Jump to content

Recommended Posts

• Replies 114
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
Vad jag vet (alltså rätt lite), utbildar K3 och K4 prickskyttar på Ag90B.

På många andra förband (iaf armén och FV) utbildas pionjärer/fältarbetare på Ag90. De är alltså inte prickskyttar utan de använder dem för exempelvis minröjning.

MEn utbildar de prickskyttar på denna??????

I den litteratur jag har läst är AG90 inget prescisionsvapen för åprickskytte på de avstånd som man inbland läser... Den är inte tillräckligt exakt...

Liakdant har jag vid någon dragning hört att Jägarna använder AG90 för materielförstöring och INTE prickskytte...

Hur är det????

OBS inga tasliga gissningar utan fakta nu....

Posted
Vad jag vet (alltså rätt lite), utbildar K3 och K4 prickskyttar på Ag90B.

På många andra förband (iaf armén och FV) utbildas pionjärer/fältarbetare på Ag90. De är alltså inte prickskyttar utan de använder dem för exempelvis minröjning.

MEn utbildar de prickskyttar på denna??????

I den litteratur jag har läst är AG90 inget prescisionsvapen för åprickskytte på de avstånd som man inbland läser... Den är inte tillräckligt exakt...

Liakdant har jag vid någon dragning hört att Jägarna använder AG90 för materielförstöring och INTE prickskytte...

Hur är det????

OBS inga tasliga gissningar utan fakta nu....

Helt riktigt, AG 90 är inte ansett som ett prickskyttesystem, utan snarare ett hålslag för materiel. Många prickskyttar får utbildning på AG 90, men mest som materialkännedom och med inriktning materielförstörelse.

AG 90 är inte ett dåligt vapen, men kombinerat med den 12,7 ammunition som vi i Sverige använder är det inte tillräckligt konsekvent i sin träffbilds ”garanti”.

Skulle vi köpa in en annan normalprojektil 12,7 som tillexempel den som Namo gör åt Australien vore det en annan sak. Då skulle säkerligen AG 90 få en annan roll…

- HvPrsk

Posted

ok, jag har en fråga angående PSG90 utb.: Finns det de som utbildas på prickskyttegevär 90 för att gruppen skall få ett vapen som kan verka på långt avstånde, men inte är pricksyttar? Dvs de får skjututbildningen men inte tillhörande fältutbildning för prickskyttar?

Posted (edited)
ok, jag har en fråga angående PSG90 utb.:  Finns det de som utbildas på prickskyttegevär 90 för att gruppen skall få ett vapen som kan verka på långt avstånde, men inte är pricksyttar? Dvs de får skjututbildningen men inte tillhörande fältutbildning för prickskyttar?

Yes! På min pluton under Gu (PvRb 56, PBV 401) Hade jag en "prickskytt" med PSG90. Han var ju dock inte Prickskytt eftersom han åkte Pbv. Jag använde honom som min personlige lönnmördare, Ex.vis skjuta ihjäl vagnchefer/ pinpointa kompanichefer utan att röja hela Rbgruppen. Jag använde honom som Framskjuten observatör vid några tillfällen. Bland annat så stoppade han SJÄLV ett helt 501kompani under två timmar genom att systematiskt leda indirekt eld på dom och skjuta ihjäl varenda uppluckad jävel.

Som sådan var han alldeles utmärkt, men någon prickskytt var han inte.

Edited by jake the snake
Posted
AG 90 är inte ett dåligt vapen, men kombinerat med den 12,7 ammunition som vi i Sverige använder är det inte tillräckligt konsekvent i sin träffbilds ”garanti”.

När Vapen-Urban på kvarn höll föredrag för Kadetterna på Kvarn -02 så sa han att AG 90 är ett så dåligt vapen att det var på väg att skrotas bort. Han skulle göra ett försök med det, och skjuta ett stort antal skott (tusental) med samma vapen, hände någonting med vapnet under tiden så var det ajöss. Han påstod att vapnet var ett hafsverk och ett jävla smäck rent ut sagt.

