Furir Flodqvist Posted April 7, 2009 Report Share Posted April 7, 2009 Hej, jag hoppas att det är någon som kan hjälpa mig. Jag undrar om det finns några nya sjukvårdsväskor på väg in i utrustningslistan för hemvärnet. Den väska vi har idag sjukvårdsväska 6 är helt värdelös och för att slippa den har jag förstås skaffat mig en egen sjukvårdsväska som jag har på benet. Tyvärr uppskattas inte det av mitt sjukvårdsbefäl, han håller just nu på att försöka få oss att använda ambulansens sjukvårdsryggsäck. Han säger också att den väskan är på väg in i hemvärnet om han får sin vilja igenom. Men vi bär ju redan en ryggsäck, dvs vår stridspackning och den ska vi ju alltid ha med oss. Så jag vet inte riktigt vad han tänker med. Är det någon som vet om försvarsmakten håller på och provar ut någon ny sjukvårdsväska till oss och i så fall vilken väska det är? hoppas på respons. Tessan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nestor Posted April 7, 2009 Report Share Posted April 7, 2009 Vilka är det som det är tänkt ska nyttja materielen? Är det sjukvårdsgruppen eller är det soldaterna i skyttegrupp? Gällande ny sjukvårdsmateriel så är det en del nya grejer på ingång. Under min utbildning på FöMedC 2008 så var det vi fick veta att man bland annat tittar på en slimmad version av Akutväskan, som ska vara mer orienterad mot pluton och grupp-sjukvårdare. Man har för avsikt att plocka bort materiel som enbart sjuksköterskor eller läkare har behörighet att nyttja, och istället inrikta sig på att få ner mer materiel som är akut livräddande och kan/får användas av te.x värnpliktiga sjukvårdare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bushman Posted April 7, 2009 Report Share Posted April 7, 2009 (edited) det stora problemet är väl som du säjer: ni bär ryggsäck med utrustning. resten av firman har mobil sjv, i någon form.akutväska är säkert bra att ha i sjv-tp, men för stor för grp-sjv. ställer er frågan vilken form av sjv ni skall bedriva och hur långt från civilt sjukhus ni befinner er. jaja det finns jägarsjv och motsv på fjs, men till 99% är man mobil på ett eller annat sätt. i hv är man oftast till fots. vilket inte FöMedC har tänkt på. akutväskan har jag sett på ett par ställen, och den verkar vara det val man har gjort. akutväska är säkert bra att ha i sjv-tp, men för stor för grp-sjv. ställ er frågan vilken form av sjv ni skall bedriva och hur långt från civilt sjukhus ni befinner er. och vem som skall ta patienten till detta sjukhus. FöMedC borde inrikta sig på fastställa vilket sjuktransport fordon HV skall ha, innan de ger sig på att styra upp buren utrustning. att det sedan under NBG pågick en del försök med ny sjv-utr som senare fick BOA, är ingen hemlighet. där ingick ficka för grp-sjv och väst för dito, båda två utvecklade av snigel-design. men hur långt ut på förband de har kommit är väl frågan. till sist vill jag bara säja att enbart för att din sjvgrpC har hört att "akut-väska grön" ger det inte honom makten att besluta att ni skall ha det. skall du skaffa något själv, och vill undvika en massa tjat så bör snigel-designs sjv-ficka small vara ett bra val ,då det finns BOA på den i försvarsmakten. Edited April 7, 2009 by bushman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Håkan Posted April 8, 2009 Report Share Posted April 8, 2009 Ahoy. Vi har fått "nya" väskor i HV och det är grupp sjukvårdsväska 6 modell slimmad som rommigt från NBG, det fina med denna är att den är mer kompakt och allt sladdrigt extra tyg är borta samt så kom den färdig utrustad med nya saker, som kompresser som inte har gått ut 67 eller senare, och masker för HLR och annat fint minns inte riktigt men kan försöka ta lite bilder nästa väcka om nån är intresserad. Sen men din väska på benet är det BOA på det så kör på det, hjälper det dig att rädda liv så körhårt. Jag är för att alla sjukvårdare skall få kitta sina väskor med det dom behöver (inom rimliga gränser), skulle sitta fint att sjukvårdare i HV skulle fåut benplatta och en flerbruksficka stor så man kan ha saker lättillgängliga, detta är ett dröm scenario man kan arbeta mot. Hoppas man kunde tillföra lite till dig. SjvC SH Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Emil - HVund Posted April 8, 2009 Report Share Posted April 8, 2009 (edited) Hej, jag hoppas att det är någon som kan hjälpa mig. Jag undrar om det finns några nya sjukvårdsväskor på väg in i utrustningslistan för hemvärnet. Den väska vi har idag sjukvårdsväska 6 är helt värdelös och för att slippa den har jag förstås skaffat mig en egen sjukvårdsväska som jag har på benet. Tyvärr uppskattas inte det av mitt sjukvårdsbefäl, han håller just nu på att försöka få oss att använda ambulansens sjukvårdsryggsäck. Han säger också att den väskan är på väg in i hemvärnet om han får sin vilja igenom. Men vi bär ju redan en ryggsäck, dvs vår stridspackning och den ska vi ju alltid ha med oss. Så jag vet inte riktigt vad han tänker med. Är det någon som vet om försvarsmakten håller på och provar ut någon ny sjukvårdsväska till oss och i så fall vilken väska det är? hoppas på respons. Tessan I 1616 så har vi fått ut sjukvårdsväska 8 till sjukvårdarna, nu har vi ju ingen sjukvårdsgrupp utan en sjukvårdsman i varje grupp. Enligt mig så är 8an bättre då den är i plast och har kardborreband. Jag misstänker att den skall ut till resten av förbanden men jag har ingen fakta. /plut. sjukvårdare Emil Edited April 8, 2009 by Emil - HVund Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jockster Posted April 9, 2009 Report Share Posted April 9, 2009 Hej, jag hoppas att det är någon som kan hjälpa mig. Jag undrar om det finns några nya sjukvårdsväskor på väg in i utrustningslistan för hemvärnet. Den väska vi har idag sjukvårdsväska 6 är helt värdelös och för att slippa den har jag