Uttern Posted March 9, 2003 Report Posted March 9, 2003 Har alla vpl elektroniska hörselskydd? Vilket märke? Går de att koppla till sambandsutrustning? Är det ngn som hört om hv skall tilldelas elektroniska hörselskydd? Uttern Quote
Liljestrand Posted March 9, 2003 Report Posted March 9, 2003 Peltor Comtac Går att koppla in radio etc Quote
Fu Kjellberg Posted March 9, 2003 Report Posted March 9, 2003 Peltor Vet att skjutledarna i Hv har fått dom. Bara hoppas att alla får dom nu när man bara får använda m-nummer märkta hörselskydd. Quote
Kvartermästar´n Posted March 9, 2003 Report Posted March 9, 2003 Mycket sköna och för en gång skull användarvänliga. Passar mycket bra under hjälm 90. Man kan använda dem till att både använda dem till Intercomanläggningar i stridsfordon, till komradio och mobiltelefon (kräver adapter). Mycket smidig att ställa i rätt hörnivå (förstärkningsnivå). På ena bygeln kan en microfonbom monteras. Märket är som sagt var Peltor Comtac och kostar ca 2500:- - 3000:-. Finns att köpa på civila marknaden. Har M-nummer 7343-222011. QM Quote
flying_c Posted March 9, 2003 Report Posted March 9, 2003 Oj häftigt . Får verkligen ALLA ut såna ? Verkar ekta stabbe. Quote
KP2 Posted March 9, 2003 Report Posted March 9, 2003 Ja samtliga värnpliktiga skall utrustas med dessa! Quote
valiant Posted March 9, 2003 Report Posted March 9, 2003 Utdelning av skydden har börjat inom Hv tillhörande SSG. Tilldelning 25st per kompani. -Valiant- Quote
Raffsec Posted March 10, 2003 Report Posted March 10, 2003 Utdelning av skydden har börjat inom Hv tillhörande SSG. Tilldelning 25st per kompani. -Valiant- öhhh Hv tillhörande SSG öhhh Quote
Guest Lt. payne Posted March 10, 2003 Report Posted March 10, 2003 Södra Skånska Gruppen SSG. Men de är ett gäng blöjbarn! ;) Tacka vet jag Skånska DragonGruppen! Quote
Pal_oldpc Posted March 10, 2003 Report Posted March 10, 2003 (edited) hm, man använder väl bara hörselskydd vid skarpskjutning, eller har det ändrats? Edited March 10, 2003 by Pal Quote
Guest Dedicated Posted March 10, 2003 Report Posted March 10, 2003 (edited) Har burit denna typ av hörselskydd på övning på Revingehed i helgen. MYCKET BRA PRYLAR! Det gjorde att jag har åtminstone liiiite röst kvar eftersom mina gruppmedlemmar hörde kommandona i alla fall, utan att jag höjde rösten. Varför bara vid skarpskjutning, frågas? Lös am. smäller rätt bra den också! Lt. payne, sluta injicera vapenfett rakt i ådrorna, du blir bara så förvirrad och uttrycker dig alldeles för fantasifullt för att det ska vara bra för dig! Edited March 10, 2003 by Fyhr Quote
ERI Posted March 10, 2003 Report Posted March 10, 2003 Jag har använt Peltor Comtac i ca 6 månader under diverse övningar samt under jakt. Jag är supernöjd, det fungerar helt klockrent. har även moddat kablar så det går att jacka in RA 145 och RA 135 till dem. /ERI Quote
Knighthawk Posted March 10, 2003 Report Posted March 10, 2003 Har för mig att man "bara" får utsättas för 40 skott inom 10m under 1 dygn......stämmer detta????eller vet någon skriftlig fakta??? Om mitt "påstående" stämmer , så är ju dessa taktiska h-skydd nästan ett måste för att vi ska kunna utföra övningar med eldöppnande på ett lagligt sätt. Tänk på den "gamla" tiden när vi fortfarande fick ut ksp( vi får nämligen inte ut den till övningar nu) så förstår ju vem som helst att dessa 40 skott snart var uppskjutna...+ att ingens hörsel var superduper efter ett dygn i ett ksp-värn med 3 extra ak-skyttar.... Vi har försökt att trycka på att få ut dessa h-skydd, men det är svårt. Förmodligen är det en kostnadsfråga + att vi HV skulle nyttja dessa privat så att de skulle gå sönder...vem vet!!! Men man har bara en hörsel och den finns det inget M-nummer på, så att man kan skriva en förlustanmälan och hämta ut en ny på förrådet.... så jag tycker att de som sitter på penningkistan borde tänka efter före.... Quote
