2Sharp Posted February 16, 2008 Report Posted February 16, 2008 Hmmm just o fnular på en sak....ngn som vet vart man får tag i en kukhri? PM mig isåfall.Tack! Cold Steel har en variant med svart blad. Om du nu inte menade ett original från dess hemland? /Gusten Helt missat detta inlägget. Hittade en sida från knivens hemland har beställt o väntar på leveransen...frakten är ungefär lika billig som kniven. Väntar med spänning på den. Verkar som om de tillverkar efterhand som man beställer, fick ett mail idag där leverantören skriver att varan lämnar dem om ca 4-5 dagar. Återkommer med utfall om varan. Intresserade kan få länken till dem via PM. Kan vara samma ställe men här är ett ställe som jag har hört rekommenderats ofta, inte helt uppdaterad på stället, det var för några år sedan, men det kanske kan hjälpa någon? http://www.himalayan-imports.com/ Quote
Psson Posted February 17, 2008 Report Posted February 17, 2008 (edited) Mja inte riktigt samma. Lägger länken sen får hugade själva hitta...klicka på product catalog så kommer ni rätt http://www.thekhukurihouse.com/Content/Makings/ Mkt nöje vänner edit pga stavning Edited February 17, 2008 by Psson Quote
AG90 Posted February 17, 2008 Report Posted February 17, 2008 (edited) Kolla in vad som kom hem till mig fredag em. Tillverkare: Trident Knives/Crusader forge Model: Oberland 02/Spear point (2008 model) Steel: CPM S30V/CF2 Heat Treatment: Triple temper Tested Hardness: 59-60 HRC Handle material: G-10 O.D Blade finish: KG 2402 Mil-Spec O.D 3D Kortfattat.... Jag är MKT NÖJD Snälla kommentarer mottages gärna ;) http://s247.photobucket.com/albums/gg123/m...er/FS15%20gear/ Edited February 17, 2008 by AG90 Quote
Dawstah Posted February 17, 2008 Report Posted February 17, 2008 (edited) Verkar bra utifrån speccen Edit: Länken funkar : Edited February 17, 2008 by Dawstah Quote
AG90 Posted February 17, 2008 Report Posted February 17, 2008 Verkar bra utifrån speccen Edit: Länken funkar : Tack då vet jag det ;) Quote
LeadHead Posted February 20, 2008 Report Posted February 20, 2008 (edited) Jag är ute efter en ersättare till min Mora 2000 som jag hade på framsidan av stridsvästen, men tappade på senaste övningen, troligen genom att vapenremmen drog kniven ur slidan. Jag vill ha en kniv som sitter fast i slidan (dvs. med knäppning eller liknande) och som funkar att bära på stridsvästen. Jag gillar att ha slidan nedstucken i någon av fästöglorna på framsidan av västdelen (t.ex. bakom magfickor). Jag har också en Recon bäradapter. Edit: Ungefär så här brukade jag ha den (lånad länk från Stridsväst 2000-tråden): http://img90.imageshack.us/my.php?image=sv2khom4.jpg Jag har främst tittat på: S1 F1 Sissipuukko M95 F1/S1 i Zytelslida. - Funkar de att montera på västen, t.ex. som jag beskriver ovan? Värt att ha lite längre huggegg på S1? Sissipuukkon. - Hur funkar rullåsningen på slidan? Problem med is och snö? Jag har gått igenom stora delar av tråden och förundras lite över att så grundläggande saker som montering och allmän kompatibilitet med övrig soldatutrustning inte diskuterats mer...? Jag hade nog iofs. kunnat köpa en ny Mora 2000 om det inte vore för just risken att den ramlar ur igen när man behöver den som bäst... Edited February 20, 2008 by LeadHead Quote
BertilXerxes Posted February 21, 2008 Report Posted February 21, 2008 Jag har haft en M.95 och jag är mindre imponerad av stålet (för mjukt). Bland dina val skulle jag satsat på en S1 i så fall, även om det aldrig är fel med en F1 heller. Kör själv A1 och är sjukt nöjd! Min infästning är motsvarande det du beskriver, fast med A1 zytelslida. Blev tvungen att dra några varv tejp runt slidan då tungan som ska hålla fast kniven när spännet är öppet var väl svag - men annars inga problem alls! Quote
sgt Odh Posted February 21, 2008 Report Posted February 21, 2008 Jag skulle välja F1 eller S1. Det behövs egentligen inte mer kniv, storleksmässigt. Om du skall klyva pinnar och röja ris så finns det bättre lösningar. A: lägg kniven på det klyvbara materialet och slå till med en annan träbit. B: vikihopsåg för 198 på Jula. På tredje hyllan så ser du både sågen och hur man klyver pinnar med en S1 A1 är rejäl och så, men du behöver en mindre kniv till finpillet, en F1, WM1 eller någon rejäl fällis. Behöver, och behöver, men det är mer lättarbetat så. Den är också lite väl stor, men det är en smaksak. Vad du gör, köp inte Cold Steel. Quote
