Jump to content

Motivation

Dansk_skalle

Recommended Posts

I takt med diskussioner om bärande av uniform, tvivelaktig verksamhet och politisk korrekthet får jag en känsla av att ungdomsverksamheten sakta men säkert urholkas. På gott och ont. Skräckbilden av en ungdomsövning bestående av korvgrillning, tipsrunda och fotboll känns inte helt utom räckhåll. Man tar bort delar som ger verksamheten en kraftig militär anknytning.

Som jag ser det nu ligger ungdomsverksamheten och skvalpar någonstans där den liknar dels utbildning av värnpliktiga och dels scouterna eller motsvarande. Vad det resulterar i är att syftet med hela ungdomsverksamheten bör ifrågasättas.

Varför ägnar sig Försvarsutbildarna, Hemvärnet, FVRF osv. med utbildning av ungdomar? Något som är tydligt när man läser på Försvarsutbildarnas hemsida är att verksamheten ska väcka intresse för FM och friv.org. Den ska även erbjuda ungdomarna en givande och meningsfull fritid.

Det senare är ett väldigt oklart begrepp. Vad är en givande och meningsfull fritid? Att spela fotboll och gå tipsrundor borde falla in på den beskrivningen, ändå är det inget ansvar som FM ska ta. Nej, det handlar om att ungdomarna ska stanna kvar inom organisationen. Ungdomarnas intresse ska väckas och stimuleras, och det här min huvudtes kommer in.

Vad är moroten som får de att stanna kvar?

Som här ser de olika momenten i en regelrätt ungdomsövning ut idag:

· Förläggningstjänst

· Moment med sambandtjänst, t.ex. patrull med inrapportering (notera att detta moment ej får utföras av GK-elever)

· Enkel sjukvård, möjligtvis tillämpad

Kollar vi på de enskilda momenten så är de i sig varken spännande eller stimulerande, än mindre för en nybliven medlem vars påverkan är kritisk för hans fortsättning inom organisationen. Pga. detta blir engagemanget från ungdomarna bristande och de få som väl hittar tillbaka skulle lika gärna kunna sökt sig till den lokala scoutavdelningen (inget ont om scouterna, det är bara en helt annan sak).

Jag tänker faktiskt inte framföra någon lösning här utan jag kommer lämna er hängande. Är jag helt ute och cyklar? Känns detta igen? Vad måste man göra för att motivera ungdomar som faktiskt är intresserade av att fortsätta inom organisationen? Ni kanske ser var jag drar åt men jag lämnar ordet till SoldF-forum…

Intressant diskussion! Liknande ifrågasättande av den egna rörelsen förs inom scoutrörelsen där man slappt kan säga att rörelsen är delad i tre läger:

Traditionalisterna som anser att scoutning endast kan bedrivas i blå skjorta, i skogen, i räta led men knoprep och mossa i främsta rummet.

De progressiva som anser att scouterna är en ungdomsrörelse någonstans mellan Greenpeace och RFSL med personlig utveckling i fokus.

De moderata som anser att både knoprep och diskussioner om jämställdhet hör hemma i scoutrörelsen.

De tre grupperna debatterar en hel massa, vissa scoutlagar förändras...men det blir inte så mycket förändring. Verksamheten ute i landet har oftast rätt lite att göra med den centrala ledningen (inte helt olikt lokala traditioner inom FM). Samma problem tror jag frivilligungdomen likt HV har, att verksamheten fortsätter 'som den alltid har gjort' utan vidare reflektion. Det är då till stor del upp till er försvarsungdomar att slippa göra samma förläggningsövning för femte gången, kräva mer .22lr, samband, sjukvård eller vad det nu är ni tycker ni gör för lite. Som gammal scoutledare vet jag att det kan vara svårt att komma på vad man gör fel även om man vet att något borde göras annorlunda.

Och varför ska vi ha frivilligungdom?

Tja, alla gillar inte fotboll eller ishockey. Andra har inte råd med något annat. Vissa tycker det gröna livet verkar spännande och vissa har hört att den där FBU-grejen är fräsch.

Behövs rörelsen?

I den värld vi befinner oss så kommer yrkesförsvaret behöva alla rekryter det kan få. Ungdomarna fyller här en mycket viktig roll.

Jag håller med dig, dagens ungdomsutbildning är väldigt diffus och rörig.

Man lägger endast vikt på det grundläggande och det finns ingen riktig plan på hur man skall ta utbildningen till högre nivåer.

Om jag tar HvU som exempel, har vi varje år bortfall av FK och LK -elever på grund av den ständiga repetitionen av de olika momenten du nämner.

Självklart är det roligt att få skjuta AK4 eller få ta hand om en svårt skadad person men det vi lär oss rinner ut i ingenting.

