JTS Posted February 8, 2009 Report Posted February 8, 2009 1. Okej, jag börjar skönja ett mönster här... Ni befäl som svarat här, hur är det ställt med Era kollegors intresse och åsikter? För om det är lika illa med dom som Er så måste ÖB tydligen räkna om lite och ev lägga ner fler regementen och ge någon som orkar bry sig om HV uppdraget att förvalta dom soldater som man lagt ut stora pengar på att utbilda... 2. Yoff utbildar soldater, de bästa vill inte söka US direkt efter muck pga personliga skäl. Då hade man kunnat säga till dessa soldater tex " Fan Karlsson ska du inte gå med i Knäckebröhults insatspluton?? Jag övar dom då och då så kan vi hålla kontakten för jag vill ju ha med dig i US när jag ska ut..." @ Jake - Jag hade gärna lagt ideell tid på FM, mer än jag gör via HV idag alltså, dvs om jag nu inte hade hus barn och eget företag att sköta. Tyvärr var man från P7:s sida mer intresserad av betyg från gymnasiet än duglighet när det var tal om ansökan till YOFF teknisk tjänst efter min vpl 96-97... Trots 10-8-9 betyg som tornmek strv121... Men jag tjänstgjorde åtminstone vid 4 BA innan jag lät det civila livet ta överhanden.... Dessutom visade min Plutonchef på BA09 på en fänrik och menade på att han var urtypen för framtidens befäl - då dog mitt livslånga intresse för att bli befäl...SNABBT och BRUTALT. 1. De flesta jag känner delar åtminstone mina åsikter i stor utsträckning. Hur man ändrar den inställningen genom att lägga ner fler regementen vet jag inte riktigt? 2. Hade hemvärnet sett annorlunda ut och haft riktiga kvalitetskrav på sig så hade jag inte haft något emot att arbeta mer dom och aktivt rekrytera GU-soldater till mitt hemvärnsförband. Men aldrig så som läget ser ut idag.. @Jake- Jag vet inte om detta är en kommentar till mig personligen, framtidens befäl eller FM i stort, men jag beklagar att du känner dig orättvist behandlad av FM. Välkommen i klubben. Quote
joppe Posted February 8, 2009 Author Report Posted February 8, 2009 2. Hade hemvärnet sett annorlunda ut och haft riktiga kvalitetskrav på sig så hade jag inte haft något emot att arbeta mer dom och aktivt rekrytera GU-soldater till mitt hemvärnsförband. Men aldrig så som läget ser ut idag.. jag tror både ni som yoff och vi som engagerade HV soldater vill mycket högre kvalitetskrav på¨hemvärnet. Men som ni själva säger vem vill offra helgen med familjen för fjuttiga 130 kr i timmen när man jobbat hela veckan. Jag fattar med att det inte är ett kall att bli officer utan likadant yrke som att vara lärare. Ni är ju egentligen bara uniformerade yrkeslärare och inget annat när ni jobbar på era regementen Men jag tycker ni ska ge hundra 100% när ni väl utbildar HV för vi får 72 om dagen för att offra helgen med familjen efter att ha jobbat hela veckan. Quote
dieseltrollet Posted February 8, 2009 Report Posted February 8, 2009 Men jag tycker ni ska ge hundra 100% när ni väl utbildar HV för vi får 72 om dagen för att offra helgen med familjen efter att ha jobbat hela veckan. Skulle du vara lika motiverad om du på helgen gjorde i stort sett samma sak som du gjort hela veckan? Om du dessutom visste att det faktum att du gör samma sak på helgen kommer att tvinga dig att lägga mindre tid på ditt riktiga arbete? Quote
Sleipnir Posted February 8, 2009 Report Posted February 8, 2009 Jag tror att FM åtskilliga gånger svarat på frågan om HV ska vara kvar. Quote
joppe Posted February 8, 2009 Author Report Posted February 8, 2009 (edited) Men jag tycker ni ska ge hundra 100% när ni väl utbildar HV för vi får 72 om dagen för att offra helgen med familjen efter att ha jobbat hela veckan. Skulle du vara lika motiverad om du på helgen gjorde i stort sett samma sak som du gjort hela veckan? Om du dessutom visste att det faktum att du gör samma sak på helgen kommer att tvinga dig att lägga mindre tid på ditt riktiga arbete? även jag har jobbat helg med samma samma jobb som jag har i veckan ni är inte ensamma om det precis men mina arbetsgivare hade inte precis gillat om jag bara hade givit 50% bara för det är helg så sluta böla för den saken var lite professionella istället. om det nu är så jävla besvärligt att vara officer byt jobb då istället alla får vi göra skit jobb som vi inte tycker är vidare kul Edited February 8, 2009 by joppe Quote