förstås skaffat mig en egen sjukvårdsväska som jag har på benet. Tyvärr uppskattas inte det av mitt sjukvårdsbefäl, han håller just nu på att försöka få oss att använda ambulansens sjukvårdsryggsäck. Han säger också att den väskan är på väg in i hemvärnet om han får sin vilja igenom. Men vi bär ju redan en ryggsäck, dvs vår stridspackning och den ska vi ju alltid ha med oss. Så jag vet inte riktigt vad han tänker med. Är det någon som vet om försvarsmakten håller på och provar ut någon ny sjukvårdsväska till oss och i så fall vilken väska det är? hoppas på respons. Tessan Hej! Efter att ha utvärderat olika varianter av väskor/ryggsäckar motsv genom åren som medic i missioner & NBG bla så kan jag säga som så att en benpouch är den bästa varianten, sen så försöker du fixa en extra ficka stor till din sv2000, fixa sen en egen ryggsäck i modell 30-35 liter som du kittar med det du vill ha Finns klockrena insatsfickor med fac osv som du kan ha i din ryggsäck att köpa. Använd sen denna rygga som ngt du låter ligga i dit fordon för större skadeutfall och lita på det du har i din pouch/sjvficka när ni är ute på ptrl. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bushman Posted April 11, 2009 Report Share Posted April 11, 2009 tyvärr måste man ta in att den sjukvård röda korset lär ut till HVsjv, ligger inte riktigt i linje med vad en "medic" på insats sysslar med. den TOS utbildning jag fått från SRK är totalt undermålig, och ligger i linje att HV-sjv knappt skall bära bår. enskild soldat i US har snart bättre sjv-utb och inom snar framtid bättre utrustning än HV-sjv. avsnörande verkar vara ren vetenskap för röda korset och lärs ut via förevisning och ej praktisk övn, näskantarell och svalgtub anses vara utbildad sjuksköterskas område, och är helt förbjudet för enskild soldat. skulle jag gå efter det som jag lärt mig av röda korset, skulle en "medic" i HV bära med sig en bärkasse första förband, ett patient-täcke och en bårmatta, detta skullle lösa alla problem. den bistra verkligheten är att skyttesoldaten i afganistan och kosovo har bättre tillgång till kvalificerad sjukvård genom hela kedjan, än vad vi som övar på skjutfält här hemma. ni är väl helt säkra på att ambulansen hittar er? det gör detta med utrustning till en HV-sjv lite hängande. hur skall man bedriva sin sjv, skall jag gå på de kunskaper jag har själv? vad vill jag ha med mig? måste jag ta en fight med en röda korsinstruktör för att få bära utrustning som man vet räddar liv i stridszoner, men här inte får bäras för att C sjvgrp ej har utvecklats sedan kalla kriget. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
3924 Posted April 11, 2009 Report Share Posted April 11, 2009 (edited) Nu verkar denna tråd handla mycket om Hv men jag ställer frågan i alla fall med förhoppning på ett svar. Hur många förband använder "lungorna" som är en "sjukvårdsväskemodell" inom FM, är det något som kommer blir FM-gemensam sjukvårdutrustning? Mitt tipps på bra sjukvårds grejer är prylar som NFM från Norge gör. lite svåra att på tag i men mycket hög kvalitet. Edited April 11, 2009 by 3924 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bushman Posted April 12, 2009 Report Share Posted April 12, 2009 (edited) Nu verkar denna tråd handla mycket om Hv men jag ställer frågan i alla fall med förhoppning på ett svar. Hur många förband använder "lungorna" som är en "sjukvårdsväskemodell" inom FM, är det något som kommer blir FM-gemensam sjukvårdutrustning? Mitt tipps på bra sjukvårds grejer är prylar som NFM från Norge gör. lite svåra att på tag i men mycket hög kvalitet. med erfarenhet från norge, så håller jag med dig, NFM´s grejer är "top of the line" norsk medic-utbildning och utrustning är milsvida från vår i alla lägen. en vpl plutsjv/medic i norge har 18 månaders utbildning, 6 av dessa i praktik i civila sjukvården, huvudsakligen på ambulans.(inte helt bekräftade uppgifter detta är kongens gardes upplägg) tyvärr kan jag ej redogöra för deras HV-sjv men röda korset finns inte i deras org. lungorna verkar vara försöksmtrl hos vissa Kav-förband. bra grejor är det iaf, men troligen är det ju jägarsjv och motsv inom anställd personal dessa är utvecklade för, och därför lär vi ej se dem ute i annan produktion. övriga förband som är mer "hjulgående" har ju tillgång till mini-sisun, den är fö av norsk modell. för att återgå till norsk mtrl så har de en plutsjv/medic rygga som liknar fjällrävens "kånken" dock med bättre öppningar och fler fack. vpl medic har fö närvarande inte så mycket mtrl från NFM, det är uteslutande telemarksbatajonen som får deras mtrl. dock är det på väg ut i utbildnings org, och jag har ej vart över och övat än i år så jag kan ej ge en klar bild av utrustnings-läget. norge håller ju som bekant på att uppgradera mycket av sin mtrl. det har synts ett antal olika sjv-ryggor i från FS-missionerna så det är en ny på G. röd akutväska gröna sjv-ryggor. tycker vi gott kan vänta lite och se var tiden lär oss. gissar att även IA09 utför en hel del mtrl-tester, låt som sagt tid och erfarenheter utvisa vad som e bra mtrl. Edited April 12, 2009 by bushman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blackadder Posted April 21, 2009 Report Share Posted April 21, 2009 Bushman.. Först så jag förstår din frustration men såhär tycker jag, om en organsiation utbildar åt FM i att sätta näskantareller och svalgtub och annat som jag anser är lite kvalificerat... inte svårt, har satt ett gäng själv och brukar öva på mig själv... en det kräver en del av den som utbildar och en del av den som bli utbildad så blir min riskanalys att om något händer så finns risken att man läggar ner tid på en åtgärd som tar energi och som inte alltid blir rätt "bara för att man kan" Varför ska HV ha den utbildningen, resten av FM har insett