Jump to content

AJS 37 simulator - Swesim

Swesim

Recommended Posts

Hej!

Har under en tid följt Viggen-tråden i forumet och skulle vilja informera om vår verksamhet.

Vi är en ideell förening som driver en AJS 37 simulator. Simulatorn användes ursprungligen på F15 och är väl bevarad även om vi tagit oss friheten att uppdatera de datorer som driver den samt det visuella systemet.

Anledningen till att vi pysslar med detta är helt enkelt att vi tycker det är roligt, både själva byggandet såväl som att flyga en sväng i simulatorn.

Även om vi i dagsläget har en fullt flygande simulator med en hel del godsaker aktiverade finns det väldigt mycket kvar att göra, vårt mål är att i görligaste mån få samtliga system att fungera, möjligen med raketstol som ett hälsosamt undantag..

Vi bygger även på två andra simulatorer, en J 35J samt en B737 (civilt).

Vår Draken är baserad på främmre delen av Johan 28 (35-521) som lämnade aktiv tjänst på F10 1998. Även

här är en hel del fungerande och maskinen är faktiskt flygbar. Eftersom vår maskin aldrig varit simulator är den en något större utmaning än Viggen, men vi gör faktiskt goda framsteg.

Personligen tycker jag det är en otroligt kul upplevelse att se hårdvara byggd 1968 komma till liv igen!

Vår förening, Swesim, håller till i Stockholm, vi tar gärna emot medlemmar, oavsett om man vill vara med och skruva eller bara är intresserad av att flyga, även den som bara vill titta in och se vad vi håller på med är hjärtligt välkommen.

Mer information finns på http://www.swesim.se , vi har även en bygg-blogg på http://swesim.se/blogg

Mvh

Jonas Lundh

SWESIM

Hur far man tag pa framdelen av ett Drakenplan?

Skulle garna ha en sadan simulator en dag.

Vad for simulator anvande ni? Mircosoft Flight Simulator?

Hur den hamnade hos oss är en lång historia, men viktigt att förtydliga är att vi inte äger vare sig Viggen eller Draken, båda tillhör försvaret som låter oss disponera dem.

Spontant tror jag det är svårt för en privatperson att ge sig på ett liknande projekt, dels med tanke på att tillgången på J 35 är begränsad, dessutom är det ett väldigt arbetskrävande projekt. Enklare då att haka på oss. :unsure:

För det visuella använder vi Microsoft Flight Simulator 2004, utöver det kör vi en uppsjö program bland annat för att få simulatorn att "prata" med hårdvaran.

• Super Administrators

Verkar riktigt häftigt.

Även om jag inte kunnat hitta någon av simulator på Swesim som har hydraulik.

För att förtydliga:

Jonas och Swesim frågade först om lov för att publicera denna tråd eftersom den kan uppfattas bryta mot §15, dvs Köp och sälj-annonser.

Är din förening intresserad av att presentera er på forumet?

Skicka mail till staben[at]soldf.com eller PM till mig så överlägger vi om och hur det är lämpligt.

Jag kan säga att jag har testflugit den här saken och det är lätt värt pengarna :blink:

Kul att höra!

Vi har haft rätt många gäster som kört Viggen och de allra flesta brukar reagera som du. :)

Slänger in två youtube klipp som jag glömde i första posten. Det första klippet är en test av vårat SI (HUD), programmet som vi använder är under utveckling och viss finslipning av projektionen återstår.

Viggen SI

Disclaimer: THIS CONTENT IS HOSTED BY YOUTUBE, NOT SoldF.com

SoldF.com can not be held responsible for content published on Youtube and linked by our members.

SoldF.com only provides code making it possible to view the links posted by the member in the post.

Nästa klipp visar startsekvensen i Draken.

Draken

Disclaimer: THIS CONTENT IS HOSTED BY YOUTUBE, NOT SoldF.com

SoldF.com can not be held responsible for content published on Youtube and linked by our members.

