Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

m45 Och G/96! senare än så vet jag inte! sen kanske självklart andra vapen i mindre kvantitet, (tror jag.. ;)) t.ex m/94, m/38, M/41 (information Försvarets materielverk)

Edited by Myran
Posted (edited)
Ak4 och Ak5 är ju välkända men vilka var deras föregångare?

Finns det Ak1, 2, 3,?

Nja, såvitt jag vet så fanns det under försöken att ta fram Ak4 med en svensktillverkad modell i matchen som kan ha kallats för Ak3. Isåfall kom ju H&k G3 att bli efterföljaren numeriskt. En annan teori jag har hört är att Ak4 infördes 1964, och således fick namnet efter året. Tidigare hade man ju döpt vapen efter det år dom antogs. ex. K-pist M/45.

Edited by jake the snake
Posted (edited)
Ak4 och Ak5 är ju välkända men vilka var deras föregångare?

Finns det Ak1, 2, 3,?

Nja, såvitt jag vet så fanns det under försöken att ta fram Ak4 med en svensktillverkad modell i matchen som kan ha kallats för Ak3. Isåfall kom ju H&k G3 att bli efterföljaren numeriskt. En annan teori jag har hört är att Ak4 infördes 1964, och således fick namnet efter året. Tidigare hade man ju döpt vapen efter det år dom antogs. ex. K-pist M/45.

förklara AK5 då (ingen dissing, vill bara se om du har ett bra svar här också :)) AK5 kan ju inte heta efter året, eftersom den införskaffades... 1980 tror jag? :)

Edited by Myran
Posted

Hörde jag inte någonstans för en del år sedan att # 4 kommer sig av att AK 4 är en modifierad G 3? :)

I det militära finns det konstiga nummer. Ta fotogen 024 tex. Är det NÅGON som har smakat de andra 23 sorterna?? :)

\:)

Posted

Ärligt talat så vill jag minnas att AK 5 antogs 1985. men det kan ju också vara så att man för enkelhetens skull bara gav den numret efter 4. JAg måste dock slå mig själv på käften eftersom jag skrev "tidigare hade man....." det har man faktiskt senare också: Pistol m/88, PSG/90 osv......

Jag tror på att man för enkelhetens skull gav den Nr.5.

Posted

Under försöken med att ta fram nytt vapen till armén (AK4) så provades fyra olika vapen.

Dessa benämndes AK1-4. I dessa prov deltog HK G3, FN FAL, M14 samt en svensk variant.

Det vapen som vann proven var HK G3 och den hade i försöken benämningen AK4.

Nästa vapen blev således AK5.

The Swede

Posted

Det måste då innebära att FM provat alternativt använt minst 23 andra typer av fotogen än fotogen 024... :)

För att inte tala om de 100 vapenfett som firman använt genom åren...

Posted (edited)
Under försöken med att ta fram nytt vapen till armén (AK4) så provades fyra olika vapen.

Dessa benämndes AK1-4. I dessa prov deltog HK G3, FN FAL, M14 samt en svensk variant.

The Swede

De vapen som provades ut var:

M 14

SIG

G3

FAL

Gram

Gram var en svensktillverkad automatkarbin som var en vidareutveckling av Ag m/42 Ljungman. Efter de första testerna visade det sig emellertid att endast G3 och FAL klarade kravspecifikationerna. Efter slutförsöken i början av 60-talet hade G3 modifierats på 40 punkter och antogs som Automatkarbin 4. G3 var överlägsen FAL bla pga sin högre slitstyrka och lägre pris. Ak 4 tillverkades under åren 1965-70 vid Carl-Gustaf Gevärsfaktori och Husqvarna vapenfabrik och därefter fram till avslutningen 1980 enbart vid Gevärsfaktoriet i Eskilstuna. :)

Källa: http://hem1.passagen.se/pgroen/ak4.htm

Edited by Nifelhel
Posted

The Swede

M 14

SIG

G3

FAL

Gram

Gram var en svensktillverkad automatkarbin som var en vidareutveckling av Ag m/42 Ljungman. Efter de första testerna visade det sig emellertid att endast G3 och FAL klarade kravspecifikationerna. Efter slutförsöken i början av 60-talet hade G3 modifierats på 40 punkter och antogs som Automatkarbin 4. G3 var överlägsen FAL bla pga sin högre slitstyrka och lägre pris. Ak 4 tillverkades under åren 1965-70 vid Carl-Gustaf Gevärsfaktori och Husqvarna vapenfabrik och därefter fram till avslutningen 1980 enbart vid Gevärsfaktoriet i Eskilstuna. :dong:

Vilken SIG var det, 540?

Jag har fått för mig att FM antog ak4 1964, stämmer det? Isf är det ytterligare en anledning till siffran 4 i namnet.

@Nifelhel

När du citerar rakt av från en sida på internet kan du väl ta och ange källan.