att kriget inte kommer inom kort och tillåter sig själv en period för att återta förmågor så varför inte HV? Att det är viktigt att säkerställa fria luftvägar är det ingen som tvivlar i men risken för att en sådan skada uppstår i fredstid är ändå relativt liten, om det är skjutningar odyl som gör att du vill ha utr och utb så är det bättre att säkerställa att en sådan sjukvårdsberedskap finns på plats i form av leg ssk istället för en HV-sjukvårdare. Denne någon har ju redan befogenhet och delegation på ett antal till livsupphållande åtgärder Jag tycker att du SKA skilja på utbildning för HV i fred och för skarpa insatser. I fred så räcker första förbanden och i övrigt rätt åtgärder långt, vad baserar jag det på kan man fråga sig , jo på dom skarpa skjutolyckor som hänt i sverige på senare år, läst haverirapporterna och ska man ta olyckan i Skövde och den som AMF1 råkade ut för så hade inte det räckt att ha haft en näskantarell. Om du brinner för akutsjukvård varför inte utbilda dig till SSK, det råder en enorm brist i personalpolen då kommer du få arbeta skarp tex i affe och ha hur mycket kitt som helst. Argumentet "train as you fight" är inte applicerbar på vad som ytterst faktiskt är en hobby och ett fritidintresse... men jag skulle vara nyfiken att veta vilken kompetens och utr du tycker en HV-sjukvårdare ska ha, varför dom ska ha den och vilken utbildning och vilket vidmakthållande som krävs. mina 5 öre... fick inte utb på svalg/nästub varken på väg till Kosovo, Affe eller Tchad inte av IntUtbE /b Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ukko Lode Posted April 22, 2009 Report Share Posted April 22, 2009 (edited) @Blackadder Tycker det är fullkomligt galet det du säger. Hemvärnet är en del av Försvarsmakten, numerärt rätt stor del. Syfte med organisationen och verksamhet är i min värld inte någon pseudo/låt-gå/vuxenmulle eller nåt annat låtsassyfte. Du säger utbildning för fred?! Vad är det för nåt? Har inte all utbildning och verksamhet en skarp verksamhet som målbild så är det nåt som är REJÄLT fel. Då läggs garanterat resurser på fel saker. Du säger också ungefär som "kan inte Hv, likväl som övriga FM, få ha en back-log med förmågor som ska återtas". Om det är ok att börja tumma på förmågor som vi inte "behöver" nu, varför nedprioritera just vettig sjukvård? Och varför inte nedprioritera ytterligare förmågor. Eftersom vi enligt samma logik inte kommer att hamna i konfliktsituationer där vi behöver sjukvård, då lär vi väl inte heller behöva hantera personligt vapen eller understödsvapen eller ...vad håller vi på med? Är det inte lika bra att göra som Costa Rica och lägga ner hela skiten?! För att svara konkret på vad som i realiteten skulle behövas som sjukvårdare inom Hv är soldater som har motsvarande utbildning som sjukvårdare-jägare eller norska FM:s modell och åtminstone den utbildning som gemene US-soldat får. Ett exempel på "freds-utbildning" och felprioritering är t ex hjärt-lungräddning. Låg sannolikhet att det dyker upp på stridsfältet, däremot högre risk att äldre Hv-män som tar ut sig lite extra på helg-övningen drabbas. Så jäkla skev prioritering! CPR är ju inte dumt, men att det inte FÖRST utbildas i TOS och t ex CAT är IG Edit: Förslag: vpl-utbilda sjukvårdare som antingen krigsplaceras och pliktas in till Hv-övning eller krigsplaceras som ordinarie Hv utan plikt. Edited April 22, 2009 by wedin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted April 22, 2009 Report Share Posted April 22, 2009 Wedin: Menar du att det är bättre att utbilda mot någonting som med största sannolikhet aldrig någonsin kommer att användas, istället för att som du själv skriver, HLR som kan behöva tillämpas skarpt under övningen? Jag tycker det är skitbra om man får in tillräckligt mycket sjukvårdsutbildning till gemene man att denne klarar av situationer som kan uppkomma i det civila livet utanför grönkläderna. Fria luftvägar och HLR på gubben som ramlar ihop på stan och blödningar på grabben som ramlar med cykeln när man går förbi. Släng upp ett par sådana händelser på aftonblaskans hjältesida och tala om att det minsann är utbildning från försvarsmakten som räddat livet på Bernt, 78 och Niklas 14 år så är hemvärnet räddat sedan. Så kan vi lägga till TOS och akuta skvättande blödningar och hjärtkirurgi lite senare i utbildningsskedet när framförallt behovet är större. Ge folk självförtroende att våga agera så har man nog kommit en bit. Topic var bestämt någonting om materiel. Sorry. Kanske dags att återgå? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dustoff Posted April 22, 2009 Report Share Posted April 22, 2009 Hej, jag hoppas att det är någon som kan hjälpa mig. Jag undrar om det finns några nya sjukvårdsväskor på väg in i utrustningslistan för hemvärnet. Den väska vi har idag sjukvårdsväska 6 är helt värdelös och för att slippa den har jag förstås skaffat mig en egen sjukvårdsväska som jag har på benet. Tyvärr uppskattas inte det av mitt sjukvårdsbefäl, han håller just nu på att försöka få oss att använda ambulansens sjukvårdsryggsäck. Han säger också att den väskan är på väg in i hemvärnet om han får sin vilja igenom. Men vi bär ju redan en ryggsäck, dvs vår stridspackning och den ska vi ju alltid ha med oss. Så jag vet inte riktigt vad han tänker med. Är det någon som vet om försvarsmakten håller på och provar ut någon ny sjukvårdsväska till oss och i så fall vilken väska det är? hoppas på respons. Tessan många av de gamla sjukvårdsväskorna som väska 6 + 9 kommer att fasas ut med tiden nya väskor är på ingående i modell "civil ambulans" väskorn kommer nog troligen anpassas efter "vem som skall" nyttja den sjukvårdare i HV lär nog tilldelas basic modell detta då sjukvården och sjukvårdarna "rekryteras av SRK. det som i daglig mun kallas "akutväska" skall