Jump to content

Recommended Posts

Posted

Nu har jag sökt igenom forumet, men inte hittat något.

Hur ligger det till med Gerber Gator Sheridan egentligen? Är det en bra kniv för priset?

Söker efter en kniv som är snäppet bättre än en mora och kostar omkring 500-750 spänn. Klagar inte om det är billigare men.

Posted

Är på jakt efter en Fällkniven S1 (gärna svart) med kydexfodral. Tyvärr tillverkas de inte längre och går ju inte att köpa via fällkniven. Någon som vet var man fortfarande kan få tag i en?

/Mvh JAS

Posted (edited)

Ebay.com

Sök på Fallkniven S1 och handla av Flames ´n knives

Har handlat av den killen förut...han är några dollar dyrare än sina konkurrenter, men prylarna kommer ialla fall fram ordentligt!

Pansardvärg

Edited by Pansardvärg
Posted

Det kan vara värt att nämna (även om det säkert finns i tråden längre upp) att beläggningen på Fällknivens knivar är kass (det enda som är det från Fällkniven) och försvinner ganska snart även vid normal användning och framförallt med kydexslida.

Posted
Ebay.com

Sök på Fallkniven S1 och handla av Flames ´n knives

Har handlat av den killen förut...han är några dollar dyrare än sina konkurrenter, men prylarna kommer ialla fall fram ordentligt!

Pansardvärg

Har mailat honom, även om S1 med kydex finns på hans auktioner så har han dem inte i lager och var osäker på om de nya han skulle få in var kydex eller zytel.

Fler förslag?

/Mvh JAS

Posted
Gör en egen kydexslida?

Har absolut ingen aning om hur det skulle gå till....

länk

eller denna tråd

Kydex

efter att jag läst denna tråd så prvade jag själv, de var inte så svårt som jag trodde

Posted
Nu har jag sökt igenom forumet, men inte hittat något.

Hur ligger det till med Gerber Gator Sheridan egentligen? Är det en bra kniv för priset?

Söker efter en kniv som är snäppet bättre än en mora och kostar omkring 500-750 spänn. Klagar inte om det är billigare men.

Jag nyttjade denna kniven under lumpentiden. För priset så var jag nöjd. Det enda som jag kan se som negativt är fodralet som medföljer.

Det är betydligt större än vad man tror och givetvis inte så böjbart, men med bra fästmöjligheter.

Dock var jag ändå nöjd med vad kniven presterade (baserat på priset).

EC

Posted (edited)

@Berg

Jag använder den kniven just nu, mkt bra kniv enligt mig.

Den enda nackdelen jag har upplevt har också med fodralet att göra; egentligen inget problem för det var sjukt praktiskt ha den nere på låret när man hade stridsutrustning på och den var aldrig i vägen men alltid lättåtkomlig, men nu tyckte KC att det såg lite för "combat" för att glida runt med på kasern om man jobbar i NBG så jag fick inte ha den där. Då var jag tvungen att demontera hela förlängningen för att kunna ha den som en "vanlig" kniv i bältet (och jag kommer nog aldrig klara att sätta ihop den igen).

Men som sagt, mkt prisvärd kniv enligt mig som för övrigt ser jäkligt ball ut :rolleyes:

Mvh//SMC

Edit: Bra om ni vet vem jag svara till:)

Edited by SemperMetamContingimus
Posted

Fått hem min Strider MFS som har varit på moddning tagit bort Paracorden o satt ditt Svart G10 + en ny Olivgrön slida !!

img2067df2.th.jpg

Posted
Fått hem min Strider MFS som har varit på moddning tagit bort Paracorden o satt ditt Svart G10 + en ny Olivgrön slida !!

Sweet! ser bra ut :-P

Posted

Vill dela med mig av en nyvunnen erfarenhet, nämligen Gerber Lariat 3.5.

Knivfantasterna hurrar kanske inte särskilt högt över denna men vi som använder våra knivar mycket och verkligen behöver en kniv som till nöds fungerar till det mesta blir nöjd med denna. Storleken är lagom för en allroundkniv och för ovanlighetens skull har denna fällkniv ett grepp som är rejält och skönt att hålla i till skillnad mot mycket annat i fällknivsväg. Den är dessutom lätt och har ett blad som för mig har hållit sig ganska bra.