Syftet med att vara ungdom i någon av frivilligorganisationerna skall ju vara att få en försmak på lumpen och livet som värnpliktig. Värnplikten avskaffas och rekryteringen blir frivillig, bör inte ungdomsutbildningen då ändra inriktning?

Jag har själv hört Rikshemvärnschef överste Roland Ekenberg tala just om hur viktigt det är med frivilliga ungdomar, det är ju vi som skall lägga grunden för den nya försvaret. Jag hade till och med turen att få skaka hand med översten under förra helgens KFÖ där jag av honom direkt fick frågan; Vad är syftet för dig med att vara Hemvärnsungdom?

Jag undrar hur översten hade reagerat om jag skulle ha berättat om hur vi i ungdomsgruppen först hade blivit lovade en plats under KFÖn men som bara dagar innan övningen gick av stapeln, drogs in och att jag tyvärr, var den enda ungdomen närvarande. Ligger denna behandling i linje med den nya rekryteringsformen och det nya Hemvärnet?

Vad bör då göras för att förbättra situationen?

Till en början bör man sluta särbehandla frivilligungdomarna ifrån den verksamhet frivilligorganisationen i fråga driver. Låt oss vara med och hjälpa till i staben under övningarna så man lär sig hur verksamheten drivs. Låt oss agera B-styrka och leka uppkäftiga mot skyddsvakterna för att motivera oss till att bli skyddsvakter. Låt oss vara med på utvärderingen av dessa övningar så vi kan se vad vi som grupp har åstadkommit.

Detta är iallafall för mig, motiverande!

Slut. Frågor? :happy:

Nu är det ju som så att det hela med yrkesförsvar och värnpliktens bortfall är ganska nytt och visserligen kommer ungdomsverksamheten ha en viktig uppgift framför sig i framtiden (mycket större än vad det är nu) men att bestämma vilken roll ungdomsverksamheten ska ha och hur det ska organiserars är ju varken enkelt eller especiellt högprioriterad verksamhet just nu.

att ändra inriktning på ungdomsverksamheten är knappast något som görs i en handvändning och inte heller på avdelningsnivå.

vad som skilljer den militära ungdomsverksamheten gentemot all annan verksamhet är ju den militära anknytningen och inte MINST det faktum att ungdommarna får skjuta med militära vapen, vilken annan ungdomsrörelse får skjuta Ak4/Ak5?

I min värld så SKA en ungdomsverksamhet ha skjutning med på programmet för det är just det som gör verksamheten speciell.

visserligen så finns det mycket bra avdelningar och mindre bra avdelningar och jag antar att ni pratar för era egna avdelningar och inte smmanfattar hela verksamheten på ett bord för i våran avdelning vill jag påstå att det fungerar ypperligt bra, motiverade instruktörer och tillgång på bra materiel och terräng.

att man som ungdomd inte får vara med under en KFÖ är förståeligt, det är varken en rättighet som ungdom och inte heller en skylldighet av övningsledning att ta hänsyn till ungdomarna, att ha med ungdomar på övningar är inte allt för sällan rent av besvärligt om inte klara riktlinjer och rätt personer finns och kan ta hand om det.

Avhopp är inte heller ovanligt, i vår avdelning så kan det av 20 rekryterade ungdomar finnas kvar runt 3-4 efter 4 år och det är ungefär vad vi räknar med, även om man är intresserad av det militära så passar inte ungdomsverksamheten för alla, så även om alla inte avslutar sin medverkan i verksamheten med 4 genomförda år så är jag säker på att det åtminstonde finns ett par av de som hoppar av som ändå på något sätt genomför värnplikt eller går med i HV eller FM på annat sätt och även då är det en vinst.

jag vet precis hur ni skeptiska ungdomar känner för jag har själv haft den känslan, men när jag påbörjade vpl så känndes det bra för min del när jag var lite bättre på sjukvård, lite bättre på radiokommunikation och exercisen var hur lätt som helst, samt att massan av den materiel jag fick ut kännde jag redan igen, med min erfarenhet så kunde jag se hur svårt många andra hade det som aldrig sett eller varit med om något liknande och många av dom var säkert överlyckliga över att det fanns någon som kunde hjälpa dom.

Ungdomsverksamheten är knappast död eller döende men nog har den fått sig en liten törn och stannat av lite iom all soppa som blivit efter förbandsnedläggningar och försvarsbeslut.

dessutom så har det på bara några år märkts en markant skillnad på hur folkförankrat FM är och hur mycket svårare det har blivit att rekrytera och få nya ungdommar intresserade, det finns så mycket annat som intresserar ungdommen idag.

Men instruktörer och ledare har ett stort ansvar i att försöka hålla kvar det ungdommar man en gång rekryterat, villket jag vet att det slarvas med ibland.

Men en fråga till er ungdommar, varför intresserar ungdomsverksamheten just er??