endast nyttjas av legitimerad personal Sen finns det beslut (som inte är allt för gammalt) på att att det som är klassat som läkemedel ENDAST får administeras av Legitimerad personal och efter deligering av Leg.Läkare som skall vara gällande i max 1 år. Samt viss materiel kräva separat utbildning på som C.A.T KED-väst, mm mm Nu får man väl hoppas att de gamla "plutons sjukvårdana" åter införes i oragnisationen HV kontra Röda Korset har kanske lite olika syn på sjukvården . ny sjukvårdsmateriel till enskild soldat är ju på väg in i GRO dock kan man gissa hur länge det tar innan denna tilldelas Hv typ ett par år Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bamse Posted April 22, 2009 Report Share Posted April 22, 2009 Wedin: Menar du att det är bättre att utbilda mot någonting som med största sannolikhet aldrig någonsin kommer att användas, istället för att som du själv skriver, HLR som kan behöva tillämpas skarpt under övningen? Jag tycker det är skitbra om man får in tillräckligt mycket sjukvårdsutbildning till gemene man att denne klarar av situationer som kan uppkomma i det civila livet utanför grönkläderna. Fria luftvägar och HLR på gubben som ramlar ihop på stan och blödningar på grabben som ramlar med cykeln när man går förbi. Släng upp ett par sådana händelser på aftonblaskans hjältesida och tala om att det minsann är utbildning från försvarsmakten som räddat livet på Bernt, 78 och Niklas 14 år så är hemvärnet räddat sedan. Så kan vi lägga till TOS och akuta skvättande blödningar och hjärtkirurgi lite senare i utbildningsskedet när framförallt behovet är större. Ge folk självförtroende att våga agera så har man nog kommit en bit. Topic var bestämt någonting om materiel. Sorry. Kanske dags att återgå? Då hoppar vi över vapenutb. för US och utökar fordon och körutbildningen istället för det är ju mycket mer sannolikt att någon omogen skytteslusk kör för fort med bilen och välter än att de kommer behöva använda sina vapen........... Vi tar också bort all utb. i sjv förutom idrottskador/överbelastningsskador samt fälthygien för det är ju magsjuka och idrottskador/överbelastningsskador samt vanliga förkylningar som står för det som soldaten sannolikt kommer möta i missionsområdet........ Vi utbildar också MP till att agera vik. förskolelärare för det kan ju ge bra publicitet åt LG......... Ska vi utbilda mot kriguppgift eller ska vi utbilda för övning? För ska vi utbilda för övning så får vi nog tänka om lite...... Ligger väl i egenansvar att se till att man kan HLR, eller är ni oansvariga medmänniskor och tycker att FM /HV ska ta ansvar för detta med? Hv-sjv ska ses över från centralt håll och därmed troligtvis utrustningen. Sjv utrustningen för resten av FM ses över av FöMedC t ex ny akutväska, personlig sjv-utr. mm Sedan agerar många individer i FM enskilt och gör egna försök på olika nivåer och med olika grader av godkännande bakom sig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted April 22, 2009 Report Share Posted April 22, 2009 Wedin: Menar du att det är bättre att utbilda mot någonting som med största sannolikhet aldrig någonsin kommer att användas, istället för att som du själv skriver, HLR som kan behöva tillämpas skarpt under övningen? Jag tycker det är skitbra om man får in tillräckligt mycket sjukvårdsutbildning till gemene man att denne klarar av situationer som kan uppkomma i det civila livet utanför grönkläderna. Fria luftvägar och HLR på gubben som ramlar ihop på stan och blödningar på grabben som ramlar med cykeln när man går förbi. Släng upp ett par sådana händelser på aftonblaskans hjältesida och tala om att det minsann är utbildning från försvarsmakten som räddat livet på Bernt, 78 och Niklas 14 år så är hemvärnet räddat sedan. Så kan vi lägga till TOS och akuta skvättande blödningar och hjärtkirurgi lite senare i utbildningsskedet när framförallt behovet är större. Ge folk självförtroende att våga agera så har man nog kommit en bit. Topic var bestämt någonting om materiel. Sorry. Kanske dags att återgå? 1 Då hoppar vi över vapenutb. för US och utökar fordon och körutbildningen istället för det är ju mycket mer sannolikt att någon omogen skytteslusk kör för fort med bilen och välter än att de kommer behöva använda sina vapen........... 2 Vi tar också bort all utb. i sjv förutom idrottskador/överbelastningsskador samt fälthygien för det är ju magsjuka och idrottskador/överbelastningsskador samt vanliga förkylningar som står för det som soldaten sannolikt kommer möta i missionsområdet........ Vi utbildar också MP till att agera vik. förskolelärare för det kan ju ge bra publicitet åt LG......... 3 Ska vi utbilda mot kriguppgift eller ska vi utbilda för övning? För ska vi utbilda för övning så får vi nog tänka om lite...... Ligger väl i egenansvar att se till att man kan HLR, eller är ni oansvariga medmänniskor och tycker att FM /HV ska ta ansvar för detta med? Hv-sjv ska ses över från centralt håll och därmed troligtvis utrustningen. Sjv utrustningen för resten av FM ses över av FöMedC t ex ny akutväska, personlig sjv-utr. mm Sedan agerar många individer i FM enskilt och gör egna försök på olika nivåer och med olika grader av godkännande bakom sig. Trampade jag på ömma tår nu??? 1 Det läggs en del extra tid inför utlandsstyrkan, just för att risken att de behöver använda sina kunskaper anses större. Jag tror det kan behövas MER vapenutbildning inför insats för en del grupper. Och TVEKLÖST mer fordonsutbildning för den breda massan inför insats. Det är rent tragiskt att det ska behöva ske någonting så simpelt som trafikolyckor på grund av slarv eller okunskap. 