hedborg Posted January 19, 2010 Report Posted January 19, 2010 Hejsan, är hyfsat ny här på forumet och kände mig väldigt nyfikna hur många vi är här som sökt officersprogrammet 2010? Quote
Longan Posted January 19, 2010 Report Posted January 19, 2010 Jag har slängt iväg en ansökan. Sökte krigsvetenskaplig. Quote
qwertin Posted January 20, 2010 Report Posted January 20, 2010 jag har också sökt. sökte att få göra fystesterna i skövde. har ni sökt förut? Quote
hedborg Posted January 20, 2010 Author Report Posted January 20, 2010 Ja jag sökte direkt efter lumpen 2004 men då ställdes utbildningen in det året.. Tänkte också göra testerna i skövde! Quote
beaver_sthlm Posted January 20, 2010 Report Posted January 20, 2010 Har skickat in en ansökan. Sökte SOU förra året och fick reservplats. De som jag pratade med på HRc sa att jag hade mycket större chans att komma in på OP, så nu blir det försök där ist. Pluggar just nu på fhs så jag hoppas att det kanske bidrar. Quote
Munken_swe Posted January 20, 2010 Report Posted January 20, 2010 Sökt krigsvetenskaplig. Att man kunde ansöka om att få göra testerna vid ett specifikt regemente kände jag inte till. När kallas man till uttagningarna? Quote
hedborg Posted January 20, 2010 Author Report Posted January 20, 2010 man kunde inte välja var man ska göra testerna men jag bor i skövde så jag räknar kallt med att jag får göra testerna här.. Quote
qwertin Posted January 20, 2010 Report Posted January 20, 2010 (edited) jag sökte SOU samtidigt så då antar jag att man får göra testerna för OP på samma plats. Så var det förra året vet jag. Edited January 20, 2010 by qwertin Quote
Kaliber600 Posted January 20, 2010 Report Posted January 20, 2010 Enl. kontakt med FHS försöker de göra så i år också. Tanken är att man bara ska behöva göra ett test, på en ort, oavsett om man sökt flera vägar. Quote
qwertin Posted January 23, 2010 Report Posted January 23, 2010 Ni som nu sökt OP, har ni även sökt SOU eller lägger ni alla pengar på samma häst så att säga? Om ni även sökt SOU vad har ni då sökt? Har ni sökt tidigare år? Lite intressant att veta vad man kan ha för konkurrens ;) Jag har själv sökt både OP (krigsvetenskaplig) och SOU (Und/Säk mark och Amröj) Sökte endast OP förra året och kom på 13de reservplats. Quote
beaver_sthlm Posted January 24, 2010 Report Posted January 24, 2010 Jag sökte båda i år, drog iväg SOU till Und/säk MP och Amf-amf. OP som krigsvetenskaplig. Quote
Longan Posted January 28, 2010 Report Posted January 28, 2010 (edited) Har ni fått kallelse till fystesterna? 9/2 för mig. Edited January 28, 2010 by Longan Quote
Munken_swe Posted January 28, 2010 Report Posted January 28, 2010 När man pluggar vid OP på FHS K, har man tillgång till någon kadettbostad, eller är det bara studentlägenhet som gäller? Om det finns kadettbostäder, hur ser det ut? Och har man några förmåner som kadett? Jag får inte riktigt ut det jag vill från FHS hemsida. Quote
beaver_sthlm Posted January 28, 2010 Report Posted January 28, 2010 Finns lägenheter inne på området. Ganska fina också! http://www.mil.se/mhsk/Om-skolan/Campus-Karlberg/ Värnpliktsförmåner gäller nu, hur det blir när värnplikten avskaffas vet jag inte än. Ska in till fhs och plugga imorn så om du vill kan jag kika förbi studiestödet och fråga vad som gäller... Quote
