Jump to content

Alkohol inom Hv

113 members have voted

1. 1. Har du stött på alkohol konsumtion inom FM.

Recommended Posts

Hej

Jag har märkt att det finns en utbredning av alkoholkonsumtion i de delar av Hv jag kommit i kontakt med. Några exempel:

Vi sitter och kollar på tv i barrackerna, och då sätter sig en hemvärnsman brevid oss och öppnar en starköl. Vill poängtera att jag är en ungdom i Hv, och likaså alla de andra i rummet. Detta förekom under en övning som innehöll moment med Vapen.

Under en annan övning, precis efter årets Kfö. Så av nån anledning har vi ungdomar fått äran att sova i befälsflygeln. Mycket rolig upplevelse med bastu och många goda skratt. Men till min besvikelse så hittar vi en "gömma", fylld med halvdrukna samt fulla spritflaskor av olika slag, samt öl, whisky: you name it. Jag antar att de har konsumerats under årets kfö, nån vecka innan.

Som ungdom är det faktist en besvikelse, för att våra befäl predikar ur värdegrunden nästan under varje övning. Och att sedan se soldater dricka i tjänst, gör en jävligt besviken på systemet. Poängterar att de två exemplen inte är de enda tillfällen vi har stött på detta fenomen.

Citerat boken svensk soldat: "Försvaret ska vara en drogfri arbetsplats. Missbruk av droger-oavsett sort-är ett hot mot säkerheten, beredskapen, hälsan och ett sunt socialt liv och är därför inte tillåtet i tjänsten. Droger är alkohol, narkotika och andra preparat som är beroendeframkallande och sinnesförändrande eller på annat sätt skadar den psykiska eller fysiska hälsan

Besviken hv-ungdom

:baskerHV:

Edited by Källberg HVU

Hej

Vi sitter och kollar på tv i kasun, och då sätter sig en hemvärnsman brevid oss och öppnar en starköl. Vill poängtera att jag är en ungdom i Hv, och likaså alla de andra i rummet. Detta förekom under en övning som innehöll moment med Vapen.

Satt ni i en kasun och tittade på tv? Får man verkligen mottagning i dom betongklumparna? :rolleyes:

Skämt åsido. Att dricka annat än sockerdricka eller lättöl är imo förkastligt om Det nu inte är just samkväm av typen middag eller liknande. Jag har själv aldkrig sett någon dricka i tjänsten, däremot har jag hört vissa skräckexempel om folk som vart plakat under övningar mm.

Ett solklart brott mot FIBen.

Vi sitter och kollar på tv i kasun, och då sätter sig en hemvärnsman brevid oss och öppnar en starköl. Vill poängtera att jag är en ungdom i Hv, och likaså alla de andra i rummet. Detta förekom under en övning som innehöll moment med Vapen.

Olämpligt helt klart. Hur många var det utöver denne som drack öl? Var det efter tjänsten? Skulle denne person använda vapen nästa dag? osv. osv..

Under en annan övning, precis efter årets Kfö. Så av nån anledning har vi ungdomar fått äran att sova i befälsflygeln. Mycket rolig upplevelse med bastu och många goda skratt. Men till min besvikelse så hittar vi en "gömma", fylld med halvdrukna samt fulla spritflaskor av olika slag, samt öl, whisky: you name it. Jag antar att de har konsumerats under årets kfö, nån vecka innan.

Du antar.. Vilka har tillgång till flygeln. Vilka får vistas där?

Poängterar att de två exemplen inte är de enda tillfällen vi har stött på detta fenomen.

Då får du nog berätta om dem också. Förstår att du är besviken men just nu har du bara berättat om en person drack en starköl samt att du hittat sprit som du inte har en aning om var de kommer ifrån. Beskriv gärna "gömman" förresten..

GMY

Enda gången jag sett alkohol är sista kvällen på min sista KFÖ vid spärrbaljonen. Då fick E-gruppens TGB 11 rulla mot glasbanken. Först gjorde den förrädiska bataljonsreserven ett snabbt och effektivt anfall mot bataljonsstaben där ksp-nästena gjorde processen kort med förrädarna.

Sedan intogs bataljonens reservstabsplats innan diverse flytande varor förtärdes med stora lägesbordet som underlag... tongue.gif

Nämnda TGB gjorde även en sväng till den lokala slaktaren och det grillades oxe så avskärmande rök dolde de nattliga aktiviteterna.

Noteras ska att övningen var avslutad och det var bara avrustningen kvar.

