Jump to content

Deklaration.

gislemark

Recommended Posts

• Replies 65
  • Created
  • Last Reply

Om man får återbäring har man lånat ut pengar till staten och inte egenyttomaximerat sitt kapital. Självklart har man som vanligt en restskatt, lite för låg i år bara :D

Om man får återbäring har man lånat ut pengar till staten och inte egenyttomaximerat sitt kapital. Självklart har man som vanligt en restskatt, lite för låg i år bara :D

Jag ser skatteåterbäring som ett tecken på att man gjort dåliga affärer under året alternativt att man betalat en jäkla massa ränta till banken. Så jag brukar föredra att få en rejäl skattesmäll jämfört med att få tillbaka. I år blir ett mellanår då jag missat att jämka då jag bytte arbetsgivare.

Jag skall betala 34 552:-

Fattar inte vad dom sysslar med på skattemyndigheten eller var felet ligger. Vi har betalat skatt i jag vet inte hur många år och ändå blir det så fel, lär dom sig inte något på skattemyndigheten med tiden?

Jag har varit anställd i NBG så jag skall dra av en hel del resor från Gbg-Boden så siffrorna kommer nog att putsas till lite.

Fattar inte vad dom sysslar med på skattemyndigheten eller var felet ligger. Vi har betalat skatt i jag vet inte hur många år och ändå blir det så fel, lär dom sig inte något på skattemyndigheten med tiden?

Jag har varit anställd i NBG så jag skall dra av en hel del resor från Gbg-Boden så siffrorna kommer nog att putsas till lite.

Inte Skatteverket som styr det, det är ju du och din arbetsgivare. Det är upp till dig att se till att din arbetsgivare betalar rätt mängd skatt, och om du vet att du har avdrag och liknande kan du ju ansöka om jämkning.

Efter lite trixande och kreativt tänkande så slutade det hela med att jag får tillbaka 7500. Från att varit "skyldig" 34k till att de är skyldig mig 7½k tycker jag är ganska väl investerad tid att sitta ned ett par dagar och verkligen analysera uppgiften samt läsa lite paragrafer.

Efter lite trixande och kreativt tänkande så slutade det hela med att jag får tillbaka 7500. Från att varit "skyldig" 34k till att de är skyldig mig 7½k tycker jag är ganska väl investerad tid att sitta ned ett par dagar och verkligen analysera uppgiften samt läsa lite paragrafer.

Då kan du få komma hem o hjälpa mig då :D

Cirka 24 kkr får jag tillbaka strax innan midsommar.

Min D40X skall degraderas till 2:a kamera.

En ny D90 med 16-85mm skall införskaffas.

Utöver detta blir det en bilresa på Vestlandet (Norge)

problemet är att dina arbetsgivare betalar in skatt baserat på vad du tjänar hos dom och då beräknat på att du kommer tjäna samma hela året

om du efter NBG tex återgår till ett jobb där du tjänar mer och det sammanslaget med NBG tiden medför att du kommer upp i ett belopp som gör att du måste betala statlig skatt så kan det samtidigt innebära att din arbetsgivare nr två inte drar tillräckligt mycke i skatt för dom ser ju bara den tiden som du jobbar hos dom.

Det viktiga är här att se om du kommer över dom brytgränser som finns

kryptiskt men du kanske hajar, om inte säg till så ska jag försöka visa bättre...

sen kan om du flyttar mellan olika orter med olika skattesatser även det spöka till det.

Knappast skatteverkets fel, du kan som enskild när du blir anställd se till att dom drar skatt så det räcker. Slå ut din totala inkomst över året, kolla om det medför statlig skatt och se sen till att antingen spara det beloppet på ett konto eller om möjligt säg till din arbetsgivare hur det ser ut

/b

Det är inga större problem att i de flesta lönesystem kunna lägga till en extra skatteinbetalning som löneart, bara att prata med arbetsgivaren. Så slipper man problemet.

Samma problem brukar kunna uppstå om man har fler än en anställning, t.ex. två deltidsjobb.

4500 tillbaka vilket näöstan på öret motsvarar det jag pyntar in extra för att vara på den säkra sidan.

Förra årets 22kr tillbaka var på håret som man säger, det tog ett bra tag innan jag slutade leta efter frasen kilokronor och till slut förstod att det bara var 22 kr :)

ett litet råd bara...

Har du varit anställd i utlandsstyrkan och funderar på att göra något "kreativt" avdrag så skulle jag avråda från detta. I fjol och i år har skatteverket särskillt tagit tag i att granska just utlandsstyrkan, dom har anställt ett antal personer som sitter i Linköping och granskar dom avdrag som görs från FM-anställda. Det är väldigt lite man kan dra av...

En missionskamrat till mig fick ca 90kkr att betala tillbaka i restskatt och straffskatt på grund av att han gjort ett par "smarta" avdrag

chansa på men då har ni iallafall fått en liten varning i all välmening

Källa: HKV

/b

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...