Jump to content

Hur mycket ammunition bär KSPskyttar med sig?


Berg

Recommended Posts

Nu vet jag ju det uppenbara svaret: "Det beror på".

Men se det rent allmänt, hur mycket kånkar du med dig på en endags övning? På en veckoövning? På en patrull i afghanistan?

 

Kom gärna med många exempel, allting är välkommet. BG: Om det finnes en tråd som bättre passar ämnet så hojta till, jag sökte en snabbis men hittade inte.

 

 

Edit:

Förtydligande, jag menar för kulsprutan i helhet, så räkna in ammunitionen resten av gruppen bär som är för kulsprutan. :)

Edited by Berg
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 66
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

I min grupp vill jag inte att KSP58 skytten ska släpa på en massa AM, detta gör laddaren... Min skytt bär kasett på vapnet och 1 kassett i västen, laddaren bär ca 400 i ryggsäck. Ska mer AM med så delas denna ut på gruppen.

 

(Min grupp = del av Insats pluton HV)

Link to comment
Share on other sites

Ksp90("A"/B)

GU (A) 400

Afghanistan (B) 600

Kosovo (B) 400

 

Ksp58B

GU 100

Hv/Friv 250 med laddare, 500 utan.

Bosnien 800 (fordon)

 

Ingen gängse rutin på fördelning på gruppen så jag låter det vara osagt. Ovan med tanken att det finns möjlighet att fylla på inom hyfsad tidsram. (timmar)

 

Sifforna skall ses som ungefärliga...

Edited by 2Sharp
Link to comment
Share on other sites

Ksp90("A"/B)

GU (A) 400

Afghanistan (B) 600

Kosovo (B) 400

 

Hadde skytten, under GU, inte 4 vanliga magasin utöver kasetterna?

 

Nä, 2 st. ingick i "ksp90 kitet". Om jag inte minns fel var de för det mesta fördelade på övriga i gruppen.

Ser främst magasin som en nödlösning och tänker kanske inte alltid som om de är med i räkningen :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Ksp90("A"/B)

GU (A) 400

Afghanistan (B) 600

Kosovo (B) 400

 

Hadde skytten, under GU, inte 4 vanliga magasin utöver kasetterna?

 

Nä, 2 st. ingick i "ksp90 kitet". Om jag inte minns fel var de för det mesta fördelade på övriga i gruppen.

Ser främst magasin som en nödlösning och tänker kanske inte alltid som om de är med i räkningen :)

Stämmer, jag hade kvar mina 4mag från AK5an så jag konkade runt på 6mag och 2 kassetter under i princip hela GU'n. ;-)

Link to comment
Share on other sites

När jag gjorde lumpen (2008) på ingenjörpluton så hade vi ksp58 som ett enmansvapen. Där bar vi runt på ca 300-500 bulor beroende på uppgift, vissa olika metoder att bära ammon testades och i slutet körde nästan alla på 100bulor nertryckt i 50-skottskasetten och 300-400bulor(i ett långt band) i en extra skyddsmaskväska som men helt enkelt la upp bredvid kspn när man laggt sig i eldställning, drog upp kardborren och la på bandet.

Link to comment
Share on other sites

Enbart 58!

 

Under GU körde inledningsvis med kassetter mm.

Efterhand så körde alla med enbart skyddsmasksväskan(väska 06) laddat direkt i sprutan.

Am tillgången styrde hur mycket man släpade med.

 

(stadsskytte -94)

Link to comment
Share on other sites

Gjordes under vår GU av och till när ingen såg :rodna: Största nackdelen förutom att du ser ut som Rambo är att de fastnar i precis allt. Sedan måste man ju plocka isär själva bandloopen när den ska användas, så blir inte lika snabbt som att slita fram ur en väska.

Link to comment
Share on other sites

Det här som man ibland ser utomlands att folk bär ksp-band i kors över bröstet ser man aldrig hemma i Sverige. Varför? Vad är nackdelarna?

