Jump to content

Recommended Posts

Posted

Varför finns det inga reklamer som är riktade mot folk som gillar att träna, utmaningar, gillar att vara ute i naturen mm? Dessa personer borde vara enklare att locka till FM om något.

Eller vill FM bara ha rekryter som är Hipsters? :eeh:

Har du sett FM:s senaste innebandyreklam?

Helt OK enligt mig. Framförallt gillar jag skidåkarbilderna i den.

En god innebandyspelare bör ha bra laganda, kunna utföra order, men även vara förmögen att fatta egna beslut under kritiska situationer. Inte helt olikt de egenskaper en person inom Försvarsmakten bör inneha. Det är med stor stolthet Försvarsmakten är huvudsponsor av Svensk Innebandy för andra året i rad.

Kunde man inte ha valt en sport som kräver lite mer aggressivitet än innebandy? Soldatyrket kräver väl aggressivitet?

"En god hockeyspelare bör ha bra laganda, kunna utföra order men även vara förmögen att fatta egna beslut i stressade situationer. Han bör även kunna både ta och ge smällar för sitt lag, bör kunna fortsätta spela trots en utslagen tand och vara beredd på att slåss om någon rör hans målvakt."

Skönt att man inte valde fotboll i alla fall.

Men jag tycker idéen att jämföra lagidrott och FM är bra, det är lagpspelande vinnarskallar man vill ha! Mycket bättre än tidigare reklamer :)

Posted (edited)

Varför finns det inga reklamer som är riktade mot folk som gillar att träna, utmaningar, gillar att vara ute i naturen mm? Dessa personer borde vara enklare att locka till FM om något.

Eller vill FM bara ha rekryter som är Hipsters? :eeh:

I korthet: de som huvudsakligen söker sig till FM i dagsläget, är de som redan är intresserade av militaria eller ingte har något bättre för sig.

För att nå ut till de som inte tänkt sig ett liv i grönt i första (eller andra, eller tredje) hand, kan det vara lämpligt med reklam som inte bara är "krigsförhärligande".

Tänk om Fredrik Strage skulle inse att det troligen ÄR viktigare att missionera Res 1325, eller patrullera i u-länder, än att gnällblogga i mainstreammedia.

Det var väl precis detta som var en av de bättre sakerna med värnplikten, att man fick in även folk som inte hade tänkt sig ett liv i grönt i första, andra eller tredje hand. Vissa av dessa insåg att det var i olika nyanser av grönt de hörde hemma och stannade därför kvar. Att ha alla dessa med olika bakgrunder inom en försvarsmakt tror jag är värt mycket, då man får in flera olika tankesätt, idéer och förhållningssätt i organisationen vilket jag tror bidrar både i uppgiftslösande och folkförankring.

För mig är helt enkelt värnplikten en hörnsten i en modern demokrati, och man slipper lägga pengar på reklam för FM..

så FM behövde inte lägga pengar på reklam/information varför skattebetalarna skulle lägga x antal miljarder på att utbilda Y antal mäniskor som inte hitta sin nyans av grönt eller hade en föga militär nyans av grönt, för att till slut få fram Z antal som verkligen hitta hem i FM. Lite märkligt är ju då den anslagstavlan snutt från 1988 (som finns högre upp i tråden), som gör informerar/ gör reklam för Marinens officersutbildning.

Vet inte riktigt om de är en modern demokrati att tvinga halva delar av att under en stor del av sitt vuxna liv stå till förfogande för en myndighet oavsett vad de anser. när de dessutom blir en verkligt liten del av befolkningen. på slutet av vpl tiden var de nog tveksamt om FM var så mycket större än den nuvarande, annat än i HKVs planer.

Edited by speculatores
Posted

Personligen tror jag att FM skulle få bättre utväxling om man satsade mer på ungdomsverksamheten, och gjorde reklam för den.

