Jump to content
20% RABATT PÅ ALLT - SHOP.SOLDF.COM

Recommended Posts

• 1 year later...
Posted

När vi ändå är inne på ämnet Sovsäckssystem 2000 undrar jag om någon av de två säckarna har något skydd på insidan vid de tillfällen då man tvingas sova med kängor på?

/Johan ES

Guest Scouten
Posted

Nej de har inget skydd, men det funkar fint att bara krypa ner ändå. Förrästen finns det ingen anledning att inte ta av kängorna. För övrigt är säckarna förbannat bra men 3000 låter dyrt.

Posted
Nej de har inget skydd, men det funkar fint att bara krypa ner ändå. Förrästen finns det ingen anledning att inte ta av kängorna. För övrigt är säckarna förbannat bra men 3000 låter dyrt.

Har du gjort lumpen? När jag låg inne på spaning så fanns det fler anledning att sova med kängorna på.

:):camo::/

Posted

jag säger som Johan ES när vi ändå pratar om sovsäcken

så har jag sett i vintersoldat på sida 53 så finns det ett sovsäcksöverdrag

så min fråga lyder vart kan man köpa den civilt??

Posted
Jag har gjort lumpen, på SPANING på I5.

Fyll i det i din profil, så slipper du få frågan.

Till och med jag som sjukvårdare har blivit beordrad att sova med kängor på. Är det hög beredskap så är det. Synd att inget hände under natten dock :(

Posted
För övrigt är säckarna förbannat bra men 3000 låter dyrt.

Nu ska vi väl inte överdriva iallafall. Säckarna är en bra kompromiss som det mesta militära materiel. Det går idag att få tag i mycket bättre civila säckar till ca samma pengar.

Alltså beror det på vad du ska avända säcken till om den är förbannat bra eller inte. Militära gejer har ju en tendes att vara lite mer hållbara än civila dito. Men det kostar ju alltid något för att få den hållbarheten, antingen kvalitet eller ett högre pris.

3000 är ju inte så farligt för en säck du sover bekvämt i <-30. Du kan ju gå ut och försöka handla en +5 säck och en -17 säck så får vi se vad den prislappen hamnar på :/

• 1 month later...
  • 2 years later...
Posted (edited)

Hur använder man lämpligen dessa tillsammans? Har man vintersäcken i sommarsäcken eller tvärs om?

Edit:

ORIGINAL SWEDISCH ARMY

Art. no.: 92004

Sleeping bag system,consisting of:

1 -Summer sleeping bag as outer bag

1 -3-Seasons sleeping bag as inner bag

1 -Compression bag

+

Formodar med ledning av ovanstående från http://www.military-sleeping-bags.com att sommarsäcken används ytterst!?

Edited by Nilsanders
Posted

SoldR Mtrl P 2003 sidan 154:

Sovsäckarna har tvåvägs icke delbara blixtlås på vänster sida. Sovsäckarna har rundel i botten för utrymme för fötterna. Yttertyget är av 100% polyamidväv och fyllningen är av 100% polyesterfiber. Sovsäck 2000 är 225 cm lång och användningsområde ner till -20 grC, sovsäck 2000 lätt är 230 cm lång, för att vid kombination passa utanpå sovsäck 2000 och användningsområde ner till 0 grC. I kombination klarar sovsäckarna ca -35 grC.
Posted

Tja, den ena borde ju vara tjockare.

Annars kan man kolla märklappen.

Där borde det stå vilken sovsäck det är samt m-numret.

Sovsäck 2000 M7317-116010

Sovsäck 2000 Lätt M7317-115010

Posted

Har bara fått prova säcken två nätter under psg utbildnign i HV och vi hade ingen möjlighet att kolla innan utan först när vi kom ut i mörka skogen mitt i vintern. Tyckte då inte att de kändes så stor skillnad på de säckarna jag hade, så frågan är ju om man hade två likadana...

Posted

Inga problem alls att märka skillnad på säckarna.

Vinter är som sagt mycket tjockare och har dessutom en "flärp" eller vad man kan säga, ett isolerande stycke som sticker ut på insidan av sovsäcken i ungefär brösthöjd(för att stänga inne värmen bättre)

Posted
Tja, den ena borde ju vara tjockare.

Annars kan man kolla märklappen.

Där borde det stå vilken sovsäck det är samt m-numret.

Sovsäck 2000 M7317-116010

Sovsäck 2000 Lätt M7317-115010

Som The Swede skriver så är det skillnad i tjocklek, vinter har krage invändigt, tjock plös längst dragkedjan. Förmodar att min säck, som är införskaffad begagnad, tillhör civila produktionen eftersom det inte finns M-nummer på vare sig säckar eller kompressionspåse!?

Posted

Ang färg skillnad kan de ju vara svårt att se i mörker, men jag tror faan att jag hade två likadana säckar för jag kände ingen större skillnad mellan säckarna när jag kände på dem...

Posted
Ang färg skillnad kan de ju vara svårt att se i mörker, men jag tror faan att jag hade två likadana säckar för jag kände ingen större skillnad mellan säckarna när jag kände på dem...

Om man nu är ute o campar och inte har möjlighet att tända lampor så kanske man kan kan förbereda sig genom att pula ner sovsäckarna ihopparade som man skall använda dom i påsen?

Det är inte svårt att se skillnad på dem om man har båda två framför sig.

• 6 years later...
Posted

Hej!

Skulle vilja veta vilka sovsäckar som ingår i sovsäcksystemet 2000?

inte bara sovsäck lätt och tjock utan vad heter modellerna som finns i sovsäck 2000.

Posted

Va? vad menar du.

klickar du på länken så kommer du till Carinthias sovsäckssystem som är samma/lika som FM har, sovsäcksystem 2000,

Tropen och Brenta är andra sovsäckar.

Posted

har bara sovit i försvarets gamla sovsäckar.

hur 2000 att sova i?

rymlig eller tight runt kropp?

Jag är 1.81 och väger ca: 100 kg och jag tycker den är lagom rymlig.
Posted

då kanske dom passar för en som är 7cm längre

samma om man har hela kitet som vintersovsäck

7 cm ängre tror jag inte är några bekymmer, om du frågar om det är samma utrymme när man nyttjar båda säckarna samtidigt så avser mitt svar nyttjande av båda säckarna. Använder man bara en av säckarna är det lite rymligare.
Posted

Jag tycker det är ett bra eller okej allroundsystem, dock lite dyrt,

Och i vinterklimat finns det bättre alternativ.