Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Näe.. Det är förskräckligt att det är majoritetsfolket i landet Sverige som syns mest. Detta måste det vidtagas åtgärder mot! :ph34r:;-):rolleyes:

Men visst vore det roligt att se fler med invandrarbakgrund i försvarsmakten. :baskerKav:

Edited by Nordjämten
Posted (edited)

Jag är invandrare i försvarsmakten och måste säga att det är den minst rasistiska/främlingsfientliga arbetsplatsen jag hittills funnit mig på. De som säger något annat har inte varit med i det FM jag varit del av (06->nu). När jag ser filmen reflekterar jag inte att det saknas mörka människor bland knektarna; jag ser soldater och inte två vita heterokillar, en bisexuell vit kvinna etc.

Om bara vita människor (i detta fallet bland andra Helle Klein) kunde sluta göra sig själv till talesperson för oss 'bruna' människor tror jag världen skulle vara ett bättre ställe.

Eller som min (bruna) polare sade: "Jag är en svensk soldat, kompis. Jag är en krigsman. Jag är inget jävla offer som är rädd för någon jävla svenne, jag behöver ingen vit svennekärring som säger åt mig att min arbetsgivare är rasistisk. Tror någon det är de fan dumma i huvudet."

Edited by 903Lew
Posted

Det är Helle Klein som har skrivit "debattinlägget", en proffsgnällare av stora mått.

Ingen att ta på allvar.

Bortsett från att hon råkar sitta på oproportionerligt sjuka mängder media-makt..

Posted

Vilken märklig människa

Var är referenserna till att "större delen av medborgarna, politikerna och opinionsbildarna" tycker som hon?

Sen läser man delen om Adenviken: Är det konstigt att de svenska sjömännen är vita? Är det konstigt att de somaliska piraterna är svarta? Är det konstigt att porträttera en pågående insats som den ser ut i verkligheten?

Helle Klein; liten människa till namn, liten människa till sinne, liten människa till åsikt.

Posted

Om "makt" i det här fallet innebär, att när hon vill kunna sättas i stupstocken att offentligt tvingas redovisa sitt vansinne ja, då är det väl makt hon har. Om man däremot räknar "makt" som förmåga att påverka och utöva inflytande, då blir det lite mer tveksamt - om inte förmågan att vrida opinion mot sig själv också räknas...

Posted

Jag vågar påstå att Klein har en poäng, men jag tror inte att hon vet det själv, såvida hon inte har bättre koll på postkolonial teoribildning (framförallt Stuart Hall om representationer och Richard Dyer om vithet) än hon låter påskina.

Hur myndigheter representeras är av vikt, men som trådskaparen påpekar, Klein sparkar på FM när hon borde sparka på PR-firman. Men vi ska inte tro att vithet är oproblematiskt som norm i rekryteringsmaterial, eller att det inte finns problem med rasism i FM eller, kanske framförallt, hos rekryteringsunderlaget.

//Ormtunga

Posted

Jag är invandrare i försvarsmakten och måste säga att det är den minst rasistiska/främlingsfientliga arbetsplatsen jag hittills funnit mig på. De som säger något annat har inte varit med i det FM jag varit del av (06->nu). När jag ser filmen reflekterar jag inte att det saknas mörka människor bland knektarna; jag ser soldater och inte två vita heterokillar, en bisexuell vit kvinna etc.

Om bara vita människor (i detta fallet bland andra Helle Klein) kunde sluta göra sig själv till talesperson för oss 'bruna' människor tror jag världen skulle vara ett bättre ställe.

Eller som min (bruna) polare sade: "Jag är en svensk soldat, kompis. Jag är en krigsman. Jag är inget jävla offer som är rädd för någon jävla svenne, jag behöver ingen vit svennekärring som säger åt mig att min arbetsgivare är rasistisk. Tror någon det är de fan dumma i huvudet."

För tusan Lew, det är ju klart som fasen att du inte märker av nån rasism när du är en halvmeter längre än oss andra! Du skulle bara veta vad som händer ner på vår höjd. ;-)

Skämt å sido; jag delar helt klart din bild. Den här texten är bara ännu ett exempel på när vit medelklass i egenskap av sin självpåtagna överhöghet gör sig till talesperson för oss vanliga dödliga. "Proletariatets diktatur" nästa. Det är väl det jag tycker är så jäkla underhållande; att hon så uppenbart faller på eget grepp.