SoldF.com only provides code making it possible to view the links posted by the member in the post.

Verkar riktigt häftigt.

Även om jag inte kunnat hitta någon av simultor på Swesim som har hydraulik.

För att förtydliga:

Jonas och Swesim frågade först om lov för att publicera denna tråd eftersom den kan uppfattas bryta mot §15, dvs Köp och sälj-annonser.

Är din förening intresserad av att presentera er på forumet?

Skicka mail till staben[at]soldf.com eller PM till mig så överlägger vi om och hur det är lämpligt.

Passar på att tacka "Blågula" för att vi fick berätta om vår verksamhet.

Motion/Hydraulik är inget vi ger oss på i nuläget, är väldigt underhållskrävande och tar mycket utrymme, för att inte tala om prislappen..

Passar på att tacka "Blågula" för att vi fick berätta om vår verksamhet.

Motion/Hydraulik är inget vi ger oss på i nuläget, är väldigt underhållskrävande och tar mycket utrymme, för att inte tala om prislappen..

Frågan är om det ens är nödvändigt??

Nu kan jag bara referera till ett pass i JA37 SUL på F4 sent 80 tal men ändå.

Den var fullmotion men man valde att köra den fast oftsast då rörelser och bild inte alltid synkade det innebar ett lätt illampende...

Vi testade den utan rörelse men då allt var svart omkring dig och enda referensen var skärmen samt instrumenten så kan jag bara äga att upplevelsen var VÄLDIGT nära att det rörde sig....

Under andra halvan av 90-talet och fram till pension så användes inte hydrauliken alls, av det skäl du nämner. När den dessutom fick modern visuell presentation så var det en rätt häftig "leksak".

Någon som vet vad som hände med JA-simulatorerna och 35-simulatorerna efter att flygplanstyperna utgick?

En fråga (som jag undrar varför den inte kommit upp än) är varför valet föll på just MS Flight Simulator och inte någon annan simulator, t ex X-plane.

Tycker FM/FMV ibland har lite tråkig inställning till gamla flygplan och att allt ska skrotas. I UK så är det ett antal personer som samlar på och restaurerar gamla cockpits och nossektioner.

Angående hydrauliken så finns den gamla plattformen kvar, men som 106 & Maverick nämnt är inte den utrustningen allt för mycket att hänga i julgranen.

@106:

Mig veterligen står en av Draken simulatorerna på Västerås flygmuseum, enligt deras informationsblad är en 35F ev. på väg in.

Vad det gäller JA simulatorerna har jag sämre koll, men jag har för mig att det ska finnas minst en under renovering.

Angående X-plane har vi tidigare använt det som grund, men kommit fram till att FS2004 passar oss bättre, bland annat är grafiken avsevärt bättre.

Edited by Swesim

Vad det gäller JA simulatorerna har jag sämre koll, men jag har för mig att det ska finnas minst en under renovering.

Till JA simulatorerna har man använt riktig flygplanelektronik som ingått i utbytesenhetssystemet och efter översyn eller reparation på verkstad mycket väl kan ha hamnat i ett riktigt flygplan. Att sätta i hop en simulator nu blir förhållandevis svårt.

Att bygga en ny simulator ifrån grunden och låta moderna icke flygplanbundna datorer styra instrumenten med handgjorda anpassningsenheter är nog melodin att spela.

J.K Nilsson

Till JA simulatorerna har man använt riktig flygplanelektronik som ingått i utbytesenhetssystemet och efter översyn eller reparation på verkstad mycket väl kan ha hamnat i ett riktigt flygplan. Att sätta i hop en simulator nu blir förhållandevis svårt.

Att bygga en ny simulator ifrån grunden och låta moderna icke flygplanbundna datorer styra instrumenten med handgjorda anpassningsenheter är nog melodin att spela.