Se till att få in en väldig massa 15-18-åringar i Hv:s, FBU:s och egen ungdomsverksamhet. Då kan man på tidigt stadium väcka ett intresse för den gröna verksamheten. Sedan kommer rekryteringen till GMU att gå som en dans.

Personligen började min karriär som 16-åring i FVRF. Hade inte haft en tanke på att göra värnplikten innan dess (och jag hade säkert sluppit om jag bestämt mig för det).

• Like 4
Posted

@ Specualtores:

2 Jag kan inte riktigt heller komma på vad FM skulle ha för nytta av Herr Strage och hans hippster innerstadskompisar.

Inte jag heller. Men hade han mönstrat så kanske vi hade hittat någon slags nytta även av honom.

Han kanske skulle visa sig vara nästa "Beduin" om han bara fick chansen?

@ IB5:

Spot on.

Kanske något med luften runt Korsö Hals som gör oss sådana?

Posted (edited)

@Apone

Ah, Korsö hals. Den friska Östersjöluften blandas med lukten av brinnande napalm.

EDIT:

Det kanske är möjligt att vi får någon speciell bild av det hela. Har ännu inte träffat en enda skogsmatros som tycker att det är bra att Vpl är nedlagd, då vi alla är överens om dess nyttighet för våra tidigare svaga själar. För mig är det en självklarhet att ha värnplikt, ett försvar av folket, för folket, för försvar av allas vår demokrati och frihet. Tror att vinsterna med ett sådant försvar är många.

Edited by IB5
  • Like 1
Posted (edited)

FM ger svar på tal om reklamfilmerna och kampanjen. De tillbakavisar SvD:s och DN:s kritk.

http://www.resume.se/nyheter/reklam/2013/01/29/forsvaret-kritikerna-saknar-sjalvdistans/

Tycker att det är ett vettigt svar och en berättigad kritik mot den översittarelitism som finns bland många journalister.

/m

Edited by martinator
Posted

@ Specualtores:

2 Jag kan inte riktigt heller komma på vad FM skulle ha för nytta av Herr Strage och hans hippster innerstadskompisar.

Inte jag heller. Men hade han mönstrat så kanske vi hade hittat någon slags nytta även av honom.

tror du verkligen det och hade du velat ha honom som andre man in genom dörren eller med dig i en våldsam landstigning på en ö.

Jag hade inte det. under värnplikten fick jag ganska nog av folk som ville vara någon annanstans, specielt när de kunde vara livsviktigt att folks koncentration var där och då.

ok för att FM har många sysslor som jag inte vet. men de känns lite som att hävda att en diktare kanske skulle börjat spela hocky och bli bra på det, om den bara fick chans att prova. den kanske skulle lärt sig stå på ett par skridskor och hålla i klubban, kanske tom bra nog för en av de lägre serierna. men för att komma på elit nivå krävs talang och brinnande intresse. varför skulle soldat värvet vara annorlunda?

Posted

Mer på temat stränder och ligga. Tydligen upprättar man förläggning på sandstränder med halvnakna tjejer i brittiska infanteriet

• Like 1
Posted (edited)

@ Specualtores:

tror du verkligen det och hade du velat ha honom som andre man in genom dörren eller med dig i en våldsam landstigning på en ö.

Jag hade inte det. under värnplikten fick jag ganska nog av folk som ville vara någon annanstans, specielt när de kunde vara livsviktigt att folks koncentration var där och då.

ok för att FM har många sysslor som jag inte vet. men de känns lite som att hävda att en diktare kanske skulle börjat spela hocky och bli bra på det, om den bara fick chans att prova. den kanske skulle lärt sig stå på ett par skridskor och hålla i klubban, kanske tom bra nog för en av de lägre serierna. men för att komma på elit nivå krävs talang och brinnande intresse. varför skulle soldat värvet vara annorlunda?