Här är ett annat stolpskott från samma blaska. "Faktakoll" är tydligen ett oerhört svårt ord om man heter Linderborg och vill synas.

http://www.aftonbladet.se/kultur/kronikorer/linderborg/article7337730.ab

Försvarsmakten borde bekymra sig för demokratins status på hemmaplan i stället för att gå bärsärkargång i Asien under Natoflagg.
Posted (edited)

Undrar hur hon menar med att "FM ska bekymra sig om demokratins status på hemmaplan"?

Innebär det att folkförsvarsarmén ska gå in i rosenbad och in på slottet och "tala om" för vederbörande hur dom ska sköta landet?

Luktar lite som att hon skulle trivas med en kupp där folket går i bräschen, ivrigt påhejad av militären.

edit: Hon missar att FM inte är en demokratisk organisation, utan de demokratiskt folkvalda politikernas verktyg.

Edited by ShyGuy
Posted

För tusan Lew, det är ju klart som fasen att du inte märker av nån rasism när du är en halvmeter längre än oss andra! Du skulle bara veta vad som händer ner på vår höjd. ;-)

Jävla skit! Så det är det ni snackar om där nere, inte undra på att man alltid får mat sist. Förbannade thermiska lager och dess förmåga att isolera ljud :baskerHV:B-)

Posted (edited)

"thermiska"? Ah! Du menar "thailändska"! :rolleyes:

;-)

Det här är ett intressant inlägg. Det är nämligen det mest rasistiska jag hört från någon i plutonen, om någon i plutonen (eller utanför) hitintills. Och då är det sagt med MYCKET (kamrat)kärlek.

Jag återkommer med mer uppdateringar om den brutalt rasistiska kulturen som råder bland de svenska ariska yrkessoldaterna när jag gjort ett år där.

/Daniel

edit: litet förtydligande, uttalandet är INTE rasistiskt i mina ögon......

Edited by ShyGuy
Posted

Jag återkommer med mer uppdateringar om den brutalt rasistiska kulturen som råder bland de svenska ariska yrkessoldaterna när jag gjort ett år där.

/Daniel

edit: litet förtydligande, uttalandet är INTE rasistiskt i mina ögon......

Jag har tillbringat större delen av mitt vuxna liv i försvarsmakten någon brutalt rasistisk kultur har jag inte sett.

de känns som Aftonbladet hade haft något att klaga på oavsett hur utformningen av FMs reklam sett ut.

Posted (edited)

Ny ROE för ME02 "När fartyg håller på att bordas av personer med icke-europeisk bakgrung får ni ej ingripa. För då kommer ni avslöja för Afton***** att ni inte är där för att bistå FN:s humanitära bistånd till Somalia. Endast vita pirater får gripas. Svensk flagga för att visa fartygets nationalitet får ej hissas då Afton*****s skribenter kan uppleva detta som kränkande."

Helle Klein :bash: Swedberg :camo:

Tillägg: Har precis skickat ett mail till Helle Klein.

Hej jag har två frågor ang din debattartikel i Aftonbladet 100621.

Du skriver följande.

"Musiken är dramatisk. Hjältarna i gummibåten med den svenska flaggan är alla vita.

Skurkarna i träbåten är alla svarta. Ont och gott. Svart och vitt. I det fina moraliska svenska försvaret göre sig ingen svartskalle besvär."

Anser du att försvarmakten inte skall få ingripa mot fartyg med beväpnade personer bara för att personerna är svarta?

EUNAVFORs operationer i Adenviken har stöd av resolution 1816 antagen av FN:s Säkerhetsråd för att bistå Somalias övergångsregering.

Som huvuduppgift har EUNAVFOR att skydda fartyg ingående i World Food Program som levererar mat till flyktingar i Somalia mot väpnade angrepp.

De har även beredduppgift att skydda fartyg som passerar Somalias kust samt minska piratverksamheten utanför Somalias kust.

