Jump to content

Jag är placerad som...  

42 members have voted

1. 1. Befattningar

• FH705. Luftburen Befäl, Armén.
      11
    • FH805. Luftburen Gruppbefäl, Armén.
      4
    • FH905. Luftburen Soldat, Armén.
      22
    • GA936 Bevakningssoldat, Armén
      5
    • GA836 Bevakningsgruppchef, Armén
      1

Recommended Posts

• 2 weeks later...
  • Replies 325
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted (edited)
Vad har du för källa på att nästa kull ska genomföra fallskärmsutbildning med ? =D

Befäl! Men det är inget bestämt som sagt, bara en förhoppning om att det skall prövas.

Edit: Sen ang. infohelgen, pallar man inte så kan man ju alltid försöka hålla sig kvar. Mitt råd är dock att söka sig till något annat förband, där man förhoppningsvis har större resurser, iaf om man tror att man kommer bli luftburen.

På K3 har t.ex Östra Nerike (spaning) åkt helikopter, Vadsbo (luftburna) inte. Min pluton åkte sammanlagt 15 minuter Herka, vid två tillfällen, och det under/i samband med slutövningen. Vi har inte haft några fordon förutom 2 LTGV:er per pluton, vi har haft vapen och dylikt som skulle klassas som fattiga/dåligt utrustade för 4-5 år sedan. Man kan ju skylla allt på övre makter, NBG, förkortad utbildningstid.. Men njae.

På bataljonsövningen, där det skulle skjutas massa skarpt fick kulspruteskyttarna ca 100 bulor, PER DAG. Iaf hälften av dagarna.. Räcker inte till så många genomföranden det inte.

Så, bitterheten fick tala lite.

Edited by Axly
Posted

Kompletterar med aktuell info.

Till den Luftburna Bataljonen kommer det att rycka in 3 plutoner numer. Det är knappast någon hemlighet vilka de är heller, en specialpluton, en pv-pluton och en jägarpluton. (Alla är jägare, men jplut är inte specialutbildat åt något håll förutom strid. Om ni förstår?)

Till undbat och FJS kan jag inte yttra mig då det är utanför mitt område.

Lycka till nästa helg...

JÄGARE!

Posted

Just det, glömde nämna att man inte måste ha burit sin LK100 mer än en gång under utbildningens gång, inte ha deltagit på någon egentlig övning inkl. jägarprovet, för att tilldelas jägarbågen. En riktig statussymbol, alltså. :blink:

Posted

Hah men det måste ju va en miss eller medvetet för att man behöver soldaterna.

Jag tänker då fan ge max på alla övningar eller tester. Inte fan ska man gå in halvhjärtat...

Posted

Jag vet inte hur de har varit för senast inryckta men jag kan tänka mig att det inte blivit mycket mer pengar i kassan för LBB detta år än tidigare år. LK100 vad jag minns var främsta valet och bars en hel del. Kanske har ändrats, kan ej uttala mig om det. Det jag vet är att de som tror att tuffa helikoptrar/flygplan ska bli "main choice of ride" kan tyvärr glömma det. Ofta är det buss eller dylikt som får agera "lufttransport".

Posted (edited)
Jag vet inte hur de har varit för senast inryckta men jag kan tänka mig att det inte blivit mycket mer pengar i kassan för LBB detta år än tidigare år. LK100 vad jag minns var främsta valet och bars en hel del. Kanske har ändrats, kan ej uttala mig om det. Det jag vet är att de som tror att tuffa helikoptrar/flygplan ska bli "main choice of ride" kan tyvärr glömma det. Ofta är det buss eller dylikt som får agera "lufttransport".

Första 2 månaderna hade vi faktiskt LK70. "Made in Israel 1967".. :dribble:

Edit: En vecka innan befattningsutbildningarna skulle påbörjas fanns det 2 st ksp 90b och 1 ksp 58 på hela bataljonen. Gediget. Känns som man kan hålla på såhär ett tag..

Edited by Axly
Posted
Just det, glömde nämna att man inte måste ha burit sin LK100 mer än en gång under utbildningens gång, inte ha deltagit på någon egentlig övning inkl. jägarprovet, för att tilldelas jägarbågen. En riktig statussymbol, alltså. :dribble:

På Ö.N. blev c.a. 5 pers ifråntagna jägarbågen efter genomförd marsch p.g.a. att de inte ansågs förtjäna den. 06/07.

Känns som att det är en tradition att Ö.N. flyger helikopter (för att reta LBB?), vet att det även gjordes 05/06. Dock inte vårat år då helikoptern inte fick landa p.g.a. någon civil enhet. Jag tror det hade att göra med miljön...

Posted

Första 2 månaderna hade vi faktiskt LK70. "Made in Israel 1967".. :dribble:

Edit: En vecka innan befattningsutbildningarna skulle påbörjas fanns det 2 st ksp 90b och 1 ksp 58 på hela bataljonen. Gediget. Känns som man kan hålla på såhär ett tag..

verkar som om NBG-skvadron tog med mycket av den utrustning vi hade 06/07, men kom ihåg:

"vi fick det sämsta för att bli de bästa..." ;-)

Posted

På min tid flög vi Hkp 4 var och varannan dag samt Herkules runt om i Sverige, inte var det så kul. Evigt i och urlastande.

Beträffande jägarbågen var det en kille som låg inne med oss, han fick ingen för att han inte kunde äta VA-mat. Ganska festligt.

Han övade och övade och till slut kunda han äta en hel påse med "chicken-curry" utan att spy, Efter att befälet fått titta på blev han till slut godkänd. :baskerKav:

Posted
På min tid flög vi Hkp 4 var och varannan dag samt Herkules runt om i Sverige, inte var det så kul. Evigt i och urlastande.

