Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Ang. slipning av kniv

Hur gör ni?

Sent svar men men.

Jag brukar gå till en lokal "verkstad" då jag blev rekommenderad dit av den lokala jakt-butiken. Han brukar ta en 20kr för ett exceptionellt jobb!

Men nu när jag har bytt ut min gamla kniv som många undrade varför jag gick runt med en bajonett i fickan till en aningen större! (den är bara 9.75" så den är inte något märkbart stor/liten)

En Gerber Prodigy!

Kan skriva det jag tycker om den än så länge: det är en väldigt stabil kniv tjockt blad, uppskattningsvis ca 5-6mm tjockt. Kniven håller slipningen mycket bra oavsett vad man använder den till. Det jag har skurit upp med den är: trä av alla det slag, metall som var "normaltjock", konservburkar osv osv. Slipningen är lika bra som den var när jag fick den. Bladet går igenom hela skaftet och slutar med en glaskross på ändan så kniven är både stabil och välbalanserad!

Och för den som hoppar fallskärm med sina knivar kan jag då säga att kniven med originalfodral är godkänt för fallskärmshoppning! I och med att den sitter fast på tre ställen.

Det positiva:

+ Fick den för "bara" 700kr från gerberstore i engeland

+ Känns som en "ostoppbar" kniv då man använder den (tycker jag)

+ Mollekompetabel

Det negativa:

- Fodralet fick snabbt en spricka pga spänningar men det går lätt att lösa med en skruv och mutter

- Jag får inte tag om hela handtaget om jag har den på höften då jag ska ta upp den. Då det är tänkt att man ska pressa med tummen på fodralet samtidigt som man drar i kniven med resten av handen kan det i vissa situationer vara irriterande.

- Följde bara med ett benfäste så om man ska fästa den på benet utan platta måste man köpa till ett extra spänne. (den jag fick med var inte av den bästa modellen heller, inte särskilt bred)

Hoppas detta gav svar till någon, eller gjorde någon intresserad!

Mvh Markus :baskerHKP:

Edit: tryckfelsnisse hade tydligen varit i farten igen!

Edited by Macko96
Posted (edited)

Va i!?!? Editknappen är borta på mitt föregående inlägg när jag hade tänkt att lägga i en bild på spektaklet.

Så ni får ursäkta att det blir en dubbelpost :baskerHKP:

Klipp på tuben:

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=DPkP5nNlOAk#t=472s

1354714449_LG.jpg1355838605_LG.jpg1355839079_LG.jpg1355839305_LG.jpg

Det är ju då inte jag som har tagit dessa bilder/filmer (kanske kunde listas ut i och med att han pratar på tyska) utan jag snodde dom ifrån google.

Edited by Macko96
  • 3 weeks later...
Posted

Är relativt ny på knivar men dessa vart mina val, alla har sin egen funktion. LMF sitter på stridsvästen, DMF sitter på bältet och Side Kick sitter på kängan.

Gerber LMF II

Gerber DMF Tanto

5.11 Side Kick

q7g5.jpg
Posted

Någon som kan tipsa om några schysst karambit-knivar, helst fällknivar. :happy:

Ingen Karambit-kille men Fox gör ju en fällis-karambit med Emersons wave-öppnare, ser osedvanligt smutt ut.

Posted

Någon som kan tipsa om några schysst karambit-knivar, helst fällknivar. :happy:

Har du inte extra tjocka prinskorvsfingrar kan jag rekommendera Emerson karambit, dvs den de tillverkar själva. det och en trainer så...

Posted

Det var faktiskt den videos som fick mej intresserad av just kniven. ;) Tänkte om någon hade någon kniv att rekommendera. Fattar inte att en sån liten kniv kan kosta så mycket dock.

Posted

Fox gör jävligt bra grejer, Emerson ska ha sina slantar för wave-patentet och så ska de ju tjäna lite också. Den verkar slutsåld på många ställen, uppenbarligen är det en produkt många är villiga att slanta för.

Posted

Kom på en fråga nu under tiden jag satt och slipade kniven... Hur gör man (om man skulle behöva) slipa den där "avskärnings"-delen som är på många rescueknivar?

Posted (edited)

Kom på en fråga nu under tiden jag satt och slipade kniven... Hur gör man (om man skulle behöva) slipa den där "avskärnings"-delen som är på många rescueknivar?

Du menar den serraterade (tandade) delen?

Google: http://bit.ly/16J0ZVE

Edited by martinator
Posted

Mina föräldrar var i Schweiz för några veckor sedan och eftersom jag är en god son hade de köpt en present till mig....

