Forumsledning Kimster Posted March 31, 2003 Forumsledning Report Posted March 31, 2003 Dåså var vi i fas 2. Det har varit lite kärvigt med vissa detaljer, mest det har handlat om överenskommelser mest . Men nu ska det vara ur världen. Först nu innan ni börjar rösta så gäller följande: Du som inte verkligen känner att det här är nånting du verkligen skulle se fram emot, nånting som verkar kanske lite sådär, pga av att du är ny eller du vet inte om du skulle trivas motsv. -RÖSTA INTE. Du som röstar är en som verkligen vill vara med, tror att det kan bli skitskoj och vet lite om vad det är du ger dig in på. Vi vill inte har 68pers som har röstat och sen dyker det upp 5st. Därför så ska ditt svar vara genomtänkt. I sista skedet kommer det att eventuellt frågas igen och den gången kommer anmälan vara mer eller mindre bindande. Då till själva valen. 1. Karlsborg, är ett val som dykt upp. Vi kan väll säga så här att detta val står för en plats nånstans mitt emellan Sthlm & GBG. Det är skogen som kommer vara själva scenariot. Tält och allt vad det innebär. Detta kräver att vi får tag på någon som kan fixa stora tält typ 20 tält motsv. Samt en plats där man får vara och bedriva just den verksamhet vi kommer att göra. Alkoholpolicyn gäller här. [se texten längst ner] 2. Stockholm eller Göteborg, innebär att vi bedriver verksamhet på ett ställe på eller i nära anslutning till någon av de här städerna. Det här kan handla om Skogen, eller närheten till skogen eller att man bara är i någon lokal eller krog motsv. Till en början så kommer vi att välja en av de här, inte båda då det blir för mycket. Det kan komma i ett senare skede isåfall. Vi kan inte hålla på att ordna 4-5 olika saker. Då får nån annan styra upp det sitt initiativ. Alkoholpolicyn gäller här. [se texten längst ner] 3. Fixa två tillfällen, innebär att, är det nu så att ni verkligen tycker att det ska vara två tillfällen, alltså En gång i GBG och en gång STHLM, så röstar ni på det här. Men jag personligen kommer nog mentalt sett bara klara att hantera 1 gång så då krävs det att flera engagera sig, och NU isåfall. Alkoholpolicyn gäller här. [se texten längst ner] 4. FinlandsKryssning, är det alternativ som ploppat upp senast nu. Det diskuterades en del på chatten idag. Ett bra och värdigt alternativ, eftersom det löser en massa frågeställningar och lättar på arrangemanget. Det hela rör sig om en 48h färd med färja till Finland och tillbaka. Vi skulle säkert slänga in 3-4 förslag till men vi kan inte hålla på att rösta sönder oss eller forumet. Vi är tvungna att skära av rätt hårt för att det ska bli nått. Självklart får alla när som helst ordna ordna eller fixa ihop en lokal träff med sina homies i stan. Bara sätt upp ett inlägg och samla ihop er, t.ex om ni nu Malmö o Skåne snubbar vill ordna ett eget Köpenhamnsrejs så självklart, gör det. Samt så finns det fler tillfällen, som kommer dyka upp, om man nu inte kan denna gång. Men som inldening och som första rejs så börja vi här och så får vi oss lite erfarenhet och "learn by doing" så det kanske blir lättare nästa gång. Nästa "fas" av det här blir att hitta ett datum. Det ser jag som det svåraste att hitta det mest lämpliga, men jag säger det igen, vi kan inte hålla på att jongla fram o tillbaka rösta hit o dit utan vi provar på ett majoritetsvalt datum och hoppas på att det kommer så många som möjligt. Jag (vi) ser gärna om det kommer in mer idéer, förslag, kommentarer om hur ni tror nånting kan göra detta till the happening of the year ;) . Välj det som passar bäst nu, och så kanske vi hittar på nånting annat senare i år eller nästa. SoldF Communityn är lite som en familj för vissa av oss här. Ingen nämnd ingen glömd. Låt oss stärka dessa band och skapa nya kontakter och vänner. Vi har kanske ett annorlunda intresse, och vi är inte så många kanske, men jag tror att att de flesta av er är stolta över det och vill givetvis inte ge upp det. Henke hjälper oss med detta på ett utomordentligt sätt och han förtjänar all credits för det också Vi som vill prata med Henke gör bäst i att kanske dyka upp och tacka han personligen. Det är något jag tänker göra iaf. Svara helst i denna tråd bara med sånt som rör dina tankar om IRL03. [ALKOHOLPOLICY] Som en del av arrangemanget kan inte jag eller någon annan ansvarig, stå som "ansvariga" över andra folks alkoholnyttjande. Dock så gäller det att ni är 18 år fyllda. Ni bör veta om oxå att Lagen hindrar en 18-19 åring att dricka egen alkohol på en plats utanför en krog. Jag kommer dock inte sitta här och leka polis eller pappa åt någon utan, Allt du/ni gör är på EGET ansvar, ingen annans. Ingen kommer titta snett på någon, utan detta är bara en liten tankeställare för er som undrar eller är osäkra. På en ev. Finlandsfärja kommer jag inte bry mig om denna policy då de som säljer alkoholen bestämmer om hurvida du är lämplig eller inte. / Kimster (undra vad fan jag har gett mig inpå ) Quote
