Jump to content

Recommended Posts

Posted

jag startade den här tråden för att vi skulle , på vuxet och moget vis , kunna diskutera om varför yoff inte vill utbilda oss i Hv och hur man skulle göra för att bli bättre

jag kan hålla med om att det behövs en upprensning eller ev. nedläggning av attityder och 20h Hv

de insatsplutoner jag har sett och som jag är med i fungerar som tvättsvampar...suger åt sig allt de kan för att bli bättre som soldater

om den enskilde soldaten blir bättre så blir gruppen bättre...är gruppen bättre så blir plutonen bättre ja ni vet vart jag vill komma

jag vill ju bli en bätte soldat om det innebär att vi måste ta instruktörer från egna led so be it!

denna motsträvighet som en del Hv-soldater ägnar sig åt måste läggas ner för allas vårt bästa

jake the snake har förklarat SIN ståndpunkt...lämna det därhän

däremot kan man diskutera vad kan VI göra för att kunna locka yoff till att vilja utbilda oss ?

och en sak till... AVBRYT ! AVBRYT! PERSONANGREPP UPPHÖR!

• Replies 99
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Det är ju rätt uppenbart att HV alltid setts som B-laget eller tom Korpen från högre ort. Det är ju bara att kolla på materielen där man på vissa punkter ligger 20-40 år efter.

Saken är nog även den att vissa inom HV känner att de ÄR B-laget just pga att man ständigt får reda på att man är nedprioriterad "nä ni kan inte få ut de här sakerna för NBG/US/GU-förbandX kanske behöver dem". Om man på det lägger att man ständigt får omotiverade instruktörer (som kanske inte egentligen ÄR så omotiverade) så förstärks känslan ytterligare.

Som HV ser ut i dagsläget så vet aldrig instruktörer utifrån vilken nivå förbandet har. Att då planera en övning där man inte riktigt vet vilken nivå man skall lägga, på "obetald" tid gör nog att många instruktörer lägger nivån rätt lågt och på så sätt upplevs de som omotiverade

Om man börjar sätta upp grundläggande krav på enskild soldat så kanske man inom en femårsperiod kan förutsätta att förband X har utbildningståndpunkt Y.

Om man ser till så att inlånade Yoff dessutom får vettigt betalt så kanske fler kan tänka sig att vara instruktörer när de dessutom vet vad förbandet har för nivå.

Om man dessutom från högre ort visar att HV är en del av Armén (eller var det tvärt om) och rustar förbandet därefter så kanske även soldaterna slutar känna sig som B-laget.

Posted (edited)

OT:

Bushman: Att bli av med folk i hemvärnet vore inte svårt. Det skulle bara vara att ställa hyfsat enkla krav på nödvändiga soldatkunskaper och möjlighet att lägga ner tid. Klara kravspecen eller lämna in bössan. Än så länge har man uppifrån varit för feg för det. Jag tror det kommer. Inom sin tid.

med tanke på på min nuvarande titel, så äger även jag lite självbevarelsedrift, då jag vet att ledningen för min utdöende utbildningsgrp, brukar läsa soldf.com, som aktivitet mellan 11 kaffe och lunch.

feghet vet jag inte om jag vill kalla det, däremot daltande med medlemmar som i normala firman, för länge sedan borde vart avförda, eller fått löneavdrag.

de behandlas med silkesvantar, för att deras fäder var med och startade upp HV på 40 talet, eller någon annan anledning som ingen minns.(läs

har sett folk komma undan med fylla på högvakten och ren misshandel.

deras uppfattning om värdegrunden skulle få ÖB och hans gender-stab att börja gråta.

och de bryr sig ej nämnvärt om det är en yoff eller instrk från HV som står framför dem, de kan redan allt och skiter i vad yngre män säjer.

alla som övat i ett 20-timmars komp har minst en i ledet.

detta kan bli problem då man skall ut och samla in bössa och kragspeglar.

detta är inget genomgående problem men det finns nog på fler ställen där man ligger "långt ut på linjen"

tror att man vet om detta problem, men har skjutit det åt sidan, tills den dagen då det skall utföras.

slut ot

@rhdf:

en sak måste vi ta upp vad gäller hv vs. yoff:

var med på en övn i våras där ett par av våra instrk, med utlandserfarenhet försökte lära ut "korridor" till HV-komp.

ett bra initiativ men som tyvärr föll på det att folk inte övat ner till stridspars nivå.

lite av pudelns kärna ligger där också.