2 Ta bort? Lägg gärna till ytterligare utbildning i de områden du nämner. Stora brister även där. 3 Vi ska öva för de förutsättningar och realistiska behov som kan uppkomma i den miljö man ska verka i. Med hänsyn till de resurser man sitter på för den uppgiften. Då tycker jag det är jävligt bra om man kan få ut några tiotusentals människor (tillika utbildade hemvärnsSOLDATER) i samhället som behärskar HLR och grundläggande omplåstring istället för att halvt lära sig sätta dropp och nästuber och allt vad det heter. Jag tycker även att vi ska skilja på HV och utbildning inför insats utomlands när det gäller krav på utbildning, även om det vore önskvärt att kunna lägga en veckas sammanhängande utbildningstid på sjukvård för all personal. Tror jag sagt det tidigare; Synka hemvärnet med försvarsmakten, eller lägg ner! Nu är det bra att det finns någonting som kan agera vid släckning av skogsbränder och översvämningar. Och även utbilda i grundläggande sjukvård... men jävlar så långt vi är från topic med det. Tillbaks till utrustning. Och jag ska inte störa mer i ämnet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ukko Lode Posted April 23, 2009 Report Share Posted April 23, 2009 OT-spår. Blågul, dela gärna den här diskussionen till ny tråd i ex Hv!? Wedin: Menar du att det är bättre att utbilda mot någonting som med största sannolikhet aldrig någonsin kommer att användas, istället för att som du själv skriver, HLR som kan behöva tillämpas skarpt under övningen? Jag tycker det är skitbra om man får in tillräckligt mycket sjukvårdsutbildning till gemene man att denne klarar av situationer som kan uppkomma i det civila livet utanför grönkläderna. Fria luftvägar och HLR på gubben som ramlar ihop på stan och blödningar på grabben som ramlar med cykeln när man går förbi. Släng upp ett par sådana händelser på aftonblaskans hjältesida och tala om att det minsann är utbildning från försvarsmakten som räddat livet på Bernt, 78 och Niklas 14 år så är hemvärnet räddat sedan. Så kan vi lägga till TOS och akuta skvättande blödningar och hjärtkirurgi lite senare i utbildningsskedet när framförallt behovet är större. Ge folk självförtroende att våga agera så har man nog kommit en bit. Jajjamensan, helt och fullkomligt! Trampade jag på ömma tår nu???Nej, inga ömma tör. Bara det att det du säger är fel! Vi ska öva för de förutsättningar och realistiska behov som kan uppkomma i den miljö man ska verka i. Med hänsyn till de resurser man sitter på för den uppgiften. Då tycker jag det är jävligt bra om man kan få ut några tiotusentals människor (tillika utbildade hemvärnsSOLDATER) i samhället som behärskar HLR och grundläggande omplåstring istället för att halvt lära sig sätta dropp och nästuber och allt vad det heter. Jag tycker även att vi ska skilja på HV och utbildning inför insats utomlands när det gäller krav på utbildning, även om det vore önskvärt att kunna lägga en veckas sammanhängande utbildningstid på sjukvård för all personal. Tror jag sagt det tidigare; Synka hemvärnet med försvarsmakten, eller lägg ner! Jag förstår inte på vilken fot du står egentligen? Du säger att det är bra för samhället att massutbilda Hv-soldater/"folk" på t ex HLR för att det är bra för samhället i fredstid!? Sedan säger du att Hv ska synka sig med FM? Min uppfattning är inte att ex semesterresa till Liseberg där morfar trillar ihop efter hjärtattack är några ingångvärden övht när utbildningsplanering för t ex GU-plut snickras ihop. Om man applicerar samma logik så skulle väl Hammarbys allsvenska fotbollslag skippa att öva fasta situationer på träningarna och istället öva HLR ...för att det skulle ju ge så go PR om en bajenlirare räddar livet på Agda 87. Fasta situationer för man ta senare om det finns tid... Så jäkla galet! Det är fullkomlig idioti att vända på prioriteringen och se TOS och CAT som lyx och socker på toppen. HLR och t o m syrgas, ska var i mån av tid. HLR kanske inte ens på avtalstid. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blackadder Posted April 23, 2009 Report Share Posted April 23, 2009 Så jäkla galet! Det är fullkomlig idioti att vända på prioriteringen och se TOS och CAT som lyx och socker på toppen. HLR och t o m syrgas, ska var i mån av tid. HLR kanske inte ens på avtalstid. Varför TOS och CAT framför HLR och omplåstring ? om övninstiden inte är går att påverka så att man kan få allt varför inte lägga ner tid på det som är sannolikt att man behöver NU och inte på nog så nicea andra övningar i något som inte behövs troligtvis. varför gör man den omvända prioriteringen inför US ? Jo för det första så antas dom allra flesta redan ha grundläggande omplåstring, vi ger faktiskt HLR till US soldater med, utöver det för att tid och pengar finns så utbildar vi på TOC, CAT och i vissa fal på andra mer avancerade saker, varför ? jo för att det är troligt att det tar längre än 15 minuter innan min kamrat kommer under kvalificerad vård. I sverige är det faktiskt sällan det tar så hemskt mycket längre tid innan ambulansen kommer fram, då hävdar jag att det är mer kostnadseffektivt att utbilda på HLR och att lägga första förband. och ja jag kan inte låta bli att tycka att man måste inse att det är en hobby, användnigsområdet för droppsättande, cat-applicerande, näskantarell experter behövs lika mycket i HV som i knäckebröhults scoutkår, jag raljerar nu, hoppas det framkommer... Missförså mig inte nu, har man tid och pengar att utbilda på allt så go-ahead och kör på! /b Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dustoff Posted April 23, 2009 Report Share Posted April 23, 2009 Hej, jag hoppas att det är någon som kan hjälpa mig. Jag undrar om det finns några nya sjukvårdsväskor på väg in i utrustningslistan för hemvärnet. Den väska vi har idag sjukvårdsväska 6 är helt värdelös och för att slippa den har jag förstås skaffat mig en egen sjukvårdsväska som jag har på benet. Tyvärr uppskattas inte det av mitt sjukvårdsbefäl, han håller just nu på att försöka få oss