Fu Dahlberg Posted March 31, 2003 Report Posted March 31, 2003 Äntligen... Gillar verkligen jämförelsen med Soldf-familjen, vilket faktisk stämmer, normalt sett så brukar man inte få någon personlig relation med andra medlemar på sådana ställen , med peronser man aldrig träffat IRL. Dom personer jag har träffat IRL än sålänge har alltid varit positivt. Detta känns Skitkula att få träffa folket på riktigt och se vad det är för folk egentligen ;) Angående tiden: En helg anser jag vara bäst, eftersom dom flesta av oss har ett vanligt arbete. Sedan måste man lägga till att folk skall ha tid att ansluta till orten, vilket kan ta en stund. Jag kan tänka mig dom flesta helger, jag studerar, med några få undantag för tenttilfälle... För min del funkar varken v21 eller 22 pga tentor, men annars är det lugnt. sedan kanske man skall ta löninsgperioder i tanke, typ den 23-24 varje månad konton kanske inte mår som allra bäst... MEN om datum kommer ut lååångt i förtid, så kanske man kan stoppa undan lite pengar ;) Lite organitoriskt: Fördel är om biljetter och sådant bokas "gruppvis" för alla,om sådant nu måset göras, så man få ner priset. Sedan lite organisatorisk aktivitet, som tex middag inmundigas gemensamt på förbetälld resturang, där man kan konversera och äta och dricka gott... Personligen kan jag tänka mig vara med och organsiera lite, om så krävs, fast beroende på vilken tid jag har. Quote
Raffsec Posted March 31, 2003 Report Posted March 31, 2003 Finlandsfärjan känns som det alternativ med minst problem ok alla som inte bor i 08 området med omgivning är ju tvungna att ta sig till Stockholm och en anmälan blir ju lite mer bindande. Men det som kan bli ett problem vid de landbaserade alternativen är det att ska man vara ute i terängen så kan det bli problem då vi kommer vara ett stort antal personer som kommer nyttja alkohol vilket polisen kan ha synpunkter på oavsett personers ålder. Något som skulle lösas om någon har möjlighet att ordna ett större inhägnat område(privat område) t ex regemente vilket jag ser är föga troligt nackdelen med färjan är ju att det inte finns så mycket kul att se och göra. Tanke som slog mig var att om det är möjligt hålla träffen på armémuseét men det är väl inte ens teoretiskt möjligt. Vad det gäller datum så är det ju bara att ta ett förslagsvis en helg slutet av månaden så att många kan och då har majoriteten fått lön men alla som vill kommer inte att kunna delta för datumet kommer inte passa alla men jag tror inte att det kommer vara en engångs händelse jag misstänker att det förekommer redan nu och efter detta kommer att förekomma egna övningar på eget initiativ lokalt på diverse orter samt att det kommer säkert fler tillfällen för storövningar modell IRL03. Quote
The Swede Posted March 31, 2003 Report Posted March 31, 2003 Jag har röstat på Sthlm/Gbg alternativet. För mig personligen ligger nog Gbg bättre till eftersom det är närmre. Jag kan också tänka mig Karlsborg. Finlandskryssning tycker jag låter som ett sämre alternativ då det medför en högre kostnad. Under sommaren borde det inte vara helt omöjligt att få hyra in sig på ett logement på något förband, det finns ofta inga vpl inne och försvaret brukar låna/hyra ut förläggning till diverse föreningar. Det springer folk hela tiden inne på Ing2, allt från fotbollslag till kamratföreningar. Det som kan sätta käppar i hjulen för mig är att jag ska på två återträffar i sommar/höst så detta blir ett tredje evenemang, dock så är ju problem till för att lösas. The Swede Quote
oz Posted March 31, 2003 Report Posted March 31, 2003 Shit vad moget det ser ut när majoriteten sitter och klickar på "Finlandskryssning". Kan man inte supa och svina med sina vanliga polare? Eller blir det för jobbgt att umgås nyktra?.....stackare. Quote