Anser du att försvarsmaktens insatser i Adenviken på något sätt är rasistiska?

Mvh ***** ********

Edited by Swedberg
Posted (edited)

vore trevligt om hon kunske kolla upp filerna lite ordentligt i alla fall, då skulle hon se att ksp90-skytten i adenvikfilmen är vad hon kaller en svart person. Man blir trött på de som tycker mycket men så lite vet.

Edited by 3924
Posted

Man blir rädd för vissa människor (syftar på kommentarerna). "Låt afghanerna försvara sig själva"

Posted
Man blir rädd för vissa människor (syftar på kommentarerna). "Låt afghanerna försvara sig själva"

Målet med insatsen är väl att afghanerna ska kunna försvara sig själva. Det är ju därför ANP finns. De behöver lite hjälp i början bara...

Posted

Förresten, jag kom på en rasistisk sak som hänt under min karriär i FM.

En gång råkade jag haspla ur mig något i stil med "Alla vita människor ser likadana ut. Dessutom har alla likadana namn." Detta föranledde stora mängder kränkta vita HV-soldater samt en längre utbildning i värdegrund för min del.

[Eller så förstod de att jag bara försökte mörka min oförmåga att minnas folks namn samt göra mig lite rolig.]

Posted (edited)

Visst skall man inte reta folk för deras form och färg, eller avsaknad därav. Jag tänka mig i Lews fall att det valt en hård men rättvis tolkning av det hela. Det skall inte förekomma i endera riktning. Regelverk är tämligen stela, människor i motsats är tämligen mjuka och flexibla. Ska man följa regler så ska dessa gälla samtliga. Hade det varit någon som yttrat att alla asiater eller dylikt sett likadana ut hade det blivit ett annat ståhej.

Jag tror att tolka lagen lika för alla är det bästa. Ska man hålla på med undantag blir folk arga och börjar slåss.

Jag har personligen arbetat på en öppen och hjärtlig arbetsplats med mycket invandrare. Att säga saker som mörkhyad, plingplong m.m. har aldrig varit något problem eller skadat någon. Men så lever jag i verkligheten, dricker inte latte på fik eller skriver tidningar.

Edit: Jag såg nu att forumet inte tillåter det ord som nyttjades på min arbetsplats. :} Kan säga att de "mörkhyade" där inte tyckte det var kränkande.

Edited by hårdkår
Posted

Fantastiskt. Ännu ett bevis på att demokratin fungerar. Man behöver inte ha någon aning för att ha en åsikt, och dessutom få basunera ut den åsikten i vår fria press. Det var väldigt få förunnat i säg... Afghanistan för några år sedan. Tycker att det är en god anledning till att vi ska ha missionärer i sagda land, undrar om Åsa håller med.

Posted

Fantastiskt. Ännu ett bevis på att demokratin fungerar. Man behöver inte ha någon aning för att ha en åsikt, och dessutom få basunera ut den åsikten i vår fria press. Det var väldigt få förunnat i säg... Afghanistan för några år sedan. Tycker att det är en god anledning till att vi ska ha missionärer i sagda land, undrar om Åsa håller med.

hon väljer dessutom att inte publicera alla kommentarer, vad jag tycker om det ska jag inte skriva här.....

Posted

Lyckligtvis är en oväntat stor del av de som blivit publicerade mycket välskrivna. Och jag tror inte heller att Johanne Hildebrandt kommer att spara på orden i ett eventuellt svar heller.

Åsa Linderborg har nog, som man så fint brukar uttrycka det, trampat i skiten.

Posted

Jag går på det gång på gång på gång....

Jag ser länken, jag vill inte, men jag MÅSTE läsa, och se vad för dravel AB's kulturdel hostat ur sig denna gång. Och genom detta, registrerar AB's hemsida ytterligare en träff, och har ytterligare en kvittens på att orerandet ger läsare, ju sämre/mer lösryckt, desto fler...

Skulle det vara lagligt att börja stämpla AB och Expressen i tidningsstånden med "Kan innehålla spår av fakta eller nyheter" i ena hörnet? Eller är det någonting man kan ta upp med KO om att få genomdrivet?