Posted

Jag hörde att säkringen på ag90 var för klen, så att det ibland kunde leda till vådaskott. Är det problemet fixat eller var det aldrig något problem?

Posted (edited)
ok, jag har en fråga angående PSG90 utb.: Finns det de som utbildas på prickskyttegevär 90 för att gruppen skall få ett vapen som kan verka på långt avstånde, men inte är pricksyttar? Dvs de får skjututbildningen men inte tillhörande fältutbildning för prickskyttar?

Ja, det förekommer...Ofta benäms PSG skyttarna felaktigt som prickskyttar.

---

Skumt, blev nått fel när jag skrev det här inlägget förut...

Edited by HvPrsk
Posted
K4 har AG-pluton och PRSK-pluton.

Hur skiljer sig deras utbildning åt (mer än vapensystem alltså)? Får båda plutonerna prickskytteutbildning eller bara de som har Psg som vapen?

Har även hört talas om Ag90 som kunde skjuta automateld på grund av kass omställare, stämmer det?

När vi provade M16A2 kunde nämligen vissa vapen skjuta ett par skott automateld med omställaren på enkelskott.

Har även hört att alla Ag90 skickats iväg på modifiering och att det alltså är brist (alt. skjutförbud) på dem, någon som kan bekräfta eller dementera?

Nu blev det kanske lite ryktesspridning men någon med aktuell kunskap kanske bara kan dementera i så fall.

Posted
Har även hört att alla Ag90 skickats iväg på modifiering och att det alltså är brist (alt. skjutförbud) på dem, någon som kan bekräfta eller dementera?

Dom har haft skjutförbud och varit inne för renovering/ombyggnad, men detta var för en massa år sedan...

Posted

Ibland får jag intrycket att vissa förband skall ha prickskyttegevär 90 för prickskyttegevär 90 skull inte för förbandet. Den fördel det vapen har kan man bara använda under väldigt begränsade stridsformer.

Skulle vara kul att höra exempel på förband som uttnyttjat prickskyttegevär 90 idiotiskt ,O

Posted (edited)
Skulle vara kul att höra exempel på förband som uttnyttjat prickskyttegevär 90 idiotiskt :huh:

Tja, i KS-bataljonen har plutonsignalisterna PSG90.

De får cirka två dagars utbildning på vapnet dessutom finns det ingen användning för ett sådant vapen numer. Eftersom de är "stridsparskamrat" med plutonchefen gör det att de har ännu mindre möjlighet att verka som prickskyttar.

Dessutom tillåter knappast RoE att man ägnar sig åt prickskytte i traditionell bemärkelse.

Det är som att ge Psg till en skyddsvakt i Sverige.

Som tur är används det oftast inte till annat än övning.

Edited by 106
Posted

Ang. prsk på FbjS: Verksamheten är ny och under utveckling. 01/02 var prickskyttarna placerade i stridspar skytt/observatör i plutonsstaben. I år är de placerade ensamma på patrullerna, men befattningsutbildningen sker så vitt jag vet på traditionellt prickskyttevis. Har ingen detaljerad info om nuvarande kulls utbildning, men det kanske finns någon ut inneliggande pluton som kan svara för detta? Kan avslutningsvis säga att jag INTE var avundsjuk på prickskyttarna under befattningsutbildningen...

Posted
Ang. prsk på FbjS: Verksamheten är ny och under utveckling. 01/02 var prickskyttarna placerade i stridspar skytt/observatör i plutonsstaben. I år är de placerade ensamma på patrullerna, men befattningsutbildningen sker så vitt jag vet på traditionellt prickskyttevis. Har ingen detaljerad info om nuvarande kulls utbildning, men det kanske finns någon ut inneliggande pluton som kan svara för detta? Kan avslutningsvis säga att jag INTE var avundsjuk på prickskyttarna under befattningsutbildningen...

Hmm, kan det vara en viss Lt G som ansvarar för prickskytteutbildningen???