JTS Posted February 8, 2009 Report Posted February 8, 2009 1. Men som ni själva säger vem vill offra helgen med familjen för fjuttiga 130 kr i timmen när man jobbat hela veckan. 2. Jag fattar med att det inte är ett kall att bli officer utan likadant yrke som att vara lärare. Ni är ju egentligen bara uniformerade yrkeslärare och inget annat när ni jobbar på era regementen 3. Men jag tycker ni ska ge hundra 100% när ni väl utbildar HV för vi får 72 om dagen för att offra helgen med familjen efter att ha jobbat hela veckan. 1. Nej precis. Dessutom får vi inte 130 kr. i timmen. Vi får kval OB för arbete på helger vilket är ett tillägg på 36 kr. i timmen, vilket efter skatt innebär att vi har råd att köpa en schyst Pizza med läsk efter en arbetsdag... Eftersom det dessutom inte längre är en extra tjänstgöring så planeras ju tiden in i den vanliga arbetstiden vilket innebär att en helgövning med HV innebär två till tre dagar borta från ordinarie tjänst, med konsekvenser för övriga kollegor och soldater. 2. Ja, det är kanske ett sätt att kalla det. 3. Frivillighet hos den enskilde är berömvärt, men det är inte värt mer för mig än min egen redan starkt begränsade tid med mina nära och kära. Jag står mig själv närmst. Quote
Born Posted February 8, 2009 Report Posted February 8, 2009 Men jag tycker ni ska ge hundra 100% när ni väl utbildar HV för vi får 72 om dagen för att offra helgen med familjen efter att ha jobbat hela veckan. Skulle du vara lika motiverad om du på helgen gjorde i stort sett samma sak som du gjort hela veckan? Om du dessutom visste att det faktum att du gör samma sak på helgen kommer att tvinga dig att lägga mindre tid på ditt riktiga arbete? även jag har jobbat helg med samma samma jobb som jag har i veckan ni är inte ensamma om det precis men mina arbetsgivare hade inte precis gillat om jag bara hade givit 50% bara för det är helg så sluta böla för den saken var lite professionella istället Det är väl just det som är problemet, Yoff som utbildar HV är professionella, och därför ska de ges ett arvode/lön som motsvarar den professionalismen. 130 kr/tim är ju ett hån då man iallafall borde kunna begära övertidsersättning som övriga arbetstagare. Quote
JTS Posted February 8, 2009 Report Posted February 8, 2009 Men jag tycker ni ska ge hundra 100% när ni väl utbildar HV för vi får 72 om dagen för att offra helgen med familjen efter att ha jobbat hela veckan. Skulle du vara lika motiverad om du på helgen gjorde i stort sett samma sak som du gjort hela veckan? Om du dessutom visste att det faktum att du gör samma sak på helgen kommer att tvinga dig att lägga mindre tid på ditt riktiga arbete? även jag har jobbat helg med samma samma jobb som jag har i veckan ni är inte ensamma om det precis men mina arbetsgivare hade inte precis gillat om jag bara hade givit 50% bara för det är helg så sluta böla för den saken var lite professionella istället Ha ha ha ha. "Var lite professionella istället" Inser du att just den meningen är nyckeln till ett fungerande hemvärn? Om jag förklarar det så här för dig istället: Du är pappaledig med två barn. Dina grannar har också två barn, men dom ska vara borta över helgen. Dom frågar dig om du kan passa dom medan dom är borta. Om konsekvensen av att du passar deras barn i helgen blir att du inte får träffa dina egna barn på tre dagar, utan din fru måste VAB:a för att fylla ut för dig, hade du då tackat ja? Quote
Krille Posted February 8, 2009 Report Posted February 8, 2009 1. Okej, jag börjar skönja ett mönster här... Ni befäl som svarat här, hur är det ställt med Era kollegors intresse och åsikter? För om det är lika illa med dom som Er så måste ÖB tydligen räkna om lite och ev lägga ner fler regementen och ge någon som orkar bry sig om HV uppdraget att förvalta dom soldater som man lagt ut stora pengar på att utbilda... 2. Yoff utbildar soldater, de bästa vill inte söka US direkt efter muck pga personliga skäl. Då hade man kunnat säga till dessa soldater tex " Fan Karlsson ska du inte gå med i Knäckebröhults insatspluton?? Jag övar dom då och då så kan vi hålla kontakten för jag vill ju ha med dig i US när jag ska ut..." @ Jake - Jag hade gärna lagt ideell tid på FM, mer än jag gör via HV idag alltså, dvs om jag nu inte hade hus barn och eget företag att sköta. Tyvärr var man från P7:s sida mer intresserad av betyg från gymnasiet än duglighet när det var tal om ansökan till YOFF teknisk tjänst efter min vpl 96-97... Trots 10-8-9 betyg som tornmek strv121... Men jag tjänstgjorde åtminstone vid 4 BA innan jag lät det civila livet ta överhanden.... Dessutom visade min Plutonchef på BA09 på en fänrik och menade på att han var urtypen för framtidens befäl - då dog mitt livslånga intresse för att bli befäl...SNABBT och BRUTALT. 