i insats är inte skillnaderna i utbildningsnivån så långt ifrån varandra, oftast är de väl mest lokala avvikelser mellan olika regementen eller tom befäl.

men de flesta har stridsparets strid i grunden, och sedan byggts upp i från detta.

de vet också att deras stridsparskamrat kommer på 90% av alla övn.

i ett HV-komp vet man aldrig vilka som kommer, här beror det oftas på yttre orsaker, som väder eller om det är sverige - ryssland på tv.

jag själv insåg det efter ca sex månaders utbildning.

titta på usa och när deras national gaurds skickas ut till irak.

de spenderar lång tid i utb innan de sänds i väg, för att man vill ha folk som utför samma saker, och inte faller in i ryggmärgsbeteende från 80-talet.

vi sänder ju inte ut gris-karlsson direkt till afganistan heller, men vi har kortare utbildningstid än jänkarna inför mission.

i vissa fall för kort.

Edited by bushman
Posted

bg_band2.jpg

Diskussioner om hur Hv-kan förändras osv finns i övertal på soldf. Diskussioner rörande förändringar i Hv kan göras i dessa trådar. Förslagsvis i tråden

Nationella skyddsstyrkan reformerat Hv.

Diskussioner om varför "insatsplutonerna" får göra allt håller vi i denna tråd: Varför får insatsplutonerna göra allt

Fk Satan

Blågul

Posted
Vad är det som gör att man ska ha mer betalt för viss arbetstid? Krävs det högre betalning när man utbildar "sina" GU soldater på helger med? Att jag skulle syssla med löjliga påhopp på officerskåren tycker jag låter som ett billigt sätt att sätta taggarna utåt och vägra se vilka problem som finns i verkligheten. Arbetsrätt - är det inte så att chefen leder och fördelar arbetet? Jag förstår att man vill lägga maximalt med tid med sina egna förband för att dessa ska bli bäst... men varför inte inse att många i HV har samma mål för "sina" soldater?! Ska jag avsäga mig min chefsroll i HV och hålla käft bara för att jag valde att utbilda mig till elektriker istället för att lägga 3 år på gymnasiet för att komma in på officersutbildning... Jag sitter idag i ett sånt läge att jag inte kan de nya vägar in i FM som jag önskar fanns för 10 år sen... men jag har ju fortfarande en möjlighet att bidra med något inom just HV...

Arbetsrätt är att arbetstagaren faktiskt har vissa rättigheter och inte kan behandlas hur som helst. Även statligt anställda med yrken som av en del anses som "kall" är vissa rättigheter.

När det gäller arbete på kvällar och helger så är det en samhällsnorm att det ska ge extra klirr i kassan i form av OB. Är det dessutom över normalt arbetstidsmått à ca 40h/vecka så utgår normalt övertid till den anställde.

Hemvärnet har INTE samma mål för sina soldater som exempelvis insatsförband ingående i beredskap och Utlandsstyrkan och det är det jag försöker tala om för dig. PersQ4 för plutons ram med HV-TOEM och bevaka-uppgifter är absolut inte det samma som PersQ4 kompanis ram MEK-TOEM och med anfall som borte uppgiftsgräns. Det är stor skillnad på stimulansgrad mellan de två "nivåerna", något som innebär att det är högre söktryck till Mekförband än Hemvärnsförband.

Javisst kan det uppfattas som gnäll, men vänd på det så är läget inte särskilt olika... vissa y-off vill inte lägga tid på andra förband än sina egna för att det försämrar deras utbildning... jag vill inte lägga tid på att få "mina" soldater att ändra sin skiftarbete och missa helger med familjen bara för att komma till övningar som inte ger något positivt tillbaka... Jag blir nästan ledsen när en (antar jag) officer kan sitta och dela in i A och B lag... Varför blir man B- lag bara för att man muckat och inte längre anser sig ha möjlighet att söka till US pga eget företag och familj??Hur kan Du Krook endast genom att läsa mina inlägg utvärdera mina insatser i GU, USx4 samt HV Insats bra nog för att placera mig i ett B-lag, vilket Du gör genom att benämna HV som just B-laget...

@ Jake - jag är tycker att mina inlägg är lugna jämfört med vissa andras som klart gått över gränsen...

A- och B-lagsindelningen har inte i första hand med soldater att göra utan organisationen och dess uppgifter. Det spelar ingen roll hur bra den enskilde är när den inte har utrustning, uppgifter och ledning som motsvarar enskilds kompetensnivå. Och Hemvärnet är inte till för att vara bäst utan bara billigt. Knäckebrödhults IF blir inte ett Allsvenskt lag bara för att Zlatan tränar med dem några timmar om år.