Fast grejjen med FM är väl just att du har hela spektrat från elitserien till lägre serier, från SOG till.... Inte vet jag, kanske HV får räknas som div 4. Om man ska ha en någorlunda stor försvarsmakt så kan inte alla vara elitserien, hur många svenskar spelar i högsta serien i en någorlunda konkurransutsatt idrott? Några tusen? Ska vi då ha en FM som har lite mer folk än några tusen så kommer även lägre seriers spelare att vara med, personer så som herr Strage kanske. Så den liknelsen fungerar inte riktigt.

EDIT: felstavning

Edited by IB5
  • Like 1
Posted

@ Specualtores:

Fast grejjen med FM är väl just att du har hela spektrat från elitserien till lägre serier, från SOG till.... Inte vet jag, kanske HV får räknas som div 4. Om man ska ha en någorlunda stor försvarsmakt så kan inte alla vara elitserien, hur många svenskar spelar i högsta serien i en någorlunda konkurransutsatt idrott? Några tusen? Ska vi då ha en FM som har lite mer folk än några tusen så kommer även lägre seriers spelare att vara med, personer så som herr Strage kanske. Så den liknelsen fungerar inte riktigt.

EDIT: felstavning

problemet är ju att åtminstånde jag har hade tre fyra i min pluton som jag fundera på hur de tog sig igenom mönstringen. om kravet på kvantitet så gravt överstigit kravet på duglighet att de släppt igenom, folk med otillräklig kondition, intelektuel och mental förmåga. Då är GRK soldat i en infanteribataljon långt från de mest krävande i FM. Jag har även hört andras skräckhistorier om deras plutonskamrater.

Problemet är kanske att du som jägare i Amfibie tjänst slapp se de värsta bottenrenset. folk som inte hör hemma i infanteribrigad men ändå förväntas tjänstgöra där. ett problem är de som inte vill vara där, men inte lyckats motivera sig själv till att söka frisedel. så du har rätt i att idrotts jämförelsen inte stämmer. även den mest odugliga division 7 spelare vill ägna sig åt idrotten, till skillnad från en del av de som mönstras in under vpl. Sen är de ju så att ju större del av en årskull ju lägre krav. ingen vpl förespråkarna har förklarat vad FM har för nytta av hippster med direkt negativ inställning till Militären.

för övrigt är Fredrik Strange född 22 december 1972, vilket innebär att han haft möjlighet att göra värnplikten. Så möjligheten att göra vpl har inte påverkat hans inställning till militären positivt.

Posted

ingen vpl förespråkarna har förklarat vad FM har för nytta av hippster med direkt negativ inställning till Militären.

Tja. Inte alla kan vara forwards, någon måste ju sortera tomhylsor eller transportera KIA's från linjen.

Slåss nationen för sin överlevnad får även ointresserade latmaskar bita ihop om de inte vill försvinna i Kolyma.

Någon nytta måste väl även sådana som Strage kunna bidra med, förutom gnällbloggar och lattesörplande?

för övrigt är Fredrik Strange född 22 december 1972, vilket innebär att han haft möjlighet att göra värnplikten. Så möjligheten att göra vpl har inte påverkat hans inställning till militären positivt.

Uppfattat, jag inbillade mig att han var 80-talist. Förtroende är bra, kontroll det enda.

Jag hävdar likväl att allmän (inkl kvinnor) mönstrings- och värnplikt ger nationen den enda chansen att sålla fram rätt person till rätt plats i de mängder som troligen kan behövas den dagen det skorpar till sig.

I vilket fall är det bättre än dagsläget, dvs om 6-7 år.

GMY

Posted

ingen vpl förespråkarna har förklarat vad FM har för nytta av hippster med direkt negativ inställning till Militären.

Tja. Inte alla kan vara forwards, någon måste ju sortera tomhylsor eller transportera KIA's från linjen.

Slåss nationen för sin överlevnad får även ointresserade latmaskar bita ihop om de inte vill försvinna i Kolyma.

