Jump to content
Sign in to follow this  
Shock

Militära vitsord

Recommended Posts

Satt och funderade lite på de "vitsord" man efter fullbordad tjänstgöring får. Hur fungerar systemet, hur vanligt är det att en soldat får "full pott" och vad är "snittet"? Har sett i vissa sammanhang att 9-5-4 inte är något att skryta med, men varför?

Första siffran: Uppförande.

Andra siffran:  Lämplighet i beffatning.

Tredjesiffran: Kunskaper och färdigheter.

Alla siffrorna jämförs mot aktuell befattning det är sådeles enklare att få ett högt betyg som laddare på en 122:a än det är som vagnchef.

Obs att bertygen skall jämföras mot befattning och inte mellan soldater detta är givetvis omöjligt att upp¨å i vanlig ordning.

10-7-7 är kravet som ställs på att göra internationell tjänst alltså anser jag att har man det har man gjort ett bra jobb!

10-5-5 är medel eller godkänd.

Men som sagt så här är det tänkt att fungera... och gör det givetvis inte alltid.

Guest

Utöver det så får du även "betyg" som är anknytna till det civila. De är i ordningen:

Uppförande

Självständighet

Initiativförmåga

Samarbetsförmåga

Ansvar

Uthållighet

Ledarskapsförmåga

Kunskaper och färdigheter

I de här bedöms man:   'Under normal' - 'Normal' - 'Över normal'

Guest Mozza

10-5-5 innebär väl även en krigsplacering.

10-7-7 krävs för att söka vidare.

Ingen fick full pott 01-02 men 4-5 stycken fick 10-9-10 alt. 10-10-9

Formellt sett är väl 10-5-5 "godkänt", men jag har inte träffat en jävel som har haft sämre än 10-7-7 oavsett vilket förband de tjänstgjort vid. Man kan i så fall säga som så att om man får lägre än 10-7-7 ska man inte vara nöjd med sin insats...

Jag ska inte säga bu eller bä förrän jag själv sitter med mina betyg efter värnplikten, men detta är uppfattningen jag har bildat mig.

Hälsningar, Foxtrot Lima :o

hur i --- kan man säga att man inte ska vara nöjd med under 10-7-7

tro't eller ej men det är faktiskt inte alla som får över.

10-5-5 är "godkänt" men innebär inte automatiskt en krigsplacering, det är en stor del som inte krigsplaceras för tillfället iom att försvaret går mot nya organisationen etc...

vi pratade om det bland befälen för ett tag sen att det är rätt tragiskt att så många tror att under 10-7-7 så är man kass... man kan vara bra ändå men kanske inte det riktiga esset, har man lyckats få 10-9-9 eller tom mer så ska det i princip inte finnas ngnting man nånsing gör fel på, man ska alltid vara klockren. Min egen erfarenhet är att det inte är så ytterst många som fixar det. Får man 10-7-7 och över ska man passa som officer, befälen ska känna att de vill ha en som blivande kollega, att de kan lita på en i internationell tjänst och tom tänka sig att ha en vid "sin sida" i strid... Så bara för att man inte når dit så kan man inte hävda att man ska vara missnöjd med sin insats, för då lär det vara en hel del som blir det hos i vart fall, och det ska de absolut inte vara!

hur man dessutom inte man gjort lumpen kan hävda att folk ska känna sig missnöjda med sina betyg är mer än jag förstår men så ska det kanske vara...

sen är det ju som sagt dessutom ofta svårare att få bra vitsord som kb än som g-soldat, alltså ska en kb med 10-7-7 kanske vara ngt mer nöjd den enskilde g-soldaten...

Guest

Verkar skilja en hel del från förband till förband. Våra befäl var hårda med betygen och högre än 10-7-7 var jävligt svårt att få. De menade på att kraven på soldaterna i vår förbandstyp var högre än för många andra därav skulle det vara svårt att få bra betyg. Vi fick alltså en del med betyg under 10-7-7.

I gruppen fick:

4 av 10 fick under 10-7-7 och dessa var oftast inte dåliga soldater.

De betygssättande befälen jag hade var av den åsikten att för att få högre betyg än 10-5-5 så skulle man visa sig vara duglig som högre chef. Dvs. skulle man som soldat få högre än 10-5-5 var man tvungen att visa att man passade som gruppchef. För gruppcheferna KB-elev osv. Vet inte om det är en vanlig regel, men den är helt funkis tycker jag.

För övrigt tycker jag inte att det går att säga var en "nöjd-gräns" går. Det beror väl på vad man siktade på vid inryck. Det finns säkert folk som är nöjd med 10-5-5 och de ska man respektera. Själv skulle jag aldrig nöjt mig med 10-5-5, men det är en annan sak.

