Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag fick mitt besked 28/1. Testerna (för mig) är ju bara en vecka bort. Men du kan ju alltid ringa och fråga HR-Centrum.

Vad hade du sökt för något då?

• Replies 150
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
Är det någon som har hört något om vad som händer med kadetternas värnplikstförmåner efter att värnplikten avvecklats?

Kadetternas förmåner har inget med värnplikt att göra, så det kommer sannolikt inte att påverkas.

Helt korrekt. Som kadett är man inte värnpliktig utan till personalkategorin officersaspiranter. Förmåner och försäkringsskydd för dessa regleras separat.

Mvh//Cic

Posted (edited)
Någon som ska göra testerna på LedR på onsdag i veckan som kommer?

:baskerKav:

Är du säker att du inte ska dit på fredag då? Men är det någon som vet om alla blir kallade eller är det bara gräddan :rolleyes: ?

Edited by Jonazo
Posted
Någon som ska göra testerna på LedR på onsdag i veckan som kommer?

Är du säker att du inte ska dit på fredag då? Men är det någon som vet om alla blir kallade eller är det bara gräddan :rolleyes: ?

Ska dit på torsdag, dock för SoU-uttagning...

Posted

Precis som titeln antyder så vore det trevligt om de som sökt OP alternativt SOU (önskvärt här vore även sökt inriktning) skrev in sina resultat från fys och inskrivningstester, detta för att de som är nyfikna ska kunna se andras resultat och då se hur man ligger till gentemot andra sökande mot samma befattning.

Blågul må ändra plats på denna tråd till OP 10-13. Jag gjorde en ny tråd då den andra mer avser om man sökt medan denna avser testvärden för de nyfikna.

Posted

Gjorde min tester på LedR idag.

Jag söker:

OP-Krigsvetenskaplia

Sou-Vagnchef strf90 samt Vagnchef LVKV

Mina testresultat:

BEP-test 8.8

Multitest 243p

Fick dock idag veta att detta inte kommer räknas som meriterande utan det viktiga är att du uppfyller de krav som ställs på sökt befattning.

Detta innebär att det inte spelar någon roll om någon har 8.8 eller 10.4 vid ansökan utan det är lämplighetsbedömningen som är avgörande för vem som får tjänsten!

/Sgt. Karlsson

Posted

Jag hade sökt OP Naut och OP Krigsvetenskap, men eftersom jag är på praktik och inte kan komma i land den här veckan var jag tvungen att dra tillbaka min ansökan.

Posted

Kom precis hem från testdag 1.

Sökte:

1: SOU Amröj

2. SOU VC strf 90

Multitest: 370

Beep-test: 8.10

MHS: Bra mycket knepigare än förväntat.

Jag fick direktiv om att klara 9.11 på Beepen för att bli godkänd. Då jag är säker på att kraven för Amröj är 8.8 måste måste det innebära att jag (pga fysresultat) inte är aktuell för andrahandsvalet.

Dock är det fruktansvärt många sökande på extremt få platser.

För övrigt var det många utbildningsplatser som hade dragits in.

Får väl se om det leder till något.

Posted

Vad är beepkravet för OP Krigsvetenskaplig? Det ska ju motsvara 3 km på 15 min, men vad blir det i praktiken?

Har inte blivit kallad än och har varit lite orolig. Dock så säger FHS att jag är behörig och ska sökas. Får vänta och se.

Posted

Kom precis hem precis men hade förväntat mig att prestera bättre.

Sökte OP: Krigsvetenskaplig.

Sökte SOU: Undsäk-MP och Amf-amf.

Multitest: 429.

Beep: 9-11

MHS-provet gjorde jag förra året och är lite osäker på vad jag fick för resultat.

Någon förövrigt som kommer ihåg mailadressen dit man skickade in ansökan till SOU?

Posted

även jag har varit iväg till Skövde och genomfört fysprover. ganska besviken över resultatet men man har ju bara sig själv att skylla.

Sökte: Min/Amröj (endast 2 platser tillgängliga och ca 40 sökande)

Und/Säk Mark.

Multitest: 323

Beep: 9.9 :baskerKav:

MHS: 8 (från förra året)

Så nu är den biten iaf avklarad och man får hoppas att psykologen anser att man är tillräckligt rubbad för att komma in.

Posted
även jag har varit iväg till Skövde och genomfört fysprover. ganska besviken över resultatet men man har ju bara sig själv att skylla.

Sökte: Min/Amröj (endast 2 platser tillgängliga och ca 40 sökande)

Und/Säk Mark.

Multitest: 323

Beep: 9.9 :)

MHS: 8 (från förra året)

Så nu är den biten iaf avklarad och man får hoppas att psykologen anser att man är tillräckligt rubbad för att komma in.

Oj, jag trodde det var långt fler än 40 sökande! För ett par år sedan var det över 100.

Du klarade ju i alla fall kraven för Amröj, det viktiga är ju just att komma över kraven, sen spelar det inte så stor roll hur långt över man hamnar.

Posted

Kapten B C(personalhandläggare Ing 2) som man hade samtal med om man sökt något inom fältarbeten sa att det va nånstans mellan 40 och 50 sökande men jag trodde också att det va fler. Hoppas de flunkar som fan :P

Det återstår att se hur det går.

En fråga bara....om man INTE kommer in på SOU, får man veta vilken reservplats man hamnar på? Som man får på OP.

Posted

Kom just hem från testdag i Enköping

Sökte SoU

1. Amf-amf

2. Skytte/spaningsgrpch RO

Multitest: 425

Beep: 9.11

Får väl hoppas att några fick kalla fötter och bytte inriktning då inriktning amf-amf hade högt söktryck i år, samt att faktum att jag blev antagen förra året också är till min fördel. Nåväl, vi får se hur det slutar!