Någon nytta måste väl även sådana som Strage kunna bidra med, förutom gnällbloggar och lattesörplande?

>för övrigt är Fredrik Strange född 22 december 1972, vilket innebär att han haft möjlighet att göra värnplikten. Så möjligheten att göra vpl har inte påverkat hans inställning till militären positivt.

Uppfattat, jag inbillade mig att han var 80-talist. Förtroende är bra, kontroll det enda.

Jag hävdar likväl att allmän (inkl kvinnor) mönstrings- och värnplikt ger nationen den enda chansen att sålla fram rätt person till rätt plats i de mängder som troligen kan behövas den dagen det skorpar till sig.

I vilket fall är det bättre än dagsläget, dvs om 6-7 år.

GMY

Alla skärper inte sig ens i elfte timmen, värderar sig själv och sin möjlighet att gnällblogga och lattesörpla mer än nationen. även om de behöver göra så någonanan stans eller tom samarbeta med fienden för att fortsätta göra det. Jag föredrar frivilliga iom att de vet att de inte kommer bli någon lätt dag och kanske tom ser fram emot det. de är då bättre att utbilda ett överskott på befäll och ha möjlighet att utöka med meniga om de skiter sig och vi behöver en jättearmé. De förutsätter iof att Hippsterna inte flyr till främande land och deras Kafféer. gör de de så hade de ändå varit slöseri på resurser att utbilda dem.

Posted

Å andra sidan så har de frivilliga mer insikt i hur skicket på FM i stort är och vilken kapacitet vi har/inte har och därmed kanske de inte är så sugna på att fajtas när det ändå verkar kört

Posted

Å andra sidan så har de frivilliga mer insikt i hur skicket på FM i stort är och vilken kapacitet vi har/inte har och därmed kanske de inte är så sugna på att fajtas när det ändå verkar kört

Jag skulle nog snarare säga att den som har tillräkligt stor övertygelse för att anmäla sig frivillig till FM idag. vet att de finns mycket att göra. men ändå är beredda skriva på kontraktet.

frivillig soldat blir man väll för att man gillar fighten, även om oddsen är är usla. Sen kan kanske man anser att demokrati och oberoende är värt att dö för. Att anden skulle vara starkare i de som behövt beodrats ut har jag svårt att tro.

Posted

frivillig soldat blir man väll för att man gillar fighten,

Eller för att man inte får bättre jobb/inte har något bättre för sig, möjligen?

Posted

frivillig soldat blir man väll för att man gillar fighten, även om oddsen är är usla. Sen kan kanske man anser att demokrati och oberoende är värt att dö för. Att anden skulle vara starkare i de som behövt beodrats ut har jag svårt att tro.

Eller att man behhöver pengar att köpa mat för och betala räkningar med?

Posted

Eller att man behhöver pengar att köpa mat för och betala räkningar med?

@Nestor, Apone

Förhoppningsvis ingår de tester som rensar ut de som tycker de är en ljus idé att söka sig till ett av svensk arbetsmarknads sämst betalda jobb för en försörjning, om man inte är intresserad av branschen.

På vilket sätt skulle de individerna, vara bättre om de genomfört vpl och sen kanske någon enstaka repövning eller menar ni att FM skulle tappat omdömmet helt när de gäller rekrytering och ta in alla som vill oavsett lämplighet och att de hade fått frisedel förut ?

Posted

Ljus och ljus. Det är bättre att vara soldat än arbetslös. Jag hade definitivt sökt jobb som soldat för att fylla Marslows Behovspyramid.

Att gallra bort alla som inte av pur idealism söker sig till soldatyrket skulle ge en rätt mager bas att hämta soldater ur.

Folk behöver alltid tak över huvudet och mat på bordet.

Posted

Personligen tror jag att FM skulle få bättre utväxling om man satsade mer på ungdomsverksamheten, och gjorde reklam för den.

