Waba Posted June 26, 2009 Report Posted June 26, 2009 Om man blivit antagen till OP och har reservplats på SOU, bör man fortfarande tacka ja till reservplatsen, "just in case"? Är det ens möjligt? I övrigt, vi ses på Karlberg den 10e . Quote
Gustaf Psilander Posted June 26, 2009 Report Posted June 26, 2009 Surt! Blev reserv nr 27 till nautisk. Det är bara att söka igen nästa år. Är det någon som vet hur många sökande det var till just den nautiska profilen? Kan va skoj att veta. Quote
033 Posted June 27, 2009 Report Posted June 27, 2009 (edited) @david_88: Både du och jag vet att det är OP du ska söka! Till er som blivit obehörig: Ring HRC och luska ut vad ni missat på, är det lämplighetsbedömning så finns ett prejudikat för överklagan. Till er som blivit antagna: Vi ses den 10 augusti... jag är antagen till nautisk profil. Börjar inte det hela v34? EDIT: där ser man... jaha då får man ringa till lönekontoret och skrapa med foten då Edited June 27, 2009 by Stratoknaster Quote
Krook Posted June 28, 2009 Report Posted June 28, 2009 @david_88: Både du och jag vet att det är OP du ska söka! Till er som blivit obehörig: Ring HRC och luska ut vad ni missat på, är det lämplighetsbedömning så finns ett prejudikat för överklagan. Till er som blivit antagna: Vi ses den 10 augusti... jag är antagen till nautisk profil. Jag har luskat lite kring det där och det som FHS/FM "föll på" var att man inte hade tillräcklig dokumentation från lämplighetsbedömningen. Det ska de dock enligt mina källor rättat till. Samma krav på den sökande gäller även fortsatt. /K Quote
Aleeio Posted June 29, 2009 Report Posted June 29, 2009 (edited) Fick brevet idag, antagen till OP krigsvetenskaplig Syns i Augusti killar/tjejer! Edited June 29, 2009 by Aleeio Quote
Bondis Posted July 1, 2009 Report Posted July 1, 2009 Antagen till OP Nautisk Ses på Karlberg! =) Hur fungerar det med läkarundersökningen, görs den i samband med skolstarten eller? Quote
PhilipG Posted July 1, 2009 Report Posted July 1, 2009 Antagen Krigsvetenskaplig, fick brevet idag. Är grymt nöjd, vi ses på Karlberg ni som blev antagna. Quote
033 Posted July 3, 2009 Report Posted July 3, 2009 (edited) Då fick man brev från Karlberg också, så nu kanske man kan räkna sig som våldsamt antagen på riktigt frågan är ju hur viktigt det är att och varför man måste välja VFU-inriktning just nu? Som gammal avdankad marinjär så har jag ju inte direkt superkoll på vad armén har att erbjuda Edited July 3, 2009 by Stratoknaster Quote
Aleeio Posted July 3, 2009 Report Posted July 3, 2009 Då fick man brev från Karlberg också, så nu kanske man kan räkna sig som våldsamt antagen på riktigt frågan är ju hur viktigt det är att och varför man måste välja VFU-inriktning just nu? Som gammal avdankad marinjär så har jag ju inte direkt superkoll på vad armén har att erbjuda Mmm det e juh underbart, nu har man verkligen insett att man är antagen Själv går jag på Markstrid, Amfibie och underättelsetjänst (för jag antar att man kan kryssa i fler än ett alternativ?) Quote
simon Posted July 4, 2009 Report Posted July 4, 2009 Hörde av en polare på Karlberg att OP 08-11:s Und-VFU har ställts in i dagarna, pga. kvalitetsbrister i utbildningen. Dessutom sa han att inriktningarna stridsvagn och jägare har försvunnit från markstrid. Hur det kommer bli för 09-12 vet jag inte. Quote
PhilipG Posted July 5, 2009 Report Posted July 5, 2009 Då fick man brev från Karlberg också, så nu kanske man kan räkna sig som våldsamt antagen på riktigt frågan är ju hur viktigt det är att och varför man måste välja VFU-inriktning just nu? Som gammal avdankad marinjär så har jag ju inte direkt superkoll på vad armén har att erbjuda Mmm det e juh underbart, nu har man verkligen insett att man är antagen Själv går jag på Markstrid, Amfibie och underättelsetjänst (för jag antar att man kan kryssa i fler än ett alternativ?) Funderade också på det, det står inte något om det i papperna, någon som har koll? Quote
Berggren Posted July 5, 2009 Report Posted July 5, 2009 Nu vore det förvisso bättre för mina chanser att få den VFU-plats jag vill ha om ni gjorde bort er och kryssade hejvilt, men dum som jag är ... På sida nr 2 i häftet om VFU står det att läsa "Observera att du ska lämna önskemål om om placering i 1-5 hand". Är det förresten någon som har koll på hur hård konkurrens det blir om platserna? Finns det fler VFU-placeringar än studenter, eller har de marginaler? Och hur högt är det genomsnittliga meritvärdet hos de antagna? Jag har strax över 38 (19 från gymnasiet multiplicerat med två från värnpliktsbetygen), ligger man bra eller dåligt till då, relativt sett? Quote
