Jump to content

Prickskytt


Särimner

Recommended Posts

Jag talade så sent som i höstas med en rekryteringsman, som till min stora förvåning sa att Hv ska ersätta alla AK4 med kikarsiket med PSG 90.

 

Varför gör man detta? Visst är det bra med ett riktigt PSG, men varför inte bara ersätta ett par vanliga AK4:or med AK4 med kikarsikte?

 

AK4OR kommer inte att ersättas av Psg90 - utan tanken är att de ska ersättas med Ak4B med förstoringssats framför RPS.

 

PSg90 är ett separat system.

 

Är det verkligen beslutat att införa förstoringstillsats istället för kikarsikte (idioti!), dvs klubbat och klart, och inte bara ett försök ännu så länge?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 114
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag talade så sent som i höstas med en rekryteringsman, som till min stora förvåning sa att Hv ska ersätta alla AK4 med kikarsiket med PSG 90.

 

Varför gör man detta? Visst är det bra med ett riktigt PSG, men varför inte bara ersätta ett par vanliga AK4:or med AK4 med kikarsikte?

 

AK4OR kommer inte att ersättas av Psg90 - utan tanken är att de ska ersättas med Ak4B med förstoringssats framför RPS.

 

PSg90 är ett separat system.

 

Är det verkligen beslutat att införa förstoringstillsats istället för kikarsikte (idioti!), dvs klubbat och klart, och inte bara ett försök ännu så länge?

 

Så vitt jag vet är det försök, så det finns väl någon form av ambition för genomförande från RiksHvC.. Men att ersätta mot Psg90 tror jag nog att det aldrig har talats om...

Link to comment
Share on other sites

I Skåne är (mig veterligen) samtliga AK4OR inplockade, dvs dom vapen som funnits som gruppmtrl/plutmtrl att användas av Skarpskyttarna. Detta skedde för ungefär ett år sedan.

PSG90 (2st) finns fortfarande ut på Insatsplutonerna.

 

Angående förstoringsmodulen till RPS:

Varför rekommenderas montering bakom siktet istället för framför? Eller snarare, om man konstruerat det för att sitta bakom, varför tänkte man inte tvärtom?

Med 3x förstoring bakom siktet så blåses ju rödpunkten också upp 3x större och på avstånd 300 meter + så täcker punkten en hyfsat stor yta.

Eller tänker jag krokigt?

Link to comment
Share on other sites

I Uppland är det sagt att alla Ak4OR ska in, men jag har fortfarande sett ett fåtal vapen ute på övning på senaste tiden. Antar att det finns en viss motvilja att lämna ifrån sig det om man är skarpskytt (när man får tillbaka en Ak4B)

Link to comment
Share on other sites

I Skåne är (mig veterligen) samtliga AK4OR inplockade, dvs dom vapen som funnits som gruppmtrl/plutmtrl att användas av Skarpskyttarna. Detta skedde för ungefär ett år sedan.

PSG90 (2st) finns fortfarande ut på Insatsplutonerna.

 

Angående förstoringsmodulen till RPS:

Varför rekommenderas montering bakom siktet istället för framför? Eller snarare, om man konstruerat det för att sitta bakom, varför tänkte man inte tvärtom?

Med 3x förstoring bakom siktet så blåses ju rödpunkten också upp 3x större och på avstånd 300 meter + så täcker punkten en hyfsat stor yta.

Eller tänker jag krokigt?

 

Du tänker rätt. Det är de med mer skit på kragspeglarna som tänker så krokigt att de slåt knut på sig själva.