Se till att få in en väldig massa 15-18-åringar i Hv:s, FBU:s och egen ungdomsverksamhet. Då kan man på tidigt stadium väcka ett intresse för den gröna verksamheten. Sedan kommer rekryteringen till GMU att gå som en dans.

Personligen började min karriär som 16-åring i FVRF. Hade inte haft en tanke på att göra värnplikten innan dess (och jag hade säkert sluppit om jag bestämt mig för det).

Sedan hade du bra befäl under din värnplikt, kanske det bästa som går att uppbringa?

Men jag håller med dig, FM har helt missat ungdomståget och den kontinuerliga kontakten med ungdomar. Att ha en ungdomskurs för 20 ungdomar en gång per år ger inget.... Däremot att ha ungdomsträffar ofta och mycket är något som ger resultat! Att samtidigt yrkesvägleda dessa ungdomar så att de kanske hittar sin plats i systemet innan antagningsprövningen är en riktigt god vinst.

• Like 3
Posted (edited)

FM ger svar på tal om reklamfilmerna och kampanjen. De tillbakavisar SvD:s och DN:s kritk.

http://www.resume.se/nyheter/reklam/2013/01/29/forsvaret-kritikerna-saknar-sjalvdistans/

Tycker att det är ett vettigt svar och en berättigad kritik mot den översittarelitism som finns bland många journalister.

/m

Själv tycker jag att det är ett riktigt dåligt svar.

FM går ut med en kampanj som möts av kritik av "kulturfolk", då går man ner sig i försvarsmekanismer fullt ut.

Om personer som jobbar med media tycker att reklamen är ett angrepp på kultur, jag själv reagerade över bilden på tjejen som håller på med böcker, så kan man välja två spår. Man kan välja att säga att de som uppfattar reklamen som negativ har fel, eller så kan man fundera på om man kan höra nästa vända bättre.

Jag gillade innebandyreklamen, fortsätt på det spåret, det känns som om den bär bättre mot intresse istället för att kritisera andras livsval.

Är inte en av huvudorsakerna till att FM finns över huvud taget att folk ska få välja själva? I det läget stärker man inte aktien genom att idiotförklara kritiker...

Edited by GC1
  • Like 1
Posted

Sedan hade du bra befäl under din värnplikt, kanske det bästa som går att uppbringa?

Men jag håller med dig, FM har helt missat ungdomståget och den kontinuerliga kontakten med ungdomar. Att ha en ungdomskurs för 20 ungdomar en gång per år ger inget.... Däremot att ha ungdomsträffar ofta och mycket är något som ger resultat! Att samtidigt yrkesvägleda dessa ungdomar så att de kanske hittar sin plats i systemet innan antagningsprövningen är en riktigt god vinst.

Heh, visst hade jag det! ;) Gäller ju bara att hamna på rätt ställe..

Men ja, jag håller med. Verksamheten bör vara kontinuerlig, och precis som du säger kunna hjälpa till att hitta rätt plats i systemet är självfallet jättebra. Så slipper an förhoppningsvis konceptet med att alla ska vara jägare.

Posted
@Nestor, Apone

Förhoppningsvis ingår de tester som rensar ut de som tycker de är en ljus idé 
att söka sig till ett av svensk arbetsmarknads sämst betalda jobb för en 
försörjning, om man inte är intresserad av branschen.

Enkelt: tillgång och efterfrågan.

Genom vpl-systemet kunde FM välja/gallra ungefär som de ville, samtidigt som ointresserade individer fick en chans att finna ljuset i gröna kläder.

Nu, när ingen längre gör lumpen, vem vid sina sinnens fulla bruk skulle välja ett uselt betalt jobb, usla jobbförmåner, med livet som insats, ingen i det civila mörkret förstår eller uppskattar det du gör, osv, mm, etc.

Varför i hela friden skulle någon välja Sveriges sämsta arbetsgivare, framför precis vad som helst?