Här ser jag att diskussionen går helt i rätt riktning. Som Chassi säger är skjutandet en enorm "morot". Skytte i sig är väldigt givande/stimulerande och dessutom spännande, det är ju inte alltid man skjuter automatkarbin...

Ang. att det skiljer sig från avdelning till avdelning är jag smärtsamt medveten om. För min egen del har jag lyckats hamna i en av de bättre, med väldigt drivna ledare som gör utarbetade fältövningar med väldigt varierande innehåll. Däremot hör man ju från landet över att det är olika.

Och för att svara på frågan, vad som intresserar mig. Huvudsakligen, skulle jag nästan säga, är utmaningen. Det bör förekomma fältkoma under övning. Det ska vara stressigt, det ska finnas kaosartade moment, möjlighet till utspisning ska vara begränsad. Åtminstone någon form av strapatsövning bör ske någon gång per år.

En del av detta är att man tar tid att fundera ut kluriga moment.

Jag vet inte om den "jobbiga" delen av det hela prioriteras mycket ute i landet. Det kanske skrämmer iväg folk mer än det lockar. Rent moment-specifikt är jag personligen väldigt intresserad av all verksamhet där man verkar dolt. Det innefattar då ljud- och ljusdisciplin, låga ställningar, OP-tjänst, dold framryckning, maskering av tält, personlig maskering osv.

EDIT: Utökar det med att säga att en "hårdare" inställning kanske ger mer motiverade ungdomar, på gott och ont. Skrämmer antagligen iväg ett bra gäng dessutom.

Och det jag vill tillägga är att vissa fältövningar måste ske som TILLÄMPADE ÖVNINGAR. Vilket innebär att man ligger ute, gärna med något scenario för att få en konsekvent och förhoppningsvis mer givande övning.

Sen är en annan givande grej för min del att hela plutonstrukturen är närvarande. I vissa avdelningar kanske detta inte är möjligt men då kan man ju samöva med närliggande avdelningar. Vad det innebär är att man har en plutonledning, grupper med gruppchefer, plutonsjukvårdare och kanske en eventuell kompaniledning i form av övningsledare. Hela den raddan ger en annan dimension på övningen.

Man höjer helt enkelt ambitionsnivån. Jag är inte hundra på hur hög den är på andra ställen men jag får intrycket av att vissa avdelningar har lite "ihopslängda" övningar.

Edited by Dansk_skalle

@Janjävlar.

Syftet med att vara ungdom i någon av frivilligorganisationerna skall ju vara att få en försmak på lumpen och livet som värnpliktig. Värnplikten avskaffas och rekryteringen blir frivillig, bör inte ungdomsutbildningen då ändra inriktning?

ska vi byta inriktning till att ge ungdomarna en försmak av hur det är att vara anställd i försvarsmakten instället?

:banghead:

såhär står det på FUs hemsida.

Försvarsutbildarnas ungdomsverksamhet syftar till

*att erbjuda ungdomar en meningsfull fritidssysselsättning med hög kvalitet under ledning och ansvar av välutbildade ungdomsledare

*att erbjuda ungdomar möjligheter att få lära sig hur man uppträder och tar ansvar för sig själv och andra i naturen under skiftande förhållanden och årstider

*att lära ut nyttiga kunskaper om sjukvård, överlevnad, ledarskap, militära idrotter och om att ta hänsyn till kamrater och andra i omgivningen

*att informera ungdomarna om Totalförsvaret som en samhällsfunktion och att lära ut föreningsteknik

*att stimulera ungdomarnas intresse för svensk säkerhetspolitik

*att informera om plikttjänstgöring och anställning inom Försvarsmakten

*att underlätta framtida rekrytering, av inte minst kvinnor, till befattningar inom Försvarsmakten

*att väcka intresse för framtida insatser inom de frivilliga försvarsorganisationerna och Hemvärnet

@Janjävlar.

ska vi byta inriktning till att ge ungdomarna en försmak av hur det är att vara anställd i försvarsmakten instället?

:D

såhär står det på FUs hemsida.

Försvarsutbildarnas ungdomsverksamhet syftar till

*att erbjuda ungdomar en meningsfull fritidssysselsättning med hög kvalitet under ledning och ansvar av välutbildade ungdomsledare

*att erbjuda ungdomar möjligheter att få lära sig hur man uppträder och tar ansvar för sig själv och andra i naturen under skiftande förhållanden och årstider

*att lära ut nyttiga kunskaper om sjukvård, överlevnad, ledarskap, militära idrotter och om att ta hänsyn till kamrater och andra i omgivningen

*att informera ungdomarna om Totalförsvaret som en samhällsfunktion och att lära ut föreningsteknik

*att stimulera ungdomarnas intresse för svensk säkerhetspolitik

*att informera om plikttjänstgöring och anställning inom Försvarsmakten

*att underlätta framtida rekrytering, av inte minst kvinnor, till befattningar inom Försvarsmakten

*att väcka intresse för framtida insatser inom de frivilliga försvarsorganisationerna och Hemvärnet

Min fetmarkering. Börjar med att nämna att jag är LK2.