1. De flesta jag känner delar åtminstone mina åsikter i stor utsträckning. Hur man ändrar den inställningen genom att lägga ner fler regementen vet jag inte riktigt? 2. Hade hemvärnet sett annorlunda ut och haft riktiga kvalitetskrav på sig så hade jag inte haft något emot att arbeta mer dom och aktivt rekrytera GU-soldater till mitt hemvärnsförband. Men aldrig så som läget ser ut idag.. @Jake- Jag vet inte om detta är en kommentar till mig personligen, framtidens befäl eller FM i stort, men jag beklagar att du känner dig orättvist behandlad av FM. Välkommen i klubben. Absolut ingen personlig kommentar, vad jag vet har vi aldrig träffats... det gällde en Fk som inte vågade stå för sina egne åsikter... tyvärr har jag stött på fler och fler såna exempel.... uppenbarligen är Du inte den typen Nivån på HV är det lämpligt att Du och dina kollegor tar upp med Er chef, han har möjlighet att påverka - om han får veta vad ni tycker. Quote
dieseltrollet Posted February 8, 2009 Report Posted February 8, 2009 även jag har jobbat helg med samma samma jobb som jag har i veckan ni är inte ensamma om det precis men mina arbetsgivare hade inte precis gillat om jag bara hade givit 50% bara för det är helg så sluta böla för den saken var lite professionella istället. om det nu är så jävla besvärligt att vara officer byt jobb då istället alla får vi göra skit jobb som vi inte tycker är vidare kul Det är inte "besvärligt att vara officer". Men frågan som inledde den här tråden var om jag minns rätt varför yoff i gemen inte slåss om att få jobba med HV. Trist för dig om du inte gillar svaret, men det förändrar inte faktum. Jag har inget problem med att jobba helg heller. Men det är en viss skillnad mellan att göra en helgtjänst med sitt ordinarie jobb och att jobba åt någon annan på helgen. Särskilt när det helgjobbet leder till att det vanliga jobbet blir lidande. Quote
joppe Posted February 8, 2009 Author Report Posted February 8, 2009 1. Men som ni själva säger vem vill offra helgen med familjen för fjuttiga 130 kr i timmen när man jobbat hela veckan. 2. Jag fattar med att det inte är ett kall att bli officer utan likadant yrke som att vara lärare. Ni är ju egentligen bara uniformerade yrkeslärare och inget annat när ni jobbar på era regementen 3. Men jag tycker ni ska ge hundra 100% när ni väl utbildar HV för vi får 72 om dagen för att offra helgen med familjen efter att ha jobbat hela veckan. 1. Nej precis. Dessutom får vi inte 130 kr. i timmen. Vi får kval OB för arbete på helger vilket är ett tillägg på 36 kr. i timmen, vilket efter skatt innebär att vi har råd att köpa en schyst Pizza med läsk efter en arbetsdag... Eftersom det dessutom inte längre är en extra tjänstgöring så planeras ju tiden in i den vanliga arbetstiden vilket innebär att en helgövning med HV innebär två till tre dagar borta från ordinarie tjänst, med konsekvenser för övriga kollegor och soldater. 2. Ja, det är kanske ett sätt att kalla det. 3. Frivillighet hos den enskilde är berömvärt, men det är inte värt mer för mig än min egen redan starkt begränsade tid med mina nära och kära. Jag står mig själv närmst. Men nu börjar vi komma närmare vad som egentliga problemet är ni är sura på oss för ni får jobba helg och det missgynnar ert vanliga jobb. Det är helt förståeligt. MEN hur ska en lösning se ut då? Vår regering har bestämt att vi ska ha ett hemvärn alltså i det fallet får man gilla läget . Men hur ska man då lösa instruktörsbiten skall man skicka iväg HVbefäl/instruktörer till typ MHS för att där utbildas och och uppdateras någon gång om året för att sedan sköta utbildningen av hv eller ha typ intsruktörspool med yrkesofficerare som inte tvingas utan gör det frivilligt som är motiverade att hjälpa HV att bli bättre? Quote
