Jump to content

Jag är placerad som...  

42 members have voted

1. 1. Befattningar

• FH705. Luftburen Befäl, Armén.
      11
    • FH805. Luftburen Gruppbefäl, Armén.
      4
    • FH905. Luftburen Soldat, Armén.
      22
    • GA936 Bevakningssoldat, Armén
      5
    • GA836 Bevakningsgruppchef, Armén
      1

Recommended Posts

Posted (edited)
Jag ska till infohelgen i vår. Står inskriven som Luftburen Befäl. FH705. Vilka mer ska dit?

Tja alla!

Jag heter David Sundström och har fått besked för en dryg månad sedan att i Augusti 2009 ska jag iväg till K3 Karlsborg som FH905.

Gällande infohelgen i vår låter det väldigt intressant och jag ska verkligen försöka åka.

Alla är väll välkomna?

Edited by Sundström
  • Replies 325
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
Jag ska till infohelgen i vår. Står inskriven som Luftburen Befäl. FH705. Vilka mer ska dit?

Tja alla!

Jag heter David Sundström och har fått besked för en dryg månad sedan att i Augusti 2009 ska jag iväg till K3 Karlsborg som FH905.

Gällande infohelgen i vår låter det väldigt intressant och jag ska verkligen försöka åka.

Alla är väll välkomna?

Om du har fått besked så SKA du komma på infohelgen?

måste ha en riktigt bra anledning ifall du skulle missa den...

Posted
Tja du kan ju skriva din msn adress här om du vill så kan vi skicka bilder osv.

Jag har läst och frågat en hel del om hur det kanske kommer att bli på K3 men inget är säkert föräns man är där och gör det.

Dock är en sak garranterad och det är att om du letade efter en ''lugn'' värnpliktstjänst så har du kommit fel!

Jag hadde dessa värden.

7 Befälsskattning

8 Pliktförmåga

7 Provgrupp

8 Längd

8 Muskel

7 Arbetsprov

B Syn

9 Färgseende

A Hörsel

Tjänstbarhet A

Jägartest OK

Har precis samma värden.

Posted

Tja alla!

Alla är väll välkomna?

Om du har fått besked så SKA du komma på infohelgen?

måste ha en riktigt bra anledning ifall du skulle missa den...

Då kommer jag till infohelgen M.Sirén, du som undrade.

Posted

Någon annan som läste artikeln om slutövningen för K3 i "Insats och försvar"? riktigt läsvärt! Jag känner igen en (behöver inte namedropa) av de intervjuade från infohelgen och han jävlades ordentligt med oss. Tände bl.a. lyset och gömde utrustning under inventeringen. :mellow:

btw sorterar de in oss i underrättelse och luftburna grupper redan innan gsu? hade för mig att det var efter gsu som de delar in oss

Posted
Någon annan som läste artikeln om slutövningen för K3 i "Insats och försvar"? riktigt läsvärt! Jag känner igen en (behöver inte namedropa) av de intervjuade från infohelgen och han jävlades ordentligt med oss. Tände bl.a. lyset och gömde utrustning under inventeringen. :D

btw sorterar de in oss i underrättelse och luftburna grupper redan innan gsu? hade för mig att det var efter gsu som de delar in oss

AA, såg att dom inte hade fått nån mörker utbildning:S. tror dom delar in oss vid inryck.

Posted
Har hört att bara Vadsbo och Östra nerike ska finnas för GU 09, livskvadron ska bort. Gott då kan man inte bli stab/tross :banana

Och Vadsbo och ÖN skulle inte kunna ha en egen S/T enhet?

Posted
Har hört att bara Vadsbo och Östra nerike ska finnas för GU 09, livskvadron ska bort. Gott då kan man inte bli stab/tross :banana

Vad jag har hört så kommer det på LBB att utbildas två skytteplutoner och en "specialpluton" (nåt S&T liknande) nästa år. Vad gäller LBB skall det dock sägas att det förmodligen var de sista rena Lednings, Underhålls och Sjv-plutonerna som utbildades i år. Och med tanke på hur många värnpliktiga som man planerar ta in i framtiden är frågan om inte Vadsbo helt tar över LBB och Liv ansvarar för V&I motsv.

Posted
Har hört att bara Vadsbo och Östra nerike ska finnas för GU 09, livskvadron ska bort. Gott då kan man inte bli stab/tross :)

Vad jag har hört så kommer det på LBB att utbildas två skytteplutoner och en "specialpluton" (nåt S&T liknande) nästa år. Vad gäller LBB skall det dock sägas att det förmodligen var de sista rena Lednings, Underhålls och Sjv-plutonerna som utbildades i år. Och med tanke på hur många värnpliktiga som man planerar ta in i framtiden är frågan om inte Vadsbo helt tar över LBB och Liv ansvarar för V&I motsv.

Kan nog stämma, låter ok ialf. Då borde ju de resultera i att det blir färre värnpliktiga till LBB?

Posted
Har hört att bara Vadsbo och Östra nerike ska finnas för GU 09, livskvadron ska bort. Gott då kan man inte bli stab/tross :)

Kan nog stämma, låter ok ialf. Då borde ju de resultera i att det blir färre värnpliktiga till LBB?

Nja, i det här fallet är det antalet värnpliktiga som bestämmer organisationen, inte tvärt om. En eventuell frånkoppling av Livskvadron skulle ske om antalet värnpliktiga var såpass få att det inte fanns någon anledning grundutbilda luftburna på två skvadroner.

Posted
Har hört att bara Vadsbo och Östra nerike ska finnas för GU 09, livskvadron ska bort. Gott då kan man inte bli stab/tross :dribble:

Stämmer inte riktigt. Vet hur planen ser ut, men kan nog inte ta det i tråden..

Posted

Ni märker nog hur det är upplagt när det är eran tur att rycka in =) Kom ihåg att det är roligt att vara uttagen till jägarsoldat fram tills den dagen man rycker in...

Posted
Ni märker nog hur det är upplagt när det är eran tur att rycka in =) Kom ihåg att det är roligt att vara uttagen till jägarsoldat fram tills den dagen man rycker in...

Sen är det jäkligt fränt när man ryckt ut också. Eller är på permission. ;P

Posted

Kan nog stämma, men det är status att va Jägare. Och så vill man hamna med seriösa personer. Faan skulle va piss o va me sånna som bara klagar.

Posted

Hehe, bedömt efter infohelgen jag var på så kommer det finnas en och annan som inte helt vet vad de sysslar med.

Dock var det många trevliga och motiverade killar där så jag tror det kommer bli bra överlag.

Ska en tjänst få jägarstatus måste man ju ha gjort allt det jobbiga och i sin tur hatat det. Annars är det ju inte svårt att genomföra?

Posted

Kan nog stämma, men det är status att va Jägare. Och så vill man hamna med seriösa personer. Faan skulle va piss o va me sånna som bara klagar.

Status gentemot vem och varför? Utveckla gärna ditt sunda resonemang!

Posted

Status gentemot vem och varför? Utveckla gärna ditt sunda resonemang!

Skrev aldrig att du tyckte det, men personligen så tycker jag det. Så själv blir jag glad om jag blir jägare.

Posted

Är det nån som har börjat marschträna än? Själv ska jag börja göra de nu, ska ju till infohelgen i vår. Kan tänka mig att de är det viktigaste att göra innan. Och löp träning.

Posted
Är det nån som har börjat marschträna än? Själv ska jag börja göra de nu, ska ju till infohelgen i vår. Kan tänka mig att de är det viktigaste att göra innan. Och löp träning.

Jag har faktiskt kommit igång ganska ordentligt var ute iallafall 5-6 timmar för ett par helger sedan o gick med ungefär lika mycket som vi gick med under info helgen, uppskattningsvis 20 kg. Dock har jag inte inhandlat några kängor än men för väl o ta o göra det med nästa studiebidrag ;)

Posted (edited)

jag är lite osäker på vad som gäller med just att använda egna kängor, min bror gjorde lumpen i kristinehamn, och de fick ha egna kängor. Dock har jag ingen aning om vad han låg inne som.

Edited by Martinljunga!
Posted
jag är lite osäker på vad som gäller med just att använda egna kängor, min bror gjorde lumpen i kristinehamn, och de fick ha egna kängor. Dock har jag ingen aning om vad han låg inne som.

Hallå

De flesta förband tillåter användandet av egna kängor efter GSU, förutsatt att befälen godkänner dem.

Mvh

T

Posted

Det sa vårat befäl, egna kängor efter GSU.

Och de säljer ju då Meindl Performance på soldathemmet som e en mycket bra känga. Den ska jag köpa efter GSU iaf.

Posted

Hej!

Undrar hur tung eran packning är när ni marsch tränar. Jag har 34kg, men ska nog öka sen när det närmar sig inryck. Har hört att K3 jägarna bär upp till 50-60kg.

Posted
Hej!

Undrar hur tung eran packning är när ni marsch tränar. Jag har 34kg, men ska nog öka sen när det närmar sig inryck. Har hört att K3 jägarna bär upp till 50-60kg.

Oj då! Jag går bara med 19 kg än så länge, runt 3 timmar. Hur länge går du?

Någon som förresten vet något mer om när vi (eventuellt) får ut våra kängor?

Posted
Hej!

Oj då! Jag går bara med 19 kg än så länge, runt 3 timmar. Hur länge går du?

Någon som förresten vet något mer om när vi (eventuellt) får ut våra kängor?

Du går längre en mig, jag går la runt 1,5 till 2 timmar ungefär. Har du vart på infohelgen? Jag ska dit i vår. Trodde man fick kängorna där.

Posted (edited)

Jo, vi skulle ha fått kängorna där egentligen, men de hade inte råd (det var förklaringen vi fick iaf), så bevakningssoldaterna fick kängor istället. Jag har väl antagit att vi som redan varit på infohelg kanske får våra kängor i samband med den andra infohelgen nu i vår (som du ska på).

Edit: Alltså, som jag förstod det: Bevakningssoldaterna rycker in tidigare än oss och får därför kängor före oss eftersom de inte har råd att köpa in det till oss så långt i förtid.

Edited by J.Norrman
Posted (edited)
Jo, vi skulle ha fått kängorna där egentligen, men de hade inte råd (det var förklaringen vi fick iaf), så bevakningssoldaterna fick kängor istället. Jag har väl antagit att vi som redan varit på infohelg kanske får våra kängor i samband med den andra infohelgen nu i vår (som du ska på).

Edit: Alltså, som jag förstod det: Bevakningssoldaterna rycker in tidigare än oss och får därför kängor före oss eftersom de inte har råd att köpa in det till oss så långt i förtid.

hmm, låter som nedskärningar, har vart snålt me pengar dom senaste åren va jag har hört. IA09 har la "tatt" mycket pengar kan jag tänka mig. Min bror sa att vi kanske skulle få ut dom nya kängorna. (Jägarkänga) för dom som går me tungpackning. Tror de va en annorlunda sulor på den för att förebygga marschfrakturer. Kan va så att dom inte fått in dom än.

Edited by M.Sirén