De tre punkterna var huvudsakligen varför jag gick med i HvU. Jag hade även hört att man hade en ökad chans att få göra värnplikt om man var med i HvU, och det ville jag ju. Jag ville lära mig ta reda på mig själv, lära mig sjukvård och sån't. Att allt hade militär anknytning var ju inte direkt ett minus. Skyttet är inte så viktigt för mig, men jag kan tänka mig att många lockas av Ak4'an (både bra och dåligt, antar jag). Vi får i vart fall inte skjuta särskilt mycket Ak, det är ju billigare med .22. 22'an är ett jättebra "nybörjarvapen" att lära sig grunderna med, men det känns som att jag har skjutit tillräckligt med det.

Vad det gäller vart verksamheten ska riktas tycker jag att man i stort bör följa citatet ovan. Precis som Dansk Skalle och Jan Jävlar skriver så är det både oklart vad exakt som menas med "givande och meningsfull fritid", och hur man ska genomföra det. Jag vet inte vilka dokument det är som styr ungdomsverksamheten, men med tanke på hur stor variation det är mellan avdelningarna så torde de vara lika luddigt skrivna (om man antar att ungdomsledarna gör det de ska, det finns ju skräckexempel).

En annan tanke jag har haft är att man ska bredda verksamhetens inriktning inte bara till att stilla ett militärt intresse hos en person, utan också att utbilda ungdomarna som en resurs. Jag vet en del som mer än gärna skulle vilja hjälpa till på eftersök, eller vid skogsbränder o.dyl. men av olika skäl inte får. Självklart förstår jag att det finns skäl till att inte låta en femtonåring gå eftersök i en mörk regning skog efter en försvunnen man, men samtidigt finns det personer som klarar det. Jag tycker att all den utbildning vi får borde "räknas", och kunna användas. Är det en dålig idé?

Dasher, jag tror du satte huvudet på spiken lite, bortsett från vad det hela mynnar ut i. Hela utbildningen borde räknas som mer meriterande. Jag tror inte att egna vitsord är rätt väg att gå, men något diplom, utbildningsmärke, pin, vad som helst efter avslutad utbildning. Jag tror många bortser från hur många timmar man faktiskt gör som ungdom... Jag tänker framförallt för fortsatt tjänst inom FM. Men samtidigt förstår jag att en hemvärnsungdom och en tidigare helt civil värnpliktig antagligen är väldigt jämna vid slutet av vpl, och den tidigare ungdomens meriter inte spelar sån roll.

Men utan tvekan borde utbildningen räknas som mer meriterande.

Men en fråga till er ungdommar, varför intresserar ungdomsverksamheten just er??
@Janjävlar.

:D

Jag är aktiv i HvU på grund av att jag vill jobba inom Försvarsmakten efter gymnasiet. Jag är medveten om att det inte på något sätt är meriterande men verksamheten ger mig iallafall en försmak till yrket. Därför anser jag absolut att man bör inrikta utbildningen inom frivilligorganisationerna till att få ungdomar intresserade av den nya typen av rekrytering.

En annan tanke jag har haft är att man ska bredda verksamhetens inriktning inte bara till att stilla ett militärt intresse hos en person, utan också att utbilda ungdomarna som en resurs. Jag vet en del som mer än gärna skulle vilja hjälpa till på eftersök, eller vid skogsbränder o.dyl. men av olika skäl inte får. Självklart förstår jag att det finns skäl till att inte låta en femtonåring gå eftersök i en mörk regning skog efter en försvunnen man, men samtidigt finns det personer som klarar det. Jag tycker att all den utbildning vi får borde "räknas", och kunna användas. Är det en dålig idé?

Det är detta även jag vill pointera. Att se ungdomarna som en resurs tror jag skulle vara motiverande och få fler ungdomar att ansluta sig till verksamheten.

En mycket god idé! :happy:

Dasher, jag tror du satte huvudet på spiken lite, bortsett från vad det hela mynnar ut i. Hela utbildningen borde räknas som mer meriterande. Jag tror inte att egna vitsord är rätt väg att gå, men något diplom, utbildningsmärke, pin, vad som helst efter avslutad utbildning. Jag tror många bortser från hur många timmar man faktiskt gör som ungdom... Jag tänker framförallt för fortsatt tjänst inom FM. Men samtidigt förstår jag att en hemvärnsungdom och en tidigare helt civil värnpliktig antagligen är väldigt jämna vid slutet av vpl, och den tidigare ungdomens meriter inte spelar sån roll.

Men utan tvekan borde utbildningen räknas som mer meriterande.