Furir Razer Posted February 21, 2008 Report Posted February 21, 2008 Ett bra sätt att fästa slidan är att skruva fast ett "Tek-look" på den och sen knäppa fast den i västen. Kör själv så med min A1 aom sitter i västen (saknar dock bild). Sen har jag en Wm1 eller F1 i byxbältet. Finns vad jag vet i två storlekar. Stor till A1 och Liten ska passa till F1. Quote
TomS Posted February 21, 2008 Report Posted February 21, 2008 Men för att fästa tek-locen på slidan krävs en kydex-slida. Är det inte så? Quote
2Sharp Posted February 21, 2008 Report Posted February 21, 2008 Men för att fästa tek-locen på slidan krävs en kydex-slida. Är det inte så? Eller annan knivslida där du på ett stabilt sätt kan skruva fast den i, Fällknivens gamla kydex var dock förberedda för Tek-Lok och hade hål borrade i rätt avstånd för skruvarna. Det är ju inga problem att borra hål för att få ett Tek-Lok att passa, det är ju bara att använda Tek-Lok'en som borrmall. Quote
sgt Odh Posted February 21, 2008 Report Posted February 21, 2008 Den här killen gör bra kydexfodral förberedda för Tek-Lok. De har dock ingen knäpplåsning. http://www.mnsi.net/~nbtnoel/products.htm Han kan troligtvis fixa fodral efter önskemål, ritningar, skisser eller vad somhelst. Det finns säkert någon på detta forum som kan handklämma ett kydexfodral efter önskemål. Den nya zytelslidan är inte specifikt gjord för Tek-Lok, men det borde gå att fixa med lite trix. Antingen SAAB-tejpar man fast slidan i Tek-Loken eller borrar ur nitarna i bältesfästet och sätter fast med chicago-skruvar eller hur man vill. Någon på detta forum måste ju ha gjort någon skoj modifiering. Quote
Furir Razer Posted February 22, 2008 Report Posted February 22, 2008 Men för att fästa tek-locen på slidan krävs en kydex-slida. Är det inte så? Eller annan knivslida där du på ett stabilt sätt kan skruva fast den i, Fällknivens gamla kydex var dock förberedda för Tek-Lok och hade hål borrade i rätt avstånd för skruvarna. Det är ju inga problem att borra hål för att få ett Tek-Lok att passa, det är ju bara att använda Tek-Lok'en som borrmall. Min Kydex till A1án var inte helt förbered för Tek-Lok, fick fixa till den lite först genom att fräsa upp hålet lite. Men nu sitter den bra. Ska fixa bild i kväll (tror jag) Quote
Dawstah Posted February 22, 2008 Report Posted February 22, 2008 Vilken storlek på tek-locen sitter bra på ett benmontage tex Safariland? Quote
SISU Posted February 22, 2008 Report Posted February 22, 2008 P åsafariland platta kan du skruva fast slidan direkt på plattan istället för att använda teklok . Men om du ska ha teklok så är det de stora Quote
2Sharp Posted February 22, 2008 Report Posted February 22, 2008 (edited) Vilken storlek på tek-locen sitter bra på ett benmontage tex Safariland? Hålbilden på benplattan på ett Safariland är samma som på en stor Tek-Lok (ytterhålen) det är också enkelt att fixa egna hål om du behöver montera kniven på annat sätt. Jag har gjort egna hål så jag kunde bära kniven med eggen bakåt, det är ju lite beroende på hur knivslidan är byggd. (Jag har en Strider DB-NM-GG) EDIT: ovanstående gör också att vissa tillbehör till Safariland även passar på Tek-Lok, ex: deras batonghållare. Edited February 22, 2008 by 2Sharp Quote
Fu Kjellberg Posted February 22, 2008 Report Posted February 22, 2008 Säger som 2Sharp. Det är lätt att borra egna hål om det inte skulle passa. Jag gjorde det på mitt safariland då benplattan är modifierad för högre bärande. Kniven är en CRKT stiff kiss. Quote
Larsleo Posted February 23, 2008 Report Posted February 23, 2008 ang montage på safariland.. hur går det att montera S1-kydexslida? lätt? svårt? Quote
Fu Kjellberg Posted February 24, 2008 Report Posted February 24, 2008 ang montage på safariland.. hur går det att montera S1-kydexslida? lätt? svårt? Med kydexslida så menar du den gamla va? Där sitter ju en del hål redan på sidan så det skall väl inte vara så svårt. Här är en annan slida men dom har inte till S1 verkar det som. Men en del bra bilder på hur slidan kan fästas vid benplattan www.defendor.se Quote
Psson Posted February 26, 2008 Report Posted February 26, 2008 (edited) Fortsättning på post 870 Fick idag mina Khukuri knivar från Nepal. Beställdes den 15 februari kom idag med poståkeriet. Lite grand dyrare än jag räknat med men är helt klar nöjd med produkten. Uträknat totalt utlägg hamnar jag på ca 530 per st (beställdes 3) Detta är då med frakt, inköp samt tullavgift o moms. Nöjd är jag iaf! Edited February 26, 2008 by Psson Quote