JTS Posted February 8, 2009 Report Posted February 8, 2009 om det nu är så jävla besvärligt att vara officer byt jobb då istället alla får vi göra skit jobb som vi inte tycker är vidare kul Du gjorde det här tillägget efter att jag svarade på inlägget så jag får kommentera det här istället. Om det nu är så besvärligt för dig att acceptera att folk som jag inte lägger ner min fritid för förödmjukande låg ersättning med konsekvensen att mitt vanliga jobb blir lidande så kanske du helt enkelt inte har den mentala styrka som krävs av en soldat för att kunna utföra sina uppgifter i strid utan att bryta samman och tappa besinningen vid påfrestningar? Det bästa för dig personligen vore kanske att fundera på att ställa din plats i hemvärnet till förfogande, precis så som många yrkesofficerare just nu överväger att göra med sina befattningar? Men hur ska man då lösa instruktörsbiten skall man skicka iväg HVbefäl/instruktörer till typ MHS för att där utbildas och och uppdateras någon gång om året för att sedan sköta utbildningen av hv eller ha typ intsruktörspool med yrkesofficerare som inte tvingas utan gör det frivilligt som är motiverade att hjälpa HV att bli bättre? Tre lösningar: 1. Se till att höja kvalitetskraven på hemvärnet till en nivå som motsvarar insatsens krav. 2. Skicka utbildningsgruppernas egna officerare på utbildningar och låt dom i större utsträckning sköta utbildningen. Just nu känns en befattning på utbildningsgrupp som en bekväm reträttpost där det inte ställs så mycket krav på en. 3. Ge de officerare som söker sig till hemvärnet en skälig ersättning och låt det inte gå ut över ordinarie arbetstid. Så har det funkat innan, jag fattar inte varför man ändrade det. Quote
joppe Posted February 8, 2009 Author Report Posted February 8, 2009 Men jag tycker ni ska ge hundra 100% när ni väl utbildar HV för vi får 72 om dagen för att offra helgen med familjen efter att ha jobbat hela veckan. Skulle du vara lika motiverad om du på helgen gjorde i stort sett samma sak som du gjort hela veckan? Om du dessutom visste att det faktum att du gör samma sak på helgen kommer att tvinga dig att lägga mindre tid på ditt riktiga arbete? även jag har jobbat helg med samma samma jobb som jag har i veckan ni är inte ensamma om det precis men mina arbetsgivare hade inte precis gillat om jag bara hade givit 50% bara för det är helg så sluta böla för den saken var lite professionella istället Det är väl just det som är problemet, Yoff som utbildar HV är professionella, och därför ska de ges ett arvode/lön som motsvarar den professionalismen. 130 kr/tim är ju ett hån då man iallafall borde kunna begära övertidsersättning som övriga arbetstagare. det med att agera professionellt menar jag med att göra ett bra jobb även om man inte gillar det och inte hålla på att vara dryg och att se ner på folk som man utbildar helt vanligt hyfs alltså. Jag har träffat många bra yoff men jag har även träffat många dåliga. personligen tycker jag att standarden på officerarna har sjunkit. Som jag kommer ifrån skåne så är 90% av yoffarna jag träffar om året från P7 och av dom som kommer ut till oss och är instruktörer så är det ett fåtal som vet hur man ska hålla utbildningar för HV och dom gör det super bra. Men den stora delen av yoffarna som kommer till oss har så pass taskig inställning till oss att det gör att deras jobb blir uselt utfört. hv soldaterna som kommit dit blir besvikna och gör ett minst lika dåligt jobb som yoffarna och det leder till att nästa gång dom övar blir det ännu resultatet värre med omotiverade soldater o instruktörer . Bra motiverade instruktörer resulterar i bra utbildade motiverade soldater dåligt motiverade instruktörer med taskigt inställning ger dåliga omitiverade soldater Quote
Born Posted February 8, 2009 Report Posted February 8, 2009 En förutsättning för att få bra utbildare torde väl isåfall vara att göra den extratjänsten frivillig och ge en skälig ersättning till de yrkesmän och kvinnor som ställer upp. Ställer man upp frivilligt och får rätt ersättning för det så ser jag ingen anledning till att man inte kan ställa högre krav på professionella utbildare. Att vara yoff är ett yrke, att vara hemvärnssoldat är ett kall... Quote