Var någonstans ska ungdomsverksamheten ses som mer meriterande? i arbetslivet?

Att organisera ungdomsverksamheten som en "kommunresurs" för att kunna hjälpa till vid eftersök och skogsbränder eller när kommunen där helst behöver hjälp ser jag mera som en besvärlig grejj än vad det faktiska nyttan blir utav det.

Att delta vid eftersök är ju som oftast frivillig och vill man då delta så ring polisen och fråga dom, är ni med i HvU så är det inget direkt som hindrar er ifrån att delta vid sådan verksamhet så länge någon är beredd att ha er med i en eftersökgrupp.

Skulle jag som kompanichef för en hemvärnspluton få uppgiften att fylla upp 30 platser med manfolk så kommer jag uteslutande att prioritera de vuxna medlemmar i första hand, främst av den anledningen att man har större möjligheter.

Men att man ska se ungdomsavdelningarna som en "egen" resursgrupp är mera besvärligt än vad det är vettigt, och det kan ni säkert förstå varför om ni tänker efter.

Vad är meningsfull fritid för er, den frågan är bättre att svara på en att försöka klura ut vad FU menar med meningsfull fritid, om FU menar att ni ska vara ute i skogen med 15 andra ungdomar och försöka göra grejjer tillsammans ist för att spendera helgen hemma framför Tv,data eller på fest hos någon kompis så tror jag att Försvarsutbildarna har en bra poäng.

personligen tycker jag inte att dokumentet som styr verksamheten är så speciellet luddiga, det beror mera på hur pass man vill följa dom och hur motiverad man egentligen är för att ge folket en rolig fritid.

Man måste gilla det man gör också.

Med meriterande tänkte jag framförallt på vid mönstring eller motsvarande. Som det är nu verkar det bero mycket på vad just den mönstringsförrättaren man träffar har för uppfattning om ungdomsverksamheten.

Men vi är nästan på väg bort från ämnet känner jag... Det jag hade i åtanke mest är specifikt övningsinnehåll och hur det kan ändras för att ungdomarna ska vilja fortsätta inom org.

Har försökt att hålla mig ifrån detta ämne, eftersom jag har en viss syn på ungdomsutbildningen som inte delas av aktiva ungdomar. Men jag ska ge min syn på detta. Jag tror i grund och botten att det handlar i mångt och mycket att få rätt instruktörer till ungdomsutbildningen. Utöver detta måste det ställas högre krav på militära färdigheter på de som skall vara instruktörer inom ungdomsverksamheten.

Men andra saker tycker jag är att det skall bli mer integrerat i själva förbanden (dvs regemente, centra motsv). Att få göra studiebesök vid olika militära förband, få lära sig vad de sysslar med och på det sättet skapa ett intresse för olika förband och en form av förståelse vad Försvarsmakten är. Så under en 4års utbildning kanske eleven hinner besöka 5-6 olika förband. Med dessa besök avses inte regementets dag...

När det gäller övningsverksamheten så är vi tillbaka på detta med rätt instruktörer och är det bra instruktörer blir det ofta bra övningar. Och då kan alla få en stegring i sin utbildning utan att behöva harva med samma utbildningar år ut och år in.

Men skulle jag få bestämma skulle ungdomsverksamheten läggas ned, iaf så som den bedrivs idag.

Ungdomar eller vuxna, skit samma.

För att en längre eller kortare övning skall bli lyckad krävs det en pulshöjare i början och slutet av övningen.

Däremellan kan det räknas kottar om man så vill.

Pulshöjaren i början skakar om truppen och får den förhoppningsvis att komma i fokus samt skapar driv.

Pulshöjaren i slutet ger mersmak och viljan att återkomma.

Vad är då en pulshöjare?

Det beror på övningstruppen, dess förmågor, dess förväntningar och gemensamma intressen.

Huvudsaken är att pulshöjaren har upplevts som intressant, stimulerande och att alla i truppen engagerats på något sätt.

Kvitto på att övningsledningen lyckats är om truppen även känt samhörighet och styrkan i gemensamt arbete mot ett mål/lösande av uppgift samt ibland ett hav av breda leenden när övningen avslutas.

imho.

PS. Den bästa övnings/kursavslutning jag ställts inför under året var ett "skarpt" transportskydduppdrag med pluton, inte en enda patron avfyrades, inga figuranter utan bara verklighetens krav på uppgiften (småputta medtrafikanter vid genomfart av cirkulationsplats räknas in i verkligheten). Bortsett från ett litet missförstånd i början förlöpte det som en klocka. Ett kvitto på god gemensam kunskap och ett lyckat genomförande är för mig och förmodligen de flesta gott nog. DS

Edited by Munin

@ Fk Satan

Jag håller med dig, men jag undrar vilka högre krav det är som ska ställas på ungdomsledarnas färdigheter? Jag vet inte riktigt vad det är som gäller för att kvalificera som ungdomsledare nu, utöver ungdomsledarkurs.

