SGT Posted June 25, 2009 Report Posted June 25, 2009 Vad är era åsikter om: Eickhorn-Solingen Ltd: Pocket Rescue Tools (PRT) http://www.lbainternational.com/eickhorn/rt_pocket.htm ? Funderar på att köpa med mig en sådan medan jag är i USA! Det beror på vad du skall ha den till? Kniv i första hand eller som ett dedikerat räddningsverktyg? Jag har hanerat den lite grann och jag är personligen inte imponerad. JAg hade inte köpt den själv. Kniv/räddningsverktyg är väl vad jag letar efter. Vad rekommenderas i denna kategori knivar då? Quote
JTS Posted June 25, 2009 Report Posted June 25, 2009 Vad är era åsikter om: Eickhorn-Solingen Ltd: Pocket Rescue Tools (PRT) http://www.lbainternational.com/eickhorn/rt_pocket.htm ? Funderar på att köpa med mig en sådan medan jag är i USA! Det beror på vad du skall ha den till? Kniv i första hand eller som ett dedikerat räddningsverktyg? Jag har hanerat den lite grann och jag är personligen inte imponerad. JAg hade inte köpt den själv. Kniv/räddningsverktyg är väl vad jag letar efter. Vad rekommenderas i denna kategori knivar då? Du ska inte fundera på att ha en bra kniv och ett bra räddningsverktyg? Bra fällkniv till rimligt pris är exempelvis Benchmade, Spyderco eller Emersons produktionsmodeller Bra räddningsverktyg finns från bland annat Benchmade. Mer insatta har säkert bättre tips. Quote
martinator Posted June 25, 2009 Report Posted June 25, 2009 (edited) Kniv/räddningsverktyg är väl vad jag letar efter.Vad rekommenderas i denna kategori knivar då? Har själv ett Victorinox Rescuetool Bra eller dåligt vet jag ej, då jag lyckligtvis ej behövt använda det till vad det är avsett för. Men jag har det liggande i bilen när jag kör. länk /martin Edited June 25, 2009 by martinator Quote
SGT Posted June 26, 2009 Report Posted June 26, 2009 Vad är era åsikter om: Eickhorn-Solingen Ltd: Pocket Rescue Tools (PRT) http://www.lbainternational.com/eickhorn/rt_pocket.htm ? Funderar på att köpa med mig en sådan medan jag är i USA! Det beror på vad du skall ha den till? Kniv i första hand eller som ett dedikerat räddningsverktyg? Jag har hanerat den lite grann och jag är personligen inte imponerad. JAg hade inte köpt den själv. Vad är det för speciellt med "Eickhorn-Solingen Ltd: Pocket Rescue Tools (PRT)" så att vissa butiker enbart säljer den till ordningsmakt och militär? Quote
vemtogmittnamn Posted June 26, 2009 Report Posted June 26, 2009 Vad är era åsikter om: Eickhorn-Solingen Ltd: Pocket Rescue Tools (PRT) http://www.lbainternational.com/eickhorn/rt_pocket.htm ? Funderar på att köpa med mig en sådan medan jag är i USA! Det beror på vad du skall ha den till? Kniv i första hand eller som ett dedikerat räddningsverktyg? Jag har hanerat den lite grann och jag är personligen inte imponerad. JAg hade inte köpt den själv. Vad är det för speciellt med "Eickhorn-Solingen Ltd: Pocket Rescue Tools (PRT)" så att vissa butiker enbart säljer den till ordningsmakt och militär? Troligen pga att den är en auto och fallerar på det. Quote
Stefan F Posted June 26, 2009 Report Posted June 26, 2009 KA BAR 1211 med svart blad och gummihandtag är den sämsta kniv jag någonsin haft, ett j-a muppköp när jag låg i lumpen och ville ha något "häftigt".. Blött stål, svår att hålla skarp, för stor och klumpig till allt utom att köra in i kött. För svenska soldater alltså värdelös i mina ögon. Fällkniven hellre!... Kan någon förklara innebörden av "blött stål" för mig? Tack. Quote