/Aron

Tyvärr skiljer sig betygsättningen kraftigt mellan de olika förbanden, tex hade "Årets Kustjägare" i förra kullen X89 om jag inte minns helt fel. Ett super betyg och antagligen en superkille.  

Jag har träffat många med betyg under X77 dels under GU, samt undr tiden i "Bolaget" och detta betyde inte att de var kassa soldater. Men med den betygshysterin som råder är det lätt att tro att allt under X77. Det blir inte bättre av att vissa "knektar" ger betyg X77till soldater för att de ska kunna göra utlandstjänst trots att de ej når upp till kraven.

Guest
10-7-7 är kravet som ställs på att göra internationell tjänst.

Nja, det beror ju hel på om dom har tillräkligt med folk.

Folk kommer in även om dom har under 10-7-7 så sprid inte falska rykten här.

Äh, det där tycker jag är lite, lite skitsnack. Visserligen har jag inte påbörjat min värnplikt ännu, men min slutsats är hämtad utifrån de många personer jag känt/känner som gjort sin värnplikt, både relativt nyligen och för några år sedan.

Sedan stämmer det nog precis som en del av er säger, att det varierar från förband till förband samt vilken befattning man haft. Nu när jag tänker efter så känner jag ingen som lumpat som KB, vilket kanske ger mig en något skev bild av betygssättningen.

Dock vill jag påpeka att mina "intryck" är hämtade både från Armén (f d Lv 4, Lv 6 osv), Flygvapnet (F 17) samt Marinen (f d KA 2 och f d KA 3). Ingen av mina "bekantskaper" och vänner fick lägre än 10-7-7; och visserligen var de antingen GB eller E/F-soldater, men långt ifrån alla verkade/verkar vara "över medel" som människor/soldatmaterial. ???

Eller så är det kanske jag som umgås i kretsar med "övermänniskor". LOL! :D

@ Anne

Jag tolkar ditt påhopp som ett tecken på att du fick under 10-7-7??

Hälsningar, Foxtrot Lima :)

FL, det går nog att se betygsystemet på samma sätt som det "nya" i skolan. d.v.s. att 5 motsvarar G, allt över 5 är BRA. Att sätta X55 som medel blir väl lite märkligt, det skulle innebära att ~hälften fick under det och det vore illa óm hälften av alla som lumpat inte får krigsplacering.

Sedan kan du ju titta in på Annes profil och se att hon iaf. lyckats gå vidare i den militära karriären.....  ;)

10-7-7 är fortfarande kravet för att göra internationell tjänst sen att det ibland tyvärr fuskas med det kan jag bara beklaga!

Guest
Verkar skilja en hel del från förband till förband. Våra befäl var hårda med betygen och högre än 10-7-7 var jävligt svårt att få. De menade på att kraven på soldaterna i vår förbandstyp var högre än för många andra därav skulle det vara svårt att få bra betyg. Vi fick alltså en del med betyg under 10-7-7.

I gruppen fick:

4 av 10 fick under 10-7-7 och dessa var oftast inte dåliga soldater.

Upplevde precis samma sak (låg på livskvadron), många fick vad folk från andra förband (mina kompisar) upplevde som dåliga betyg, eftersom alla på de förbanden fick 10-7-7 om de inte var extremt duktiga eller extremt dåliga...

Själv fick jag 10-6-8 och det är jag extremt nöjd tack vare de höga kraven, tråkigt bara att alla utomstående tror jag var kass eftersom ingen hos de fick en 6:a i något...

FL; med tanke på att jag både blivit uttagen för internationell tjänst och kommit in på militärhögskolan samt jobbar som BFA så vore det kanske mer logiskt att anta att jag fick över... men du kanske inte orkade lägga ner ngn energi på att kolla det först...(Tack Ing;)

Dessutom känns det som om jag nog redan börjat få lite mer förståelse för betygsättningen iom att vi håller på att börja sätta de första omdömena inför julen och därmed haft rätt mkt diskussioner med övriga befäl som gett sin syn på saken...

Kanske därför man blir lite småsur när ngn hävdar att det skulle betyda att såpass många av våra soldater ska känna sig missnöjda...

Allt...

om du kollar några inlägga ovanför så har ngn listat det som rent konkret bedöms men precis allt du gör räknas in, hur du fungerar som soldat, som kamrat etc etc

Sen beror ju det ju också på om man får göra det man har fått utbildning som...

Jag fick aldrig göra det jag var menad att göra.