Sedermera undrar jag också varför du tycker att verksamheten bör läggas ner? Saknas syfte, eller är den bara undermålig...?

Ledsen om jag gick lätt OT här, men jag tycker ändå att det här hör till ämnet lite ändå. Bra instruktörer är ju definitivt motivationshöjande.

Mina krav på ungdomsledare:

* Genomfört vpl Minst 10 månader och med lägst betyget: X77 alt J77.

* Anses vara lämplig av utbildningsgruppen.

* Klara av FM fyskrav tabell A, anställd personal.

* Genomfört följande kurser:

- Instruktörskurs grund

- Instruktörskurs fortsättning

- Skjutledarutbildningen

- LOS/UGL/UL

- Ungdomsledarkursen

- Fördjupad ungdomsledarkurs

- Värdegrundsutbildningen

Totalt två månaders utbildning.

Under samtliga av dessa kurser skall individen anses vara godkänd och lämplig som ungdomsledare. Efter detta skall fördjupad ungdomsledarkurs göras om minst var femte år.

För att ungdomar ska få bra övningar krävs det dugliga instruktörer som kan tillsammans med utbildningsgrupp, hem regemente eller motsvarande ta fram bra övningsupplägg som är anpassade till lokala förhållanden. Och det går att genomföra övningar på flera täter så att samtliga får känna på att övningen har varit rolig, spännande, utmanande och att de klarade av det hela. Detta gör att individer flyttar sina gränser framåt.

Tycker att det är synd att många verkar ha en så negativ inställning gentemot ungdomsutbildningen.

Jag tycker också att det vore bra med en förbättring utav utbildandet av ledare/instruktörer, gärna efter Fk Satans modell men med den här inställningen hittas inga nya vägar. Det verkar som kommer att ungdomarna får fortsätta med att öva utan något egentligt syfte, på obestämd framtid...

Jag har varit (och är) aktiv inom olika delar av ungdomsverksamheten sedan 2004 och jag har sett en viss förändring. När jag började var Försvarsmakten väldigt intresserade av sina egna sommarkurser och verkade ställa goda resurser till dessas förfogande och lät mer eller mindre den ungdomsverksamhet som bedrevs lokalt och regionalt få klara sig bäst den ville. Så var det i några år och jag var med på olika former av ungdomsverksamhet och det visade sig att resurserna inte spelade så stor roll utan att det viktigaste är hur engagerade och lämpliga instruktörerna är. Under våren 2005 var jag på en slutövning med hemvärnsungdom. Det var en grym övning. Riktigt bra, utmanande och rolig - ur ett ungdomsperspektiv. Den var inte riktigt enligt riktlinjerna, men i huvudsak helt ok. Det fanns ett antal instruktörer som deltog som tyckte att det borde ha varit fler och tyngre moment, fler vapen och så vidare. De slutade sedan eftersom de inte tyckte att det var roligt längre. Det var väldigt synd, för de var bra instruktörer. Å andra sidan, det var bra att de lämnade eftersom de inte ville följa de regler som myndigheten satt upp. De behövs ett aktivt arbete från ansvarig utbildningsgrupp för att tillse att de instruktörer och ungdomsledare som är delaktiga är lämpliga - både för att följa reglerna och för att engagera ungdomarna.

Jag upplever att det på många håll är svårt att stegra utbildningen eftersom man har för få instruktörer och för luddiga mål. Det finns mål för vad en LK2 elev skall kunna, men det borde kunna vara tydligare.

Jag är dock helt säker på att den nya inriktningen där man eftersom tre års utbildning och genomförd LK1 skall kunna gå in och genomför en utbildning för att kunna bli hemvärnssoldat är väldigt bra. Då tar man till vara till den kunskap och erfarenhet som ungdomarna trots allt samlar på sig under sina år inom ungdomsverksamheten. Dessutom kommer det medföra mycket tydligare mål och krav för vad ungdomarna skall kunna när de har gått ut de olika kurserna och det behövs verkligen. Det behövs dessutom en klarare definition av vad man inte tillåter att ungdomarna lär sig.

Det finns en ny arbetsgrupp från HKV och Frivorg som har i uppgift att utreda hur ungdomsutbildningen skall se ut i framtiden. Man tittar där mycket på hur verksamheten hur bedrivs idag och vad man kan förändra och framförallt att lära av varandra.

Som avslutning, ska jag sticka ut näsan lite. Sjövärnskåren har den bästa ungdomsverksamheten idag. Inte för att Sjövärnskåren är en bättre frivilligorganisation än någon annan, men det är helt enkelt enklare. De behöver aldrig fundera över om utbildningen närmar sig stridsutbildning. Det finns så mycket annat att utbilda på för att bli en god sjöman. Dock är det synd att man inte har någon skjutning på programmet, då det skulle göra utbildningen mer komplett.