Posted

Då påminner jag forumsmedlemmarna om att detta är en råd rörande sökanden till OP 10-13.

För sökningar till SOU så pratas det lämpligen om i egen tråd!

/simon, BlåGul.

Posted

Fick ett samtal idag från HR Centrum, som bekräftade att det blivit någon miss någonstans, eftersom jag egentligen skulle testats på P7 idag. Som han uttryckte det så var mitt enda alternativ att bli testad på P4 på onsdag. Så det var ju tur att jag ringde dem och rotade i saken.

Någon mer som ska till Skövde?

Posted

Beep-test: 9:2

Multitest: 327

Gav inte allt jag hade eftersom jag trodde att man bara behövde bli godkänd. Fick i efterhand information om det nya antagningssystemet, att även testerna spelar in nu. Men det ska nog gå ändå. Men markstrid blir nog svårt att komma in på som det ser ut idag.

Posted

Gav inte allt jag hade eftersom jag trodde att man bara behövde bli godkänd. Fick i efterhand information om det nya antagningssystemet, att även testerna spelar in nu. Men det ska nog gå ändå. Men markstrid blir nog svårt att komma in på som det ser ut idag.

Jaså? På vilket sett blir det svårt? Hur ser det nya systemet ut?

:baskerPa:

Posted
Gav inte allt jag hade eftersom jag trodde att man bara behövde bli godkänd.

Var det inte bara så att man behövde bli godkänd då? Det var inget meritvärde att fortsätta efter 8,8 fick jag höra.

Under testdag 2 skall man ju delas in i kategorier men dom kanske tar i beaktande resultatet man fick under testdag 1 då?

Posted

:baskerPa:

Rätta mig om jag har fel nu, ni som vet, för jag kommer inte ihåg precis.

Sökande delas upp i 4 kategorier efter testdag 2.

1. 30

2. 20

3. 1 - Lämplig

4. 0 - Icke lämplig

Därefter adderas poängen ovan med gymnasiebetygen och därefter med värnpliktsbetyget.

Exempel: 20(kategori 2) + 19(gymnasiebetyg) + 16(8+8 värnpliktsbetyg) = 55.

Sen hade jag för mig att man söker inom varje "kategori" också. Men det är som sagt mycket jag inte kommer ihåg.

Mvh

Posted

:bash:

1. 30

2. 20

3. 1 - Lämplig

4. 0 - Icke lämplig

Därefter adderas poängen ovan med gymnasiebetygen och därefter med värnpliktsbetyget.

Sen hade jag för mig att man söker inom varje "kategori" också. Men det är som sagt mycket jag inte kommer ihåg.

Mvh

Hur går antagningen till de olika VFU:erna till? Och varför blir det svårt att komma in på Markstrid igår?

Posted (edited)

:bash:

1. 30

2. 20

3. 1 - Lämplig

4. 0 - Icke lämplig

Mvh

Hur går antagningen till de olika VFU:erna till? Och varför blir det svårt att komma in på Markstrid igår?

Man kommer få söka vilken VFU man vill, men man kommer att utgå från det militära högskoleprovet och resultaten från testdag 2, där vpl inom samma område, utlandstjänst och BFA kommer vara extra meriterande. Så om man som vaktbasse lyckas komma in så finns väl risken att man får ta vad man får.

Och fystesterna används som en sista faktor i antagningen till OP, och VFU, om det behövs.

Edited by Munken_swe
Posted (edited)

1. 30

2. 20

3. 1 - Lämplig

4. 0 - Icke lämplig

Mvh

GAMMAL VERSION

Det här låter inte riktigt som det jag hört. Som jag hört det är att du placeras på en tregradig skala (1-3, egentligen fyragradig, där 0 är de som är olämpliga), beroende på värnpliktsbetyg, vilken sedan helt enkelt multipliceras med gymnasiebetyget för att den slutgiltiga numerären.

Skala:

Ja-5-5 - Ja-6-6 = 1

Ja 7-7 - Ja-8-8 = 2

Ja-9-9 - Ja-10-10 = 3

x Gymnasiebetyg

Exempel:

Ja-7-7 i muckbetyg, och 15,0 i Gymnasiebetyg = 2 x 15 = 30.

Det du beskriver låter mer som något som skulle kunna gälla för SOU och ROU, eftersom de har en annan antagningsprocess än OP. Det är givetvis möjligt att jag inte heller har rätt - det verkar ju som om det råder viss begreppsförvirring, eftersom det är så många olika aktörer inblandade i antagningen...

EDIT: Generalfel av mig. Ringde FHS och kontrollerade. Din modell är den korrekta, med undantaget att de som får lämplighet 1. får 40 i meritvärdering, inte 30. FHS ändrade antagningsförfarandet för bara någon vecka sedan (enligt damen jag pratade med). Innan dess var det "min modell". "Skalan" man hamnar på skall därmed löpa från 20 till 85.

Fystesterna skall enligt utsago finnas med för OP helt enkelt för att rensa bort olämpliga (alltså de som inte klarar minimikraven), och inte egentligen som en vidare urvalsfaktor.

Belönar mig själv med ett gäng armhävningar och lite snöskottning.

Edited by Kaliber600
Posted
Belönar mig själv med ett gäng armhävningar och lite snöskottning.

Gott.

I övrigt när kan man förvänta sig kallelse till testdag 2? Någon som har koll på det eller är det bäst att kontakta FHS?

Mvh