Alltså fick jag skitkassa betyg.

Så kan det gå.

Guest

Sen finns det ju en del andra utmärkelser som man kan få exvis "Bäste soldat på kompaniet"  det diplomet fick jag men är det "värt" något?? Det tycker jag att det är, om man ska söka jobb och skickar med det så brukar dom bli imponerade, jag skickar hellre med det än sifferbetygen dom visar jag inte ens.

Någonting det har pratats mycket och länge om från beslutsfattande håll är att vistorden ska bli mer användbara civilt. detta för att göra värnplikten mer attraktiv, vilket är viktigt nu när så få ur årskullen kallas in.

Det tycker jag är en utmärkt idé. frågan är bara hur man ska utforma omdömet. För att det ska ha något värde så gäller det ju att betyget verkligen är mätbart och går att översätta till begripligheter.

Som Anne skriver så räknas allt i soldatens agerande in i betygsättningen. Det är väl bra i och för sig, men hur förklarar man då skillnaden mellan X98 och X89 för en arbetsgivare?

I all civil utbildning kan eleven kräva glasklara betygskriterier. Borde inte det gälla även under värnplikten?

Utöver det så får du även "betyg" som är anknytna till det civila. De är i ordningen:

Uppförande

Självständighet

Initiativförmåga

Samarbetsförmåga

Ansvar

Uthållighet

Ledarskapsförmåga

Fick i "betyget" även en sida där:

-Utbildninsbeskrivning    

-Befattningsbeskrivning    

-Utbildning som är särskilt civilt meriterande

-Förtroendeuppdrag under utbildningen

Sedan fanns det även med ett omdöme om en som person som befälen hade skrivit.

Guest

Uppförande

Självständighet

Initiativförmåga

Samarbetsförmåga

Ansvar

Uthållighet

Ledarskapsförmåga

Fick i "betyget" även en sida där:

-Utbildninsbeskrivning    

-Befattningsbeskrivning    

-Utbildning som är särskilt civilt meriterande

-Förtroendeuppdrag under utbildningen

Sedan fanns det även med ett omdöme om en som person som befälen hade skrivit.

Vi fick samma papper, förrutom det personliga omdömet som resten av gruppen hade fått hjälpa till att skriva... vi fick även ett papper med betyg (under medel, medel, över medel) i massa saker som ledarskap, eget initiativ, etc - även i det hade gruppen (som kände personen som betygsattes bäst) en mycket tung röst...

Det viktigaste för att få bra betyg är nog att vara så mycket kompis som möjligt med befälet i alla fall om man är KB, för GB E G F är det heller aldrig fel att vara duktig hos sin KB då de ofta har en hel del med betygssättandet att göra.

Ett annat tipps är att bara köra på och inte gnälla eller säga nej utan lösa så många uppgifter ut överordnande chefer som möjligt. Det brukar ge resultat.

/Lycka till !!!

Kan man bli krigsplacerad som underkänd? Varför skickades papper på ändrad krigsplacering till underkända (som aldrig fått någon placering) från försvarsmakten under 2003. Har FM så dålig koll som de gav sken av under värnplikten?

Bara för att man inte fått någon krigsplacering så är man inte "underkänd"

Ingen jag gjorde lumpen med blev krigsplacerad.

Och ingen jag känner har blivit det heller. (utom en som e på IA och en som blev officer)

Bara för att man inte fått någon krigsplacering så är man inte "underkänd"

Ingen jag gjorde lumpen med blev krigsplacerad.

Och ingen jag känner har blivit det heller. (utom en som e på IA och en som blev officer)

Ingen av oss vart heller det, Befälen pratade om vart vi skulle blivit det om skulle ha blivit krigsplacerad ungefär... Dom trodde av någon anleding att min grupp skulle vakta krigsfångar på något fängelse (Mins inte vad stället hette, Men kan dom veta sånt?)

Så sa dom iaf.

Men ingen vart som sagt krigsplacerad... och jag gick ju med i HV utan problem.

Som ordinare HV man alltså. Men kan man inte bli krigsplacerad efteråt? typ när man är 25 eller nåt? eller blir man det på en gång?

Men är det någon som vet om det har delats ut betyget 10-10-10 ?

Ja, enligt vad sägen säger så fick en vpl det på FbjS för många år sedan. Han har efter det tjänstgjort i många år som yoff på skolan.

En kvinnlig (flyktigt) bekant till mig påstor att hennes far fick 10-10-10 nån gång på 60-talet, finner ingen orsak att tvivla på hennes uppgifter. Men visst finns det folk som fått full pott, annars är det ju ingen idé att betygskalan går till 10.