// Skoog

Tidigare ungdom i HVu, FVRFu och SVK.

• 7 months later...

Tänkte ta upp den här diskussionen med en ny frågeställning som dykt upp. Hur ställer ni er till stridsutbildning inom ungdomsavdelningarna? Mystiskt nog finner jag ingen tråd här på forumet som tar upp ämnet. Finner diskussionen intressant då det bl.a. lockar fram frågor om syftet med hela verksamheten.

Å ena sidan finns det risk för ramaskrin om barnsoldater hit och dit (hur man nu kan koppla vuxna = barnsoldater). Det har även pratats om att det kan locka fel sorts individer till verksamheten ifall det blir känt att man sysslar med superhäftig combat m.m.

Å andra sidan har du den väl behövda praktiska kompetensen i att som enskild kunna bedriva strid med allt vad det innebär. Jag finner ännu starkare belägg för detta argument efter att ha läst reaktioner på "snabbkurs-ungdomar" i HV. Man blir helt enkelt inte tillräckligt tajt efter 3 veckor ifall tidigare utb har varit bristande.

Den tredje aspekten som faller inom ämnet för tråden är ungdomars upplevda "morot". Utebliven stridsutbildning kan uppfattas som ett tecken på att ungdomsverksamheten marginaliseras och inte tas på allvar. Den andra sidan av detta är att man tappar fokus på vad som egentligen är tanken bakom det hela och individer som i slutändan inte är lämplig eller intresserad av framtida tjänstgöring blir kvar medan ambitiösa/lovande ungdomar tappar intresset.

Vad är era synpunkter på det hela och vad anser ni att strid har för roll i ungdomsverksamhet. Jag är inte ute efter att få medhåll för egen vinning och inte heller få nedlåtande kommentarer om att ungdomar inte ska utbildas i nånting alls (då kan man lika gärna lägga ner allt). Jag önskar en konstruktiv diskussion.

Klargörande: Detta gäller då självklart efter de regler som satts upp kring stridsutb inom ungdomsverksamheten, alltså att ungdom ska bedömas lämplig samt vara över 18 år.

Som jag förstått det så är ungdomsverksamheten en militär variant på scouterna. Dvs att man lär sig lite nyttiga grejer som man inte lär sig i skolan men även att man ska få upp ögonen för en eventuell militär karriär. Jag ser absolut ingen mening med att ungdomar utbildas i strid även om de är över 18 år och "lämpliga". Utbildning i strid får de när de gör militärtjänst senare i livet och får de inte göra det så finns det heller ingen mening att de blir utbildade i strid eftersom de ändå inte får lov att utöva det då det bryter mot krigets lagar.

Ibland känns det nästan som att vissa tror att ungdomsverksamheten är en del av krigsorganisationen, och det är nog tyvärr på den grunden som många går med.

Detta är lite vad jag menar. Frågar du mig så har du fått allt om bakfoten. Det finns kurssteg och krav på vad man ska ha uppnått, lite som en kursplan inom skolan. Efter du uppnått vissa krav ska du kunna gå en kortare kurs för att sedan placeras i ett stridande förband. Det låter ganska glasklart för mig, ribban ska sättas högt. Man ska inte eftersträva någon typ av "scouting" eller pröva-på-mentalitet.

Problemet är ju att man har samma missförstånd över hela landet där olika avdelningar har olika ambitionsnivå. Det går nog faktiskt inte att undgå med det system som finns idag, utan det är helt upp till instruktörer hur verksamheten läggs upp och hur den betonas. Personligen anser jag att ifall det inte ska vara varken meriterande eller meningsfullt kan man lika gärna lägga ned allt. Att rekrytera personer till försvaret gör man nog bättre genom reklamkampanjer än att dra ut en massa ungar i skogen och grilla korv.

• 5 weeks later...

1 fråga har jag: Varför har den värnpliktiga sergeanten nån sorts palestinasjal eller vad det är till uniformen, i tv dessutom?

Dessutom ser det sjukt löjligt ut när det kommer ett gäng ungdomar springandes med höjda vapen som nån sorts specialforces wannabe i en klunga, utan något taktiskt förflyttningssätt och sätter sig i knästående eldställning helt öppet där 2 personer nyss har blivit skjutna. Förresten har de ingen stridsutrustning på sig så var har de maggen och granaterna om de nu ska leka soldater?

Har sagt det förut och säger det igen:

Totalt IG, lägg ner skiten.

Tonåringarna får skaffa sig nån annan hobby.

Soldater klarar förbanden av att utbilda själva.