 

Frågan man ska ställa sig är varför i helsike det inte gick att lägga krutet på ett nytt kikarsikte, eller åtminstone ett nytt fäste för våra befitnliga kikarsikten, istället för den här korkade leken med förstorade rödpunkter. Om det nu ens är så himla viktigt att skrota dagens utmärkta kikarsikte. :lol:

 

Jag är övertygad om att den sammantagna kostnaden för både rödpunktsikte och förstoringstillsats med montage är högre än vad exempelvis ett modernt skarpskyttesikte som Schmidt & Bender Short Dot med fäste. (PDF om serien)

 

Short Dot har rödpunkt, streckplattor, variabel förstoring (1,1 - 4x) med medförstorande riktpunkt (som alltså inte blir större bara för att du ökar förstoringen) och korrigeringsrattar för avstånd, vind mm. Allt för runt 10 -12 tusen på den civila marknaden.

Link to comment
Share on other sites

HOJ..

 

HV utbildar "skarpskytt psg90" soldat som ingår i en grp med psg 90 som vapen. Har varit det i 2 år nu...;))

 

Vilket "HV" utbildar på det viset?

 

Tycker inte frågan besvarades. Var utbildar man Skarp eller prickskyttar inom HV idag?

Försvarutbildarna verkar ju ha strukit den i sitt utbud.

Link to comment
Share on other sites

Tycker inte frågan besvarades. Var utbildar man Skarp eller prickskyttar inom HV idag?

Försvarutbildarna verkar ju ha strukit den i sitt utbud.

 

Fältjägargruppen utbildar men det är väldig spartanskt, inget som kan räknas som en riktig prickskytteutbildning. I stort sett kan man säga att man lär ut detaljer om vapnet, grundläggande maskering och resten är upp till en själv.

Link to comment
Share on other sites

...HV utbildar "skarpskytt psg90" soldat som ingår i en grp med psg 90 som vapen. Har varit det i 2 år nu...;))

Vilket "HV" utbildar på det viset?

Ahh...

Ok glömde att vara tydlig....utb inom HV kan ske på HvSS eller så kan HV soldaten söka utb på andra håll men den måste dock godkännas av HV området.

 

Jag frågade för 4:a år sen och fick ja...gått utb vi FBU, HvSS och interna utb i Dalarnas HV och är 1 av 18 i sverige idag som har rätt att bära nya märket (som bara delas ut av utb ansv i Halmstads FBU) "skarpskytt psg 90"

 

Hoppas det var tydligt... :banghead:

Hmm... Mycket egna lösningar här... För det första så är, väl, psg:t fortfarande bara demonstrator. Det är då underligt att snickra ihop ett märke. För det andra så kan det inte vara upp till en frivilligorganisation som Försvarsutbildarna att hitta på ett märke (som jag uppfattar att gången har varit) åt FM.

 

För övrigt och generellt ang psg så upprepar jag med en dåres envishet: Att stoppa in psg i ("skytte")plut är kass. Vapnet är inte ett skarpskyttevapen och det fungerar inte optimalt för uppgiften, till viss del är det "för" bra och till viss del inte tillräckligt. Man kan ju undra om andra länder som t ex US o UK har repetergevär som skarpskyttevapen? Det har man ju inte och de har haft gott om tillfällen att pröva för-/nackdelar. Har andra länder prickskyttar i skytteplutoner? Det har man ju inte! Prickskytt är som britterna säger en Battle Group Asset. Det minsta vi idag kunde göra är sätta prickskyttarna på insatskompaniet.

 

Det kan ju vara så att man/FM/Hv är på det klara med att verkligen utbilda prickskyttar tar ett par timmar mer än en skarpskytt. Jag tror dock inte många "Hv-prickskyttar" bangar för längre utbildning om man verkligen blir bra. Psg är eftertraktat och har en ballfaktor. Gör det bästa av den ballfaktorn och kläm ut mycket utbildning av skyttarna, på helg (som ju är "gratis"). En instruktör flera helger kostar inte mycket i förhållande till en kurs på 10 - 15 pers med SGI en el flera veckor.

 

 

Håller med till 100%. Jag är skarpskytt och utrustad med Ak4 OR. Som sådan ingår jag i eldenheten skyttegrupp, där jag har min stridsuppgift. Jag vill i den här befattningen inte ha något repetergevär; det jag har behov av är en automatkarbin med ett bra kikarsikte utan för stor förstoring (dvs ingen jäkla förstoringstillsats till rps, så var det sagt).