Som tidigare noterat fastnar du överallt. Sannolikheten är också att du förskjuter någon av patronerna ur sitt läge vilket ger eldavbrott som ett brev på posten.

Tills någon bevisar motsatsen bestämmer jag att det är kass...

Link to comment
Share on other sites

Det här som man ibland ser utomlands att folk bär ksp-band i kors över bröstet ser man aldrig hemma i Sverige. Varför? Vad är nackdelarna?

Som tidigare noterat fastnar du överallt. Sannolikheten är också att du förskjuter någon av patronerna ur sitt läge vilket ger eldavbrott som ett brev på posten.

Tills någon bevisar motsatsen bestämmer jag att det är kass...

 

Bifalles.

 

Det jag sett är företrädesvis ammunitionsbärare som burit på 7.62 NATO. Skillnaden mellan utländska förband och våra förband är så pass enkel att de har sönderfallande länk till sina kulsprutor. Behöver du använda bandet så är det bara att lossa en patron och sen är det bara att lägga bandet på matarplåten.

 

Våra svenska Kulspruteband 58 är inte sönderfallande, utan de kommer i band med 50 stycken länkar för patroner. Det innebär att när du som ammunitionsbärare har kulor som förskjutits i förhållande till bandet, lera och sand överallt, en granusling som sitter fast i bandet och en skytt som vrålar efter mera plugg, ja då så måste du hitta en av skarvlänkarna och lossa kulan.

 

Jag har sett en del spännande varianter på hur man hittar skarvlänken, det har varit allt från tomhylsor till spårljuspatroner och blinda patroner :rodna:

 

Ingen av dessa lösningar har varit till fylles under dygnets samtliga timmar. Resultatet när man planerat för eldavbrott var 50:e skott kan ni ju fundera på själva :D

 

Ammunitionen bör skyddas så mycket som möjligt från väder, vind och natur, men också från användaren själv.

Link to comment
Share on other sites

Det här som man ibland ser utomlands att folk bär ksp-band i kors över bröstet ser man aldrig hemma i Sverige. Varför? Vad är nackdelarna?

Som tidigare noterat fastnar du överallt. Sannolikheten är också att du förskjuter någon av patronerna ur sitt läge vilket ger eldavbrott som ett brev på posten.

Tills någon bevisar motsatsen bestämmer jag att det är kass...

 

Nu har jag nog inte ens hälften av din kunskap och erfarenhet av vapen, men jag vill påstå att det inte bara är kasst, det är helkasst.

Men det är lika kul varje gång någon "ny" har gjort detta och fumlar runt och försöker hitta var någonstans länkarna är ihopsatta. Eller förtvivlat försöker avlägsna sand och annat som fastnat på patronbältet.

 

OT, men roligaste/värsta sätet att ha med sig ksp amm på var i en insatspluton under "Operation Våreld" 2003. Ta en ryggsäcksmes L35, 1st amm låda, ta bort 1/2 locket till lådan, lägg sedan all bandad amm i lådan som fästs på mesen, ladda sedan ksp`n med mesen på ryggen.. Ni som har sett filmen "Rovdjuret/Predator" med Arnold kan nog se bilden framför er..

Link to comment
Share on other sites

@Proto

 

Jag har själv praktiserat just det du beskriver, dock inte med skarp am. Det funkar hyfsat på övning om man är kort om folk, sopiga laddare, envisa kspskyttar osv. Dock blir det tungt. Och jag misstänker att många inte har sprungit runt så mycket med skarp am. Med skarp am blir det givetvis mer tyngd.

Link to comment
Share on other sites

ett annat tips som är provat på insatspluton i min närhet:

engelska PLCE-fickor/lungor till ryggsäcken med samma benämning.

provat med ksp 58.

 

fördel:

man får med sig runt 1000 bulor, förmodligen mer, och stor öppning på fickan.

relativt billiga att köpa in.

man får med en egen bärsele i köpet.

 

nackdelar:

den bärsele som följer med i original, är för vek för fler bulor än ca 1000-1250.(dåliga plast-clips)

dragkedjans tänder fastnar i banden.

 

men med lite händigt symaskins-fu kan man lätt avhjälpa dessa problem.

ett hål kantat med resår i topp-locket på fickan, och malice-clips motsv på fickans baksida, så kan man fästa på sv2k.

det sistnämda ej provat än, men fästen finns på fickan, funkar inte dessa är det relativt enkelt att sy själv.

Edited by bushman
Link to comment
Share on other sites

Vi använde gamla skyddsmaskväskor (de cylindriska med läderförstärkningar) då de dessa var tystare än plåtlådorna. Dessutom var de mycket behändigare då man hängde dem snett över axlen så att händerna var fria. Rymmer 200 patroner om jag minns rätt.

 

Laddaren bar 2 väskor, ambäraren 2 väskor medan skytten bar 2-4 kassetter dvs 900-1000 patroner

Link to comment
Share on other sites

Vi använde gamla skyddsmaskväskor (de cylindriska med läderförstärkningar) då de dessa var tystare än plåtlådorna. Dessutom var de mycket behändigare då man hängde dem snett över axlen så att händerna var fria. Rymmer 200 patroner om jag minns rätt.

 

Laddaren bar 2 väskor, ambäraren 2 väskor medan skytten bar 2-4 kassetter dvs 900-1000 patroner

 

tyvärr innebär det att man måste stjäla dessa väskor från indie och emo-kids numera.

fast tror jag har kvar en från min HV-u utrustning från 80-talet.

bra tips det där, men var detta ihop med 304K eller sv2k?

Link to comment
Share on other sites

Vi använde gamla skyddsmaskväskor (de cylindriska med läderförstärkningar) då de dessa var tystare än plåtlådorna. Dessutom var de mycket behändigare då man hängde dem snett över axlen så att händerna var fria. Rymmer 200 patroner om jag minns rätt.

 

Laddaren bar 2 väskor, ambäraren 2 väskor medan skytten bar 2-4 kassetter dvs 900-1000 patroner

 

tyvärr innebär det att man måste stjäla dessa väskor från indie och emo-kids numera.

fast tror jag har kvar en från min HV-u utrustning från 80-talet.

bra tips det där, men var detta ihop med 304K eller sv2k?

 

Nix med stridsselen :rolleyes:

 

Men vi hadde dem även på rep tillsammans med 304:an. Funkar fint tillsamans med SV också Jag har en väska jag använt i hv.

 

Tilläggas kan att väskorna var förbandsstandard på de gamla fristående KJ kompanierna. Man hadde alltså ersatt lådorna med väskor.

Edited by Stella-Polaris
Link to comment
Share on other sites

Ungefär så kan det se ut så här KSP 58 dock ej varken reglementerad eller M-Nummermärkt.

Kuriosa(off topic):

Gasläget var liite högre än nödvändigt...

Påminner om under en skarpskjutning när av någon anledning spårljus var det enda som fanns i ammunitions väg för ksp omgångarna. Och med ordentligt uppställt gasläge och tilltagna skott serier resulterade "Star Wars" enligt övnings ledaren. Lååånga röda linjer över terrängen.. :rolleyes:

 

On topic:

KSP omgångarna provade allt möjligt i ammunitions förvaring. Plåtlådan var bra till en sak och det var att lägga banden i när de skulle vara inlåsta i vapenkasusen. Berghaus sidfickorna funkade hyggligt dock så fastnade dom för skyddsmaskväskan. Som var det som funkade bäst.

Link to comment
Share on other sites

Det här som man ibland ser utomlands att folk bär ksp-band i kors över bröstet ser man aldrig hemma i Sverige. Varför? Vad är nackdelarna?

Som tidigare noterat fastnar du överallt. Sannolikheten är också att du förskjuter någon av patronerna ur sitt läge vilket ger eldavbrott som ett brev på posten.

Tills någon bevisar motsatsen bestämmer jag att det är kass...

Nu har jag nog inte ens hälften av din kunskap och erfarenhet av vapen, men jag vill påstå att det inte bara är kasst, det är helkasst.

Men det är lika kul varje gång någon "ny" har gjort detta och fumlar runt och försöker hitta var någonstans länkarna är ihopsatta. Eller förtvivlat försöker avlägsna sand och annat som fastnat på patronbältet.

Bra att ni delar med er av era erfarenheter. Innan jag ställde frågan så hade jag känslan av att det i stort sätt bara var "rambofobi" som gjorde att man inte gör så i Sverige. Nu vet jag bättre.

Link to comment
Share on other sites

Ungefär så kan det se ut så här KSP 58 dock ej varken reglementerad eller M-Nummermärkt.

 

 

Tur för skytten att han inte hade en kvalificerad motståndare framför sig. Att använda Hollywood som utbildningsplattform förkortar skyttens framtid drastiskt. För er oinvigda, Leta upp 3 skäl/beteenden som gör honom till en blivande köttfärs. Men det var väl en Hemvärnare?

Link to comment
Share on other sites

bg_band2.jpg

Håll er till topic. Vill man kasta bajs på filmklipp så tillhandahåller Youtube en ypperligt fungerande kommentarsfunktion.

--------------------

REGLER

 

 

Jag ifrågasatte ett i mina ögon felaktigt beteende inom ramen för ämnet, Spred inte digitala fekalier. Bad om tre kompetenshöjande förslag i syfte att höja den militära kompetensen.

 

Inom frågeställningen: "Hur mycket ammunition bär KSPskyttar med sig?, KSP58 respektive KSP90" så är grundfrågan inte hur många patroner som ska bäras med vid varje givet tillfälle utan, Hur länge bör Gruppens understödsvapen kunna verka effektivt?

 

Understödsvapnets uthållighet/användningssätt hjälper inte gruppchefen med sådant uppförande.

Link to comment
Share on other sites

Jag vet nog själv vad jag menade med tråden, och eftersom att det var jag som anmälde ditt inlägg för OffTopic så vet jag nog själv om jag tycker att det passar in eller inte.

 

 

Och i det här fallet så handlar tråden definitivt inte om att diskutera ett videoklipp.

Det är en smart lösning på ett uppenbart problem, som får en att tänka. Sen om det ska komma moralpoliser och paragrafryttare och klaga över vad han gör i klippet skiter jag blankt i, så länge det inte görs i "min" tråd.

Link to comment
Share on other sites

Ksp under GU (inte jag, skyttarna på gruppen). Ksp90B minst 640 bulor. Två kassetter, åtta magasin (nödlösning) samt eventuella extra band i flerbruksfickor, i stridssäck eller där det befanns lämpligt. Kan verka i överkant, men det går åt lite mer am om man hamnar på understödet.

 

Ksp58 HV: Två kassetter om 100 bulor vardera, beroende på tillgång till laddare (eller om laddaren inte fattade ett jota) ett band om 300 i skyddsmaskväska, eller här och var i varje ficka på västen som går att uppbåda. Kspgruppen på plutonen har plåtlådor på bärmes som tidigare diskuterats i tråden. Dessa bärs av laddaren och rymmer nästan mer am än man orkar bära :D . Och ja. Att bära ammuntionen själv är tungt. Skarp am blir väldigt tungt. Men, i enstaka fall, med ett klappträ som laddare var det det alternativ som tillfälligt fungerade bäst.

 

Slutsats: Ksp90 medger mer ammunition (föga förvånande), Ksp58 beror betydligt mer på uppgiften. Med laddare och placerad på understöd blir det en hel del.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...