Posted

Amerikanska marinkåren gör ju numera samma sak som ryska armen fick lära sig i Afganistan, de tillför en skytt med bättre kapasitet på längre avstånd till organisationen. I det amerikanska fallet med en modifierad M14 (M21 ?), i det ryska fallet med SVD Dragunov.

Det är väl denna funktion som vanliga prickskyttegevär 90-skyttarna ska fylla då de inte utbildas till "riktiga" prickskyttar ?

Posted
Det är väl denna funktion som vanliga prickskyttegevär 90-skyttarna ska fylla då de inte utbildas till "riktiga" prickskyttar ?

Det torde ju snarare vara så att skarpskytten ska fylla den luckan, en "PSG skytt" som det så fint heter behöver inte nödvändigtvis ha skarpskytteutbildningen...

Posted

HvPrsg: En skarpskytt kan väl lika gärna ha en ak5 med kikarsikte eller för den delen en kikarlös sådan ?

Meningen är i alla fall att man vill öka möjligheten att bekämpa mål med enkla kulvapen på lite längre avstånd än vad en ak5 (eller vilken karbin varje land nu använder) klarar av i dagsläget och därför använder man prickskyttegevär 90 (eller andra länders val) till andra uppgifter än rent prickskytte.

Posted
Skulle vara kul att höra exempel på förband som uttnyttjat prickskyttegevär 90 idiotiskt :D

Tja, i KS-bataljonen har plutonsignalisterna PSG90.

De får cirka två dagars utbildning på vapnet dessutom finns det ingen användning för ett sådant vapen numer. Eftersom de är "stridsparskamrat" med plutonchefen gör det att de har ännu mindre möjlighet att verka som prickskyttar.

Dessutom tillåter knappast RoE att man ägnar sig åt prickskytte i traditionell bemärkelse.

Det är som att ge Psg till en skyddsvakt i Sverige.

Som tur är används det oftast inte till annat än övning.

som tur e så har ju ingen skjutit verkanseld på länge i kosovo så alla vapen skickar vi hem med leaveflighten på torsdag.

meningen med att ha PSG90 i kosovo är att man skall kunna bekämpa mål på relativt kort håll utan att träffa andra människor. exempelvis vid riots....

Posted
HvPrsg: En skarpskytt kan väl lika gärna ha en ak5 med kikarsikte eller för den delen en kikarlös sådan ?

Meningen är i alla fall att man vill öka möjligheten att bekämpa mål med enkla kulvapen på lite längre avstånd än vad en ak5 (eller vilken karbin varje land nu använder) klarar av i dagsläget och därför använder man prickskyttegevär 90 (eller andra länders val) till andra uppgifter än rent prickskytte.

Jag vet inte om du missförstod mig i mitt inlägg, jag syftade på att skarpskytten borde vara den som fyller ”luckan” mellan den vanlige skyttesoldaten och prickskytten. Inte att han/hon var beväpnad med PSG90. Skarpskyttens beväpning är som sagt lämpligast en automatkarbin försett med förstorande optik.

- HvPrsk

Posted (edited)

HvPrsk: Oki då är jag med på hur du menar men jag trodde man följt utländska styrkors exempel och använder prickskyttegevär 90 som ett komplement till ak5 vad gäller avståndet. I USA (Marinkåren i alla fall.) ska ju tydligen varje grupp ha minst en M21 som "uppbackning" till M4:orna och ryssarna har ju gjort så sen Afganistan då de ju upptäckte att karbinerna inte klarade av de långa avstånden som var där.

Edit: Det är visst inte bara jag som är förvirrad över vad man använder för vapen när :D

http://www.angelfire.com/art/enchanter/dm.html

Edited by kronvrak
Posted
tar bort citaten eftersom det tar en massa plats

som tur e så har ju ingen skjutit verkanseld på länge i kosovo så alla vapen skickar vi hem med leaveflighten på torsdag.

meningen med att ha PSG90 i kosovo är att man skall kunna bekämpa mål på relativt kort håll utan att träffa andra människor. exempelvis vid riots....