J.K Nilsson

Jag inbillar mig att det blir väldigt svårt att på så sätt få en simulator som beter sig som en riktig Viggen. Datorerna är ju inte bara något som kör nålar på instrumenten upp och ned i direkt koppling till vad en sensor ger för data.

Så det handlar inte om att bara bygga anpassningsenheter. Antingen måste du försöka implementera samma funktionalitet, på samma sätt som datorerna i Viggen gör (vilket knappast är möjligt då information på den detaljnivån antagligen inte är tillgänglig) eller så acceptera att man inte simulerar på en vidare hög detaljnivå, utan bara har en snygg cockpit att leka egen flygsimulator i. Fast det är kanske inte så illa det heller? :banghead:

Jag inbillar mig att det blir väldigt svårt att på så sätt få en simulator som beter sig som en riktig Viggen. Datorerna är ju inte bara något som kör nålar på instrumenten upp och ned i direkt koppling till vad en sensor ger för data.

Så det handlar inte om att bara bygga anpassningsenheter. Antingen måste du försöka implementera samma funktionalitet, på samma sätt som datorerna i Viggen gör (vilket knappast är möjligt då information på den detaljnivån antagligen inte är tillgänglig) eller så acceptera att man inte simulerar på en vidare hög detaljnivå, utan bara har en snygg cockpit att leka egen flygsimulator i. Fast det är kanske inte så illa det heller? :banghead:

Nu är det som tur är inte så mycket datorer i en C-moddad JA utan det mesta är givare med tillhörande omvandlare och komparatorer. TAS och IAS går att få skilja sig lika mycket genom att anpassa synintrycken ifrån grafiken till vad mätaren skall visa. Höjd och radarhöjd likaså. Horisontinstrumentet får sina signaler ifrån TN-systemet som kan simuleras av horisonten i grafiksimuleringen. Detta får också mata SI för att presentera horisont, kurs, hastighet och höjd. Motorn är i högsta en levande analog varelse med en ANPM för att omvandla tryck och temperaturer i motorn till presenterbara värden, pådrag och avdrag regleras hydromekaniskt med rätt så kända avdrifter mellan individer. Tänk på att det är visarinstrument med rätt så stora skalsteg så jag skulle vilja säga att det är inte så svårt att få till en simulatorlik simulator.

J.K Nilsson

Så det handlar inte om att bara bygga anpassningsenheter. Antingen måste du försöka implementera samma funktionalitet, på samma sätt som datorerna i Viggen gör (vilket knappast är möjligt då information på den detaljnivån antagligen inte är tillgänglig) eller så acceptera att man inte simulerar på en vidare hög detaljnivå, utan bara har en snygg cockpit att leka egen flygsimulator i. Fast det är kanske inte så illa det heller? :rockon:

Nu är det som tur är inte så mycket datorer i en C-moddad JA utan det mesta är givare med tillhörande omvandlare och komparatorer. TAS och IAS går att få skilja sig lika mycket genom att anpassa synintrycken ifrån grafiken till vad mätaren skall visa. Höjd och radarhöjd likaså. Horisontinstrumentet får sina signaler ifrån TN-systemet som kan simuleras av horisonten i grafiksimuleringen. Detta får också mata SI för att presentera horisont, kurs, hastighet och höjd. Motorn är i högsta en levande analog varelse med en ANPM för att omvandla tryck och temperaturer i motorn till presenterbara värden, pådrag och avdrag regleras hydromekaniskt med rätt så kända avdrifter mellan individer. Tänk på att det är visarinstrument med rätt så stora skalsteg så jag skulle vilja säga att det är inte så svårt att få till en simulatorlik simulator.

J.K Nilsson

Sedan kan vi nog konstatera att i alla fall jag har fullt uppm att njuta av en MASSA andra intryck än om mätaren viar 1,5 eller 1,5 bars syrgastryck ;-)

*LER LITE MED EN NÖJD MIN DÅ HAN SKALL STRAX SKJUTA IN SERVER 2003 PÅ DEN BÄRBARA*