Beträffande jägarbågen var det en kille som låg inne med oss, han fick ingen för att han inte kunde äta VA-mat. Ganska festligt.

Han övade och övade och till slut kunda han äta en hel påse med "chicken-curry" utan att spy, Efter att befälet fått titta på blev han till slut godkänd. :baskerKav:

Haha, för somliga finns det visst större utmaningar än att "bara" knalla några mil. :P

Posted

''Jag är en''

Ja, infohelgen var visserligen delvis mycket tuff men samtidigt fruktansvärt bra och givande då man fick en inblick i det livet man kommer leva och de kraven som ställs på Jägare.

Ni som tog er igenom och rycker in i augusti. BRA JOBBAT!

Posted (edited)

Var det endast den luftburna bataljonen som genomförde infohelg den här helgen eller var det även Östra Nerike? Om det var det skulle det vara kul om någon som var där kunde skicka ett PM med vad ni fick göra och vilka befäl ni hade.

Edited by Muppen100
Posted

LBB och UndBat altså Vadsbo och Östra Nerike hadde testerna på olika täter men annars exakt samma program.

Jag var på Östra Nerike, 2a tät. Dock kommer man att läggas på olika skvadroner och bataljoner beroende på vad K3 tycker. Inte var man gjorde testerna...

Så vill du veta nått så hör av dig.

Posted (edited)

116 här, 3:e tät;). Är en av de 19 av 40 som klarade samtliga moment i tät 3... För dig som önskar veta hade vi löjtnant **** och löjtnant ***** som befäl, vi var således också förlagda på östra nerike. :)

Edited by Dobberman
Medgivande till publicering av namn saknas
Posted

Ranger90. Du bör veta att man inte får ange befäl eller personer med namn på detta forum (Forumsregel)

Så det blir ''Löjtnant X'' istället

Posted
116 här, 3:e tät;). Är en av de 19 av 40 som klarade samtliga moment i tät 3... För dig som önskar veta hade vi löjtnant **** och löjtnant ***** som befäl, vi var således också förlagda på östra nerike. :)

Var faktiskt 21 som klarade. ;)

/Furiren

Posted

Även om många tyckte att det var jobbigt, tråkigt och svinigt så är jag faktiskt mer taggad inför inryck än innan då jag vet att det kommer va sommar i början.

Känns likom som att man fått en uppfattning om hur det är nu och även om det blir mycket värre efter en tid i lumpen så klarar man nog av det med lite träning och rutin.

Posted

116, säker på att du inte låg i första tät?

För i min tät var vi 100-139 + 223 eller vadfan han nu hade.

Jag hade 120 och vi var 19 av 40 som klarade alla tester

Starkast ändå var snubben som klarade marchen trots att han hade halsfluss, men han fick dock inte sova utomhus.

Sedna jävligt strong av nummer 124 tror jag han hade som blev gick till han blev medvetslös, där har vi motivation, förebild.

Men satan vilket sargat gäng som gick till bussen, såg ut som vi legat ute i flera månader :D

Men håller med, man blir mer taggad av denna helg, främst för att människorna som var där var jäävligt sköna och spontana.

Det kommer bli en härlig värnplikt känner jag.

Posted

Tjena allihopa.

Jag mönstrade klart så sent som idag och blev preliminärt inskriven i ordning:

FH705 Luftburen Befäl

FK800 Spaningsgruppbefäl

GA800 Skyttegruppbefäl

Samtliga med inryck sommaren 2009. Men jag sökte även till FJS, som handläggaren gjorde "vid sidan av" tydligen. Det verkar som det är ganska många som har fått tjänsten FH705? Hur många befäl får det finnas egentligen?

Alla ni som har åkt på informationshelg, när mönstrade ni? Har någon nån aning om när jag kommer få reda på om jag får någon tjänst eller ej?

Samma sak med extramönstringen till fallskärmsjägare. Är det många som är intresserade av det? Handläggaren sa att det troligen var i april, och att ALLA som klarar av kraven får gå dit. Kan det verkligen stämma? Jag läste i extramönstringstråden och det verkar inte vara så? Det verkar ju som att snarare en tredjedel av alla sökande som klarar kraven får gå till extramönstringen?

För övrigt så var mina resultat:

Inskrivningsprov - 9

Muskelstyrka - 9

Fysisk arbetsförmåga - 7

Befälsskattning - 7

Pliktförmåga - 7

Syn - A (1.0 båda ögonen)

Hörsel - Godkänd

Färgseende - 4 fel

Jägartest - Slutfört

Tjänstbarhet - A

Vet någon hur mina chanser skulle stå sig att komma till extramönstringen med dessa värden?

Nu vill jag inte vara ett arsle och komma och ställa en massa frågor i första inlägget men jag är ju så nyfiken. Om någon kunde ta sig tid att svara så skulle det verkligen uppskattas.

Lycka till alla!

Posted
Det verkar som det är ganska många som har fått tjänsten FH705? Hur många befäl får det finnas egentligen?

Även om du rycker in som FH705 kan du MUCK:a som FH805/FH905 om du inte fått någon nivå 7 tjänst. Så antalet som är det från början spelar inte någon roll.

Posted
116, säker på att du inte låg i första tät?

För i min tät var vi 100-139 + 223 eller vadfan han nu hade.

Jag hade 120 och vi var 19 av 40 som klarade alla tester

Starkast ändå var snubben som klarade marchen trots att han hade halsfluss, men han fick dock inte sova utomhus.

Sedna jävligt strong av nummer 124 tror jag han hade som blev gick till han blev medvetslös, där har vi motivation, förebild.

Vafalls, var körtelfebermannen med och gick ändå? :P