Andersson88 Posted July 6, 2009 Report Posted July 6, 2009 Nu vore det förvisso bättre för mina chanser att få den VFU-plats jag vill ha om ni gjorde bort er och kryssade hejvilt, men dum som jag är ... På sida nr 2 i häftet om VFU står det att läsa "Observera att du ska lämna önskemål om om placering i 1-5 hand". Är det förresten någon som har koll på hur hård konkurrens det blir om platserna? Finns det fler VFU-placeringar än studenter, eller har de marginaler? Och hur högt är det genomsnittliga meritvärdet hos de antagna? Jag har strax över 38 (19 från gymnasiet multiplicerat med två från värnpliktsbetygen), ligger man bra eller dåligt till då, relativt sett? Tyvärr inte svar på din fråga! Hur genereras tvåan som du multiplicerar gymnasiesnittet med? Är det lika för alla, att gymnasiesnittet multiplicerar med två eller det är något de militära vitsorden påverkar? Quote
Berggren Posted July 6, 2009 Report Posted July 6, 2009 (edited) Faktorn man multiplicerar med beror på värnpliktsbetyget. J55-J67/J76 ger en faktor av 1, J77-J88 ger en faktor av 2 och allt över detta ger en faktor av 3. Så mitt fall, J77 från värnplikten ger en två, multiplicerat med 19 från skolan, vilket ger 38. Jag kan inte svära på det, men jag har för mig att man vid lite mer spridda betyg, typ J68, räknar ut snittet och går på det. Edit: Läs mer här: http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=36336&hl Edited July 6, 2009 by Berggren Quote
Aleeio Posted July 6, 2009 Report Posted July 6, 2009 (edited) Och hur högt är det genomsnittliga meritvärdet hos de antagna? Jag har strax över 38 (19 från gymnasiet multiplicerat med två från värnpliktsbetygen), ligger man bra eller dåligt till då, relativt sett? Hur menar du? Har du kommit in så har du väll kommit in..? och då spelar dina poäng inte större roll Edited July 6, 2009 by Aleeio Quote
Berggren Posted July 6, 2009 Report Posted July 6, 2009 Mja, en viss roll spelar det, eftersom antagningen till VFU-placering baseras på samma system som den första antagningen. Nu vet jag inte hur hård konkurrensen är, men en viss roll spelar det eftersom det finns vissa VFU-inriktningar jag inte alls vill hamna på. Quote
033 Posted July 6, 2009 Report Posted July 6, 2009 Det var nytt för mig, trodde uttagningen baserades på var man gjort lumpen/har för bakgrundskunskaper alt. individens egna önskemål.... nåja, där ser man. Systemet där alla har samma chans har nog både för- och nackdelar, ska bli intressant att se var man hamnar. Quote
Waba Posted July 6, 2009 Report Posted July 6, 2009 Någon som kikat på resebeställningen? Vilka datum är det de två första hemresorna faktiskt inträffar? Quote
Aleeio Posted July 6, 2009 Report Posted July 6, 2009 (edited) Mja, en viss roll spelar det, eftersom antagningen till VFU-placering baseras på samma system som den första antagningen. Nu vet jag inte hur hård konkurrensen är, men en viss roll spelar det eftersom det finns vissa VFU-inriktningar jag inte alls vill hamna på. Har svårt att se att man sätter en gammal jägare på VFU hos LV eller Indirekt bekämpning etc etc, vart har du läst att denna placering baseras på samma system som den första antagningen? EDIT: Hittade det, men undrar om det verkligen är så det går till, verkar väldigt dumt isåfall., aja hoppas att det inte är så många som snittar över 38 poäng då :P Edited July 6, 2009 by Aleeio Quote
033 Posted July 6, 2009 Report Posted July 6, 2009 Har svårt att se att man sätter en gammal jägare på VFU hos LV eller Indirekt bekämpning etc etc, vart har du läst att denna placering baseras på samma system som den första antagningen? Det står i papperet man fick från FHS/MHS K. Så i teorin kan en avdankad gammal flottist som jag med suspekt knästatus bli en riktig sperschöl utan att egentligen ha någon grund för det. Sen kanske det blir svårare att få anställning om man har fel bakgrund, men vad vet jag Någon som kikat på resebeställningen? Vilka datum är det de två första hemresorna faktiskt inträffar? Tycker den är lite suspekt då iaf min avser 2008... vad vill de ha ifyllt? dit man tror sig vilja åka hem? eller är de för resan dit och hem? Quote
Egron Posted July 7, 2009 Report Posted July 7, 2009 Någon som tackat nej eller känner någon som tackat nej? Ligger på ganska låg reservplats så är lite nyfiken.. Quote
Beafer Posted July 7, 2009 Report Posted July 7, 2009 Idag fick jag ett brev om att mitt första antagningsbesked där det stod att jag inte var behörig var fel och att jag nu istället stod på reservplats 68. Jag tycker att det är lite märkligt, antingen så är jag ju behörig och då borde jag fått en plats eftersom jag hade bättre betyg än flera som jag känner som blev antagna, eller så är jag inte behörig. Quote