joppe Posted February 8, 2009 Author Report Posted February 8, 2009 En förutsättning för att få bra utbildare torde väl isåfall vara att göra den extratjänsten frivillig och ge en skälig ersättning till de yrkesmän och kvinnor som ställer upp. Ställer man upp frivilligt och får rätt ersättning för det så ser jag ingen anledning till att man inte kan ställa högre krav på professionella utbildare. Att vara yoff är ett yrke, att vara hemvärnssoldat är ett kall... håller helt och hållet med dig att yoff är ett yrke o ställer man upp är frivillig och är professionell i sitt att hålla övning så ska det så klart vara rimlig ersättning för det med. Quote
Proto Posted February 8, 2009 Report Posted February 8, 2009 Till viss del är det då alltså högre ledning som ser till att HV "stoppas" i sin utveckling, genom att ge dårlig eller närmast ingen ersättning utöver vanlig lön för tjänst i helgerna. Jag var ej klar över detta, det förklarar en del angående kvalitet och avsaknad av entusiasm hos en del YOFF när vi har övats. (sist var det nån pansarnisse som ideligen använde "säkra" i stället för att "försvara". Övningen verkade också vara präglad av att det gick på gammal rutin ch inte vara helt uppdaterad och genomarbetad) Jag jobbar själv måndag-fredag 8-17 och skall jag jobba helg (som idag) skall jag ha bra betalt, anars vill även jag vara hemma med familjen. Tom de helganställda ungdommarna i butiken här tjänar mer på en lördag och söndag om det nu är 130.-/tim + 30.- nåt i tillägg som gäller för YOFF på helgerna. Quote
Cykelskytt Posted February 8, 2009 Report Posted February 8, 2009 Jag känner inte igen mig i den bild av yrkesofficerares åsikter om hemvärnet man får här. Jag har alltid mötts med respekt av yrkesofficerare jag träffat i hemvärnssammanhang, mycket större respekt än jag egentligen tycker motsvaras av mina och andras faktiska prestationer. Jag har funderat över hur detta kan komma sig och tror att: 1) En 40-åring som krälar i ett lerigt dike på sin fritid är värd en viss respekt för att han krälar i ett lerigt dike på sin fritid, även om hans duglighet som soldat är otillräcklig. 2) Yrkesofficeren känner att han är bland meningsfränder i den politiska frågan om betydelsen i att Sverige har ett försvar. 3) Det blir en trevligare helg/kursvecka för yrkesofficeren om han stryker folk medhårs. Jag får nog ställa mig frågan vad yrkesofficerare säger mellan skål och vägg efter att ha sett Hemvärnet i aktion. Sedan vill jag göra mig till talesman för den typiskt svenska uppfattningen att lagom är bäst. Vi måste lyfta nivån på Hemvärnet, förmodligen med brittiska Territorial Army som förebild, men utan att gå så långt att enbart personer som är villiga att åka utomlands kan vara med. Territorial Army har ju för övrigt, märk väl, direktutbildning till den organisationen. Quote
JTS Posted February 8, 2009 Report Posted February 8, 2009 Tom de helganställda ungdommarna i butiken här tjänar mer på en lördag och söndag om det nu är 130.-/tim + 30.- nåt i tillägg som gäller för YOFF på helgerna. Jag vill alltså understryka att den enda ersättning som utgår är "kvalificerad obekväm arbetstid" vilken 2008 var 36 kr. i timmen. Alltså INTE 130:- plus tillägg, utan 36.kr i timmen före skatt. Efter skatt blir det ca 200 kr. i handen för en 8 timmars arbetsdag. Quote
FkN Posted February 8, 2009 Report Posted February 8, 2009 Kan bara instämma Cykelskytt. Har alltid tyckt att LG officerare gjort sitt jobb mycket bra. De få gånger jag kännt av något negativt så var det några yngre AMF-1 officerare som nog tyckte dom var på fel ställe, samt under CC06 när en skånsk major betedde sig som en riktig idiot. Quote
mdn Posted February 8, 2009 Report Posted February 8, 2009 Nu har jag varit inne och tagit bort inlägg med personangrepp. Det beteendet är inte acceptabelt. Nästa personangrepp kommer att leda till en varning. /mdn, Blågul tillägg> Tycker ni att något inlägg är utför de riktlinjer som finns på soldf, använd anmälknappen. Fk Satan Blågul Quote
effte Posted February 8, 2009 Report Posted February 8, 2009 Jag vill alltså understryka att den enda ersättning som utgår är "kvalificerad obekväm arbetstid" vilken 2008 var 36 kr. i timmen. Alltså INTE 130:- plus tillägg, utan 36.kr i timmen före skatt. Efter skatt blir det ca 200 kr. i handen för en 8 timmars arbetsdag. ...plus att det räknas som en fullgjord arbetsdag och grund till månadslönen, antar jag? D v s åtta timmar ledigt en annan dag? Quote