att använda ambulansens sjukvårdsryggsäck. Han säger också att den väskan är på väg in i hemvärnet om han får sin vilja igenom. Men vi bär ju redan en ryggsäck, dvs vår stridspackning och den ska vi ju alltid ha med oss. Så jag vet inte riktigt vad han tänker med. Är det någon som vet om försvarsmakten håller på och provar ut någon ny sjukvårdsväska till oss och i så fall vilken väska det är? hoppas på respons. Tessan Själv tror jag inte ett sjukvårdsbefäl kan säja vad som skall används eller inte Sjukvårdmaterielen inom FM är FömedC ansvar och tilldelning av sjukvårdmateriel till diverse förband sker ju från central nivå . Röda korsets idéer kontra och FM är väl inte direkt synkade. Defacto är att Hv inte har Legitimerad personal enl GRO och då blir materielen där efter . För hoppningsvis kommer lite nyheter och direktiv från FömedC under året ... hav förtröstan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
3924 Posted April 23, 2009 Report Share Posted April 23, 2009 Vad är det man får för sjukvårdsutbildning i Hv i dagsläget, får känslan (av denna debatt) att jag fick mer sjukvårdsutbildning under tiden jag var i sjövärnskåren. När det kommer till HLR så är denna utbildning något som inte tar speciellt lång tid, HLR+ABC samt en grundläggande kunskap om hur olika sårskadors placering påverkar tid och "allvarlighetsgrad" är väll något som borde vara standard, eller? Hur mycket kunskap som HV sedan ska ha i sina sjukvårdare beror ju lite på hur bra man är på att knyta till sig personer med denna akutsjukvårdskunskap. Att Hv skulle pengar till att skicka personer på rena akutsjukvårdsutbildningar med praktik i stil med det som i dag sker med inom insatsförsvaret är nog inte realistiskt med dagens budget. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ukko Lode Posted April 24, 2009 Report Share Posted April 24, 2009 Erkänner mig som en OT-brottsling. Men, som sagt dela gärna och flytta till annan tråd. @Blackadder och 3924: Att se Hv:s verksamhet som inte riktigt på riktigt blir inte bra. Det övas på allra flesta håll i Hv, både insats och vanilla, såväl SIB i olika former som försvarsstrid. Om vi tar ex SIB så är det ett empiriskt studerat faktum att det inte är en fråga om det blir skador och förluster utan hur mycket. Den på sina håll naivia och slentrianmässiga hanteringen som jag sett med att inte så sällan glömma eller strunta i att ta med bårmatta, strunta/glömma i att montera ihop bår, strunta/glömma att begära att sjukvårdare från insatskomp underställs plut/grp osv osv är klart obra. Om man under utbildning inte så riktigt förklarar och beskriver vad är det vi håller på med, varför, vad ska vi åstadkomma och vilka hot/risker det finns, då har man ett förband som är både dåligt förberett och riskerar att när skiten träffar fläkten stöta på en helt annan verklighet än den man trodde skulle komma då man övade. Genom det har man även en sämre förmåga. Att hålla på och tramsa med sjukvård som har som delmål civilt nice-to-have och samtidigt strunta/mörka hur jävlig väpnad strid är och vilka behov av sjukvård som då uppkommer är för mig helt obegripligt. Ett rakryggat alternativ vore iofs att blankt säga nej till stridsövningar i några som helst former innan det finns en anständig övad/prövad sjukvårdskedja. Jag har varit i Hv i över tio år och på två utb.grp och varit flertalet ggr på HvSS jag kan inte komma på att jag någonsin varit med om det förekommit stora skadeutfall och ens delar av sjukvård övats/prövats ordentligt. På sin höjd blir ett fåtal soldater antingen ihjälskjutna (tragiskt men relativt enkelt problem) eller får någon skada som sedan bärs iväg ett par hundra meter och sedan bryter man. Aldrig har det hänt att uppgiften (och det man "egentligen" skulle öva) har gått på röven p g a massivt skadeutfall. Det har aldrig heller hänt att jag som chef av blågul har fått inspel av typen battle fatigue, psykiska problem, sjunkande moral i hela förbandet p g a stupade eller skadade kamrater. Men, Hv har kanske den sjukvård vi förtjänar när vi tydligen inte tar frågan på allvar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blackadder Posted April 24, 2009 Report Share Posted April 24, 2009 nu idag och troligtvis den närmaste överskådliga tiden finns det inget som pekar på att skiten kommer träffa fläken i sådant avseende att HV förbanden kommer sättas in att rensa hus, håller du med mig så långt? med samma resonemang så nu idag och troligtvis så kommer en hv-kamrat segna ner under övning eller du stöta på en sådan person på stan där du kan med basal LABCDE+HLR rädda livet på honom, håller du med mig om detta ? slutligen nu och idag så har inte HV medel och resurser till att ta hand om och utbilda för båda dom fallen, är det verkligheten? vad skulle då motivet vara för att prioritera dom kunskaper som är tillämpbara under den första satsen snarare än den andra ? ser bara till effekt per krona. vad gäller fredstida övningar där det förkommer skarpa vapen annat än vid rent skjutbanemässigt så anser jag att det är Riskfaktor 2 och med mycket få undantag tidsfaktor 2 det betyder att du måste ha : Sjukvårdsmateriel för förbandsläggning samt bår/bårmatta skall finnas tillgängliga på övningsplatsen. Sjuktransportmedel skall snabbt kunna nå skadeplatsen. Sjukvårdsutbildad personal vara tillgänglig inom övningsområdet och snabbt kunna nå samtliga övningsplatser inom detta. Personalen skall ha föreskriven utbildning och tillstånd att ge syrgasbehandling samt medföra sjukvårdsmateriel för andningsvårdsåtgärder, transportspjälning och skydd mot nedkylning. akutväska/S med oxygenflaska lättkomposit enligt ramavtal andningsvårdsutrustning 4/S (ersätter 2B/T, 2C/T, 2D/T eller 3/T) patienttäcken. vidare så framgår det som följer : hemvärnssjukvårdare med 160 h