 

Nu vet jag inte hur ni har det med bebyggelse uppe i Dalarna, men i Stockholm har vi en hel del hus och det är i och bland kåkarna vi ska verka. Jag är inte ett dugg road av tanken att tvingas genomföra ett genomsök (eller, gud förbjude, en rensning) av ett hus beväpnad med ett repetergevär med 10 patroner i magasinet. Då skulle jag nog hellre gå in med yxa och spett.

 

Att försöka avge välriktad och snabb eld med ett prickskyttegevär som helst inte ska bli mer än handvarmt... det blir även det lite svårt.

 

Kollar vi, som wedin föreslår, hur det ser ut ute i världen, så har exempelvis USMC något de kallar DMR - Designated Marksman Rifle - skarpkyttegevär på svenska - vilket är en modifierad M14.

 

Vad gäller utbildningsinsatser så kan man ju nöja sig med att konstatera att Hv inte klarar av att hålla en vettig utbildningsplan för skarpskyttar vid liv, vilket gör mig ytterst tveksam till att vi skulle klara av att fortbilda prickskyttar.

 

Hehe

Som vanligt spelar det ingen roll vad man svara. Svarar man tydligt på 1 fråga lägger sig nästa i med helt annat...

Självklart har man ju inte psg 90 när man rensar hus!!! omg ...som sagt då ligger den i en låda i bilen typ..

Sen är fördelen med som nämns att vara ett insats förband i HV så kan man "skräddarsy" grp för den uppgift som ska lösas just då...och naturligvis (för att vara tydlig) så släpar man inte med en psg in i ett moment då hus ska rensas.

 

(väntar nu på nästa fråga som inte heller hörde till första ämnet jag skulle vara tydlig i) rofl

Edited by muskelsmurfen
Link to comment
Share on other sites

...HV utbildar "skarpskytt psg90" soldat som ingår i en grp med psg 90 som vapen. Har varit det i 2 år nu...;))

Vilket "HV" utbildar på det viset?

Ahh...

Ok glömde att vara tydlig....utb inom HV kan ske på HvSS eller så kan HV soldaten söka utb på andra håll men den måste dock godkännas av HV området.

 

Jag frågade för 4:a år sen och fick ja...gått utb vi FBU, HvSS och interna utb i Dalarnas HV och är 1 av 18 i sverige idag som har rätt att bära nya märket (som bara delas ut av utb ansv i Halmstads FBU) "skarpskytt psg 90"

 

Hoppas det var tydligt... :banghead:

Hmm... Mycket egna lösningar här... För det första så är, väl, psg:t fortfarande bara demonstrator. Det är då underligt att snickra ihop ett märke. För det andra så kan det inte vara upp till en frivilligorganisation som Försvarsutbildarna att hitta på ett märke (som jag uppfattar att gången har varit) åt FM.

 

För övrigt och generellt ang psg så upprepar jag med en dåres envishet: Att stoppa in psg i ("skytte")plut är kass. Vapnet är inte ett skarpskyttevapen och det fungerar inte optimalt för uppgiften, till viss del är det "för" bra och till viss del inte tillräckligt. Man kan ju undra om andra länder som t ex US o UK har repetergevär som skarpskyttevapen? Det har man ju inte och de har haft gott om tillfällen att pröva för-/nackdelar. Har andra länder prickskyttar i skytteplutoner? Det har man ju inte! Prickskytt är som britterna säger en Battle Group Asset. Det minsta vi idag kunde göra är sätta prickskyttarna på insatskompaniet.

 

Det kan ju vara så att man/FM/Hv är på det klara med att verkligen utbilda prickskyttar tar ett par timmar mer än en skarpskytt. Jag tror dock inte många "Hv-prickskyttar" bangar för längre utbildning om man verkligen blir bra. Psg är eftertraktat och har en ballfaktor. Gör det bästa av den ballfaktorn och kläm ut mycket utbildning av skyttarna, på helg (som ju är "gratis"). En instruktör flera helger kostar inte mycket i förhållande till en kurs på 10 - 15 pers med SGI en el flera veckor.

