Jump to content

Recommended Posts

Posted
Är det den avbildade så kanske du kan stoppa den på pipan/flämdämparen med det blir ju "annorlunda" när du avfyrar ak'n.

Men det går säkert, men det är inte rätt.. ;)

Glock kniven är annars helt ok.

Nja, parerstången skulle hakas i flamdämparen och bakdelen skulle passas in i nåt fjäderbelastat fäste på handgreppet, detta fanns dock inte på den "svenska" ak-5:an.

Själv så har jag ingen aning om vilket. :surprise:

//Nisse

Posted
Nja, parerstången skulle hakas i flamdämparen och bakdelen skulle passas in i nåt fjäderbelastat fäste på handgreppet, detta fanns dock inte på den "svenska" ak-5:an.

Själv så har jag ingen aning om vilket. :surprise:

//Nisse

Nu spelar det kanske inte så stor roll, men kollar man på FNC i original så är det enda fästet jag har sett väldigt likt den typen av fästen man ser på M16. Jag kan inte se att det på något sätt skulle fungera.

Jag säger inte att han har fel, men jag är rätt övertygad om att han hade noll koll :happy:

Jag tror att de tidigare FNC karbinerna var avsedda för att ha huggpipa, de har oftast ingen typ av bajonettfästen, den senare verkar ha bajonettfäste av den ovan nämnda typen.

Dessa detaljer..

:huh:

Posted

Parerstångens vinklade del är nåt så exotiskt som en flasköppnare, och det där med fjäderbelastade fästen i andra modeller av FNC....det låter som nån som skulle kvala in i tråden om falska jägarsoldater....med kniv och allt :lala:

Posted
Parerstångens vinklade del är nåt så exotiskt som en flasköppnare, och det där med fjäderbelastade fästen i andra modeller av FNC....det låter som nån som skulle kvala in i tråden om falska jägarsoldater....med kniv och allt :lala:

Fan menar du att jag har ett multi-tool!!!!!!! :/,O:D

//Nisse

• 3 weeks later...
Posted (edited)

Precis färdig...

mod_bayonet_05.jpg

mod_bayonet_08.jpg

Edit:

Ära den som äras bör: Bucks mod. är den som tjänat som inspirationskälla, eller i alla fall idégivare.

Edited by Sir Vival
Posted

Hmm, någon ssom vet var man kan få tag på remmar så att man kan fästa en typ mora2000 vid benet? Jag har kollat runt lite men inte hittat :Malaj:

Posted
Hmm, någon ssom vet var man kan få tag på remmar så att man kan fästa en typ mora2000 vid benet? Jag har kollat runt lite men inte hittat :banghead:

Sätt den i remmen till knäskyddet om du använder såna.

Posted

BHI har ju rätt många olika typer jag har en för Ka-Bar med drop leg men fins för mindre knivar med min är för 17cms blad men har sett för 7cm 12cm och 15cm med

• 2 weeks later...
Posted

@ Sir Vival

Alltid kul att inspirera lite, särskiljt till en sådan skapelse :huh:

Min bajonett-mod. har för övrigt inte paracord hantag längre, har bytt det mot läder lameller.

Posted

Ett knivmärke som jag inte har sett något om här på forumet är Camillus och deras olika linjer av knivar.

Camillus konkurerar direkt med Kabar men är det någon större skillnad i kvalitet?

Becker ser ut som världens tråkigaste knivar men är de bra i övrigt?

Posted

Camillus gör väll dom amrikanska bajoneterna eller?

Ska dom konkurera ut Ka-Bar ur USMC så får dom nog ligga i :P

Är helnöjd med min Ka-Bar D2 Extreme och för att jag ska bytta ut den så får det nog komma något i hästväg fast med bara halva priset (och den kombinationen funkar oftast inte ;) )

• 3 weeks later...
Posted
Ett knivmärke som jag inte har sett något om här på forumet är Camillus och deras olika linjer av knivar.

Camillus konkurerar direkt med Kabar men är det någon större skillnad i kvalitet?

Becker ser ut som världens tråkigaste knivar men är de bra i övrigt?

För att delvis svara på min egen fråga,

Camillus "marinkårskniv" är ingen höjdare ergonomiskt men den var väldigt lätt att få vass (Jag köpte en obetydligt begagnad som inte var riktigt skarp.). Jag har inte testat kniven något mer seriöst än så men jag ser några möjligheter att modifiera den så den bör funka bättre bla slipa bort den bakre parerstången som bara är i vägen. Jag tänker dock inte försöka modifera den då det kommer att dyka upp fler knivar som förhoppningsvis är mer lämpade som skogsknivar bl a en Becker.

Guest Führer
Posted

Får ursäkta att jag kommer med en helt off-topic fråga här, men jag bara måste ha svar :huh:

Såg för inte en allt för avlägsen tid sedan en kniv på en annonssida, :mellow: varav han påstod att det var en kniv från SSG. Men jag har försökt hitta information om SSG:s knivar men hittar inget. Nån som kan hjälpa mig?

Kniven såg helt grym ut. B) Tyvärr så kan ja ju inte hänvisa till nån bild då annonsen var bort när ja försökte hitta den igen.

tack på förhand!

Posted (edited)

Kan tänka mig att man inom SSG är fri att välja sin egna kniv... Skulle jag gissa på typiska val så kan jag tänka mig att knivar som Fällkniven S1/A1 samt Sissipuukko m/95 ligger bra till.

Edited by johanp
Posted

@Führer

Även om jag inte är sån't stort fan av ditt nick så kan jag ju ändå nämna det att på en bild som publicerades på en av de stupade SSG'arna så bar han en Sissipuukko m/95 på sin väst.

Posted
Får ursäkta att jag kommer med en helt off-topic fråga här, men jag bara måste ha svar :)

Såg för inte en allt för avlägsen tid sedan en kniv på en annonssida, :wub: varav han påstod att det var en kniv från SSG. Men jag har försökt hitta information om SSG:s knivar men hittar inget. Nån som kan hjälpa mig?

Ledtråd: Det finns fler länder än Sverige som har specialstyrkor som heter SSG. Googla så får du se!

Posted

Och glöm inte Södra Skånska Gruppen också....!

Mycket spörschal. Hört att dem är så hårda att de har moraknivar med rött skaft...

Posted
Och glöm inte Södra Skånska Gruppen också....!

Mycket spörschal. Hört att dem är så hårda att de har moraknivar med rött skaft...

Just det! Det är ju för att blodet inte ska synas! Som på gamla tiders sjukhusfartyg, där väggar och golv målades röda.

Det är visst nått specialträslag i skaftet som ger extra bra grepp, så man inte behöver nån parerstång!