2Sharp Posted February 26, 2008 Report Posted February 26, 2008 Fortsättning på post 870 Fick idag mina Khukuri knivar från Nepal. Beställdes den 15 februari kom idag med poståkeriet. Lite grand dyrare än jag räknat med men är helt klar nöjd med produkten. Uträknat totalt utlägg hamnar jag på ca 530 per st (beställdes 3) Detta är då med frakt, inköp samt tullavgift o moms. Nöjd är jag iaf! Men vart är bilderna??? Quote
Psson Posted February 28, 2008 Report Posted February 28, 2008 (edited) @ 2sharp om jag får tekniken dithän jag vill...så finns de här på länken Har ju varit upptagen med att polera my precious blev 1 till kollegan som är likadan samt en mindre i samma utförande..2 inch mindre. Bra tyngd samt bra skärpa på bladet. http://img171.imageshack.us/img171/9/khukuri001ab0.jpg Edited February 28, 2008 by Psson Quote
martinator Posted February 29, 2008 Report Posted February 29, 2008 Fråga, vad är det ursprungliga användningsområdet för dessa Khukuriknivar? Ser ut som något som anvädes vid skörd. Finns väl inte så mycket snårig regnskog i himalaya.... Åtminstone framgick inte det av de bilder min mamma tog när hon var där Var mest sten, gräs och berg samt snö. /martinator Quote
2Sharp Posted February 29, 2008 Report Posted February 29, 2008 @ 2sharp om jag får tekniken dithän jag vill...så finns de här på länken Har ju varit upptagen med att polera my precious blev 1 till kollegan som är likadan samt en mindre i samma utförande..2 inch mindre. Bra tyngd samt bra skärpa på bladet. http://img171.imageshack.us/img171/9/khukuri001ab0.jpg Gött, schysst bild Quote
Psson Posted February 29, 2008 Report Posted February 29, 2008 (edited) Fråga, vad är det ursprungliga användningsområdet för dessa Khukuriknivar? Ser ut som något som anvädes vid skörd. Finns väl inte så mycket snårig regnskog i himalaya.... Åtminstone framgick inte det av de bilder min mamma tog när hon var där Var mest sten, gräs och berg samt snö. /martinator Khukuriknivarna använd av Gurkha´s som är ett folkslag som i huvudsak är kända som soldater. Kniven i sig är ett närstridsvapen om jag tolkat skriften rätt. Läs nedan på länkarna Om Gurkha´s http://sv.wikipedia.org/wiki/Gurkha Om Gurkha soldater http://sv.wikipedia.org/wiki/Gurkhasoldat Edited February 29, 2008 by Psson Quote
g3space Posted February 29, 2008 Report Posted February 29, 2008 Fråga, vad är det ursprungliga användningsområdet för dessa Khukuriknivar? Kukrin är ett allverktyg. Det finns nog väldigt lite en duktig nepales inte kan göra med sin kukri. Och ja, det där med att kukrin måste bli blodig om den dras ur sin slida är en skröna. Quote
Psson Posted February 29, 2008 Report Posted February 29, 2008 Fråga, vad är det ursprungliga användningsområdet för dessa Khukuriknivar? Kukrin är ett allverktyg. Det finns nog väldigt lite en duktig nepales inte kan göra med sin kukri. Och ja, det där med att kukrin måste bli blodig om den dras ur sin slida är en skröna. Det är väl samurajerna med sina svärd som är kopplade till den skrönan väl? Quote
g3space Posted February 29, 2008 Report Posted February 29, 2008 Det är väl samurajerna med sina svärd som är kopplade till den skrönan väl? Det skulle inte förvåna mig. Alla 'superkrigare' (i sig en skröna) dras väl med myter och legender nog för att fylla stadsbiblioteket i en mellanstor svensk stad. Men säg 'kukri' och vips dyker det upp en finnig vapenexpert som förklarar att ghurkas minsann måste skära sig i armen om de drar sin kukri och inte hugger fienden - blod måste spillas. Och det är förstås därför experten inte kan visa den rakbladsvassa eggen på sin egen kukri, som han fått av sin farbror FN-soldaten som i sin tur fick den efter att han räddat livet på en nepalesisk soldat i ett bakhåll i Bosnien där han var med Hemvärnets specialinsatsstyrka. Quote
Psson Posted February 29, 2008 Report Posted February 29, 2008 Jo det e klart...men har personligen inte upplevt det...men det är ju så med alla förband som döljs lite i dimmorna...det skapas en massa myter kring dem. Men är inne på det spåret du själv är inne på att khukuri är en brukskniv som nepalesen använder i sitt dagliga liv till diverse göromål. Quote
sgt Odh Posted February 29, 2008 Report Posted February 29, 2008 I princip vore det samma sak som om vi skulle lura i turisterna att Moraknivarna med rött skaft har använts av alla svenska spörsjal fårcis sedan de första förbanden sattes upp av Gustav Vasa och är standardkniven för de ökända morakrigarna som rekryteras från byarna kring Nusnäs. Quote
Recommended Posts