 

 

Håller med till 100%. Jag är skarpskytt och utrustad med Ak4 OR. Som sådan ingår jag i eldenheten skyttegrupp, där jag har min stridsuppgift. Jag vill i den här befattningen inte ha något repetergevär; det jag har behov av är en automatkarbin med ett bra kikarsikte utan för stor förstoring (dvs ingen jäkla förstoringstillsats till rps, så var det sagt).

 

Nu vet jag inte hur ni har det med bebyggelse uppe i Dalarna, men i Stockholm har vi en hel del hus och det är i och bland kåkarna vi ska verka. Jag är inte ett dugg road av tanken att tvingas genomföra ett genomsök (eller, gud förbjude, en rensning) av ett hus beväpnad med ett repetergevär med 10 patroner i magasinet. Då skulle jag nog hellre gå in med yxa och spett.

 

Att försöka avge välriktad och snabb eld med ett prickskyttegevär som helst inte ska bli mer än handvarmt... det blir även det lite svårt.

 

Kollar vi, som wedin föreslår, hur det ser ut ute i världen, så har exempelvis USMC något de kallar DMR - Designated Marksman Rifle - skarpkyttegevär på svenska - vilket är en modifierad M14.

 

Vad gäller utbildningsinsatser så kan man ju nöja sig med att konstatera att Hv inte klarar av att hålla en vettig utbildningsplan för skarpskyttar vid liv, vilket gör mig ytterst tveksam till att vi skulle klara av att fortbilda prickskyttar.

 

Hehe

Som vanligt spelar det ingen roll vad man svara. Svarar man tydligt på 1 fråga lägger sig nästa i med helt annat...

Självklart har man ju inte psg 90 när man rensar hus!!! omg ...som sagt då ligger den i en låda i bilen typ..

Sen är fördelen med som nämns att vara ett insats förband i HV så kan man "skräddarsy" grp för den uppgift som ska lösas just då...och naturligvis (för att vara tydlig) så släpar man inte med en psg in i ett moment då hus ska rensas.

 

(väntar nu på nästa fråga som inte heller hörde till första ämnet jag skulle vara tydlig i) rofl

 

Om du har problem med att vi inte har någon turordning när vi kommenterar varandras inlägg, så är det bara att ta svaren ett åt gången i kronologisk ordning. Det brukar funka bra.

 

Till ditt svar. Allvarligt talat; du tycker inte att det är lite väl "övningstekniskt" att ha psg:t "i bilen" under strid för att sedan springa och hämta det när det behövs? Då är faktiskt lösningen med en avtagbar förstoringstillsats bättre; den kan skarpskytten åtminstone ha med sig i fickan!

 

Åter igen; som skarpskytt har jag behov av att kunna avge snabb välriktad eld. Det är helt enkelt inte något som ett repetergevär är lämpat för.

Link to comment
Share on other sites

Till ditt svar. Allvarligt talat; du tycker inte att det är lite väl "övningstekniskt" att ha psg:t "i bilen" under strid för att sedan springa och hämta det när det behövs? Då är faktiskt lösningen med en avtagbar förstoringstillsats bättre; den kan skarpskytten åtminstone ha med sig i fickan!

 

Åter igen; som skarpskytt har jag behov av att kunna avge snabb välriktad eld. Det är helt enkelt inte något som ett repetergevär är lämpat för.

PSG + AK fungerar uppenbart i utlandsstyrkan.......är det sådan avsevärd skillnad mot HV?

Bortsett från om man skulle ut och grisa i skogen i flera veckor, vilket kanske inte är jätteaktuellt för HV, så är två vapen knappast någon omöjlighet, och helt enkelt variera beroende på uppgift. Soldat i första hand, prick/skarpskytt i andra :banghead:

Link to comment
Share on other sites

Till ditt svar. Allvarligt talat; du tycker inte att det är lite väl "övningstekniskt" att ha psg:t "i bilen" under strid för att sedan springa och hämta det när det behövs? Då är faktiskt lösningen med en avtagbar förstoringstillsats bättre; den kan skarpskytten åtminstone ha med sig i fickan!