033 Posted July 7, 2009 Report Posted July 7, 2009 Idag fick jag ett brev om att mitt första antagningsbesked där det stod att jag inte var behörig var fel och att jag nu istället stod på reservplats 68. Jag tycker att det är lite märkligt, antingen så är jag ju behörig och då borde jag fått en plats eftersom jag hade bättre betyg än flera som jag känner som blev antagna, eller så är jag inte behörig. Känns som att för väldigt många har det varit ett lotteri om man kommer med eller ej.. tråkigt att det skall behöva vara så. Quote
Andersson88 Posted July 7, 2009 Report Posted July 7, 2009 Någon som tackat nej eller känner någon som tackat nej?Ligger på ganska låg reservplats så är lite nyfiken.. Enligt information jag "kommit över" så kommer minst reserv två och tre att få plats på OP med teknisk inriktning. Quote
Berggren Posted July 7, 2009 Report Posted July 7, 2009 Skoog: Har du räknat på sammanvägningen när du säger att du har bättre betyg än människor som blivit antagna? (Tänkte bara kolla så att duvar medveten om det ganska speciella antagningssystemet) Quote
PhilipG Posted July 7, 2009 Report Posted July 7, 2009 Skoog: Har du räknat på sammanvägningen när du säger att du har bättre betyg än människor som blivit antagna? (Tänkte bara kolla så att duvar medveten om det ganska speciella antagningssystemet) Kan väl också ha att göra med psykolog samtal, osv. Jag antar att de gör en graderad bedömning på det också? Quote
Berggren Posted July 8, 2009 Report Posted July 8, 2009 (edited) Skoog: Har du räknat på sammanvägningen när du säger att du har bättre betyg än människor som blivit antagna? (Tänkte bara kolla så att duvar medveten om det ganska speciella antagningssystemet) Kan väl också ha att göra med psykolog samtal, osv. Jag antar att de gör en graderad bedömning på det också? Nej, på psykologsamtalet får får du en faktor av 0-1, vilket gör att de som inte klarat psykologintervjun får ett värde på 0 allt som allt. För att förtydliga: I själva antagningen spelar bara gymnasiebetyg och värnpliktsbetyg in. Vilken tjänst du haft spelar ingen som helst roll, vilken linje du har gått spelar ingen roll. Det enda som spelar roll är sifforna som står i ditt betyg. För att få vara med och konkurrera i antagningsprocessen måste du dock uppfylla ett gäng minimikrav. Dvs. klar XX på beeptestet, X poäng på multitestet, ha läst vissa specifika ämnen på gymnasiet, klara psykologintervjun. Men dessa är just minimikrav; det spelar ingen roll om du har sprungit sönder beeptestet, maxat fem multitetst på raken, läst 13000 poäng fysik och ledarskap på gymnasiet och och legat med din psykolog under intervjun. Du kommer fortfarande inte att ha ngn konkurrensfördel mot den sökande som nätt och jämnt klarade alla tester, han kommer in före dig om han har ett högre meritvärde. Orättvist? Ptja, kanske, men högskola är högskola. Edit: Förtydligade Edited July 8, 2009 by Berggren Quote
Beafer Posted July 8, 2009 Report Posted July 8, 2009 (edited) @ Berggren. Ja, det är det jag har gjort. Jag hade JA-6-8, alltså får jag 2 x mitt gymnasiebetyg vilket var 16,35 och då hamnar jag runt 32 i meritvärde. Jag har en vän som har kommit in som hade 2 x 15. EDIT: Nu har jag varit i kontakt med FHS och fått det hela förklarat. Det är tydligen så att man inte kan ha lämplighetsbedömingen som en behörighetsfaktor, utan bara som en antagningsfaktor. Det innebär att jag som var underkänd på någon av intervjuerna får 0 från lämplighetsbedömningen och därmed får lägsta meritvärde vilket är 9.00. Edited July 8, 2009 by Skoog Quote
Waba Posted July 8, 2009 Report Posted July 8, 2009 Tycker den är lite suspekt då iaf min avser 2008... vad vill de ha ifyllt? dit man tror sig vilja åka hem? eller är de för resan dit och hem? Jo, står 2008 på min med. Blir svårt att fylla i några datum eftersom det inte står preciserat någonstans när de första två ledigheterna är. Har vi ledigt under preparandutbildningen t.ex.? Funderar på att endast fylla i tider, och lämna datum blankt. Quote
Aleeio Posted July 8, 2009 Report Posted July 8, 2009 Tycker den är lite suspekt då iaf min avser 2008... vad vill de ha ifyllt? dit man tror sig vilja åka hem? eller är de för resan dit och hem? Jo, står 2008 på min med. Blir svårt att fylla i några datum eftersom det inte står preciserat någonstans när de första två ledigheterna är. Har vi ledigt under preparandutbildningen t.ex.? Funderar på att endast fylla i tider, och lämna datum blankt. Jag funderar på att göra samma sak, och jag tror att det är som när jag gjorde värnplikten att man får 10-biljetter, alltså blanka tågbiljetter som kan användas för att boka resor mellan de två angivna destinationerna. Quote
Recommended Posts