Fan, att flippa burgare på Sibylla ger mer i lön. Och klantar man sig där, bränner man sig kanske på fingertopparna. I FM kan du eller hela din enhet bli bortskjutna.

I min spåkula ser jag hur sämre och sämre soldatämnen söker sig till FM, dvs de som inte ens fick jobb att flippa burgare.

FM kan i framtiden inte vara kräsna av det enkla skälet att rekryteringsunderlaget kommer vara för dåligt.

"Beggars can't be chosers" så att säga, och det gäller både FM och arbetssökande.

Vpl är det enda rimliga som Sverige skall ha ett militärt försvar. NATO betraktar jag som en återvändsgränd, inte helt olikt vad Pal har beskrivit.

Bara kika på andra småländer som har infört yrkesförsvar, hur gick det där?

GMY

• Like 3
Posted

@Nestor, Apone

Genom vpl-systemet kunde FM välja/gallra ungefär som de ville, samtidigt som ointresserade individer fick en chans att finna ljuset i gröna kläder.

Nu, när ingen längre gör lumpen, vem vid sina sinnens fulla bruk skulle välja ett uselt betalt jobb, usla jobbförmåner, med livet som insats, ingen i det civila mörkret förstår eller uppskattar det du gör, osv, mm, etc.

Varför i hela friden skulle någon välja Sveriges sämsta arbetsgivare, framför precis vad som helst?

Fan, att flippa burgare på Sibylla ger mer i lön. Och klantar man sig där, bränner man sig kanske på fingertopparna. I FM kan du eller hela din enhet bli bortskjutna.

I min spåkula ser jag hur sämre och sämre soldatämnen söker sig till FM, dvs de som inte ens fick jobb att flippa burgare.

FM kan i framtiden inte vara kräsna av det enkla skälet att rekryteringsunderlaget kommer vara för dåligt.

"Beggars can't be chosers" så att säga, och det gäller både FM och arbetssökande.

Vpl är det enda rimliga som Sverige skall ha ett militärt försvar. NATO betraktar jag som en återvändsgränd, inte helt olikt vad Pal har beskrivit.

GMY

Jag håller med, och på samma tema kan man titta på t.ex USA där de betalar för högskoleutbildning för personal som har fullgjort sitt kontrakt.

Jag är helt övertygad om att det kommer att kosta mycket, mycket mer i framtiden om FM vill ha personal som håller någon nivå alls

Posted

@Nestor, Apone

GMY

Nu skall vi inte måka fan på dörren i onödan. Iom löneförhöjlningen till alla soldaterna, så ligger lönerna på en hyfsat rimlig nivå med tanke på vilka krav som finns.

Jag jobbar idag som GSS OR-5, men har både akademiska studier och civila jobb i bakgrunden, och jag tjänar mer idag än vad jag gjorde före GSS, jag tjänar tom mer än vad som många av mina kollegor som är kvar i akademiska världen gör, på ett årsbasis, samt att jag har en 16 -17 veckor betald semester motsv. varje år.

Jag skulle ALDRIG frivilligt gå tillbaka till mitt gamla civila jobb/liv.

Nu tillhör jag dock inget sk sktridande förband, så det kanske är skillnad mot skyttebassarna, men vad jag har hört på mitt regemente, så verkar det vara extremt få som säger upp sig för lönen, utan de stora orsakerna verkar vara att försvarsmakten inte klarar av att ge dem en seriös sysselsättning på dagarna (inventera om och om igen i ett halvår) eller de inte trivs med chefer motsvarande. Några slutar också för att de inte vill bo i staden som regementet ligger i när de inte får bo på lucken längre.

Men, detta är mest vad jag uppfattat genom att sätta ett finger i luften och känt av.

Posted

Fast "löneförhöjningen" kom samtidigt som en förändring av ÖD-ersättningen, så för de flesta soldater som övar mer än lite så blev det en lönesänkning.

