bushman Posted April 17, 2003 Report Posted April 17, 2003 Vem tillverkar beredskappolisens uniformer? och då är det väl samma tillverkare på polisens oxå kanske. med tanke på att räddningsverket har fått vinröda m90, har b-polisens uniformer likheter med M90? Quote
softfeel Posted April 18, 2003 Report Posted April 18, 2003 (edited) Du kan väl mejla dom och fråga. Är är deras hemsida: http://www.beredskapspolisen.org/ Edit: Kolla på mannen lägst till vänster på denna bilden: bild. är det en g36k eller cga5c2? Edited April 18, 2003 by softfeel Quote
fairfax Posted April 18, 2003 Report Posted April 18, 2003 Det är en CGA5C2 med optiskt sikte med intergrerat bärhandtag. Quote
Doyle Posted April 18, 2003 Report Posted April 18, 2003 Kolla denna länk till FMV.se så ser du bättre hur den ser ut. Ungefär likadan Quote
SERG. B Posted April 18, 2003 Report Posted April 18, 2003 med tanke på att räddningsverket har fått vinröda m90, Bild pa dessa skulle vara kul att se, vad anvands de uniformerna till? Quote
bushman Posted April 18, 2003 Author Report Posted April 18, 2003 med tanke på att räddningsverket har fått vinröda m90, Bild pa dessa skulle vara kul att se, vad anvands de uniformerna till? vet ej vad de används till men, kan tänka mig att de ville ha bra arbetskläder och se ut som icke kombatanter. Sprang på en herre i denna uniform under VÅRELD. Han sysslade med EOD och samvekade med folk från LG. Quote
Pingo Posted April 18, 2003 Report Posted April 18, 2003 Det är en CGA5C2 med optiskt sikte med intergrerat bärhandtag. Följande står på deras sida under utrustning: "Tjänstevapnet är Bofors Carl Gustaf A5P (CGA5P), en polisversion av det militära vapnet AK5 med kalibern 5.56 mm, speciellt framtaget för den Särskilda beredskapspolisen. CGA5P är mindre, svartfärgad samt spärrad för automateld (endast enkelskott). CGA5P används sedan en tid tillbaka även av annan personal inom polisen." Quote
Nifelhel Posted April 18, 2003 Report Posted April 18, 2003 Det är en CGA5C2 med optiskt sikte med intergrerat bärhandtag. Följande står på deras sida under utrustning: "Tjänstevapnet är Bofors Carl Gustaf A5P (CGA5P), en polisversion av det militära vapnet AK5 med kalibern 5.56 mm, speciellt framtaget för den Särskilda beredskapspolisen. CGA5P är mindre, svartfärgad samt spärrad för automateld (endast enkelskott). CGA5P används sedan en tid tillbaka även av annan personal inom polisen." Det finns både polisiär version av ak5D och CGA5C2 hos polisen, som båda går under namnet CGA5P. Och båda finns med på bilderna i länken. Den första leveransen till beredskapspolisen bestod av CGA5C2, de senare är endast den "enkla" varianten utan bärhandtag. Quote
EMK Posted April 25, 2003 Report Posted April 25, 2003 Vem tillverkar beredskappolisens uniformer?och då är det väl samma tillverkare på polisens oxå kanske. med tanke på att räddningsverket har fått vinröda m90, har b-polisens uniformer likheter med M90? Tillverkaren av "Riktiga" Polisens kläder skulle jag tro är Johan Skoglund AB dvs samma snubbe som tillverkar Snödräkt M/90. Det kommer från en mycket säker källa. Hoppas den stämmer!! Quote
Pingo Posted April 25, 2003 Report Posted April 25, 2003 Vem tillverkar beredskappolisens uniformer?och då är det väl samma tillverkare på polisens oxå kanske. med tanke på att räddningsverket har fått vinröda m90, har b-polisens uniformer likheter med M90? Tillverkaren av "Riktiga" Polisens kläder skulle jag tro är Johan Skoglund AB dvs samma snubbe som tillverkar Snödräkt M/90. Det kommer från en mycket säker källa. Hoppas den stämmer!! Om källan är säker borde det inte stämma då? Quote