Personligen bär jag den i en ficka i stridsvästen. Den tas fram enkelt och gör dessutom västen renare än med diverse slidmontage som inte alltid är helt lyckade ur andra synpunkter.

Rekommenderas varmt.

• 4 weeks later...
Posted (edited)

Jag fick ut en mora 2000 på förrådet när jag ryckte in. Sen skaffade jag en A1'a efter mycket velande mellan den och S'1an. Den funkade mkt bra. Sen hade jag en leatherman blast för andra uppgifter. Det funkade bra för mig.

Edited by klasse
Posted (edited)
Funderar på att köpa Cold Steels ODA. Är det någon här som vet nåt om denna och om den är värd sina 535:- ?

Det är den inte.

Cold steels knivar håller inte en speciellt bra kvalité, vissa av deras knivar (främst äldre modeller) är helt ok, men det mesta är faktiskt ganska dåligt.

Därtill kommer den skumma konstruktionen på blad och handtag, och dessutom dubbelsidig parerstång som är jättebra om man ska punktera lastbilsdäck eller försöka slå kniven genom betongvägg, men fullkomligt meningslöst på en brukskniv.

Cold steel är också ett företag som inte tvekar på att ta andras konstruktioner och säga att de var först med det, ta mer eller mindre sanna påståenden och skriva historier om sina konkurrenter, om man nu bryr sig om det.

Edited by M00nStalker
  • 2 weeks later...
Posted

Tja, har lite frågor här nu..

Hur är det angående att ta med en egen kniv till lumpen ? blir det klagomål eller är det fullt acceptabelt ?

någon som vet någon Svensk återförsäljare för funktionella slidor? Söker främst en till Fällkniven S1 (finner ingen direkt upphetsning över deras nya plastslida, och en i läder är inget jag kan tänka mig)

ja det var väl ungefär allt :baskerPa:

Posted (edited)
När du rycker in så berättar befälen exakt vad som gäller ang. kängor/knivar. Oftast brukar det inte vara några problem.

Okey, tackar för svaret

Edited by SebbeBoy
Posted

,O Det där med knivar är ju väldigt personligt F1 an är ju en klar favorit, lagom stor suveränt stål som håller skärpan bra och är lätt att få rakbladsvass . Ska du ha kniven i fält tänk på att välja en av rosttrögt stål ( ATS 34, VG 10 eller liknande ) Lite dyrare men det lönar sej i längden .

Är det någon som kan rekommendera en bra kniv. Står och velar som en gammal kärring i charkdisken om vilken kniv jag ska köpa.

Fällknivens prylar ska vara bra sägs det. Lite breda över ryggen tycker jag, men jag har aldrig använt en som brukskniv så jag kan nog inte uttala mig riktigt om den.

Några kommentarer eller förslag??

Anyone...?

Posted

Om man råkar ha en massa pengar över.. vilken kniv vill man ha då utan skämmas ?

Ska kunna användas i överlevnadsliknande situationer.

Posted (edited)

F1 eller S1. Det räcker med det.

Strider går också bra har jag hört. Dock finns inte så många Strider i FM så ett byte kan ju bli svårt ,O, dessutom är de fanatiskt dyra.

Som sagt, F1 eller S1 eller WM1 eller vilken Fällknivenkniven som helst (förutom fällisarna, till överlevnad alltså).

MC1 kan du skiva limpa på längden med.

H1 är en bra jaktkniv, men kanske inte så bra med blöta händer eller vantar.

WM1 hänger du runt halsen.

Köp nu bara inget från Cold Steel. De ligger i samma prisklass som Moraknivar i USA, varför de ligger i samma klass som riktiga prylar i Sverige begriper jag inte.

Om du får ha fler prylar så skulle jag säga: F1, PST (motsv), Bahcosåg

http://hem.passagen.se/nodh/trio.jpg

Edited by sgt Odh