Jag ser problemet som kanske kommer på lång sikt, precis som Apone är inne på. Dvs när vi har en generation som inte har någon relation som helst till vpl-försvaret, själva eller genom vänner/föräldrar, som inte har någon koppling till FM öht, då tror jag att FM kommer att få stora rekryteringsproblem. Än så länge lever man på vpl-minnet. Som Apone säger, det enda vettiga alternativet för att ha försvar (inte expeditionskår) för ett litet land är värnplikt. Då blir inte heller FM "elitistisk och rasistisk" som tråden handlar om.

OT

Pratade med en officer som jobbade på KJ under 90-talet, de brukade ligga på ca 80-100 ÖD per år, hur mycket övar dagens personal? Hur mycket kan en skyttebasse räkna med att öva?

Posted

Jag tror att Sverige är för litet för att ha ett yrkesförsvar, inte för att vi inte skulle ha råd att betala ordentliga löner och förmåner utan för att vi har för litet rekryteringsunderlag.

Problemet skulle kunna lösas med en tremånaders värnpliktstjänstgöring för alla. Man skulle låta alla, kvinnor och män, göra lumpen i tre månader, motsvarande dagens GMU, detta skulle innebära att en årskull kan delas upp på fyra omgångar och då kanske kunna få plats på befintliga regementen, utrustning skulle också räcka till bättre om den endast skulle räcka till en fjärdedel av en årskull.

Samtidigt skulle alla få en inblick i det militära, och efter fullgjord utbildning skulle eleverna få åka på studiebesök på de olika regementena och HV för att därefter utsättas för oblyga rekryteringskampanjer från FM.

Då tror jag att vi skulle få det bästa från två världar. Vi behåller folkförankringen i försvaret och underlättar rekryteringen, och som en bonus har vi en grundutbildad befolkning som kan kallas in om det skulle skorpa till sig.

• Like 4
Posted

Personligen tycker jag att det stora problemet med reklamen är just det att den inte stämmer. Men det har ju inte kulturskribenterna fattat, eftersom de uppenbarligen inte ens läser sina egna tidningar.

Att tejpa upp sig på väggen, fota sin växande surdeg eller krypa in i en gummiboll är i många fall en bättre organiserad och mer genomtänkt verksamhet vad FM faktiskt bedriver på egen hand.

Någon försvar av Sverige har vi inte och vi håller på och skär ner de internationella insatserna rejält, historiskt sett från en redan relativt låg nivå.

Posted

Jag tror att Sverige är för litet för att ha ett yrkesförsvar, inte för att vi inte skulle ha råd att betala ordentliga löner och förmåner utan för att vi har för litet rekryteringsunderlag.

Problemet skulle kunna lösas med en tremånaders värnpliktstjänstgöring för alla. Man skulle låta alla, kvinnor och män, göra lumpen i tre månader, motsvarande dagens GMU, detta skulle innebära att en årskull kan delas upp på fyra omgångar och då kanske kunna få plats på befintliga regementen, utrustning skulle också räcka till bättre om den endast skulle räcka till en fjärdedel av en årskull.

Samtidigt skulle alla få en inblick i det militära, och efter fullgjord utbildning skulle eleverna få åka på studiebesök på de olika regementena och HV för att därefter utsättas för oblyga rekryteringskampanjer från FM.

Då tror jag att vi skulle få det bästa från två världar. Vi behåller folkförankringen i försvaret och underlättar rekryteringen, och som en bonus har vi en grundutbildad befolkning som kan kallas in om det skulle skorpa till sig.

har Sverige råd att låta en stor del av varje årskull, tillbringa tre månader med något som i värsta fall innebär att de måste lägga studier på is ett år. FM lär inte bli särskillt populär om de sen inte kommer kunna / vilja använda större delen av dem till något.