sjukvårdsutbildning eller motsvarande kompetent räknas som sjukvårdsutbildad personal Har du HV-sjukvårdare med tillstånd att ge syrgas och sätta andningsuppehållande hjälpmedel? inte ? då lär ju den skarpa övningen inte gå att genomföra, enda sättet är om man tolkar tidsfaktorn till T1. Vid övning inom kasernområde, tätort eller nära kvalificerad sjukvårdsinrättning är behovet av sjukvårdsberedskap mindre, eftersom en skadad snabbt kan tas om hand (T 1). Vid övning inom övningsområde med goda tranportförhållanden, men längre transporttid, är behovet större (T 2). Vid övning när transporttiden till kvalificerad sjukvårdsinrättning är lång, är behovet störst (T 3). det som är bra är attman kan tolka det som att FM säger att för att vara HV-sjukv så ska man ha delegation på mtrl'en ovanför, har dom inte det så är det fel. /b Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
3924 Posted April 24, 2009 Report Share Posted April 24, 2009 (edited) Erkänner mig som en OT-brottsling. Men, som sagt dela gärna och flytta till annan tråd. @Blackadder och 3924: Att se Hv:s verksamhet som inte riktigt på riktigt blir inte bra. Det övas på allra flesta håll i Hv, både insats och vanilla, såväl SIB i olika former som försvarsstrid. Om vi tar ex SIB så är det ett empiriskt studerat faktum att det inte är en fråga om det blir skador och förluster utan hur mycket. Den på sina håll naivia och slentrianmässiga hanteringen som jag sett med att inte så sällan glömma eller strunta i att ta med bårmatta, strunta/glömma i att montera ihop bår, strunta/glömma att begära att sjukvårdare från insatskomp underställs plut/grp osv osv är klart obra. Om man under utbildning inte så riktigt förklarar och beskriver vad är det vi håller på med, varför, vad ska vi åstadkomma och vilka hot/risker det finns, då har man ett förband som är både dåligt förberett och riskerar att när skiten träffar fläkten stöta på en helt annan verklighet än den man trodde skulle komma då man övade. Genom det har man även en sämre förmåga. Att hålla på och tramsa med sjukvård som har som delmål civilt nice-to-have och samtidigt strunta/mörka hur jävlig väpnad strid är och vilka behov av sjukvård som då uppkommer är för mig helt obegripligt. Ett rakryggat alternativ vore iofs att blankt säga nej till stridsövningar i några som helst former innan det finns en anständig övad/prövad sjukvårdskedja. Jag har varit i Hv i över tio år och på två utb.grp och varit flertalet ggr på HvSS jag kan inte komma på att jag någonsin varit med om det förekommit stora skadeutfall och ens delar av sjukvård övats/prövats ordentligt. På sin höjd blir ett fåtal soldater antingen ihjälskjutna (tragiskt men relativt enkelt problem) eller får någon skada som sedan bärs iväg ett par hundra meter och sedan bryter man. Aldrig har det hänt att uppgiften (och det man "egentligen" skulle öva) har gått på röven p g a massivt skadeutfall. Det har aldrig heller hänt att jag som chef av blågul har fått inspel av typen battle fatigue, psykiska problem, sjunkande moral i hela förbandet p g a stupade eller skadade kamrater. Men, Hv har kanske den sjukvård vi förtjänar när vi tydligen inte tar frågan på allvar. Jag vet inte om du förstod mig riktigt att man övar sjukvård är jag inte alls emot, utan öva på bara. Sedan så lägger i alla fall jag in kunskap att lägga förband på såväl pinne i låret eller kula i magen i ABC, då B står för blödning av alla de slag i min bok. Samt att C står för chock av alla de slag där chockverkan av stort skadeutfall är en del. Att man sedan tillför kunskap i HLR till Hv-soldater är ju enligt mig bara super då de just används i det civila samhället i mycket större grad än insatsförsvaret. Men det jag inte förstår eller ser att det finns pengar till i dagsläget är att man ska skicka Hv-soldater på utbildningar likt de sjukvårdutbildningar som finns inom insatsförsvaret med praktik på sjukhus mm. Det finns dem inom Hv som anser att detta borde göras i dagsläget oavsett vad Hv har att röra sig med när det kommer till pengar. Hv bör därför ( i dagläget) jobba på att rekrytera denna kunskap då detta är ett billigare alternativ. Edited April 24, 2009 by 3924 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
skogensvålnad Posted May 24, 2009 Report Share Posted May 24, 2009 hej! om det ska vara nått nytt så skulle det vara en sjv-ryggsäck där det får plats med både sjv-utr och den persoliga utr. eller så behålla den gamla utrustning som finns på våra förband. att hela tiden sträva efter nytt är inte det bästa i längden utan mer praktisk kunna använda den utrustning som man har är mycket bättre ju. jag tror inte den skadade personen bry sig i om du har en spliter ny väska med olika förband i, utan hur snabbt du går tillväga för att rädda livet på personen i fråga. visst hade det varit trevligt med en nya väska men jag har lärt mig att ska de komma nytt få man vänta. jag själv är sjuvådare i ett glestbefolkad landskap och vet att de tar tid att få hjälp, men vi har löst de på de sättet att dom prylar vi ha är antagligen med oss eller så har vi mera på samlings platsen. jag är med i hv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bushman Posted May 25, 2009 Report Share Posted May 25, 2009 börjar med OT: @blackadder: Riskfaktor 2 och med mycket få undantag tidsfaktor 2 det betyder att du måste ha : Sjukvårdsmateriel för förbandsläggning samt bår/bårmatta skall finnas tillgängliga på övningsplatsen. Sjuktransportmedel skall snabbt kunna nå skadeplatsen. Sjukvårdsutbildad personal vara tillgänglig inom övningsområdet och snabbt kunna nå samtliga övningsplatser inom detta. Personalen skall ha föreskriven utbildning och tillstånd att ge syrgasbehandling samt medföra sjukvårdsmateriel för andningsvårdsåtgärder, transportspjälning och skydd mot