Schweiziska fickknivar är ju alltid uppskattat! Så här kommer lite bilder:

Kniven är det klassiska modellen TOURIST från Victorinox. En rätt lagom stor kniv som faktiskt löser de mest och säkert räddat mången turist i nöd - jag själv inräknad.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/39194527/sida.jpg

Stort och litet knivblad, konservbrytare och ölöppnare på ovansidan....

https://dl.dropboxusercontent.com/u/39194527/ovansida.jpg

...syl och korkskruv på undersidan.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/39194527/korkskruv.jpg

Det ingick även en utförlig produktbeskrivning. Kändes dock lite billigt i förhållande och kunde gjorts betydligt bättre. Både designmässigt och trycktekniskt. Men men.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/39194527/beskr.jpg

Sist men inte minst en bild på hur den är tänkt att användas, blev lite förvånad dels att den var solid (tänk alla chokladtomtar, harar osv) samt över att det var så mycket nougatsmak:) Tyvärr visade sig kniven vara av engångstyp och lite saknar jag den faktiskt rätt mycket.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/39194527/open.jpg

/martin

• 4 weeks later...
Posted

Vad finns det för knivar som kan tilldelas idag.

Fick nämligen höra av en kamrat som för närvarande gör gmu att det finns en fairbairn-kniv från Böker som har m-nummer och att den tilldelats(misstänker i AMF).

Jag är skeptisk.

Någon som vet mer?

Posted

Bland annat dessa finns/fanns...

Fällkniven F1: M6310-006010

EKA Fällkniv: M6310-105010 (gissar att den inte går att uppbringa längre)

http://www.gotavapen.se/gota/artiklar/knivar/se_mil_knivar.htm

/m

Sett den sidan tidigare =)

Bra, men tveksam till om den är allvetande i frågan.

EKA-knivarna finns kvar.

Plockade ut ett gäng för ett-två år sedan till en utbildning.

Posted

Det finns flera olika Böker knivar på m-nummer. Stor AF, stor AF i öken samt liten, kan vara några flera tom.

Rent generellt finns det ganska många knivar på m-nummer, dock är flera inte möjliga att beställa då de är slut i lager och fler köps inte in.

Posted

Det finns flera olika Böker knivar på m-nummer. Stor AF, stor AF i öken samt liten, kan vara några flera tom.

Rent generellt finns det ganska många knivar på m-nummer, dock är flera inte möjliga att beställa då de är slut i lager och fler köps inte in.

Du råkar inte ha, eller känna till var jag enkelt kan hitta, m-nummren till dem?

Posted

Du råkar inte ha, eller känna till var jag enkelt kan hitta, m-nummren till dem?

I FREJ.. Kanske inte så enkelt dock :)

Här är några:

M6310-006610 Fällkniven Garm

M6310-006710 A-F Combat 11

M6310-006810 A-F Premium boot dagger

M6310-006910 A-F Desert Dagger

M6310-057010 Gerber Mk I

• Like 1
  • 1 month later...
Posted (edited)

God kväll!

Jag är nu på jakt efter en bra och billig (Under 500kr) fällkniv!

Positivt vore om det är en "tanto"-kniv! (Men absolut inget måste, bara smaksak i utseende)

Har ni som har mycket erfarenhet av det mesta några bra förslag?

//Markus :baskerHKP:

Edited by Macko96
Posted

Mmmmm benchmade vex tanto. Jag har en å den kommer jag aldrig sälja. Men fy tusan en sådan kniv. Synd att den inte tillverkas längre dock.

Posted

Ok, tack för svar! Ska tänka på saken, funderar på att köpa en väldigt billig först och se hur jag tycker om fällknivar. (Är inte ett så stor fan av dem om man säger så)

Kan vara kul och testa om man hittar något bra!

1.skalman: Du har inte lust att lägga upp en bild på den kniven?

Posted

Köper du en riktigt billig så är det sannolikt att den är ganska risig, det kommer bara att ge dig än ännu sämre känsla. Köp något prisvärt i stället, gillar du den inte så beror det inte på kvalitetsbrist, dessutom kan du sannolikt sälja den för ett hyggligt pris, i motsats till den billigaste som sannolikt är osäljbar.

[shameless plug]www.utrustning.org rekommenderas om du vill läsa mer om knivar (och annan utrustning) [/shameless plug]

Posted (edited)

Ok, tack för förslaget! Ska kolla runt om jag hittar något i min smak!

Det är inte som så att du (2Sharp) /någon annan råkar ha erfarenhet av att köpa knivar via Ebay? Kollade lite snabbt där innan och hittade många knivar som ny i butik kostar runt 1200kr men på ebay runt 400kr. (oanvänd och bra försäljare)

Kan det vara något eller är det bara dåligt att köpa begangat och utomlands när det gäller knivar?

:)

Edited by Macko96
Posted (edited)

1.skalman: Man tackar!

Nu när jag har kollat lite på olika alternativ blev jag väldigt köpsugen, så dat kanske blir två istället!

Fastnade lite för SOG-knivarna, speciellt denna: http://www.sogknives.com/tactical/knives/trident-tanto-black-tini.html

Vill man betala mindre än 750kr för den finns den kniven ny på ebay för ca 300kr och uppåt!

Tillägg: Denna. SOG F555 var intressant! Dock fanns den varken på deras sida eller i Sverige.

$T2eC16dHJHgFFm!,(p8+BSE7Il!WY!~~60_12.J

Edited by Macko96