speculatores Posted June 9, 2010 Report Posted June 9, 2010 Om någon annan stat skulle eskortera STG med örlogsfartyg blir inte hela konvojen lovlig att angripa då ? Quote
Born Posted June 9, 2010 Report Posted June 9, 2010 Om någon annan stat skulle eskortera STG med örlogsfartyg blir inte hela konvojen lovlig att angripa då ? Troligtvis inte bara konvojen, det torde utmynna i ett regelrätt "Casus belli" om det vill sig riktigt illa. Quote
903Lew Posted June 10, 2010 Report Posted June 10, 2010 Israeliska studenter manar Turkiet att inte kasta spjut i gräshus. Quote
Krauser Posted June 10, 2010 Report Posted June 10, 2010 Hur är relationen USA - Iran idag? Finns det fortfarande fullt av politiker i den amerikanska senaten som anser att Iran är ett hot mot demokratin och den amerikanska livsstilen? Hur mår relationen USA - Israel efter bordningen? Är Israel fortfarande USAs skyddsling ifall den bildliga skiten träffar den minst lika bildliga fläkten? Eller viktigast av allt, skulle USA hjälpa Israel om Iran försöker sig på något mindre genomtänkt? Quote
Göta Lejon Posted June 10, 2010 Report Posted June 10, 2010 Bra artikel i Sydsvenskan idag med en annorlunda vinkling från vad som, föga objektivt, har basunerats ut från svensk press sedan bordningen: "Israelerna är trygghetsnarkomaner" /G.L. Quote
Ormtunga Posted June 11, 2010 Report Posted June 11, 2010 @Göta Lejon, definitivt en bra artikel, men om man ser till vad som sägs av människor som talar för StG känns det bekant. Det är typiskt för den pågående krisen att alla sysselsätter sig med aktionen och bara sällan vrider diskussionen till att handla om rimligheten i dess syfte, nämligen att bevara blockaden. Nästan ingen ifrågasätter blockaden som kollektiv bestraffning. Hänsyn till palestinierna får stå tillbaka för Israels säkerhet. Nationell självrannsakan är det inte tal om. (min fetmarkering) Här formuleras den grundläggande kritiken mot mediernas rapportering (och min kritik mot hur diskussionen på forumet gått) väldigt, väldigt tydligt. //Ormtunga Quote
eskil Posted June 11, 2010 Report Posted June 11, 2010 Trygghetsnarkomaner var ju ett jävligt bra valt ord av en tidning i landet-som-inte-har-varit-i-krig-på-200-år. Quote
Ormtunga Posted June 11, 2010 Report Posted June 11, 2010 Trygghetsnarkomaner var ju ett jävligt bra valt ord av en tidning i landet-som-inte-har-varit-i-krig-på-200-år. Jag kom, underligt nog, precis att tänka på inledningsscenen i "Mor Courage": "Jag har varit på platser där det inte varit krig på 20 år..." //Ormtunga Quote
Guest Posted June 12, 2010 Report Posted June 12, 2010 http://www.timesonline.co.uk/tol/news/worl...icle7148555.ece "Saudi Arabia gives Israel clear skies to attack Iranian nuclear sites" Lite OT men det kan ju medföra att saker och ting hettar till ännu mer om Iran skickar flottan för att understödja blockadbrytare. Quote
Rick Posted July 9, 2010 Report Posted July 9, 2010 Huruvida Israel gjorts sig skyldig till sjöröveri eller ej vill jag hänvisa till Göran Lyséns utmärkta debattartikel, SvD opion. Quote
903Lew Posted March 17, 2011 Report Posted March 17, 2011 (edited) Israel har i dagarna prejat ett skepp fyllt med godis och gosedjur vapen på internationella vatten. Slutmål för skeppet: Alexandria. Skeppet ska vara ett Liberia-flaggat vid namn "Victoria", chartat av en fransk firma. Israelerna ska enligt uppgift ha doftat den gravade hunden och bordat skeppet med misstanken om att det skulle finnas vapen ombord som sedan skulle smugglas till Gaza. Det hela skedde helt utan våld och i vad som närmast kan kallas för total mediaskugga. Länk till rapportering från Israels genomgång av de hittade vapnen. Förekomsten av sjömålsrobotar stödjer också en tes jag vädrade tidigt i tråden; IDF väljer att inte vänta tills terretorialgränsen för att preja båtar då man kan misstänka att Hamas/IJ har tillgång till vapen som kan göra flottisternas vardag bajs. EDIT: Bildspel med mer bilder från Jerusalem Post. Som en notis kan också nämnas fallet Karine A som 2002 bordades och fanns innehålla stora mängder vapen som vid framgång skulle ha tillfallit PA. Edited March 17, 2011 by 903Lew Quote
Recommended Posts