Guest Fågel Fenix Posted March 10, 2003 Report Posted March 10, 2003 De är jävligt bra att ha när man klipper gräset på lökklippare (modell sitt ner och ratta) så att man kan höra när mamma ropar "NUUUUUU ÄR DET FIIIIIIIIKKKKKAAAAAAAAAA!" B) Quote
Guest Dedicated Posted March 10, 2003 Report Posted March 10, 2003 Då dessa hörselskydd är relativt dyra fick vi personligen kvittera ut dem för att sedan återlämna dem innan hemfärd. Funkade bra, ingen ska behöva få hörselskador i onödan eftersom skydden sitter på hela tiden, man hör precis lika bra med dem på, om inte bättre! Fågel Fenix, du verkar liiiite bortskämd, faktiskt.....dels ÅKA gräsklippare dels serveras fika! Quote
Guest Fågel Fenix Posted March 10, 2003 Report Posted March 10, 2003 Fågel Fenix, du verkar liiiite bortskämd, faktiskt.....dels ÅKA gräsklippare dels serveras fika! Kan nämnas att gräsklipparen är i sådant skick att den nätt och jämt rullar. Men fikan, den är/var/kommer alltid att var GOD! Quote
ERI Posted March 10, 2003 Report Posted March 10, 2003 Har för mig att man "bara" får utsättas för 40 skott inom 10m under 1 dygn......stämmer detta????eller vet någon skriftlig fakta??? Har aldrig hört talas om detta, ska kolla SÄKI i kväll. Jag är 100 på att det ej stämmer! /ERI Quote
Vakten_F4 Posted March 10, 2003 Report Posted March 10, 2003 Har för mig att man "bara" får utsättas för 40 skott inom 10m under 1 dygn......stämmer detta????eller vet någon skriftlig fakta??? Har aldrig hört talas om detta, ska kolla SÄKI i kväll. Jag är 100 på att det ej stämmer! /ERI Man får inte skjuta ett endaste litet jävla dugg eller vara i närheten när nån skjuter utan hörselskydd! Vi fick ha det när vi sköt .22:or oxå! En kapten sköt ett vådaskott vid patron ur med Kulspruta 58 med några icke-hörselskyddade soldater bredvid. Det sopade han under mattan men det skulle ha utretts egentligen, dels för vådaskottet och dels för deras hörsel Quote
JBP Posted March 10, 2003 Report Posted March 10, 2003 Har för mig att man "bara" får utsättas för 40 skott inom 10m under 1 dygn......stämmer detta????eller vet någon skriftlig fakta??? Har aldrig hört talas om detta, ska kolla SÄKI i kväll. Jag är 100 på att det ej stämmer! /ERI Man får inte skjuta ett endaste litet jävla dugg eller vara i närheten när nån skjuter utan hörselskydd! Vi fick ha det när vi sköt .22:or oxå! En kapten sköt ett vådaskott vid patron ur med Kulspruta 58 med några icke-hörselskyddade soldater bredvid. Det sopade han under mattan men det skulle ha utretts egentligen, dels för vådaskottet och dels för deras hörsel Jepp...... vid all skjutning inom FM varesig det är med lös eller skarp am så skall hörselskydd användas, Vid Skjutning med KSP alt Grg skall bedå proppar och hörselskydd användas. Quote
Forumsledning Kimster Posted March 10, 2003 Forumsledning Report Posted March 10, 2003 Citat " Vapen med kaliber understigande 12 mm, signalpistol, hagelvapen samt övnings- och insticksvapen med kaliber under 20 mm. – Riskområdet för impulsljud (skjutbuller) är området inom 25 m från vapnet. Användning av hörselskydd. - Personal som befinner sig inom riskområdet skall använda hörselskydd (hörselpropp eller hörselkåpa). " ______ Övriga vapen med kaliber över 12 mm och under 20 mm. -Riskområdet för impulsljud är området inom 50 m från vapnet. Riskområdet är delat i ett yttre och ett inre riskområde. Inre riskområdet är området inom 2 m från vapnet. Användning av hörselskydd. - Personal som befinner sig i det inre riskområdet skall använda både hörselpropp och hörselkåpa. Personal som befinner sig i det yttre riskområdet skall använda hörselskydd (hörselpropp eller hörselkåpa). slut citat. Källa: SÄKI G Sidan 163-164 Quote