Gustaf Psilander Posted January 28, 2010 Report Posted January 28, 2010 Man får disponera ett rum på Karlberg under tiden du läser där. Standarden är väl varierande beroende på ifall du hamnar på någon av slottets flyglar eller i Rukebo. Båda dessa boende är väl i studentsrumklass där man delar kök i några fall även dusch. Ett undantag dock! Det finns också tre nybyggda provisoriska byggnader med högre standard där man har eget kök och dusch, mer som en etta. Dock så kommer nog det senare inte utnyttjas av OP 10-13 då dessa bostäder redan är bebodda. Jag skulle gissa på att OP 10-13 främst kommer att husera på slottets flyglar. Quote
Täcknamn: Storken Posted January 28, 2010 Report Posted January 28, 2010 Fick en anmälningsbekräftelse på mailen idag. Har sökt Nautisk. Undrar när testerna sätter igång? Quote
simon Posted January 28, 2010 Report Posted January 28, 2010 Är det någon som har hört något om vad som händer med kadetternas värnplikstförmåner efter att värnplikten avvecklats? Quote
JTS Posted January 29, 2010 Report Posted January 29, 2010 Är det någon som har hört något om vad som händer med kadetternas värnplikstförmåner efter att värnplikten avvecklats? Kadetternas förmåner har inget med värnplikt att göra, så det kommer sannolikt inte att påverkas. Quote
J1mmy Posted January 29, 2010 Report Posted January 29, 2010 Jag har ännu inte fått någon kallelse till fystest. Får se om det kommer imorgon, om alls. Finns det siffror på antal sökande respektive kallade till tester samt antagning? Quote
beaver_sthlm Posted January 29, 2010 Report Posted January 29, 2010 Jag har ännu inte fått någon kallelse till fystest. Får se om det kommer imorgon, om alls. Tror inte att det är någon annan som fått den än heller? Det som jag fick under gårdagen var en bekräftelse på att fhs mottagit min ansökan i tid. Quote
J1mmy Posted January 29, 2010 Report Posted January 29, 2010 Jodå, Longan verkar ha fått sin kallelse. Då kan man ju hoppas att den är på gång. Quote
qwertin Posted January 29, 2010 Report Posted January 29, 2010 Jag ska till Skövde 10/2. Bara till o tagga nu! Quote
hedborg Posted January 29, 2010 Author Report Posted January 29, 2010 fick kallelse till testerna i onsdags och det är skövde den 8/2 som gäller. dagen efter fick jag bekräftelse på att min ansökan hade kommit fram från fhs också.. Quote
beaver_sthlm Posted January 29, 2010 Report Posted January 29, 2010 Fick visst kallelse jag också. Quote
Nomble Posted January 29, 2010 Report Posted January 29, 2010 Vad är det för tester som sker på Testdag 1? Quote
Longan Posted January 29, 2010 Report Posted January 29, 2010 Skönt att alla får 8/2 eller 10/2 så jag får vara helt själv..... ;) Quote
Danii Posted January 29, 2010 Report Posted January 29, 2010 Vad är det för tester som sker på Testdag 1? Beep-test, multi-test, militärt högskoleprov samt någon studievägledning (eller vad man ska kalla det). Även jag ska dit 8/2 och spendera en natt på luckan. Quote
qwertin Posted January 30, 2010 Report Posted January 30, 2010 Jag blev lite osäker över en grej. Jag som gjorde MHS förra året, är det giltigt i år med? Om det är giltigt, kan jag ändå få göra det för att försöka få ett bättre resultat? Om jag nu skulle få göra det igen och nu skulle skriva ett sämre resultat, blir då det senare, alltså det sämre resultatet, det som blir giltigt eller kommer jag få behålla mitt resultat från förra året? Quote
Krook Posted January 30, 2010 Report Posted January 30, 2010 Du gör inget nytt test utan behåller ditt resultat som är giltigt i minst två år. /K Quote
Munken_swe Posted February 3, 2010 Report Posted February 3, 2010 Ska man börja bli orolig om man fortfarande inte fått någon kallelse till tester? Quote
Recommended Posts