Jump to content

Recommended Posts

Posted
Kommer man få någon form av komfirmation från FM HR Centrum att de mottagit ens ja tack till platsen eller är det bara att vänta tills resebiljetterna man bokade dimper ner?

Det e bara till att vänta på biljetterna. :)

Låter bra. Nu är det ju inte så långt till Halmstad från Helsingborg så jag behöver inte oroa mig för att fastna i Nässjö efter en tabbe av min adjutant som hade bokat ett för sent tåg. Men FM betalade i alla fall för min 4-stjärniga hotellvistelse den natten plus att jag fick sovmorgon, hotellfrukost och var tillbaka på regementet lagom till lunch den dagen. Det var dock inga glada miner från mina kamrater den dagen.

Fler som ska till Kvarn till kursstarten? Alternativt till Halmstad för förbandsintroduktion?

• Replies 380
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
Kommer man få någon form av komfirmation från FM HR Centrum att de mottagit ens ja tack till platsen eller är det bara att vänta tills resebiljetterna man bokade dimper ner?

Det e bara till att vänta på biljetterna. :)

Låter bra. Nu är det ju inte så långt till Halmstad från Helsingborg så jag behöver inte oroa mig för att fastna i Nässjö efter en tabbe av min adjutant som hade bokat ett för sent tåg. Men FM betalade i alla fall för min 4-stjärniga hotellvistelse den natten plus att jag fick sovmorgon, hotellfrukost och var tillbaka på regementet lagom till lunch den dagen. Det var dock inga glada miner från mina kamrater den dagen.

Fler som ska till Kvarn till kursstarten? Alternativt till Halmstad för förbandsintroduktion?

Ska till LogS 20/8 efter jag varigt på ING2 de 3 första daganrna. Vet inte om alla SOU ska ha en gemensam middag? Hade varigt trevligt i allafall.

Posted
Fick hem mina tågbiljetter idag=) Någon som vet vilka bidrag osv man kan söka när man pluggar?

På Försäkringskassans websida finns blanketten Ansökan Familjebidrag till totalförsvarspliktiga.

Där kan du ansöka om familjepenning och/eller bostadsbidrag.

Posted
Fick hem mina tågbiljetter idag=) Någon som vet vilka bidrag osv man kan söka när man pluggar?

På Försäkringskassans websida finns blanketten Ansökan Familjebidrag till totalförsvarspliktiga.

Där kan du ansöka om familjepenning och/eller bostadsbidrag.

Tack tack

Posted
Fick samtalet idag.

Min reservplats är nu en ordinarie plats.

Ses på Kvarn.

Grattis! då fick du ju svar innan utbildningens start trots allt. Då antar jag att vi ses på Kvarn. Ska bara få mina tågbiljetter också.

@ vidde: Försök skicka in alla papper så tidigt som möjligt. Jag var berättigad till bidrag för min hyra under hela värnplikten men de ville ha kompletterande uppgifter hit och dit och rätt var det var så hade det gått ett halvår. Man är nämligen bara berättigad till retroaktiv utbetalning en månad bakåt i tiden.

Posted
Fick samtalet idag.

Min reservplats är nu en ordinarie plats.

Ses på Kvarn.

Grattis! då fick du ju svar innan utbildningens start trots allt. Då antar jag att vi ses på Kvarn. Ska bara få mina tågbiljetter också.

@ vidde: Försök skicka in alla papper så tidigt som möjligt. Jag var berättigad till bidrag för min hyra under hela värnplikten men de ville ha kompletterande uppgifter hit och dit och rätt var det var så hade det gått ett halvår. Man är nämligen bara berättigad till retroaktiv utbetalning en månad bakåt i tiden.

Okej. Jag har printat ut dem nu och skickar iväg dem Måndag eller Tisdag. Eftersom jag har sambo kommer jag få halva hyran betald ????

Posted
Okej. Jag har printat ut dem nu och skickar iväg dem Måndag eller Tisdag. Eftersom jag har sambo kommer jag få halva hyran betald ????

Det är vad jag skulle tro ja. Jag minns inte exakt men med tanke på försäkringskassans tighta plånbok så skulle jag gissa på halva hyran ja. Så länge din sambo är skriven där. Själv sitter jag på ett andrahandskontrakt som går ut 1:a september så det ska bli intressant och se om jag lyckas förhandla mig till en förlängning/förstahandskontrakt hehe.

Eftersom jag ska hålla på med luftvärn så lutar det ju åt att det blir Halmstad om något år eller två. Det kan väl vara vettigt att ställa sig i kö för en lägenhet där eller brukar FM ha någon form av plan med hyresvärdar i landet?

Posted
Eftersom jag ska hålla på med luftvärn så lutar det ju åt att det blir Halmstad om något år eller två. Det kan väl vara vettigt att ställa sig i kö för en lägenhet där eller brukar FM ha någon form av plan med hyresvärdar i landet?

Som kadett i Halmstad borde du bo i kadettbyn vid fd F 14, förutsatt att det finns tillräckligt med lägenheter där. I vilket fall löser FM det för kadetter och liknande. När du sedan blir anställd får du lösa det själv.

Hur blir det ifall man redan är skriven i den stad där man ska gå på skola? Kommer försäkringskassan fortfarande betala eller förväntas man använda kadettbostäderna?