 

Åter igen; som skarpskytt har jag behov av att kunna avge snabb välriktad eld. Det är helt enkelt inte något som ett repetergevär är lämpat för.

PSG + AK fungerar uppenbart i utlandsstyrkan.......är det sådan avsevärd skillnad mot HV?

Bortsett från om man skulle ut och grisa i skogen i flera veckor, vilket kanske inte är jätteaktuellt för HV, så är två vapen knappast någon omöjlighet, och helt enkelt variera beroende på uppgift. Soldat i första hand, prick/skarpskytt i andra ;-)

 

..;)) ty ing... äntligen en som förstår

Håller på dig

Link to comment
Share on other sites

PSG + AK fungerar uppenbart i utlandsstyrkan.......är det sådan avsevärd skillnad mot HV? Bortsett från om man skulle ut och grisa i skogen i flera veckor, vilket kanske inte är jätteaktuellt för . HV, så är två vapen knappast någon omöjlighet, och helt enkelt variera beroende på uppgift. Soldat i första hand, prick/skarpskytt i andra ;-)
Men, allvarligt varför? Du säger att det går. Det gör det. Men, jag säger att det inte är det mest vettiga. Skarpskytt och prickskytt är två skilda roller. Som plutonchef kan man nog alltid hitta en användning för sina psg-skyttar. Dock blir det ju enligt mig feltänk hos kompch om denne inte ser prickskyttar som en egen "strategisk" resurs. Den duktiga prickskytten lirar "korphockey" istället för riktigt seriespel.

 

Det finns inget som har begränsat och styrt så att demonstrator-situationen blivit som den är. Eftersom befattningen prickskytt inte finns så skulle man lika väl ha kunnat haft vapnet och prickskyttarna på insatskomp. Man skulle likaså kunnat behålla ak4OR ute som skarpskyttevapen. Är det nån som tror att den totala "effekten" gentemot en motståndare hade blivit mindre så, än om vi kör på dagens lösning, skarpskyttar med psg?!

Link to comment
Share on other sites

Det jag vet sedan jag bytte lite mejl med ansvarig på finkaliber på FMV var att i höstdags 2007 genomförde man tester på olika siktesalternativ för framtida skapskytte. De alternativen man tittade på enligt FMV var:

* Modifierad SUSAT

* Modifierad K-sikte AK4

* Förstoringssatts till RPS

* Ny inköp av nytt skarpskytte sikte. (FMV testade olika modeller som han dock (förstårligt) inte ville namnge)

 

Vårt samtal gällde insatsförsvaret dock kan man ju hålla det troligt och ur en rent ekonomisk synvinkel hoppas att man genom för ett gemensamt inköp för hela FM.

 

Var testerna ligger i dag har jag ingen kunskap om.

Link to comment
Share on other sites

Vårt samtal gällde insatsförsvaret

Finns det något annat i det här landet?

 

 

Och inte Hv som är en enbart nationell resurs. ( men det trodde jag att de flesta hade koll på, dumt av mig att dra den slutsatsen kanske)

Link to comment
Share on other sites

Till ditt svar. Allvarligt talat; du tycker inte att det är lite väl "övningstekniskt" att ha psg:t "i bilen" under strid för att sedan springa och hämta det när det behövs? Då är faktiskt lösningen med en avtagbar förstoringstillsats bättre; den kan skarpskytten åtminstone ha med sig i fickan!

 

Åter igen; som skarpskytt har jag behov av att kunna avge snabb välriktad eld. Det är helt enkelt inte något som ett repetergevär är lämpat för.

PSG + AK fungerar uppenbart i utlandsstyrkan.......är det sådan avsevärd skillnad mot HV?