M00nStalker Posted June 26, 2009 Report Posted June 26, 2009 Vad är det för speciellt med "Eickhorn-Solingen Ltd: Pocket Rescue Tools (PRT)" så att vissa butiker enbart säljer den till ordningsmakt och militär? Troligen pga att den är en auto och fallerar på det. Det finns både och men de begränsade jag har sett har inte varit auto utan vanliga fällknivar. Militaryshop hade ett tag (kanske fortfarande) en policy att bara sälja till militär, ordningsvakter, polis och räddningstjänst. Finns egentligen inte någon laglig anledning att göra det utan det var företaget som valde att ha det så. Har inte sett auto säljas i Sverige men det är möjligt att det finns (auto tillverkas inte längre om jag minns rätt). Men till kniven: Köp något annat, den är ganska kass och klarar inte speciellt mycket, en av forumets medlemmar har lagt upp en bild på en totalt demolerad kniv. Visst kan man använda den till att krossa rutor, skära bälten och liknande, men det finns andra verktyg som gör jobbet bättre (Victorinox Rescuetool t.ex.). Quote
SGT Posted June 28, 2009 Report Posted June 28, 2009 Vad är det för speciellt med "Eickhorn-Solingen Ltd: Pocket Rescue Tools (PRT)" så att vissa butiker enbart säljer den till ordningsmakt och militär? Troligen pga att den är en auto och fallerar på det. Det finns både och men de begränsade jag har sett har inte varit auto utan vanliga fällknivar. Militaryshop hade ett tag (kanske fortfarande) en policy att bara sälja till militär, ordningsvakter, polis och räddningstjänst. Finns egentligen inte någon laglig anledning att göra det utan det var företaget som valde att ha det så. Har inte sett auto säljas i Sverige men det är möjligt att det finns (auto tillverkas inte längre om jag minns rätt). Men till kniven: Köp något annat, den är ganska kass och klarar inte speciellt mycket, en av forumets medlemmar har lagt upp en bild på en totalt demolerad kniv. Visst kan man använda den till att krossa rutor, skära bälten och liknande, men det finns andra verktyg som gör jobbet bättre (Victorinox Rescuetool t.ex.). Då får det bli någon av dessa då jag söker mer en kniv än ett räddningsverktyg: Spyderco Military Black Blade ~ C36GBK http://www.spyderco.com/catalog/details.php?product=114 Spyderco Para-Military Black Blade ~ C81GBK http://www.spyderco.com/catalog/details.php?product=167 Quote
Guest M4rkuus Posted August 29, 2009 Report Posted August 29, 2009 Tjena! Jag använder mig av en Fällkniven S1! (Är extremt nöjd med den) Hade tänkte köpa en Fällkniven F1 men den fanns inte i lager, men dom hade S1:an så de blev en sådan istället! Tycker S1:an är perfekt i storlek, A1:an är för stor för mig. Så jag rekommenderar Fällkniven S1! Har även en Mora 2000 och den är sjukt bra i förhållande till priset! (Kostade 140kr) Mvh/ Markus Quote
Guest M4rkuus Posted August 29, 2009 Report Posted August 29, 2009 Hej! Måste bara fråga en sak.. hur lägger man in bilder? Jag har massa bilder, men vet ej hur man lägger in dom :( Berätta hur man gör någon Tacksam för svar MVH// Markus Quote
Beefeater_ Posted August 30, 2009 Report Posted August 30, 2009 Måste bara fråga en sak.. hur lägger man in bilder?MVH// Markus http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=13281 Quote