Nifelhel Posted April 27, 2003 Report Posted April 27, 2003 (edited) Vem tillverkar beredskappolisens uniformer?och då är det väl samma tillverkare på polisens oxå kanske. med tanke på att räddningsverket har fått vinröda m90, har b-polisens uniformer likheter med M90? Tillverkaren av "Riktiga" Polisens kläder skulle jag tro är Johan Skoglund AB dvs samma snubbe som tillverkar Snödräkt M/90. Det kommer från en mycket säker källa. Hoppas den stämmer!! I mina byxor står det: Tillverkare Öglaend Pioner AS (fast det ska vara ett norskt ö) Edited April 27, 2003 by Nifelhel Quote
Fk.Mandrake Posted April 27, 2003 Report Posted April 27, 2003 Ett par av mina byxor har en text som säger Cubik Design, i ett annat står det oxå Öglaend Pioner. Tror att kläderna tillverkas av olika tillverkare. Quote
Van der Kaye Posted April 28, 2003 Report Posted April 28, 2003 Det är en CGA5C2 med optiskt sikte med intergrerat bärhandtag. Följande står på deras sida under utrustning: "Tjänstevapnet är Bofors Carl Gustaf A5P (CGA5P), en polisversion av det militära vapnet AK5 med kalibern 5.56 mm, speciellt framtaget för den Särskilda beredskapspolisen. CGA5P är mindre, svartfärgad samt spärrad för automateld (endast enkelskott). CGA5P används sedan en tid tillbaka även av annan personal inom polisen." Det finns både polisiär version av ak5D och CGA5C2 hos polisen, som båda går under namnet CGA5P. Och båda finns med på bilderna i länken. Den första leveransen till beredskapspolisen bestod av CGA5C2, de senare är endast den "enkla" varianten utan bärhandtag. Håll isär begreppen.... FM har AK5D , polisen har CGA5P, INGEN avdessa är CGA5C2. De CAD-bilder som visas på Security Arms är på CGA5C2. CGA5C2 har inte levererats till någon då detta var ett renoveringsförslag av AK5 som blev för dyrt för FM. Skiljer sig från övriga vapen map. pistolgrepp, gasreglering, låda etc. Sök på ämnet o läs... Fk Van der Kaye Quote
RäserCarl Posted April 28, 2003 Report Posted April 28, 2003 Om det är Øglænd Pionér A.s kanske kläderna finns på deras hemsida, har inte kollat igenom den. http://www.pioner.no/ Quote
Nifelhel Posted April 29, 2003 Report Posted April 29, 2003 Det är en CGA5C2 med optiskt sikte med intergrerat bärhandtag. Följande står på deras sida under utrustning: "Tjänstevapnet är Bofors Carl Gustaf A5P (CGA5P), en polisversion av det militära vapnet AK5 med kalibern 5.56 mm, speciellt framtaget för den Särskilda beredskapspolisen. CGA5P är mindre, svartfärgad samt spärrad för automateld (endast enkelskott). CGA5P används sedan en tid tillbaka även av annan personal inom polisen." Det finns både polisiär version av ak5D och CGA5C2 hos polisen, som båda går under namnet CGA5P. Och båda finns med på bilderna i länken. Den första leveransen till beredskapspolisen bestod av CGA5C2, de senare är endast den "enkla" varianten utan bärhandtag. Håll isär begreppen.... FM har AK5D , polisen har CGA5P, INGEN avdessa är CGA5C2. De CAD-bilder som visas på Security Arms är på CGA5C2. CGA5C2 har inte levererats till någon då detta var ett renoveringsförslag av AK5 som blev för dyrt för FM. Skiljer sig från övriga vapen map. pistolgrepp, gasreglering, låda etc. Sök på ämnet o läs... Fk Van der Kaye Jag tänker inte söka på ämnet, då det inte finns så mycket fakta på internet. Däremot läser jag hellre i instruktionsböckerna på jobbet om just CGA5P och CGA5C2. Det är inte många detaljer som skiljer en CGA5P ifrån en Ak5D. Dock skrev jag detta i ett inlägg i en annan tråd. Bara att läsa där... Och vad jag kan se och med den info jag fått inom polismyndigheten, så finns det ett antal CGA5C2(troligen litet antal, då det är svårt att få reda på exakt hur många det finns) i beredskapspolisens förråd. Mannen längst till vänster har en sådan. Quote