Jo, men det kan lösas med Ak5B. Det kanske var ett dåligt exempel men jag anser att man i dagsläget inte har något större behov av Psg där nere.

Dessutom är det ju nästan aldrig med.

[OT]

Vad skall ni skicka hem? Antar att granatgevär, Ksp och Psg åker, är det något mer?

[/OT]

Posted
Kan man bli utbildat till prickskytt efter sin GU om man sedan utbildar sig till YO?

Du kan söka instruktörsutbildningen...

Posted

Kanske lite OT men den som tänker sig vilja bli prickskytt/skarpskytt har han/hon provat att skjuta ett djur?

Att jag frågar är för att enl de flesta undersökningar så är det endast de som inte "bangar ur" vid första riktiga tillfället då de är vana att se när skottet träffar och "objektet" dör. Jag är själv jägare och minns fortfarande första gången jag sköt ett rådjur (har även varit prickskytt i HV under en kort period).

Respekterar prickskytten och anser att det är den "coolaste" soldaten för han vet vad han gör och har inget "rambo komplex".

Eller hur HvPrsk?

Posted
Respekterar prickskytten och anser att det är den "coolaste" soldaten för han vet vad han gör och har inget "rambo komplex".

Eller hur HvPrsk?

Det det vette fan... En prickskytt är ju egentligen bara en soldat som alla andra.

Sen att hans specialité är lite mer exotsk än tex en signalist tack vare diverse hollywoodproduktioner må ju vara sant. För mig var han bara ett verktyg för att lösa den uppgift plutonen fått.

Jag vill inte på något sätt klanka ner på prickskyttar, jag är själv utbildad inom prickskytte även om jag inte ser mig ha den kunskap och träning som krävs för att kalla mig just prickskytt. Men det är lite för mycket glorifiering av prickskyttar på samma sätt som det är av diverse jägaförband. Framförallt bland folk som inte riktigt har en korrekt bild av vad en prickskytt egentligen gör.

Posted

Eller hur HvPrsk?

Det det vette fan... En prickskytt är ju egentligen bara en soldat som alla andra.

Sen att hans specialité är lite mer exotsk än tex en signalist tack vare diverse hollywoodproduktioner må ju vara sant. För mig var han bara ett verktyg för att lösa den uppgift plutonen fått.

Jag vill inte på något sätt klanka ner på prickskyttar, jag är själv utbildad inom prickskytte även om jag inte ser mig ha den kunskap och träning som krävs för att kalla mig just prickskytt. Men det är lite för mycket glorifiering av prickskyttar på samma sätt som det är av diverse jägaförband. Framförallt bland folk som inte riktigt har en korrekt bild av vad en prickskytt egentligen gör.

Men det är ju det jag menar..fast han bör vara/skall vara /är en person som har mage nog att se hjärnsubstansen spruta ut utan att regagera nämvärt på det. Han..prickskytten.. är enkel i sitt sätt att vara. Vet dock inte om det är mer exotiskt att vara prickskytt..krypa i terränglådan oavsett väder och vänta på just det där tillfället för att sedan kanske behöva springa för livet eller krypa tebax i terränglådan igen.

Posted

Eller hur HvPrsk?

Men det är ju det jag menar..fast han bör vara/skall vara /är en person som har mage nog att se hjärnsubstansen spruta ut utan att regagera nämvärt på det. Han..prickskytten.. är enkel i sitt sätt att vara. Vet dock inte om det är mer exotiskt att vara prickskytt..krypa i terränglådan oavsett väder och vänta på just det där tillfället för att sedan kanske behöva springa för livet eller krypa tebax i terränglådan igen.

Hmm jag tror att eldledare samt spaning har det minst lika roligt.

Min bror har berättat hur pansarspan hade det 85-86 2 killar ensamma med varsin Ak plus en 58:a plus packning och amm så det finns andra än Jägare och Prsk.