ERK Posted August 31, 2009 Report Posted August 31, 2009 (edited) Köpte en Asaklitt fällkniv på Gubbdagis i fredags. 300 spänn för kniven, skärpstål och fodral, vilket kanske gör att det hamnar i budgetklassen, men det är en finfin kniv ändå tycker jag. Jag har testat den lite under helgen, och jag är nöjd. Den är snygg, och jag gillar att man kan både fälla ut och in bladet med en hand. Nackdelen är att skärpstålet är bra meckigt att få på plats i fodralet när man dragit ut det En bild på underverket Edited August 31, 2009 by ERK Quote
Johan Martin Posted September 1, 2009 Report Posted September 1, 2009 Låt mig då också rekommendera Gerber Profile på hyllan bredvid (Claes Ohlson alltså). Enkel att fälla ut med tummen och en handledssnärt och kvaliteten verkar god. Snygg är den också. http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=134851105 Quote
Shinobi Posted September 3, 2009 Report Posted September 3, 2009 Själv har jag en KABAR Tanto. Var ett sånt där coolt inköp man gjorde under värnplikten, som sedan visat sig väldigt användbar i mångt och mycket ute i det gröna! Har inte slipat den sedan värnplikten heller, men skärpan är fortfarande duglig. Quote
seved Posted September 6, 2009 Report Posted September 6, 2009 Tjenare. Jag är ny här och tänkte presentra mej. Vet inte om det är rätt ställe. Jag är knivmakare från östergötland och tänkte visa några bilder på vad jag gjort. Jag gör jakt,fiske,allround och taktiska knivar och har precis börjat coata endel av mina knivar. Seved Här är en jag kallar budgethunter. Just den här har skaft av gröncanvasmicarta med rostfritt ståll i bladet AEB-L och hela klabbet är blästrat. Här är en allround kniv i rostfritt ståll 440C skaftet är i stabiliserad boxelder och slidan i rårandsläder. Här är min survival modell gjord i 6 mm tjockt 5160 stål ett amerikanskt kolstål. Skatet är i rotmasur från björk. slida i shaftläder. Två vanliga hunter och en survival. En allround kniv i skaft från renhorn och valnöt. Stålet är AEB-L och slida i rårandsläder. Ett projekt. En kiv jag coatade den är gjord i 6 mm rwl 34 stål ett rostfritt stål. En kniv med skaft av masurbjörk och blad i rostfritt AEB-L stål. Quote
tinhead Posted September 6, 2009 Report Posted September 6, 2009 (edited) opps...tyckte jag kände igen knivarna..*sudda sudda* Edited September 6, 2009 by tinhead Quote
seved Posted September 6, 2009 Report Posted September 6, 2009 Jaha ja det är kanske fel ställe. Moderatorn kan väl flytta på det om det är fel. Seved Quote
seved Posted September 6, 2009 Report Posted September 6, 2009 opps...tyckte jag kände igen knivarna..*sudda sudda* Hur menar du kände du igen knivarna ? Seved Quote
tinhead Posted September 6, 2009 Report Posted September 6, 2009 opps...tyckte jag kände igen knivarna..*sudda sudda* Hur menar du kände du igen knivarna ? Seved jag började tipsa dig om utrustning.se Quote
seved Posted September 6, 2009 Report Posted September 6, 2009 Ha ha ja ja då förstår jag. Seved Quote
2Peter2 Posted September 6, 2009 Report Posted September 6, 2009 Roligt att se en favorit i repris! Är fortfarande ett stort fan av dina knivar Seved! Quote
seved Posted September 13, 2009 Report Posted September 13, 2009 Den är gjord i 6 mm 5160 och är 240 mm lång och 40 mm bred och är coatad mattsvart och lindad med svart PC. Seved Quote
Ynglingen Posted September 20, 2009 Report Posted September 20, 2009 *Å stora knivgudarna här på SOLDF jag ber till er och önskar få ställa en fråga* När vi kommit ifrån formaliteterna så vad anser alla ni knivkunniga om Gerber Prodigy? http://www.recon.se/product_info.php?cPath...products_id=822 Som jag förstått mina sökningar på internet är den alltså en mindre version utav Gerber LMF II men att den ska var likvärdigt bra om än mindre, lättare och billigare än sin store bror. Nu är dock min kniv kunskap oerhört begränsad så därför tänkte jag höra vad ni anser om kniven. Tack på förhand //Ynglingen Quote