I Hemvärnet finns det nästan lika många överkvalificerade som underkvalificerade. Du Krille GB1 anser dig nog tillhöra den förstnämnda kategorin och jag har ingen anledning att betvivla det. Jag har inte utvärderat dig utan endast sett till din tillhörighet. Du må vara kompetent för A-laget och du har spelat där men nu är du i B-laget. Se skillnaden.

Försvarsmakten har idag fler vägar in än tidigare och åldersgränsen är borta. Om du inte vill pussla med soldaters skiftarbeten och dylikt, sök dig då in i Försvarsmakten och bli professionell. Då jobbar du med det och har möjlighet till vissa val; exempelvis mellan en 9040C-pluton och en 20h sammansatt Hemvärnspluton. Vilket väljer du?

/K

Posted

@Krook Så sant... På en individnivå hos Yoff så finns det ju små incitament att instruera Hv. Dock så kan man ju undra hur styrning och skapandet av incitament ser ut på högre nivå.

Problemet kan aldrig vara nytt och gäller inte bara Hv; att vissa tjänster/jobb är mer eftertrakade av olika anledningar som arbetstidens förläggning, upplevd "ballhet", pröjs, utvecklingsmöjligheter osv osv är ju ingen nyhet.

Frågan man kan ställa sig är vad som görs för att, om möjligt, ta bort basjmackor och/eller att sockra dealen och göra vissa tjänster mer eftertraktade? Frågan man kan ställa sig innan det är ju dock om det finns någon anledning att göra det? Kanske är vissa tjänster inte viktigare än att det är ok om man får andra rangens sökande till dem för att "stjärnskotten" redan fått tjänster som i deras eget perspektiv är roligare/ballare och ur arbetsgivarens perspektiv viktigare.

Så kan det ju mycket väl vara, även om Hv inte gillar det. Å andra sidan tror jag tyvärr inte att "situationen" beror bara på så logiska skäl. Det finns mål och styrningar ovanför nivån enskilt befäl. GU-förband är ju t ex ålagda att 20 % av färdig kull ska rekryteras till Hv. Resultatet och ffa hur man arbetar skiljer sig ordentligt mellan olika förband. Sköts t ex en sådan uppgift med armbågen så ger det tyvärr signaler till förbandets officerare att "tja, vad gäller Hv så är det inte så jävla noga". Av samma anledning som Hv-folk tycker att det känns skit över att de upplever att de från Yoff ses som inte "så jävla viktiga", så vill ju inte heller Yoff bli sammankoplad med en tjänst som inte är så viktig. Ledare, som förbandschef, utövar ju ledarskap och kommunicerar på olika sätt och plan och inte alltid fullkomligt medvetet.

Posted
Försvarsmakten har idag fler vägar in än tidigare och åldersgränsen är borta. Om du inte vill pussla med soldaters skiftarbeten och dylikt, sök dig då in i Försvarsmakten och bli professionell. Då jobbar du med det och har möjlighet till vissa val; exempelvis mellan en 9040C-pluton och en 20h sammansatt Hemvärnspluton. Vilket väljer du?

/K

Eller varför inte val mellan en Sambandspluton eller 60h HV-insatspluton där 50 soldater gör över 100h? :D

Posted

/K

Eller varför inte val mellan en Sambandspluton eller 60h HV-insatspluton där 50 soldater gör över 100h? :)

100 tim är ju fortfarande bara sissådär 2 veckors heltidsarbete, eller en halv industrisemester. Inte mycket till jobb, på sin höjd en hobby :D

Posted

nu vet jag inte om detta är totalt off topic och troligen finns allt i femtiotjugonio trådar till.... Men koppla ifrån timmräknande och kvalitet. Att göra 10h kvalitet med utbildning mot rätt saker, eller 50h med batråd, förådsstädning etc... kvantitet gör inte kvalitet. Det finns tre typer av tid, kontrakterad tid, övrigtid och kurstid. Använd dessa kategorier rätt så ger det en mer rättvisande bild. Jmf med vilken konsult som helst. Faktureringsbar tid, annan tid och fortbildnignstid. Tom vi har dessa kategorier i vårt system och vi ska inte ligga på en 100% faktureringsgrad. Dock är en Hv kontrakt att ni ska göra X tim faktureringsbar tid varje år.

Nu tycker jag vi går åter till topic...