nedkylning. akutväska/S med oxygenflaska lättkomposit enligt ramavtal andningsvårdsutrustning 4/S (ersätter 2B/T, 2C/T, 2D/T eller 3/T) patienttäcken. under vår kfö, fick jag rycka in som sjv, vid ett moment i gaten. jag är egentligen stabsign och har valt att hålla mig vid den tjänsten. dock har jag yrkesmässig erfarenhet av militär sjv pga NBG. vid momentet sköts det och då vägrade HV-sjv att gå ut, då "platsen ej var klarerad" dvs det fanns vapen med i bilden. följden blev att jag med "nödig kännedom" + en insats-soldat med civil uska utb vårdade. iaf så fick vi feedback av det sjv-befäl som agerade blågul. han ansåg att vi visst kunde sätta syrgas även som "glada amatörer" utan att blanda in röda korsets sjukvårdare. syrgas fanns på plats i deras utrustning, men pga den utbildning vi fått i HV, rör vi ju inte deras prylar. vi vet ju följderna och då blir det bara ännu värre idioti ang HV-sjv i ledet. vad gäller syrgasen så skall väl varje skjutledare ha utbildning på detta? då få ggr jag vart med på skrapskytte/kvällsskjutningar har det släpats med en syrgastub iaf. att sedan inte någon på plats kan något om trauma-skador och dess vårdande verkade inte ha med saken att göra. har vart med i snart 20 år i hv, men aldrig sett till en sjv på skarpskjutningar. slut OT. @skogensvålnad: ny sjv väska IA09. det finns ju försöksvarianter av recon/snigel designs sido-fickor till SS2K. dessa är framtagna för jägarsjv i det luftburna och kanske även på ABJ/K4. vet ej vad det är på bilden. annars har du web-tex PLCE medic Pouch som jag funderar på att ta i tjänst. har en men den tjänar just nu som taktisk netbook-case för min mini-laptop. i dessa får du med dig det nödvändigaste, för att hålla liv i en patient under "the golden hour" tyvärr utbildas inte hemvärnets sjv på mycket av den mtrl man behöver till detta. det minsta din skottskadade kamrat med elak artärblödning i jumsken kommer att behöva, är HLR och bukstöt. mitt råd är istället använder den utrustning du har i din sjv-väska 6. för tyvärr kommer det behövas ytterligare ett dödsfall vid skarpskjutning inom HV, innan vi får bättre utrustning, utbildning och transportmedel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dieseltrollet Posted May 25, 2009 Report Share Posted May 25, 2009 vad gäller syrgasen så skall väl varje skjutledare ha utbildning på detta?då få ggr jag vart med på skrapskytte/kvällsskjutningar har det släpats med en syrgastub iaf. att sedan inte någon på plats kan något om trauma-skador och dess vårdande verkade inte ha med saken att göra. har vart med i snart 20 år i hv, men aldrig sett till en sjv på skarpskjutningar. Nej, varje skjutledare ska inte ha utbildning på syrgas. För att få ge syrgas så krävs delegation från läkare och det ges bara till personer med tämligen mycket sjukvårdsutbildning. Däremot är det inte helt ovanligt att man medför syrgasutrustning även om utbildad personal inte finns med vid skjutplatsen. Det snabbar upp processen vid en olycka om materielen redan finns på plats, då behöver man bara få dit sjukvårdspersonalen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted May 25, 2009 Report Share Posted May 25, 2009 (edited) vad gäller syrgasen så skall väl varje skjutledare ha utbildning på detta? Nej, det är inget krav att skjutledaren har utbildning (och delegation) på det. Krav på utbildning och utrustning styrs av sjukvårdsberedskap (I-III), som i sin tur beror på en kombination av tidsfaktor och riskfaktor. De exakta kraven hittar man i SäkI G, kapitel 10. Sjukvårdsberedskap. edit: Var visst tvåa på den. Det som dieseltrollet talar om hittar man under moment 11 - Sjukvårdsutrustning. Edited May 25, 2009 by 106 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
M00nStalker Posted May 25, 2009 Report Share Posted May 25, 2009 (edited) Värnpliktiga sjukvårdare utbildas som bekant för att ge syrgas och det har också hänt att dessa har fått delegation på att ge syrgas för att kunna använda det vid olyckor, bland annat på skjutbana men också vid trafikolyckor etc. Edited May 25, 2009 by M00nStalker Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
skogensvålnad Posted May 25, 2009 Report Share Posted May 25, 2009 kommer att använda den utrustning som jag har nu tills de blir nya sjv-utr som jag hoppas på också ju. jag brukar hänga med när det är skarpsjutning eftersom då lär jag kunna träna på att göra patron ur ju, själv har jag tänk testa en grej som jag ska prata med befälen om först och det är om jag blir skadad vem tar hand om mig då. ska man ta in ny utr in i hemvärnet så ska alla veta hur o när man använder den. man kan hålla med att det är dåligt att röda korset utbildningar är så få nu på senare tid ju, när jag gick med var det övningar till höger och vänster men det ligger i det förgånga. jag är själv på ett pluton och då får man ju ligga i ju. och av egna erfarenheter så tar det åratal innan de kom ny utr till oss och det ska bli roligt och se om det kommer ny sjukvårdsväska ju. man blir som barn på nytt som väntar på tomten ju. men visst ska vi ha nytt också så vi passar in ju. annars kommer jag och köpa mig en egen sjukvårdsväska om de inte kommer inom snar framtid Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
skogensvålnad Posted May 28, 2009 Report Share Posted May 28, 2009 hej! om nu det är så att det är på gång en ny sjv-väska. varför inte en ny och lättare bår då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted May 28, 2009 Report Share Posted May 28, 2009 hej!om nu det är så att det är på gång en ny sjv-väska. varför inte en ny och lättare bår då? Vilken bår är för tung? En alfabår kan jag förstå, men en Bår 2 eller NATO-bår väger ju "ingenting", det är köttklumpen som ligger på som är för tung. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts