Malaj Posted March 4, 2003 Report Posted March 4, 2003 Här finns några förslag... Nja, hillebarder och svärd... Skulle det inte vara till nya (?) Hemvärnet? Verkar isf lite väl historiskt. Kanske två korslagda prylar? De flesta tycks ju tro att alla hv-män är prylgalna weekend-soldater. OBS! För h-lv-te... Detta skulle föreställa ett skämt Men - allvarligt skämtat. Bl a Hemvärnets fana är faktiskt snygg. Ta fram ett nytt namn (om det nu ska behövas) som börjar på H, så kan traditionerna hänga med. Och förresten, glöm inte sätta på kravatten när ni är ute och visar fanan. Jag blir så förbannad när man lämnar den hemma bara FÖR ATT DET BLIR SÅ TUNGT!!! Jisses, blodtrycket... Quote
Guest Fågel Fenix Posted March 4, 2003 Report Posted March 4, 2003 Och förresten, glöm inte sätta på kravatten när ni är ute och visar fanan. Jag blir så förbannad när man lämnar den hemma bara FÖR ATT DET BLIR SÅ TUNGT!!! Jisses, blodtrycket... Kan man få sig en förklaring på vad "kravatt" är för någe ?? //Oinvigd Quote
Amfibieslusken Posted March 4, 2003 Report Posted March 4, 2003 Kan man få sig en förklaring på vad "kravatt" är för någe ?? //Oinvigd En kravatt är något som bars av männen under barrock-tiden. En slags spetshalsduk och det såg ganska fjolligt ut, men det var modernt på den tiden. Om du har sett "Röda Nejlikan" eller nån annan film som utspelar sig under 1790-talet så vet du vad jag menar. Quote
Lt P Posted March 4, 2003 Report Posted March 4, 2003 Jag tror snarare att han syftar på "bandet" som hänger på fanan. Quote
Malaj Posted March 4, 2003 Report Posted March 4, 2003 Jag tror snarare att han syftar på "bandet" som hänger på fanan. Jo, men visst. Kravatten är ca 2 ggr stående likets längd. Och blå och gul - på längden och anslutas med gula fransar. Man fäster den runt fanspetsen. Vid regn suger den upp ca 15 lit vatten och fanan ca 25 lit. SÅ VISST BLI DET TUNGT, men vaddå? Krigare, hmm. För resten: stående liket är "inre kanten" på fanan. Det som är fastspikad vid fanstången. Jasså, alla har inte legat i Kgl Flottan. :( Quote
EO4 Posted March 4, 2003 Report Posted March 4, 2003 Varför inte en bild av gamla hjälmen med ludermässigt hängade hjälmdok a la Repmånad? Vive le invasionsförsvar!! Quote
mimesis Posted March 4, 2003 Report Posted March 4, 2003 Jag ser framför mig en stiliserad gubbe som stödjer sig på en käpp. Eller varför inte ett utbildningstecken med en lösgom och en käpp. Texten runt skulle tex kunna vara " För prostatan in i döden" eller det på latin så coolt klingande "Semper Prostatus". Quote
Forumsledning Kimster Posted March 4, 2003 Forumsledning Report Posted March 4, 2003 Två korslgda svärd ? men inte kan HV springa omkring och föröska likna kavallerister ? Quote
Vakten_F4 Posted March 4, 2003 Report Posted March 4, 2003 Två korslagda AK4:or på en röd stuga med vita knutar? Quote
Kustkavallerist Posted March 4, 2003 Report Posted March 4, 2003 Det märks verkligen att HV måste visa sig mer.... : Quote
Sgt Tulo Posted March 4, 2003 Report Posted March 4, 2003 En kravatt är något som bars av männen under barrock-tiden. En slags spetshalsduk och det såg ganska fjolligt ut, men det var modernt på den tiden. Om du har sett "Röda Nejlikan" eller nån annan film som utspelar sig under 1790-talet så vet du vad jag menar. Kravatt var inte enbart av spets, den fanns (och finns) även i siden. Dessutom är den i allra högsta grad modern! Köpte en för inte så länge sedan på NK. Funkar kanon till kostym om man inte vill vara så "uppklädd" med slips. Quote
111 SSK BAT Posted March 4, 2003 Report Posted March 4, 2003 Kan bara instämma i kravatten, bärs med fördel på kvällen (efter 1800). Hillebarder skulle vara kanon på kragspegeln. H skall bort, ju för ju bättre. Respektive Md-grupp kommer aldrig hamna på kragspegeln, däremot har det viskats om att den kommer hamn i baskern istället... Quote
HvPrsk Posted March 4, 2003 Report Posted March 4, 2003 Respektive Md-grupp kommer aldrig hamna på kragspegeln, däremot har det viskats om att den kommer hamn i baskern istället... Som extra symbol då, eller är det tänkt att det ska vara helt olika märken för respektive MD? Vad säger viskningarna? Quote
111 SSK BAT Posted March 4, 2003 Report Posted March 4, 2003 Eftersom i samma ögonblick som namnbytet sker så måste det heraldiska missfostret till kragspegel och det nya baskermäsket bort. För att bevara traditionerna från de gamla regementena (landskapsregementena som sedan blev våra olika regementen/fo) så skulle baskermärket ha en gemensam "krans" men olika "symboler" i mitten. Dessa symboler skulle då vara respektive regemente. Genom "Kransen" skulle det gå att skilja dem från dagens regementen. En instans älskar det, traditionsnämnden... Det har gott om stöd i toppen på vår org, men det finns en önskan om att "förslag" om exempelvis namnbyte, nya kragspeglar, nya baskermärke osv skall komma underifrån... Quote
Isgubbe Posted March 4, 2003 Report Posted March 4, 2003 Jag skulle nog föreslå två korslaggda pilsner på kragspegeln Quote
heiho Posted March 4, 2003 Report Posted March 4, 2003 Vi borde, anser jag, ha en symbol för den närhet vi har till den bygd vi är satta att försvara. En hillebard och ett svärd är vapen som syftar på strid på lite längre avstånd. Symbolen jag tänker på kan vara t.ex en morgonstjärna eller en kniv eller kanske en kombination av dessa båda. Quote
Casca Posted March 4, 2003 Report Posted March 4, 2003 Jag har som HV fått order att sy på Infanteriets kragspeglar. Finare kan det inte bli. Fråga mig inte hur och varför. Frontsvinet är tillbaka! Casca Quote
EO4 Posted March 4, 2003 Report Posted March 4, 2003 Jag skulle nog föreslå två korslaggda pilsner på kragspegeln Too much Thor Modéen! Marijuanalöv eller ecstasy-gubben kanske? Quote
oz Posted March 4, 2003 Report Posted March 4, 2003 Jaha. Är det ny sombol för Hv... Kunde du inte skrivit det typ i topic för ämnet eller nåt? Quote
Casca Posted March 4, 2003 Report Posted March 4, 2003 Kunde du inte skrivit det typ i topic för ämnet eller nåt? Jo, men jag sket i det. Huruvida det är ny symbol för hela HV har jag ingen aning om. Har inte tittat i nya UniRA. Casca Quote
106 Posted March 4, 2003 Report Posted March 4, 2003 Jag lägger min röst på två korslagda hillebarder. Bokstäver passar inte som kragspeglar. Det bör vara samma märke i hela landet så ett per MD-grp går bort. Räcker det inte med förbandstecknet för att visa tillhörighet till en viss MD-grp, varför ha det på kragspeglarna också. Två korslagda svärd är för likt kavalleriet och det armégemensamma tecknet. Visserligen lär vi aldrig bli av med Ak4 men märket bör vara tidlöst och inte nuvarande huvudbeväpning. Det lär väl knappast göra det lättare att byta till Ak5. Vilken version av Ak4 skulle det i så fall vara? Kvar är alltså två korslagda hillebarder. Quote
Casca Posted March 4, 2003 Report Posted March 4, 2003 Jag lägger min röst på två korslagda hillebarder. Bokstäver passar inte som kragspeglar. Det bör vara samma märke i hela landet så ett per MD-grp går bort. Räcker det inte med förbandstecknet för att visa tillhörighet till en viss MD-grp, varför ha det på kragspeglarna också. Två korslagda svärd är för likt kavalleriet och det armégemensamma tecknet. Visserligen lär vi aldrig bli av med Ak4 men märket bör vara tidlöst och inte nuvarande huvudbeväpning. Det lär väl knappast göra det lättare att byta till Ak5. Vilken version av Ak4 skulle det i så fall vara? Kvar är alltså två korslagda hillebarder. Infanterikragspegeln är ju ypperlig för hemvärnet. Efter 2004 är det garanterat bara hemvärnet som har infanteriuppgifter. Samma beväpning, samma fordon, bättre utrustning....fast utan indirekt eld. Casca Quote
106 Posted March 4, 2003 Report Posted March 4, 2003 (edited) Jag håller med till viss del, men den gick ju inte att rösta på. Edited March 5, 2003 by 106 Quote
Ragulin Posted March 5, 2003 Report Posted March 5, 2003 Jag tycker INTE att två korslagda gevär är en bra idé. Jag tycker att den organisation som i framtiden kommer att motsvara Hemvärnet skall distigneras på något sätt och bära eget märke på sin uniform. Jag föreslår de tre kronorna helt enkelt. En etablerad symbol för Sverige och neutralt i avseende vapenslag/gren. Vill man "kriga" till det lite, så varför inte låta de tre kronorna ligga över ett svärd a lá FM:s märke, fast utan skölden... Quote
Smocken Posted March 5, 2003 Report Posted March 5, 2003 (edited) Glass och ballong på kragspegeln vore passande, eller en liten spade på en hink. Eller varför inte clownen manne i profil?? Bifogar mitt förslag Edited March 5, 2003 by Smocken Quote
Guest Lt. payne Posted March 5, 2003 Report Posted March 5, 2003 (edited) Glass och ballong på kragspegeln vore passande, eller en liten spade på en hink. Eller varför inte clownen manne i profil?? Och så kom komikerna fram... Edited March 5, 2003 by Lt. payne Quote
Fu.Bar Posted March 5, 2003 Report Posted March 5, 2003 Bestraffar mig själv med tio armsträckningar för denna uppvisning av dålig humor och uttjatad kliché. Jag gillar hv:s nuvarande märke och namn. Att bara ha de tre kronorna som märke blir nog lite för allmänt. Symbolen betyder bara "Sverige". Dessutom används den som symbol för riksdagen och i en mer stiliserad form för märkning av FM:s materiel. Jag skulle kunna tänka mig något "befästningsaktigt" i hv-symbolen. Något som visar att hv är första och sista ledet i rikets försvar, alltså kronologiskt. Något som signalerar snabbhet, snabb mobilisering. Svärd med blixtar? Äh, det kanske för tankarna till televapen... En björnram, med vassa klor.. och blixtar.. en svensk björn.. hmm. Quote
Guest Pointman Posted March 5, 2003 Report Posted March 5, 2003 Varför inte bara köra på infanteriets korslagda gevär (vi är ju ett inf. förband), sedan syns det på förbandsmärket att vi kommer från HV. Quote
Malaj Posted March 5, 2003 Report Posted March 5, 2003 Glass och ballong på kragspegeln vore passande, eller en liten spade på en hink. Eller varför inte clownen manne i profil?? Och så kom komikerna fram... : Du har min fulla sympati. Men jag hajade till när jag såg din tråd. Sämre element lockas av sådana saker. Dom tror att Åsa-Nisse är RiksHvch... De s k komikerna är i själva verket jävligt tråkiga och barnsliga. Några år i Hv skulle göra gott. Och skämten bli bättre. Ska man pissa, så ska man stå inne i tältet och pissa ut. Alltså; ta reda på vad Hv är innan ni pissar in i Hv-tältet. (Jodå, jag har varit kompch i Hv också) Quote
Recommended Posts