Ghostface Posted February 8, 2009 Report Posted February 8, 2009 @cykelskytt. Väl talat. Håller med dig i din bild. Vilja slår klass. Jag tycker det är hedervärt att vara med i HV och visa viljan även om kvalitén inte alltid varit den bästa. Som jag sagt tidigare. Höj kvalién eller lägg ner. Nu verkar det ju som om man vill höja... @jake the snake. Det är uppenbarligen olika på olika förband och på olika grupper. Där jag verkar är det 130kr/timme som gäller. Man räknar ej arbetstiden som ordinarie tjänst utan det är tid man gör utöver ordinarie jobb. Oavsett vad så suger det... Quote
Harald Posted February 8, 2009 Report Posted February 8, 2009 (edited) Vad är det som är så svårt för vissa att förstå? Jake känner främst lojalitet mot sin egen enhet och det är väl bra? Jake tycker att det är för dåligt betalt för att jobba på helgen. Jag känner många civila som inte vill jobba för under 200kr i timmen på en helg och då tycker jag att Jake och de andra officerarna förtjänar lite bättre betalt. Från Hv sida så ser jag inte problemet. Det finns gott om personer i de egna leden som gladeligen skulle ställa upp som instruktörer om de fick. Jag har personligen erbjudit mina tjänster till Hv flera gånger utan större framgång. De uppgifter som Hv skall öva mot är defacto inte särsklt avancerade. Lös det inom den egna organistationen istället och låt officerare som Jake spendera helgerna med sin familj och sina vänner istället. Med tanke på de påfrestningar (utlandstjänst osv) som ställs på unga officerare och deras familjer så tycker jag att han förtjänar det. Edited February 8, 2009 by Harald Quote
Krille Posted February 8, 2009 Report Posted February 8, 2009 Vad är det som är så svårt för vissa att förstå? Jake känner främst lojalitet mot sin egen enhet och det är väl bra? Jake tycker att det är för dåligt betalt för att jobba på helgen. Jag känner många civila som inte vill jobba för under 200kr i timmen på en helg och då tycker jag att Jake och de andra officerarna förtjänar lite bättre betalt. Från Hv sida så ser jag inte problemet. Det finns gott om personer i de egna leden som gladeligen skulle ställa upp som instruktörer om de fick. Jag har personligen erbjudit mina tjänster till Hv flera gånger utan större framgång. De uppgifter som Hv skall öva mot är defacto inte särsklt avancerade. Lös det inom den egna organistationen istället och låt officerare som Jake spendera helgerna med sin familj och sina vänner istället. Med tanke på de påfrestningar (utlandstjänst osv) som ställs på unga officerare och deras familjer så tycker jag att han förtjänar det. Om vi ska kunna vinna i anseende hos GU och YOFF så MÅSTE vi utbildas på rätt sätt, att man utbildat med egna instruktörer ligger bakom mycket av kritiken från andra förband... Vi är alla med i samma klubb och nu har klubbledningen klargjort att vi ska försöka spela i samma divsion... det är bara att bita ihop och sätta igång. Jag övar hellre mer sällan med en instruktör som lär ut rätt saker än en som använder hittepå lösningar som får mitt förband att se ut som pajasar... HV är en del av FM, den större delen dessutom... och billigast med... detta hänger ihop med levererad kvalite. Sen att ekonomi är en viktig del - inse att det alltid finns dom som har sämre betalt... hade ni vetat vad en busschaufför tjänar när han jobbar på julafton så hade ni inte klagat på OB nivån i FM.... Med tanke på läget inom just FM ska man kanske vakta jobbet mer än högre OB. Quote
Munin Posted February 8, 2009 Report Posted February 8, 2009 (edited) Med tanke på den blandade kvalite som hålls av hemvärnsförband rent generellt och även inkluderande de som uppfattar sig som bättre sådana kan jag förstå att yrkesbefäl drabbas av en viss avsmak för att utbilda hemvärnet. Även statligt anställda har också rätten till ett liv utanför arbetet. Som sägs i posten ovan finns det dessutom inom de egna leden både kompetens och vilja att utbilda inom de flesta färdigheter hemvärnet skall besitta. Yttermera är alla yrkesofficerare individer vilket innebär att de i likhet med andra pedagoger, högt som lågt, inte är bra på att anpassa sig efter alla former av elevmateriel. En apotekare är antagligen inget vidare på hjärnkirurgi heller. I klartext så har många yrkesofficerare det lite svårt med att anpassa sig efter de villkor som gäller för att utbilda hv i relation till hur de vanligen utbildar sina värnpliktiga eller blivande