Detta kanske låter helt galet... Men.. Jag har faktiskt sett folk i Afghanistan som också druckit sig en starköl efter tjänstens slut!

Alkohol förtärs mer eller mindre överallt, inkl. i Försvarsmakten. Frågan är väl snarare hur mycket, när den dricks och vad som ska göras efteråt.

• Like 1

Man är inte helnykterist bara för att man är med i Hemvärnet. Det brukar svepas både en och annan grogg och vi brukar ha på gränsen till läskigt trevligt. Dock ALDRIG under tjänst, eller om det kommer påverka det som sker dagen efter.

Prata med din ungdomsledare, han kan nog orientera dig om det faktiska omständigheterna. Det är ju lätt att man lägger ihop 1+1 och får 14. Man rapporterar det man vet, inte det man tror.

Att vuxna människor tar en öl eller två på logementet efter avslutad arbetsdag under en tex utbildnings-KFÖ har jag inga problem med.

Förutsatt då att tjänsten är schemalagd och att det hela föregår efter konceptet "dricka lagom" för att vara i form innan tjänsten börjar igen.

Dock som ungdomsledare, eller med HV-ungdomar närvarande ville jag avstått alkoholförtäring. Ribban hamnar liksom lite högre då med tanke på min uppförsel som chef och föregångsman.

Sedan om detta är enligt rådande värdegrund inom FM anar jag inte, men jag följer sunt bondförnuft tills jag får andra order.

Olämpligt helt klart. Hur många var det utöver denne som drack öl? Var det efter tjänsten? Skulle denne person använda vapen nästa dag? osv. osv..

Poängterar att de två exemplen inte är de enda tillfällen vi har stött på detta fenomen.

Då får du nog berätta om dem också. Förstår att du är besviken men just nu har du bara berättat om en person drack en starköl samt att du hittat sprit som du inte har en aning om var de kommer ifrån. Beskriv gärna "gömman" förresten..

GMY

I befälsflygeln, så låg "gömman" i anslutning till köket, i en skrubb. Det fanns också starköl i kylskåpet. Och vi frågade våran ungdomsledare, och han sa att det huset endast användes av Hv.

Angående det första exemplet, så gick vi ungdomar och la oss tidigt, och på morgonen var soptunnan fylld med ölburkar. Och det bodde högst fyra hemvärnsmän i asnlutning till oss. Dagen efter de drack, så agerade vi markörer, i en övning med hundförare och hemvärnssoldater. Där målet var att upptäcka oss sedan bekämpa oss. (en av ungdomarna stred, över 18 år. och resten blev gripna) poängen är att det använde vapen dagen efter.

Edited by Källberg HVU

GMY

I befälsflygeln, så låg "gömman" i anslutning till köket, i en skrubb. Det fanns också starköl i kylskåpet. Och vi frågade våran ungdomsledare, och han sa att det huset endast användes av Hv.

Angående det första exemplet, så gick vi ungdomar och la oss tidigt, och på morgonen var soptunnan fylld med ölburkar. Och det bodde högst fyra hemvärnsmän i asnlutning till oss. Dagen efter de drack, så agerade vi markörer, i en övning med hundförare och hemvärnssoldater. Där målet var att upptäcka oss sedan bekämpa oss. (en av ungdomarna stred, över 18 år. och resten blev gripna) poängen är att det använde vapen dagen efter.

Det är inte ovanligt att hemvärnet i allmänhet och försvarsmakten i synnerhet använder sina egna lokaler för fester inom förbandet och liknande. Att det förvaras alkohol där har jag inte stött på, men blev inte så förvånad av din upptäckt.

Det tragiska är att eftersom det förvarades starköl i kylskåpet var det en ungdom som "tog för sig", han blev hemskickad omgående. Men jag tycker att man borde sätta ett bätrre exempel.

Jag är inte nykterist civilt. Men med grönkläder på, är det nolltolerans. Men det är min mening.

:baskerHV:

Själv har jag under en pågående bandvagnsförareutbildning sett ett antal tomma starkölburkar i en av kaserns soptunnor. Det tyckte jag däremot var ytterst allvarligt och anmälde det, efter det har jag dock inte sett någon mer alkoholförtäring i anslutning till utbildning eller under tjänst.

Mvh :baskerHV:

Vad handlade frågan om egentligen? Att någon varit berusad eller tomma burkar?

Varför krångla till det... I tjänsten inget dricka, förekommer berusade soldater, rapportera. På luckan, en pilsner, en bunke chips och trevligt sällskap, inga problem.

Ser vi till ungdomsverksamhet så är det alkoholfritt för samtliga, ungdomar som ledare både under och vid sidan av tjänst. Detta regleras i idrottsföreningars policy vilka är ett krav från många förbund och borde även gälla denna verksamhet.

Sker övertramp rapporterar man till närmaste chef...

Att på detaljnivå diskutera saken i forum som detta... Tjaa...

Precis som överallt annars sker övertramp av olika slag vilket kastar en skugga över den stora majoritet som med hög seriositet och ansvarskänsla försöket göra ett bra arbete. Visst ska saken diskuteras men på ett sätt som inte ger signalerna "HV-gubbarna åker på övning för att kröka".

Om grabben snor en starköl så kan han lika gärna sno ett vapen han hittar liggande. Det är direkt obra och det är helt rätt att skicka hem honom. Hade jag varit ansvarig hade jag uteslutit honom.

Och det kan mycket väl finnas alkohol på strategiska ställen vid Hemvärnslokaler, då de mycket väl kan användas av föreningen.

Det är inte alls 'nolltolerans' att dricka alkohol i uniform. Det är nolltolerans att dricka i tjänsten. Det är en oändlig skillnad.

När man har förbrödring med förband från andra länder har det i samtliga fall jag varit med vid inneburit uniform på, samtliga vapen inlåsta, därefter party on.

De flesta värnpliktiga har nog varit dyngfulla någon vardagskväll efter tjänstens slut. Gått och lagt sig vid 0300. För att kravla sig upp 0600 på morgonen och vara så jävla bakfull så man knappt kommer ihåg sitt namn.

Den viktiga detaljen är vad som skall ske dagen efter, skall du skjuta eller köra fordon så är det uteslutet. Men skall du putsa kängor och kanske vårda så är det inga problem. Det handlar om helt vanligt sunt förnuft, som alla som inte missbrukar alkohol klarar av att hantera på ett bra sätt.

Sen finns det alltid rötägg, och de skall rapporteras. Det har alltid, och kommer alltid finnas personer i samhället som inte kan hantera alkohol, både inom och utanför FM.

Efter 20 år i Hv, (ungdomstiden inräknad) så har sprit konsumtionen minskat dramatiskt. Ingen dricker under pågående övning.

Däremot så är det tok fel när skjutledare och säkerhetschef på skjutfält kommer ut och luktar sprit. Så den spritförtäring som jag har problem med är den som förekommer bland fd yoff isamband med skjutfältsskjutningar. (läs Ravlunda)

Det är ok i min värld att ta en öl eller två utanför tjänsten, på mässen. Men som tidigare sagt i tråden. Tjänstbarhetsprincipen gäller. Dricker man så mycket att man stinker öl dagen efter så är man inte tjänstbar.

Att tjuva en öl vs sno ett vapen? Inte ens nästan jämförbart.. Känns som moralpanik över hela grejjen.

Håller med, kräver knappt att uppmärksammas. Meeen, att olovandes tillskansa sig en soldatkamrats högt aktade pilsner ska strängeligen bestraffas medels kamrat-tuktning :D

Att lägga sina flottiga grisfingrar på kamratens livsdryck, det är allvarligt. Men är det en ärligt (från annan enh/motsv) erövrad pjäs, då ligger hedern självfallet i att dela den med den egna kamraten.

Även ungdomar måste lära sig att vuxna människor kan ta både en och två pilsner utan att jorden går under och utan att de själva får ta del av samma nöje.

Jag har utan tvekan haft några av mina bästa karatefyllor i militära sammanhang. Men det har nog mer handlat om det goda sällskapet kombinerat med ett ibland förekommande gemensamt behov av att lätta på trycket, än vad det egentligen handlat om färgen på kläderna.

Att tjuva en öl vs sno ett vapen? Inte ens nästan jämförbart.. Känns som moralpanik över hela grejjen.

Om man snor en öl eller plånbok, pocketbok, AK5 eller ett 39 Gripen så lider man av samma problem. Man har väldigt svårt att skilja på mitt och ditt och saknar någon spärr i huvudet.

Håller inte helt med hajjper. Att sno en AK5 eller för den delen en Gripen vore mycket allvarligt... men att sno en öl, en snickers eller ett äpple som ligger i kylen... såklart inte något som ska uppmuntras men det är inte riktigt samma sak och enligt mig knappast lika allvarligt.

@Källberg:

Hur i H-vete kollar man på TV i en kasun (betongklump)? Tillhör "befälsflygeln" en HV-gård/motsvarande? Har sagda HV-gård en mäss (där det skall finnas ädel dricka)?