Van der Kaye Posted April 30, 2003 Report Posted April 30, 2003 Synd att du inte vill söka fakta.... Med risk för att bli tjatig.... så är det stora skillnader mellan CGA5P och CGA5C2. CGA5C2 är en nykonstruktion medan CGA5P är en renoverad och modifierad Ak5. Detta gör att det är skillander mellan dem map yttre och inre detaljer vilket gör dem till två helt olika vapen. Ta isär vapnen o kolla, kika på låda, pistong, låsstycke, gasreglering, kolv, handtag etc. Men det borde du ju se klart och tydligt om du har instruktionsböckerna för båda. RPS har endast haft 25 vapen under försök, innan de köpte CGA5P istället, vilket beror på en mängd omständigheter, inre o yttre vid den tidpunkten. Dessa försöksvapen är sedan länge tillbaka hos tillverkaren. Detta har varit uppe förr på detta forum. PS. Är med i SPB MVH Fk Van der Kaye Quote
Nifelhel Posted April 30, 2003 Report Posted April 30, 2003 Synd att du inte vill söka fakta.... Med risk för att bli tjatig.... så är det stora skillnader mellan CGA5P och CGA5C2. CGA5C2 är en nykonstruktion medan CGA5P är en renoverad och modifierad Ak5. Detta gör att det är skillander mellan dem map yttre och inre detaljer vilket gör dem till två helt olika vapen. Ta isär vapnen o kolla, kika på låda, pistong, låsstycke, gasreglering, kolv, handtag etc. Men det borde du ju se klart och tydligt om du har instruktionsböckerna för båda. RPS har endast haft 25 vapen under försök, innan de köpte CGA5P istället, vilket beror på en mängd omständigheter, inre o yttre vid den tidpunkten. Dessa försöksvapen är sedan länge tillbaka hos tillverkaren. Detta har varit uppe förr på detta forum. PS. Är med i SPB MVH Fk Van der Kaye Men jag förstår inte!!! Jag har aldrig påstått att CGA5P och CGA5C2 är samma, bara att dem gick under samma namn, då man pratar om dem. Titta på bilden i mitt förra inlägg, mannen längst till vänster på bilden. Vad har han för vapen??? Och anledningen till att jag inte vill söka fakta på internet är att sanningshalten inte alltid är så hög. Därför tror jag mer på instruktionsböckerna ifrån tillverkaren Bofors Carl Gustaf... Mvh Henrik P.S. Är vapentekniker hos... polisen..... Quote
Van der Kaye Posted April 30, 2003 Report Posted April 30, 2003 Det var ju det som var poängen... Ta inte illa upp, men av just den anledningen att folk blandar ihop benämningarna när det handlar om tre olika vapen så var det på sin plats att bena ut begreppen. Angående den bild du hänvisar till så kan man inte se om det är en CGA5P eller CGA5C2 då upplösningen är för dålig. Rätta mig gärna om jag har fel. Trevligt att du i alla fall litar på tillverkaren.....utbildar polisens tekniker, så vi kanske har setts. No offence... MVH Fk Van der kaye Quote
Forumsledning Kimster Posted April 30, 2003 Forumsledning Report Posted April 30, 2003 Då slutar vi prata kanoner o bössor och återgår till uniformen. / Kimster BlåGul Quote
APC-mannen Posted May 1, 2003 Report Posted May 1, 2003 med tanke på att räddningsverket har fått vinröda m90, Nån som har en bild på detta? Quote
APC-mannen Posted May 8, 2003 Report Posted May 8, 2003 med tanke på att räddningsverket har fått vinröda m90, har b-polisens uniformer likheter med M90? Det är väl inte dessa ni menar? De är dock inte vinröda, och de ser inte ut som m/90 heller... Men alla hade på sig dessa kläder i tv-reportaget som jag såg nyss om Räddningsverkets minröjningsteam som är på väg till Irak. Det kanske verkligen finns en vinröd m/90? Quote
SBP Posted October 10, 2003 Report Posted October 10, 2003 SBP använder uniformen som yrkespoliserna har, "insatsuniformen". Det enda som skiljer åt är huvudbonaden. Yrkespoliserna använder sina båtmössor medan dom civilpliktiga har keps och att dom civilpliktiga fått ut kläder utan reflexer (typ, på regnstället). M/92 ska den heta och den tillverkas av Johan Skoglund. I grunden M/90, modifierad. Quote
Recommended Posts