Klinken Posted March 31, 2003 Report Posted March 31, 2003 (edited) Min röst ligger på Sthlm......jag är fullkomligt allergisk mot Finlandskryssningar och har lovat mig sjalv att aldrig mer sätta min fot på en sån där helvetesbåt! Fridens liljor // Fk Klinken Edit: Stavfel Edited July 13, 2003 by Fk Klinken Quote
Axial Posted March 31, 2003 Report Posted March 31, 2003 Shit vad moget det ser ut när majoriteten sitter och klickar på "Finlandskryssning". Kan man inte supa och svina med sina vanliga polare? Eller blir det för jobbgt att umgås nyktra?.....stackare. Varför skulle jag inte vara mogen bara för att jag tyckte att finlandsfärja var ett bra alternativ ? Allting är färdigplockat, bara att lösa biljett och åka. Nackdelen är att det blir svårare att låta alla träffas samtidigt och att få någon överblick på alla som är där. Det kanske går att boka konferensutrymme men då blir det ännu dyrare :=( Iallafall tror jag färja är ett realistiskt och genomförbart alternativ. Quote
Skuggan Posted March 31, 2003 Report Posted March 31, 2003 för min del är Karlsborg det bästa alternativet... Gbg går också bra, då det fins bra förbindelser dit.. Sthlm kan gå om jag får reda på det långt i förtid (snackar månader) likaså Finlandskryssningen.. så de bästa alternativen är Karlsborg alternativt Gbg.. sedan kan iofs vpl sätta stopp för det mesta men det är ett senare bekymmer.. Quote
Grunt Posted March 31, 2003 Report Posted March 31, 2003 Är det inte så att personer under 20 års inte får åka utan målsman på Finlandskryssningar? Det skulle ju kunna medföra vissa problem.......... Soldf börjar bli en riktigt subkultur nu. Borde kanske söka EU-bidrag! Quote
nilsson Posted March 31, 2003 Report Posted March 31, 2003 Är det inte så att personer under 20 års inte får åka utan målsman på Finlandskryssningar? Du blir myndig vid 18-års ålder. Således bör du vara din egen målsman redan när du är 18. Quote
Raffsec Posted March 31, 2003 Report Posted March 31, 2003 Är det inte så att personer under 20 års inte får åka utan målsman på Finlandskryssningar? Du blir myndig vid 18-års ålder. Således bör du vara din egen målsman redan när du är 18. Här är Vikings respektive siljas hemsidor 23 i värsta fall. Quote
Tjorven Posted March 31, 2003 Report Posted March 31, 2003 En Finlandskryssning är väl inte fel i sig men det hade ju varit lite roligt (mer passande) med tält eller annat militärt stuk. Om detta arrangeras mer isolerat så är det lättare att få kontakt med folk härifrån. Sedan så slipper man ju att hälften sticker iväg med damer senare på kvällen. Quote
Speedy2 Posted March 31, 2003 Report Posted March 31, 2003 Jag röstar för Karlsborg där finns det ju lite annat intressant att titta på antar jag . (har aldrig varit där) I övrigt tycker jag att det kunde vara kul att tälta med likasinnade. Kunde kanske vara kul om man fixade till lite paintball spel också Speedy Quote
Skuggan Posted March 31, 2003 Report Posted March 31, 2003 En Finlandskryssning är väl inte fel i sig men det hade ju varit lite roligt (mer passande) med tält eller annat militärt stuk. Om detta arrangeras mer isolerat så är det lättare att få kontakt med folk härifrån. Sedan så slipper man ju att hälften sticker iväg med damer senare på kvällen. bra där... visst är det bättre at hålla träffen i ett slutet sällskap så slipper vi problemet med splittring framåt småtimmarna, för meningen är väl att vi skall träffas och lära känna varandra (kanske ändra lite åsikter om varandra också) så Karlsborg är för min del det absolut bästa alternativet, kan ju tälta i Tiveds skogarna (N Karlsborg) och kanske fixa en rundtur på K3 och FJS (fins nog en del att se där) Quote
Tjorven Posted March 31, 2003 Report Posted March 31, 2003 Röstade på de två största städerna. Tror att många av dem som röstade som mig även kan tänka sig Karlsborg som kanske är mer passande. Bara en känsla jag fick. Quote
AndersL Posted March 31, 2003 Report Posted March 31, 2003 Är det inte så att personer under 20 års inte får åka utan målsman på Finlandskryssningar? Det skulle ju kunna medföra vissa problem.......... Jag var på en Tallin kryssning förra veckan och då funkade det så att man behövde en individ fylld 21 år och på honom gick det 4 18 åringar... således så var det två killar som hade fyllt 21 och åtta killar i åldern 18-19 år..... men en finlandskryssning eller liknande verkar ju vara ett lite sämre alternativ då man inte får samma grupp grej som om man hyr en lokal eller bokar en krog där alla samlas o käkar, dricker o snackar skit... Quote