Vi bedriver våran verksamhet vid Skjutfältet Villingsberg, en bit från Karlskoga. Det är inte en Hv-gård, utan ett militärt övningsområde, som inte bara hv brukar, utan också andra delar fm.

Och ja, jag skrev fel. Vi kollade naturligtvis inte på tv i kasun, utan i kasern...

Edited by Källberg HVU

Sist jag kollade rådde nolltolerans gällande alkohol i FM: personal i tjänst ska INTE ha mätbara mängder alkohol i blodet, oavsett verksamhet. Jag vet inte vem det är som sprider ryktet att det är OK att vara bakis när man ska putsa kängor i tjänsten, men Gud give att de slutar med det.

Varför? Därför att personal som tjänstgör i FM är tjänstgöringsskyldiga i rikets försvar, och det är inget som säger att DSFK inte kommer bara för att du är litet bakis.

Det kanske är att dra saken till sin spets, men personalen i den myndighet som utgör vårt yttersta säkerhetspolitiska instrument är just det. Jobbigt läge, eller hur?

//Ormtunga

Att vara bakfull är inte samma sak som att ha alokhol i blodet. Att vara bakfull betyder just att man inte längre har alkohol i blodet. Om man fortfarande har det så är man berusad alternativt full. Att köra bil bakfull är inte olagligt men kanske olämpligt i vissa fall. Likaså med tjänst.

Men bakfull är inte att vara alkohol påverkad

Tycker att det var lite dåligt att sitta och dricka inför ungdomarna, där gäller det att vara förebild.

Däremot i normala fall på kvällen, när all tjänst är avbruten, sitter det inte fel med en folk-/starköl. Absolut inget hårdsupande som påverkar nästa dags tjänst, det kan man ta någon annanstans. Som tur är har jag inte varit med om någon som blivit berusad i tjänsten, det brukar vi lösa alldeles ypperligt på plutonsfesterna! De flesta idag är nog med i Hemvärnet på grund av ett starkt intresse, inte någon sorts komma-bort-från-frugan-mentalitet.

Det finns ett uttryck

"Häll Upp Drick Upp Ställ Upp"

Jag tycker att det summerar saken ganska bra, ta ditt ansvar eller dra åt helvete.

Skilj på Konsumtion och Missbruk.

Jag har sett alkohol förtäras i HV ja men aldrig i samband med någon eventuell övning, såg två äldre Hv män som drack en varsin 33cl 5,2% under en kväll på vår KFÖ, den ena hade tjänst i koket och den andra var skyttesoldat.

Jag såg inget konstigt med det och brydde mig inte direkt heller för den delen, skulle någon skickat hem dom så hade dom säkert aldrig kommit tillbaka och då har man förlorat 2 pers som vanligtvis gör bra ifrån sig.

ett annat exempel är från en övning då vi övat några genomsöksmoment, när momenten är klara och vi är påväg tillbaka för vård och hemtransport så plockar en av gubbarna fram en liten 2 deciliters flaska med vitt vin och uttrycker sig liknande "Nä! nu är de dags för en vinare".

Jag brydde mig inte direkt då heller, jag fnissade mest åt kreativiteten att ta med sig vin ut på övning, de övriga 4 som såg på sa inget heller och brydde sig säkert inte alls.

Jag kan tycka att det är tråkigt av dina ungdomsledare att dom pratar om värdegrunden och alkohol vs FM utan att som jag uppfattar det övht inte alls nämna hur verkligheten ser ut, deras förskönande bild av FM är mer olämplig än lämplig.

Det förekommer alkohol i HV ja men jag såg mest alkohol och blev utsatt för mest alkohol i samband med värnplikten, enda skillnaden var att man gick ut på kvällen och drack sig redig på stan ist.

Alkohol är en del av FM och det har mycket att göra med att man inte sällan kallar FM för "vuxendagis"

Det finns ett uttryck

"Häll Upp Drick Upp Ställ Upp"

Jag tycker att det summerar saken ganska bra, ta ditt ansvar eller dra åt helvete.

Att ta sitt ansvar innebär rimligtvis att inte dricka på ett sådant sätt att man riskerar att vara det minsta påverkad när det är dags att ställa upp. Hur många av alla de som använder sig av den berömda frasen tror du kan räkna på hur många pilsner man kan dricka och ändå vara helt opåverkad dagen efter? Du vill inte sätta den i samband med en osund alkoholkultur på gamla tiders vpl-förband?

//Ormtunga