Johan ES Posted March 10, 2003 Report Posted March 10, 2003 För den som inte är sugen på att betala dyrt för Peltor Comtac kan jag rekommendera Peltor Soundtrap. I princip samma funktion, det går att ansluta komradio. Tar bort skadliga ljud och förstärker svaga. Olivgrön färg och formade för att underlätta skytte. Kostar ca 1000-1300 SEK sist jag kollade. /Johan ES Quote
wolfie666 Posted March 11, 2003 Report Posted March 11, 2003 För den som inte är sugen på att betala dyrt för Peltor Comtac kan jag rekommendera Peltor Soundtrap. I princip samma funktion, det går att ansluta komradio. Tar bort skadliga ljud och förstärker svaga. Olivgrön färg och formade för att underlätta skytte. Kostar ca 1000-1300 SEK sist jag kollade. /Johan ES Njjaa vet inte om man ska jämnföra ComTacen och soundtrapen. Testade ComTacen i helgen skitbra passar som gutet under hjälm 90 man hör tom bättre än vanligt. /:D Quote
Guest Dedicated Posted March 11, 2003 Report Posted March 11, 2003 Glöm inte att vad du än använder MÅSTE det vara M-märkt! Quote
Uttern Posted March 11, 2003 Author Report Posted March 11, 2003 Tack för all information. Det verkar vara lite osäkert om och när vi i hv får skydden....Men att det är bra verkar inte råda någon tvekan om Uttern Quote
Johan ES Posted March 11, 2003 Report Posted March 11, 2003 Jag är medveten om att det saknas M-nummer för Peltor Soundtrap men varför skulle man inte jämföra den med ComTac? ComTac är en mer avancerad modell utvecklad för att klara av de krav på slitstyrka som Försvaret ställer men tekniken bakom skiljer inte så mycket. För den som läser denna tråd och inte är med i Hemvärnet men behöver ett bra hörselskydd som inte kostar alltför mycket, rekommenderar iallafall jag Soundtrap. /Johan ES Quote
Forumsledning Kimster Posted March 11, 2003 Forumsledning Report Posted March 11, 2003 Min pluton har haft Soundtrap i 2år nu. Så de borde ju har funnits ett tag. Quote
Kvartermästar´n Posted March 11, 2003 Report Posted March 11, 2003 Till mitt Hv-kompani fick vi ut för 2 år sedan Peltor soundtrap, och de fick vi ut på förrådet Ing2 :P . Således bör även dessa ha M-nummer. Sitter på jobbet nu, men ska kolla numret tills kvällen. QM Quote
JBP Posted March 11, 2003 Report Posted March 11, 2003 har Peltor Soundtrap ett m-nummer??? vissa plutoner har ju fått ut dom.... Funderar själv på att skaffa dessa privat, vore kul att veta om dom är godkända inom FM Quote
Inf Posted March 11, 2003 Report Posted March 11, 2003 Mina intryck: Soundtrap har klart sämre dämpning och klart sämre "ljudklipp"-funktion än Comtacen. Dessutom har jag kört slut på ett par omgångar batterier sedan knappen på soundtrapen vridits om i väskan på väg hem från skjutbanan. Jag har faktigt låtit soundtrapen ligga när jag ska ut civilt och tagit mina Peltor H7 i stället. Om kvalitetsskillnaden sedan motiverar prisskillnaden beror på hur god ekonomi man har eller hur högt man prioriterar ett bra aktivt hörselskydd. Quote
Knighthawk Posted March 11, 2003 Report Posted March 11, 2003 Till mitt Hv-kompani fick vi ut för 2 år sedan Peltor soundtrap, och de fick vi ut på förrådet Ing2 :P . Således bör även dessa ha M-nummer.Sitter på jobbet nu, men ska kolla numret tills kvällen. QM Har alla hos er i HV fått ut dessa h-skydd??? Eller är det bara insatspluton eller liknande??? Nyfiken på svar för att sedan kunna ställa krav Quote
Recommended Posts