officerskollegor. Utbildning över tid är till exempel i huvudsak inte tillämpbart under hvutbildning, en bortpratad timme kan vara en förlust i ämnesutbildningstid om 25% eller mer, oavsett om det är oundgängligt vid vapenlektion 1A med vpl. Låt oss därför på rätt sätt använda de yof som kan sina saker, orkar uppskatta hv för vad vi är på gott och ont samt har viljan skapa ett bättre hemvärn. Resten har vi ingen nytta av oavsett om de är bäst i landet, så låt dem gå sina egna vägar. Sen kan man känna en viss tillfredsställelse (och sorg) när hv utgör ett lite större motstånd under övning än värnplikts/yrkesförband kan hantera. Men då rör det sig i min erfarenhet i huvudsak om hemvärnssoldater som övar betydligt mer än kontraktstiden per år, snarare bortåt ett par veckor till en månad. Med tanke på utbildningsbudgetar, instruktörstäthet och materielläge för det senaste åren är det kanske inte så konstigt att fd värnpliktiga, varav en del med beredskaps och/eller utlandsbakgrund gör livet till en intressant plats för soldater med en, ska vi säga begränsad, fälterfarenhet? Edit: Problemet med att hv utbildar sig självt är inte att att vi utbildar oss själva, det är att det i likhet med övriga FM skapas ofantliga mängder lokalt hittepå. Samt att det inte alltid är så att en hv/rof/yofinstruktör har fått någon central utbildning eller utbildningshänvisning med tydliga ramar för hur utbildning skall ske och en djupare förståelse för ämnet i fråga. Edited February 8, 2009 by Munin Quote
Krille Posted February 8, 2009 Report Posted February 8, 2009 Med tanke på den blandade kvalite som hålls av hemvärnsförband rent generellt och även inkluderande de som uppfattar sig som bättre sådana kan jag förstå att yrkesbefäl drabbas av en viss avsmak för att utbilda hemvärnet.Även statligt anställda har också rätten till ett liv utanför arbetet. Som sägs i posten ovan finns det dessutom inom de egna leden både kompetens och vilja att utbilda inom de flesta färdigheter hemvärnet skall besitta. Yttermera är alla yrkesofficerare individer vilket innebär att de i likhet med andra pedagoger, högt som lågt, inte är bra på att anpassa sig efter alla former av elevmateriel. En apotekare är antagligen inget vidare på hjärnkirurgi heller. I klartext så har många yrkesofficerare det lite svårt med att anpassa sig efter de villkor som gäller för att utbilda hv i relation till hur de vanligen utbildar sina värnpliktiga eller blivande officerskollegor. Utbildning över tid är till exempel i huvudsak inte tillämpbart under hvutbildning, en bortpratad timme kan vara en förlust i ämnesutbildningstid om 25% eller mer, oavsett om det är oundgängligt vid vapenlektion 1A med vpl. Låt oss därför på rätt sätt använda de yof som kan sina saker, orkar uppskatta hv för vad vi är på gott och ont samt har viljan skapa ett bättre hemvärn. Resten har vi ingen nytta av oavsett om de är bäst i landet, så låt dem gå sina egna vägar. Sen kan man känna en viss tillfredsställelse (och sorg) när hv utgör ett lite större motstånd under övning än värnplikts/yrkesförband kan hantera. Men då rör det sig i min erfarenhet i huvudsak om hemvärnssoldater som övar betydligt mer än kontraktstiden per år, snarare bortåt ett par veckor till en månad. Med tanke på utbildningsbudgetar, instruktörstäthet och materielläge för det senaste åren är det kanske inte så konstigt att fd värnpliktiga, varav en del med beredskaps och/eller utlandsbakgrund gör livet till en intressant plats för soldater med en, ska vi säga begränsad, fälterfarenhet? Edit: Problemet med att hv utbildar sig självt är inte att att vi utbildar oss själva, det är att det i likhet med övriga FM skapas ofantliga mängder lokalt hittepå. Samt att det inte alltid är så att en hv/rof/yofinstruktör har fått någon central utbildning eller utbildningshänvisning med tydliga ramar för hur utbildning skall ske och en djupare förståelse för ämnet i fråga. Kan inte en YOFF anpassa sig till att utbilda samma soldatmateriel som han utbildat året innan så ska han ta tag i sig själv och lära sig det! Vi betalar väl inte dyra skattepengar för att högskoleelever till att endast kunna utbilda folk medan dom gör GU ?? Det är klart att en apotekare inte är särskilt klipsk när det gäller hjärnkirurgi - men jag ser inte var liknelsen passar i i denna tråden... faktiskt... Är det så svårt att utbilda HV män så ska man kanske utvärdera officersutbildningen av idag kontra hur det var förr, för tydligen så kunde gårdagens fänrikar och löjtnanter hantera oss när vi gjorde lumpen. Förresten så ska man kanske skippa termen "utbilda HV" och istället använda uttrycket "fortbilda HV" för vi har ju alla GU i någon form med oss... Quote