Men så ska vi ha folk till att bli soldater. Om det inte vore för ungdomsverksamheten hade jag inte insett att det militära kanske vore något för mig, gått ner 20 kg inför lumpen, gjort lumpen med gott resultat och sedan sökt officersprogrammet. Jag vet inte vad du har för erfarenhet av ungdomsverksamhet, men vi ska inte utbilda soldater. Vi ska skapa ett intresse för ungdomarna att söka sig till försvaret, och informera om totalförsvaret. Soldater blir de i lumpen. Nu när vi inte kan plikta in de vi vill ha längre så är ungdomsverksamheten än viktigare för att skapa rekryter, vilket man uppmärksammat från HKV.

Noteras bör att uppvisningen i början var just det, en uppvisning. Det finns säkerligen en bred historia av "löjliga" uppvisningar inom alla förband och organisationer inom FM. Att samtidigt ge en korrekt, intressant, målgruppsinriktad och lockande bild av verksamheten inom loppet av 30-40 sekunder är inte alltid det lättaste.

Jag talar inte för den rörda ungdomsavdelningen, och inslaget hade säkert kunnat styrts i någon bättre riktning. Men jag menar att det inte är en grund för att fördöma all ungdomverksamhet och anse att den ska läggas ned.

Hur jäkla svårt ska det vara att styra upp verksamheten så att man visar rätt saker? Det lär ju inte vara så att TV4 helt sonika bestämde sig med kort varsel att filma live från en övningar för ungdomar... Var fanns det befäl som tog hanterade förfrågan om att få filma? han borde ju börjat med att säkerställa att det som skulle förevisas var lämpligt och att det utfördes korrekt...

Av erfarenhet så vet jag att FM har välutvecklad förmåga att styra upp verksamhet för att inte visa verklighet utan för att kunna genomföra en bra förevisning av materiel och trupp... ni som upplevt ett besök av HMK vet vad jag menar...

@ Dansk_Skalle : Just det resonemanget borde väl för tusan leda till förbättring och inte total misär?? Tänk om folk hade TÄNKT innan dom handlade istället för att utsätta sig för förnedringen av folk som lärt av andras misstag...

Edited by Krille- GB1

Problemet är att det är på tok för dålig kvalitetskontroll på de som bedriver ungdomsverksamhet. Även om det finns regler i vänstervarv. Sedan är det väl som det är, man får vad man betalar för.

@munken_swe: säkerligen positivt i ditt fall, men om man ser

överlag så ser iaf inte jag samma nytta som FM gör med "ungdomsverksamhet".

Det där videoklippet gjorde mig mest förbannad, snackad om att ge en fel

bild av en stridssituation. TOS??? Nej här ska det vara plåster-kurs a`la RK.

• 1 year later...

Gammal tråd... men helt klart värd att få leva vidare!

I vår avdelning så får de LKelever som är över 18 en viss utbildning i strid. Fast det rör sig inte om ngn sorts ambition att de skall kunna gå till närmsta mob förråd och ansluta sig till valfri Hvkomp när DSFK kmr, utan mest som en orientering i vad strid är. Det handlar då om lite grundläggande övningar som växel/ansatsvis framåt (med magbyte i varje juck) och lite blixtlås, mest för att ungdomarna ska få känna på hur det är att ha stridsutb. Detta tycker jag är helt ok.

I övrigt anser även jag att det bör vara mer meriterande än det är idag att vara ungdom inom FM, som har skrivits i en annan tråd så skall det innan varit lika meriterande som att uppge att man är intresserad av både utlandstjänstgöring och officersutbildning, de allra flesta ungdomar har ju ett intresse av försvarsmakten och jag är övertygad om att försvaret skulle kunna dra fördelar av detta. Särskilt nu, när det visar sig att fler än tidigare beräknat bestämmer sig för att FM inte passar för dem efter genomförd GMU, vore det då inte bättre att satsa på att ta in fler av de personer som har mer aning om vad FM har att erbjuda som arbetsgivare?

Att sen på övningar inte använda något scenario/motsvarande, och bara vara ute i fält "för att vara där ute" istället för att "organisation X har börjat störa samhällsfunktioner, FM har mobiliserat och eran pluton har bev/span uppgifter i detta område". Det blir även då mycket mer givande att genomföra övningen till sitt yttersta, att man inte bara sätter upp maskeringar på ett tält för att befälen säger det, utan för att det i scenariot finns ett behov för det. Ett scenario gör även att hela övningen känns mindre kaosartad för en ungdom, att helt plötsligt behöva omgruppera fyra km från den VCP man byggt för att sätta upp en OP kan kännas ganska omotiverat om det inte finns ett scenario som påvisar varför.

Vad jag kommer ihåg från det att jag var FVU så behövdes ingen direkt motivation för att sätta upp tält, de är varmare med kamin än utan. tilldelandet av stridsstälningar måste tolkas som ett väldigt mörkgrått övningsmoment. De var oftast de grå momenten som var roliga. Men de var även roligt att höra föredrag av de som hade intressanta uppgifter innom FM.