Din info kom ifrån: http://hem1.passagen.se/pgroen/ak4.htm

Posted
m45 Och G/96! senare än så vet jag inte! sen kanske självklart andra vapen i mindre kvantitet, (tror jag.. ;)) t.ex m/94, m/38, M/41 (information Försvarets materielverk)

Frågan om Ak1-5 är ju redan besvarad men...

Ak står som bekant för Automatkarbin, av vapnet i citatet ovan är det endast K m/94 som är en karbin och endast Kpist m/45 som är ett automatvapen.

Antal:

Kpist m/45: ca 300 000

K m/94: ca 125 000 (varav ca 10 000 tillverkade av Mauser)

G m/96: ca 495 000 (varav ca 40 000 tillverkade av Mauser)

G m/38: ca 118 000 (varav ca 30 000 modifierade G m/96)

G m/39: 5000 (8x57 IS)

G m/40: 4900 modifierade G m/39 (8x63)

G m/41: 5300 modifierade G m/96

Källa: http://www.mtek.chalmers.se/~m95perm/vapen...n/index.sv.html

Posted (edited)

The Swede

M 14

SIG

G3

FAL

Gram

Gram var en svensktillverkad automatkarbin som var en vidareutveckling av Ag m/42 Ljungman. Efter de första testerna visade det sig emellertid att endast G3 och FAL klarade kravspecifikationerna. Efter slutförsöken i början av 60-talet hade G3 modifierats på 40 punkter och antogs som Automatkarbin 4. G3 var överlägsen FAL bla pga sin högre slitstyrka och lägre pris. Ak 4 tillverkades under åren 1965-70 vid Carl-Gustaf Gevärsfaktori och Husqvarna vapenfabrik och därefter fram till avslutningen 1980 enbart vid Gevärsfaktoriet i Eskilstuna. :dong:

Vilken SIG var det, 540?

Jag har fått för mig att FM antog ak4 1964, stämmer det? Isf är det ytterligare en anledning till siffran 4 i namnet.

@Nifelhel

När du citerar rakt av från en sida på internet kan du väl ta och ange källan.

Din info kom ifrån: http://hem1.passagen.se/pgroen/ak4.htm

Ojoj ber så mycket om ursäkt missade det i all hast... :(

Edited by Nifelhel
Posted

Vilka vapen prövade man när man anskaffade AK5(FNC)? Och sen undrar jag vad dom andra föll på, finns det nån info om testerna?

Posted (edited)
Vilka vapen prövade man när man anskaffade AK5(FNC)? Och sen undrar jag vad dom andra föll på, finns det nån info om testerna?

Finns info i ett häfte som heter "Eldhandvapen" som jag tappat bort :),O (Därför vet jag inte heller författare)

Vet dock att vissa på forumet har det, och den infon finns nog i äldre trådar om AK5, i häftet berättas också om anskaffningen av granattillsatsen.

Edited by Toll
  • BlåGul -1
Posted
,Apr 23 2003, 13:11 ] en liten fågel viskade en gång att det va m16/g36  men ja vågar inte riktigt slå näven i bordet när ja säger det  :)

Fanns G36 på den tiden tror du?

Istället för att vidarebefordra saker som du själv vet att du inte har en aning om, ta reda på fakta.

1) Om jag inte missminner mig har frågan varit uppe förut. Sök på forumet.

2) Hittar du inget där? Hör med FMV finkaliber. De vet.

Posted

Finns info i ett häfte som heter "Eldhandvapen" som jag tappat bort :),O (Därför vet jag inte heller författare)

Vet dock att vissa på forumet har det, och den infon finns nog i äldre trådar om AK5, i häftet berättas också om anskaffningen av granattillsatsen.

Jag har det häftet hemma, tror jag. Skall kolla efter den ikväll om jag hinner. Kommer ihåg att det var mkt intressant skrivet i den.

Groaghach

Posted

Ak 5 är idag huvudbeväpningen för våra fältförband. Utprovningen av Ak 5 började under 70-talet. Det visade sig att försvaret hade en stor brist på autmatkarbiner. Vid en mobilisering så sent som på 70-talet hade vi endast kunnat utrusta 40% av försvaret med automatvapen (Ak4 och K-pist). Vad som behövdes var 200-300.000 fler automatvapen. Alternativen var att köpa in fler Ak 4 eller köpa ett nytt vapen. Med tanke på omvärldens utveckling mot mindre ammunitionstyper och den kalkylerade kostnaden valen emellan föll valet på att köpa in ett nytt vapen. Åren 70-75 studerades följande vapen:

Colt M16, Stoner 63A1, Armalite Ar18, Steyer Aug, Beretta M70, Imi Galil, FN FNC, FN CAL, FFV 890 C, Sig 540, Hk 33

källa

Posted (edited)
Ak 5 är idag huvudbeväpningen för våra fältförband. Utprovningen av Ak 5 började under 70-talet. Det visade sig att försvaret hade en stor brist på autmatkarbiner. Vid en mobilisering så sent som på 70-talet hade vi endast kunnat utrusta 40% av försvaret med automatvapen (Ak4 och K-pist). Vad som behövdes var 200-300.000 fler automatvapen. Alternativen var att köpa in fler Ak 4 eller köpa ett nytt vapen. Med tanke på omvärldens utveckling mot mindre ammunitionstyper och den kalkylerade kostnaden valen emellan föll valet på att köpa in ett nytt vapen. Åren 70-75 studerades följande vapen:

Colt M16, Stoner 63A1, Armalite Ar18, Steyer Aug, Beretta M70, Imi Galil, FN FNC, FN CAL, FFV 890 C, Sig 540, Hk 33

källa

AK4 är huvudbeväpning för våra fältförband. Hemvärnet utgör 60% av armén.

Casca

Edited by Casca
Posted

hmmm....vill inte fnula sönder ditt inlägg eller så...eller du kanske bara var ironisk...

hemvärnet kan omöjligen utgöra 60 av armén...eller e det för sent för mig....(typ segt att räkna matte då) jag får det till att isåfall mobbar bara 50 - 60 000 pers till den reguljära svenska armén....de kanske stämmer....

Posted

Amen på dig Casca!

Förstår mig inte på dessa tjommar som klagar på våra kära AK4:or?!

Effekt i målet samtidigt som man får en alldeles utmärkt styrketräning ;P

Posted

Det är väl inget fel på AK4 egentligen... Klart dugligt vapen, men sedan anser jag personligen att AK5 är bättre på dom flesta punkter... MEN AK4 duger gott och väl.

Posted

Ni har fel om att ak 1,2,3 var benämningar av vapen som provades.

Jag har en polare som är enormt vapen intresserad så han har koll på allt om vapen och vilka vapen som har användts i svenska armén.

Han har berättat att AK 1 Var faktiskt en modifikation av gevär modell 96. Den hade magasin och var hel automatisk. Sen vilka ak 2 och 3 var kommer jag inte riktigt ihåg vilka det var.

Jag ska fråga han när jag träffar han nästa gång om han kan redogöra om vad ak 1,2,3, egentligen var för vapen.

En sak är säker det är inte benämningar på de olika vapnen som användes under provet på 60 och 70 talet.

Forts följer!...=)

Posted

källa

Casca

Inte riktigt 60%.....

HV omfattar ca 60 000 man ( målet är ca 50 000).

De operativa insatsförbanden i arme'n omfattar ca 110 000 + ca 25 000 i Nationella skyddstyrkorna.

Posted

källa

Casca

Hemvärnet ingår inte i fältförbanden.

Posted (edited)
Ni har fel om att ak 1,2,3 var benämningar av vapen som provades.

Jag har en polare som är enormt vapen intresserad så han har koll på allt om vapen och vilka vapen som har användts i svenska armén.

Han har berättat att AK 1 Var faktiskt en modifikation av gevär modell 96. Den hade magasin och var hel automatisk. Sen vilka ak 2 och 3 var kommer jag inte riktigt ihåg vilka det var.

Jag ska fråga han när jag träffar han nästa gång om han kan redogöra om vad ak 1,2,3, egentligen var för vapen.

En sak är säker det är inte benämningar på de olika vapnen som användes under provet på 60 och 70 talet.

Forts följer!...=)

Hittade detta tidigare i tråden:

M 14

SIG

G3

FAL

Gram

Gram var en svensktillverkad automatkarbin som var en vidareutveckling av Ag m/42 Ljungman. Efter de första testerna visade det sig emellertid att endast G3 och FAL klarade kravspecifikationerna. Efter slutförsöken i början av 60-talet hade G3 modifierats på 40 punkter och antogs som Automatkarbin 4.

samt

AK 3 =FN FAL

Se KJ jubeliumsbok!

Ag m/42 ser ut så här:

ag_m42.jpg

G m/96 ser ut så här:

96.jpg

Jag säger inte på något sätt att du har fel men kan det inte vara så att ni menar Gram som nämndes i det tidigare inlägget?

G m/96 (samt K m/94 och G m/38) och Ag m/42 ser ju ganska lika ut.

Det verkar för mig enklare att göra om ett halvautomatiskt gevär med löstagbart magasin till ett helautomatiskt än att göra om gamla Mauser-gevär totalt, som ju ändå var 50år gamla vid den här tidsperioden.

Om vi skulle komma fram till att Gram alltså var Ak1 så är det bara Ak2 vi inte vet vilken det var.

Alltså:

Ak1 = Gram (modifierat Ag m/42, Ljungman) ?

Ak2 = ?

Ak3 = FN FAL

Ak4 = H&K G3 (modifierat)

Ak5 = FN FNC (modifierat)

Verkar detta rimligt?

Edited by 106