAU" alltså alternativt urval. Vet ej om det existerar något annat urval på studera för OP. Jag hade ett meritvärde på 75ish. Min uppfattning av hela OP var att det var runt 1100 sökande. 60 platser KV, okänt antal till teknisk och 15-20 till nautisk. Quote
Pontus Pilatus Posted June 28, 2011 Report Posted June 28, 2011 Tråkigt att höra Jag fick ett roligt besked - antagen till nautisk profil. Grattis till alla andra som fått likartade besked! En liten fråga mest av nyfikenhet: Hur många sökande är det? Hur stor är konkurransen? Vad har ni för resultat (om ni vill dela med er)? 15 platser via mitt urval på nautisk profil, och det var "OPAU" alltså alternativt urval. Vet ej om det existerar något annat urval på studera för OP. Jag hade ett meritvärde på 75ish. Min uppfattning av hela OP var att det var runt 1100 sökande. 60 platser KV, okänt antal till teknisk och 15-20 till nautisk. Vad blir man efter genomförd utbildning? Ubåtskapten? Quote
Sgt Pin Posted June 28, 2011 Report Posted June 28, 2011 Tråkigt att höra Jag fick ett roligt besked - antagen till nautisk profil. Grattis till alla andra som fått likartade besked! En liten fråga mest av nyfikenhet: Hur många sökande är det? Hur stor är konkurransen? Vad har ni för resultat (om ni vill dela med er)? 15 platser via mitt urval på nautisk profil, och det var "OPAU" alltså alternativt urval. Vet ej om det existerar något annat urval på studera för OP. Jag hade ett meritvärde på 75ish. Min uppfattning av hela OP var att det var runt 1100 sökande. 60 platser KV, okänt antal till teknisk och 15-20 till nautisk. Vad blir man efter genomförd utbildning? Ubåtskapten? Min uppfattning är att det fungerar som inom det civila. Börjar som 3:e styrman och sedan med erfarenhet får bättre tjänster. Allt beror såklart på vart man hamnar, antingen någon sjöstridsflottilj eller ubåtsflottiljen. Möjligt att man kan hamna inom marinen också antar jag. Quote
Flunkaren Posted June 28, 2011 Report Posted June 28, 2011 Sannolikheten att, efter ha läst OP med nautisk profil, hamna i marinen är nog betydande! Quote
Krook Posted June 28, 2011 Report Posted June 28, 2011 Det var nog årets understatement Flunkaren! Förvisso har Ingenjörerna båtar men jag bedömer att de inte behöver folk från OP med Nautisk profil för dem. Marinen it is! Quote
cel Posted June 28, 2011 Report Posted June 28, 2011 Antar att jag gör någon annan glad genom att tacka nej till min plats på OP//KV.. Gör ett nytt försök med TolkS inför hösten 2012 istället, om det misslyckas fortsätter jag en civil bana. Quote
Jerah Posted June 28, 2011 Report Posted June 28, 2011 Har fått plats som granatkastare/eldledningsbefäl Quote
Flunkaren Posted June 28, 2011 Report Posted June 28, 2011 Det var nog årets understatement Flunkaren! Förvisso har Ingenjörerna båtar men jag bedömer att de inte behöver folk från OP med Nautisk profil för dem. Marinen it is! Nu tror jag visserligen Sgt Pin likställde Marinen med Amf och det kan vara en korrekt tes i sig, men som sagt skilj på Marinen och Amf/Flottan! Quote
Mästockamannen Posted June 28, 2011 Report Posted June 28, 2011 Antagen KV, gott. Väntan över. Syns i Solna i höst! Lycka till alla. Quote
Recommended Posts