Då är de nog bättre att ta studiebesöken under sista åren på gymnasiet. specielt om bara en minoritet av årskullen skall användas till något av FM. som de var på slutet hade vpl försvaret målat in sig i ett hörn. De blir inte särskilt mycket folklig förankring av att en handfull i varje gymnasieklass genomförde vpl i snitt om ens så mycket. Fanns ens tillräkligt med förband för att genomföra ett vettigt försvar, med tanke på att troligen ingen genomförde repövning så tappades alla som inte relativt snart gick med i Hv.

Posted

Fast "löneförhöjningen" kom samtidigt som en förändring av ÖD-ersättningen, så för de flesta soldater som övar mer än lite så blev det en lönesänkning.

Beror på, kan som sagt bara tala för mig själv. För min del har det lett till att jag istället har betydligt mer övningsdygn, då man nu kan planera bättre, då man vet exakt vad ett övningsdygn kostar. Dessutom kan du ju numera "sälja" delar av din tid. Jag ser positivt på den nya förändringen, även om det kan innebära mer tid för mindre pengar, men mer pengar i totala kronor ändå.

Men som sagt, jag jobbar inte på samma sätt som skyttebassar mm, så det kan innebära en skillnad.

jag tror att problemet är idag att man faktiskt måste bygga en verksamhet som fungerar över tiden, och inte bara kan konstatera att denna omgången blev det inte så bra, vi får tänka om till nästa omgång.

Posted (edited)

Nu skall vi inte måka fan på dörren i onödan. Iom löneförhöjlningen till alla soldaterna, så ligger lönerna på en hyfsat rimlig nivå med tanke på vilka krav som finns.

Jag jobbar idag som GSS OR-5, men har både akademiska studier och civila jobb i bakgrunden, och jag tjänar mer idag än vad jag gjorde före GSS, jag tjänar tom mer än vad som många av mina kollegor som är kvar i akademiska världen gör, på ett årsbasis, samt att jag har en 16 -17 veckor betald semester motsv. varje år.

Jag skulle ALDRIG frivilligt gå tillbaka till mitt gamla civila jobb/liv.

Nu tillhör jag dock inget sk sktridande förband, så det kanske är skillnad mot skyttebassarna, men vad jag har hört på mitt regemente, så verkar det vara extremt få som säger upp sig för lönen, utan de stora orsakerna verkar vara att försvarsmakten inte klarar av att ge dem en seriös sysselsättning på dagarna (inventera om och om igen i ett halvår) eller de inte trivs med chefer motsvarande. Några slutar också för att de inte vill bo i staden som regementet ligger i när de inte får bo på lucken längre.

Men, detta är mest vad jag uppfattat genom att sätta ett finger i luften och känt av.

Jag är fasen inte helt på det klara vad GSS OR-5 betyder, men likväl är jag uppriktigt glad att du, som en av ganska få vad jag vet, är såpass nöjd med tillvaron i Firman.

Utan att gå in på vad jag sysslade med innan jag slutade i FM (jag såg allt det här komma för många år sedan) för nästan 3 år sedan så har iaf jag nästan fördubblat min lön i det civila, och har en sådan befattning att jag kan styra mitt jobb i löjligt stor utsträckning.

Det enda jag saknar är kamratskapet och den angenäma doften av krutrök blandat med napalm och bräckvatten.

Tyvärr tror jag fortfarande, eftersom ingen i det bestämmande skiktet vill ha ett alliansfritt Sverige med motsvarande krigsmakt, att när gamla pannben som jag och IB5 är utrangerade och förpassade till glasmontrar där det står "krossa glaset endast i händelse av stormakts anfall" - så har FM i princip bara att suga upp de som inte har något bättre för sig, såvida ersättningarna inte höjs något absurt för att motsvara de bättre exemplarens förväntningar.

Men då kommer det säkert kosta mer än gamla, förkastade Invasionsförsvaret gjorde.

Eller så är vi med i en internationell skytteklubb som vill ha ubåtar och spaningsflyg, för det är det enda vi kommer att kunna erbjuda framöver.

GMY

edit: stavfel

Edited by Apone