Born Posted February 8, 2009 Report Posted February 8, 2009 Jag har full förståelse för att man inte kan ge 100% om man är van vid att utbilda från grunden alternativt är van vid att utbilda soldater på en högre nivå (beredskapsförband/insatsförband) och sedan plötsligt stå inför en frivillig enhet som har helt andra krav på sig än de man är van vid. Hur ska man lägga ribban? På en nyinryckt värnpliktsoldats nivå, på en halvutbildad värnpliktsoldatnivå, på en "nära muck" nivå eller på en nivå som motsvarar ett handplockat beredskapsförband? Quote
RU01 Posted February 8, 2009 Report Posted February 8, 2009 (edited) Jag håller med om Jakes kritik vad det gäller en speciell utbildningsgrupp och de Yoff som huserar där. De är sällan till aldrig ute och faktikst utbildar utan de sitter på gruppen och tycks begrava sig själva i obegriplig administration som i sig är kontraproduktiv (då man tex kan tappa bort ansökningshandlingar gång på gång) Skulle dessa hjältar ändå visa sig på fältet är det för att köra relativt sett lyxiga bilar för att vara stationschefer där de inte alls sällan har Hv-befäl underställda som de facto leder övningarna. Alternativt är de ute och "inspekterar" och kan för sitt liv inte förstå varför Hv inte tycks nå de krav man ställt på oss! Det är kanske så att gamla majorer och kaptener med sina glansdagar på 70 tom 80-talet måhända har högre ersättningar än de yngre Yoff som vi skulle kunna lära oss betydligt mer av. -Men nej då, jag är INTE bitter....... Sen finns det undantag! Vår egna Bat.handläggare är riktigt bra och värnar verkligen om verksamheten. Att han sen stöter på patrull ute på heden är en helt annan sak. Det är väldigt synd att förbanden inte kan samordnas mer. Jag tror att vpl kunde ha stor nytta av att stöta på Hv i betydligt fler sammanhang än idag. Detta då Hv tycks vara det svarta fåret. Har själv deltagit i övningar på heden då (vissa) Yoff därute ifrån bett om hjälp med utbildningen. Antagligen för att dras vpl skulle få andra utmaningar. Såvitt jag vet har dessa Yoff fått EXAKT vad de bett om, på exakt tid och i exakt svårighetsgrad efter hur långt deras vpl nått ty de har inte klagat och vi hade säkert fått fler tillfällen om inte Södra Skånska Guppet stoppade det hela med hänvisning till försäkringar osv. Ty vi ställde ju upp GRATIS till fromma för de värnpliktiga! OK, det har ju varit väldigt skoj samtidigt, ska understrykas. Det Hv jag känner till består i väldigt stora delar av soldater som varit med i NBG, av fd yxor osv osv så jag kan för mitt liv inte förstå varför dessa killar/tjejjer plötsligt blivit sämre för de har en uniform med ett H på än en pansarnäve motsv. Utbilda era vpl på ett så bra sätt som möjligt, få dem ut i utlandstjänst och sedan få dem att joina Hv. Och plötsligt har man ju fått ett Hv värt att öva med för de är de facto är dina egna fd soldater! OK, jag ska snart lägga mig och drömma vidare. Edited February 8, 2009 by CP2 Quote
Lfskbat Posted February 8, 2009 Report Posted February 8, 2009 (edited) På den gamla goda tiden då jag var med i Hv så tyckte jag det var helt ok med Yoff som var våra instr. Det som dock var lite "bäver" var väl att vi fick nya Yoff hela tiden och de visste inte vilken utb ståndpunkt vi hade. Detta resulterade, i vissa fall, till att vi fick tillbringa en hel lördag med att stå att "lalla" med P-skott utan att avfyra ett enda skott. Roligare kan man ju ha en helg... De gångerna vi var lyckligt lottade att få Yoff som "förbarmade" sig över oss idealister regelbundet, så var det bara toppen bra utb. Edited February 8, 2009 by Lfskbat Quote
DaRaven Posted February 8, 2009 Report Posted February 8, 2009 Om man ska kika lite i andra trådar på forumet så verkar det gå att anta att YO:s ev. reservation mot Hv inte är att Hv-män är sämre, utan att förbanden och organisation i sig lider av väldigt stora brister. Så det här ska nog inte tas allt för personligt.. Quote
Recommended Posts