Bappelsinmannen Posted January 2, 2006 Report Posted January 2, 2006 Är det den avbildade så kanske du kan stoppa den på pipan/flämdämparen med det blir ju "annorlunda" när du avfyrar ak'n.Men det går säkert, men det är inte rätt.. ;) Glock kniven är annars helt ok. Nja, parerstången skulle hakas i flamdämparen och bakdelen skulle passas in i nåt fjäderbelastat fäste på handgreppet, detta fanns dock inte på den "svenska" ak-5:an. Själv så har jag ingen aning om vilket. //Nisse Quote
2Sharp Posted January 2, 2006 Report Posted January 2, 2006 Nja, parerstången skulle hakas i flamdämparen och bakdelen skulle passas in i nåt fjäderbelastat fäste på handgreppet, detta fanns dock inte på den "svenska" ak-5:an.Själv så har jag ingen aning om vilket. //Nisse Nu spelar det kanske inte så stor roll, men kollar man på FNC i original så är det enda fästet jag har sett väldigt likt den typen av fästen man ser på M16. Jag kan inte se att det på något sätt skulle fungera. Jag säger inte att han har fel, men jag är rätt övertygad om att han hade noll koll Jag tror att de tidigare FNC karbinerna var avsedda för att ha huggpipa, de har oftast ingen typ av bajonettfästen, den senare verkar ha bajonettfäste av den ovan nämnda typen. Dessa detaljer.. Quote
scattergun Posted January 2, 2006 Report Posted January 2, 2006 Parerstångens vinklade del är nåt så exotiskt som en flasköppnare, och det där med fjäderbelastade fästen i andra modeller av FNC....det låter som nån som skulle kvala in i tråden om falska jägarsoldater....med kniv och allt Quote
Bappelsinmannen Posted January 2, 2006 Report Posted January 2, 2006 Parerstångens vinklade del är nåt så exotiskt som en flasköppnare, och det där med fjäderbelastade fästen i andra modeller av FNC....det låter som nån som skulle kvala in i tråden om falska jägarsoldater....med kniv och allt Fan menar du att jag har ett multi-tool!!!!!!! //Nisse Quote
Sir Vival Posted January 22, 2006 Report Posted January 22, 2006 (edited) Precis färdig... Edit: Ära den som äras bör: Bucks mod. är den som tjänat som inspirationskälla, eller i alla fall idégivare. Edited January 23, 2006 by Sir Vival Quote
Persson_Insats Posted January 23, 2006 Report Posted January 23, 2006 Precis färdig...// köpt eller handgjort blad, frågas kom. Quote
Sir Vival Posted January 23, 2006 Report Posted January 23, 2006 Precis färdig...// köpt eller handgjort blad, frågas kom. Från en Bahco Ak 4-bajonett. Quote
Persson_Insats Posted January 23, 2006 Report Posted January 23, 2006 Precis färdig...// köpt eller handgjort blad, frågas kom. Från en Bahco Ak 4-bajonett. Taget. Snyggt arbete! Har du diagram/mönster för lindningen? Du kanske kunde dela med dig Quote
johanp Posted January 23, 2006 Report Posted January 23, 2006 det är ju iaf lite likt detta: http://bns-code.org/?view=pages&id=4 Quote
Sir Vival Posted January 23, 2006 Report Posted January 23, 2006 det är ju iaf lite likt detta:http://bns-code.org/?view=pages&id=4 Det är helt riktigt grunden. Men "tricks of the trade" avslöjar jag inte!!! ;) Quote
Faers Posted January 30, 2006 Report Posted January 30, 2006 Hmm, någon ssom vet var man kan få tag på remmar så att man kan fästa en typ mora2000 vid benet? Jag har kollat runt lite men inte hittat Quote
SISU Posted January 31, 2006 Report Posted January 31, 2006 Tror nog att de är bättre att köpa ny kniv än att försöka sätta moran på benet . Quote
eskil Posted January 31, 2006 Report Posted January 31, 2006 Hmm, någon ssom vet var man kan få tag på remmar så att man kan fästa en typ mora2000 vid benet? Jag har kollat runt lite men inte hittat Sätt den i remmen till knäskyddet om du använder såna. Quote
Hornet Posted February 1, 2006 Report Posted February 1, 2006 BHI har ju rätt många olika typer jag har en för Ka-Bar med drop leg men fins för mindre knivar med min är för 17cms blad men har sett för 7cm 12cm och 15cm med Quote
Persson_Insats Posted February 12, 2006 Report Posted February 12, 2006 Min senaste. Nyss färdig och käns rätt ok. Quote
Adam Wilhelm Posted February 12, 2006 Report Posted February 12, 2006 Hubba Persson... Vad är det för knivblad och skaftmaterial? Grön Micarta?? Quote
Persson_Insats Posted February 12, 2006 Report Posted February 12, 2006 Hubba Persson... Vad är det för knivblad och skaftmaterial? Grön Micarta?? 1:knivbladet heter något så manligt som Delfin och är köpt i butik hos nordellknives 2: ja :P Quote