Raffsec Posted March 31, 2003 Report Posted March 31, 2003 Hmm något som vore kul är om det går en helhelg med följande upplägg Fredag kväll ankomst till ett regemente lättare förtäring + nån öl (inge supa skallen av oss) Lördag frukost följt av en rolig stund på skjutbana lunch följt av rundvandring och guidning på regementet sen på kvällen middag och skoj på offmässen men som sagt detta är ju hel del arbete. Quote
Forumsledning Kimster Posted March 31, 2003 Author Forumsledning Report Posted March 31, 2003 Då, när jag tittar in så här efter första "halvlek" så kan man tyda lite. MEN Jag skulle vilja att det kom fram lite konkreta förslag som kan hjälpa det ena alternativet, och det andra. Inte bara "..ooh ja det vore coolt och jaa.. det hade varit tufft ...kan vi inte göra så här eller jag tycker det här och en vill kanske ha det så... .. Jag vill höra från er som KAN fixa det, som KAN ordna fram den ev. MTRL som kanske behövs. Den som HAR kontakter och som KAN fråga, snälla säg till så fort som möjligt. Quote
Fk.Mandrake Posted March 31, 2003 Report Posted March 31, 2003 En sak som kanske kunde hjälpa till är om tex. de/vi som kommer söderifrån samåker. Det håller kostnaderna nere, man hinner lära känna varandra lite grand på vägen upp osv. Sedan finns då frågan med inkvartering i de större städerna. Som The Swede påpekade kanske något lokalt regement kan vara ett alternativ. Vilket alternativ av Karlsborg, GBG eller Sthml som än vinner kan ju besöket/träffen kanske samordnas med någon typ av förevisning eller rundtur. Har personligen tyvär inga kontakter i någon av städerna, men vet dock att det sommartid har ordnats rundvandring vid tex. Karlsborgs fästning. Quote
Raffsec Posted April 13, 2003 Report Posted April 13, 2003 Jag undrar har det hela dött eller...... Quote
MissLaser Posted April 15, 2003 Report Posted April 15, 2003 Jag undrar en sak angående alkohol-plicyn. FÅR man följa med om man är under 18 eller får man det INTE? Det låter så kluvet. Jag skulle gärna vilja ha ett konkret svar. Tack för mig Quote
Forumsledning Kimster Posted April 15, 2003 Author Forumsledning Report Posted April 15, 2003 Jag undrar en sak angående alkohol-plicyn.FÅR man följa med om man är under 18 eller får man det INTE? Det låter så kluvet. Jag skulle gärna vilja ha ett konkret svar. Tack för mig Ledsen om jag varit otydlig. I den förra tråden tog jag upp ämnet. Läs gärna i den. Kortfattat -Nej vi kommer inte tillåta personer under 18. Quote
Forumsledning Kimster Posted April 17, 2003 Author Forumsledning Report Posted April 17, 2003 Nu har jag varit iväg på ett gäng B-styrkor och inte haft mycke tid.. men nu e jag hemma ett tag till. Jag skulle jag vilja ha in de rapporter som vissa personer har fått. Ni vet vilka ni är. 2v försent ..men men Jag vill ha in så mycke matrial jag kan få. Snarast. Antingen om ni messar mig chatten eller via mail slut. Quote
Pansardvärg Posted April 17, 2003 Report Posted April 17, 2003 kan vi inte åka till kosovo allihopa??..kost o logi betald..fri am o vapen.... ne skämt åsido.. gbg/stockholm kan la vara lämpligt....kanske två träffar(ja, en i varje stad).... Quote
Larsleo Posted April 21, 2003 Report Posted April 21, 2003 måste väl lägga rösten på sthlm då....det är ju närmast....*mummel 80 mil*......... Quote
Doyle Posted April 22, 2003 Report Posted April 22, 2003 måste väl lägga rösten på sthlm då....det är ju närmast....*mummel 80 mil*......... Börja gå nu så hinner du. Och ta motorvägen så går det snabbare ;) Quote
Larsleo Posted April 22, 2003 Report Posted April 22, 2003 njae...men direktflyg från vilhelma flygplats...800sek för ungdom typ...eller nått... B) B) Quote
Livhusaren Posted April 28, 2003 Report Posted April 28, 2003 B) Säger bara fan vad gött skall bli skit kul om det är fler som kommer med allså! Mvh Marcus Quote
Livhusaren Posted April 28, 2003 Report Posted April 28, 2003 FK Mandrake!!! japp det finns rundturer i Karlsborg som hålls ett par gånger under året.. du kan glutta in på. karlsborg mvh Livhusaren Quote
P4-Span Posted April 30, 2003 Report Posted April 30, 2003 Blir det nått eller, känns som det inte händer så mycket just nu, men jag kan ha fel med. ' Nå hur går det Kimstah? Quote
Recommended Posts