Posted

Som kadett i Halmstad borde du bo i kadettbyn vid fd F 14, förutsatt att det finns tillräckligt med lägenheter där. I vilket fall löser FM det för kadetter och liknande. När du sedan blir anställd får du lösa det själv.

Hur blir det ifall man redan är skriven i den stad där man ska gå på skola? Kommer försäkringskassan fortfarande betala eller förväntas man använda kadettbostäderna?

Jag tror det gäller även om du är skriven i samma stad. Dom kan ju inte förvänta sig att man ska bo i sin kadettbostad även på helgerna.

Posted (edited)

Jag tror det gäller även om du är skriven i samma stad. Dom kan ju inte förvänta sig att man ska bo i sin kadettbostad även på helgerna.

För nästan 10 år sedan var det ett större antal kadetter som hade problem med att kommunen där skolan låg ville tvångsskriva dem på orten eftersom de tillbringade större delen av året där. Detta hade fått som följd att de inte hade fått ersättning från försäkringskassan för sin bostad på den gamla hemorten. Som tur var gick inte detta igenom, men myndigheter kan vara fruktansvärt osmidiga ibland.

Edited by 106
Posted
Någon som vet det ser ut med boende på Kvarn förresten?

Det finns kadettlägenheter bara några hundra meter från föreläsningsbyggnader och matsal, dvs inne på kompaniområdet för P4/9.

Posted

Det finns kadettlägenheter bara några hundra meter från föreläsningsbyggnader och matsal, dvs inne på kompaniområdet för P4/9.

Lägenheter är väl att ta i. Skulle nog mer kalla det för hotellrum. Beroende på vilket hus du får bo i kan du dock få bo väldigt fint.

Posted

Hej alla SoldF:are och blivande kolegor!

Jag har efter mycket om och men kommit in på SOP. Ringde idag och räddade min reservplats men det är en annan historia.

Är det någon som har information om hur man bor undertiden man går SOP är det kasern eller någon form av lägenhet så man kan ha lite normalt liv?

Det skulle inte vara kul att bo innanför grindarna 1,5 år med allt vad det innebär.

Posted

Lägenheter är väl att ta i. Skulle nog mer kalla det för hotellrum. Beroende på vilket hus du får bo i kan du dock få bo väldigt fint.

Så länge man inte delar ett lika litet rum med 11 andra så antar jag att man kan vara nöjd. Nu damp biljetterna ner också så nu är den sista pusselbiten på plats.

Posted

Är det någon mer som ska rycka in redan nu om tre veckor?

Motorutbildning i Skövde blir det för min del från 090805.

Fan va tight med tid det blev helt plötsligt. Står här med hus och hund och dåligt med lösningar.

Dyker det upp en SpringerSpaniel till salu på Blocket så kan det vara min...

Posted
Är det någon mer som ska rycka in redan nu om tre veckor?

Motorutbildning i Skövde blir det för min del från 090805.

Fan va tight med tid det blev helt plötsligt. Står här med hus och hund och dåligt med lösningar.

Dyker det upp en SpringerSpaniel till salu på Blocket så kan det vara min...

Själv rycker jag in 090806 i Halmstad. Det står förbandsintroduktion på mina papper men under förband står det "lv6 motorutbildning" så kommer jag få någon form av motorutbildning under förbandsintron eller hur ligger det till?

Finns lite info i en gammal tråd...

MSS i Kvarn, om att leva i ingenstans

Har skummat igenom den lite faktiskt men man vet ju aldrig hur det är med alla förändringar som görs inom FM och på regementen. Tråden har ju två år på nacken. Funderade på att lyfta upp den igen men jag antar att det är ungefär samma visa även i år. Dessutom får man nog svar på många frågor första veckan ändå. Det är mer för nyfikenhetens skull jag frågar.

Posted

@Simmeb

Enligt killen på Lv 6 jag pratade med innebar de där första veckornas motorutbildning - förarbevis galten

/JAS

Posted
@Simmeb

Enligt killen på Lv 6 jag pratade med innebar de där första veckornas motorutbildning - förarbevis galten

/JAS

Okej tack för infon. Jag tror inte att jag kommer ha mycket vidare nytta av mitt tgb 11/33/20 förarbevis hehe. Vilka tider...:rockon:

Förresten JAS hur går det för dig med OP? Har du klättrat något i reserven?

Posted
Okej tack för infon. Jag tror inte att jag kommer ha mycket vidare nytta av mitt tgb 11/33/20 förarbevis hehe. Vilka tider... :)

Förresten JAS hur går det för dig med OP? Har du klättrat något i reserven?

Om inte jag missat nåt kan man inte se det, man får besked vid urval 2, kan inte se hurvida reservnumret blir lägre...aa denna väntan :rockon:

Posted
@Simmeb

/JAS

När jag fick samtalet så frågade man från HR Centrum om jag har körkort.

Ehh, jo visst har jag det. (även om jag gör allt för att bli av med det varje dag...)

Ok, bra. Har du förarbevis tung terränglastbil?

Nej det har jag inte.

Då bokar jag in dig på motorutbildning också.

Jaha, va bra.

Så. Tung terränglastbil på Skövde. Är det RG32M Galten där också eller kan det vara Tgb30 motsvarande?