Adam Wilhelm Posted February 13, 2006 Report Posted February 13, 2006 Delfiner är manligt, det har alla amerikanska ubåtare på sina bröst. Snyggt hantverk! Quote
BUCK Posted February 13, 2006 Report Posted February 13, 2006 @ Sir Vival Alltid kul att inspirera lite, särskiljt till en sådan skapelse Min bajonett-mod. har för övrigt inte paracord hantag längre, har bytt det mot läder lameller. Quote
Persson_Insats Posted February 13, 2006 Report Posted February 13, 2006 Delfiner är manligt, det har alla amerikanska ubåtare på sina bröst.Snyggt hantverk! 1: Det var väl det jag skrev (typ) 2: Tackar Quote
kronvrak Posted February 20, 2006 Report Posted February 20, 2006 Ett knivmärke som jag inte har sett något om här på forumet är Camillus och deras olika linjer av knivar. Camillus konkurerar direkt med Kabar men är det någon större skillnad i kvalitet? Becker ser ut som världens tråkigaste knivar men är de bra i övrigt? Quote
Hornet Posted February 20, 2006 Report Posted February 20, 2006 Camillus gör väll dom amrikanska bajoneterna eller? Ska dom konkurera ut Ka-Bar ur USMC så får dom nog ligga i :P Är helnöjd med min Ka-Bar D2 Extreme och för att jag ska bytta ut den så får det nog komma något i hästväg fast med bara halva priset (och den kombinationen funkar oftast inte ;) ) Quote
kronvrak Posted February 20, 2006 Report Posted February 20, 2006 Ska dom konkurera ut Ka-Bar ur USMC så får dom nog ligga i :P De gör ju iofs samma kniv som Ka-Bar gör om man kollar på den äldsta modellen. Quote
kronvrak Posted March 8, 2006 Report Posted March 8, 2006 Ett knivmärke som jag inte har sett något om här på forumet är Camillus och deras olika linjer av knivar.Camillus konkurerar direkt med Kabar men är det någon större skillnad i kvalitet? Becker ser ut som världens tråkigaste knivar men är de bra i övrigt? För att delvis svara på min egen fråga, Camillus "marinkårskniv" är ingen höjdare ergonomiskt men den var väldigt lätt att få vass (Jag köpte en obetydligt begagnad som inte var riktigt skarp.). Jag har inte testat kniven något mer seriöst än så men jag ser några möjligheter att modifiera den så den bör funka bättre bla slipa bort den bakre parerstången som bara är i vägen. Jag tänker dock inte försöka modifera den då det kommer att dyka upp fler knivar som förhoppningsvis är mer lämpade som skogsknivar bl a en Becker. Quote
Guest Führer Posted March 11, 2006 Report Posted March 11, 2006 Får ursäkta att jag kommer med en helt off-topic fråga här, men jag bara måste ha svar Såg för inte en allt för avlägsen tid sedan en kniv på en annonssida, varav han påstod att det var en kniv från SSG. Men jag har försökt hitta information om SSG:s knivar men hittar inget. Nån som kan hjälpa mig? Kniven såg helt grym ut. B) Tyvärr så kan ja ju inte hänvisa till nån bild då annonsen var bort när ja försökte hitta den igen. tack på förhand! Quote
johanp Posted March 11, 2006 Report Posted March 11, 2006 (edited) Kan tänka mig att man inom SSG är fri att välja sin egna kniv... Skulle jag gissa på typiska val så kan jag tänka mig att knivar som Fällkniven S1/A1 samt Sissipuukko m/95 ligger bra till. Edited March 11, 2006 by johanp Quote
Sytare Posted March 11, 2006 Report Posted March 11, 2006 @Führer Även om jag inte är sån't stort fan av ditt nick så kan jag ju ändå nämna det att på en bild som publicerades på en av de stupade SSG'arna så bar han en Sissipuukko m/95 på sin väst. Quote
eskil Posted March 12, 2006 Report Posted March 12, 2006 Får ursäkta att jag kommer med en helt off-topic fråga här, men jag bara måste ha svar Såg för inte en allt för avlägsen tid sedan en kniv på en annonssida, varav han påstod att det var en kniv från SSG. Men jag har försökt hitta information om SSG:s knivar men hittar inget. Nån som kan hjälpa mig? Ledtråd: Det finns fler länder än Sverige som har specialstyrkor som heter SSG. Googla så får du se! Quote
Sytare Posted March 12, 2006 Report Posted March 12, 2006 Och glöm inte Södra Skånska Gruppen också....! Mycket spörschal. Hört att dem är så hårda att de har moraknivar med rött skaft... Quote
Knekt Posted March 12, 2006 Report Posted March 12, 2006 Och glöm inte Södra Skånska Gruppen också....! Mycket spörschal. Hört att dem är så hårda att de har moraknivar med rött skaft... Just det! Det är ju för att blodet inte ska synas! Som på gamla tiders sjukhusfartyg, där väggar och golv målades röda. Det är visst nått specialträslag i skaftet som ger extra bra grepp, så man inte behöver nån parerstång! Quote
Recommended Posts