JTS Posted September 20, 2009 Report Posted September 20, 2009 Köp en fällkniven S1 eller A1 istället.... Quote
Ynglingen Posted September 20, 2009 Report Posted September 20, 2009 Eftersom att kniven redan är beställd och på väg hem så läser jag gärna synpunkter på kniven tex. den är värd pengarna pga. det och det eller den är inte värd pengarna pga. det och det om ni förstår hur jag tänker. //Yngligen Quote
2Sharp Posted September 20, 2009 Report Posted September 20, 2009 Eftersom att kniven redan är beställd och på väg hem så läser jag gärna synpunkter på kniven tex. den är värd pengarna pga. det och det eller den är inte värd pengarna pga. det och det om ni förstår hur jag tänker. //Yngligen Jag skulle inte tycka den var värd pengarna, dvs 1000 kr. Då tittar jag på vad den kostar i USA, vilket då bl.a beror på den kassa växelkursen och att knivar (o dyl.) alltid är dyrt i Sverige. Inget speciellt spännande stålval eller övriga mtrl. val i kniven som jag hade betalat något extra för, mao billigt stål, billigt mtrl. för handtag och knivslida och inga extravaganser i finish. Sammanfattningsvis ännu en av gerbers budgetprodukter, men, det kan duga alldeles utmärkt. 440 stål funkar om det är behandlat rätt, men man skall nog inte förvänta sig enorm förmåga att hålla skärpan. Som noterat ovan hade jag hellre betalat för en Fällkniven, kanske endast för VG-10 stålet som jag upplever som förbannat bra. Håller den och funkar för dig, grattis Quote
Ynglingen Posted September 20, 2009 Report Posted September 20, 2009 Eftersom att kniven redan är beställd och på väg hem så läser jag gärna synpunkter på kniven tex. den är värd pengarna pga. det och det eller den är inte värd pengarna pga. det och det om ni förstår hur jag tänker. //Yngligen Jag skulle inte tycka den var värd pengarna, dvs 1000 kr. Då tittar jag på vad den kostar i USA, vilket då bl.a beror på den kassa växelkursen och att knivar (o dyl.) alltid är dyrt i Sverige. Inget speciellt spännande stålval eller övriga mtrl. val i kniven som jag hade betalat något extra för, mao billigt stål, billigt mtrl. för handtag och knivslida och inga extravaganser i finish. Sammanfattningsvis ännu en av gerbers budgetprodukter, men, det kan duga alldeles utmärkt. 440 stål funkar om det är behandlat rätt, men man skall nog inte förvänta sig enorm förmåga att hålla skärpan. Som noterat ovan hade jag hellre betalat för en Fällkniven, kanske endast för VG-10 stålet som jag upplever som förbannat bra. Håller den och funkar för dig, grattis Tackar =) Har haft en Mora 2000 i 3år nu men den börjar bli lite sliten nu därav detta impulsköp så jag tror att den borde hålla ett par år för mig iaf Quote
seved Posted September 24, 2009 Report Posted September 24, 2009 (edited) 440C håller skärpan bra. Men står det bara 440 så brukar det vara A eller B och dom håller skärpan lite sämre. Jag har gjort endel knivar i 440C och det funkar riktigt bra, speciellt om man plaskar omkring mycket i saltvatten pga av den höga cromhalten. Dock är det inget pulverstål. Varför görs alltid tandningen på knivar närmast skaftet. Jag skulle hellre ha den längre fram och ren egg mot skaftet. Seved Edited September 24, 2009 by seved Quote
Recommended Posts