Bortsett från om man skulle ut och grisa i skogen i flera veckor, vilket kanske inte är jätteaktuellt för HV, så är två vapen knappast någon omöjlighet, och helt enkelt variera beroende på uppgift. Soldat i första hand, prick/skarpskytt i andra :ph34r:

 

Ja, det är skillnad. Uppgifter och taktik skiljer sig rätt ordentligt mellan utlandsstyrkan och Hv. Men som wedin skriver; varför? Även om det nu skulle vara något så när görbart; vad är vinsten med att köra med repeter+ak mot att ha dedikerade skarpskyttar och prickskyttar där respektive soldat har den beväpning hand tjänst kräver (som det faktiskt ser ut i mycket stora delar av världen)?

 

Att det är som det är med demonstratorerna är ju något som berörda förband skapat själva. (Bra påpekande, wedin!)

 

Nu verkar det som om frågetecknen om hur PSG90 ska användas åtminstone är uträtade vad gäller insatsplutonerna:

http://www.hvss.mil.se/attachments/utbanvi...08_utgava_2.pdf

PSG 90 utbildning

I varje insatsgrupp utbildas en Psg 90 skytt. Vapnet blir denne soldats huvudvapen.

Och då är vi där igen; repetergevär som huvudbeväpning för soldat ingående i en skyttegrupp.
Link to comment
Share on other sites

Bara för att göra den här diskussionen lite mer intressant så kan jag ju nämna att min beväpning förra året var ksp90 och psg90 inte alltid samtidigt men ett par övningar har jag allt gjort med sprutan på bröstet och långbössan på ryggen.

Inte alltid det smidigaste men är man bara fem på en grupp o behöver lite mer precist skytte så vad gör man :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Det är nog svårt att hitta en fullt värdig PRSK utb.

 

Vi har bedrivit en PSG90 DEMO utb. på våran utbildningsgrupp där vi slaviskt har utgått i från det reglemente som finns för prickskyttar i den svenska FM. Det har tagit tid att genomföra efter som vi bara har övat på helger och enstaka kvällar och det är många tillar och skott som skall genomföras.

Nu kommer inte NSS/HV ha några prickskyttar i sin organisation utan vi kommer att få skarpskyttar i insatsplutonerna, så vi kommer att ha ett antal väldigt kvalifiserade skarpskyttar på vår IP.

 

/Rainman

Link to comment
Share on other sites

Frågan man ska ställa sig är varför i helsike det inte gick att lägga krutet på ett nytt kikarsikte, eller åtminstone ett nytt fäste för våra befitnliga kikarsikten, istället för den här korkade leken med förstorade rödpunkter. Om det nu ens är så himla viktigt att skrota dagens utmärkta kikarsikte. :unsure:

 

 

Jag har själv byggt om ett gamla AK4OR kikarsikte så den passar på AK4B. Köpte två civila fästen i en jaktaffär för 300:-

Skruvade bort 2 sktuvar på siktet och så var det klart. Det siktet är ett alldeles utmärkt sikte för skarpskyttar.

 

 

OBS!!! Använder givetvis inte det siktet på övningar utan har det kvar mest av nostalgiska skäl.

 

/Rainman 101

Link to comment
Share on other sites

Jag har själv byggt om ett gamla AK4OR kikarsikte så den passar på AK4B. Köpte två civila fästen i en jaktaffär för 300:-

Skruvade bort 2 sktuvar på siktet och så var det klart. Det siktet är ett alldeles utmärkt sikte för skarpskyttar.

Låter som en alldeles utmärkt grej att skriva en motion på och skicka in till utbildningsgruppen...

Link to comment
Share on other sites

1 fråga, och 1 kommentar

 

1. Vart fick du ett OR sikte ifrån?

2. Ombyggnad till att kunna monteras på B är redan på gågn, det är därför samtliga sikten ska lämnas in till FörsE.

 

Även FM gör fel(otroligt men sant), så det slipper ut "aktiv" mtrl då och då i div försäljningar. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...