Jump to content

Itunes


Danne

Recommended Posts

Införskaffade häromdagen en Ipod Touch och plockade hem Itunes när jag kom hem.

 

Jag är nu i valet och kvalet om att göra mig av med hela rasket....

 

Jag har ett relativt gediget mp3 bibliotek,med talböcker och vanlig musik. Ipoden kan ju inte matas manuellt genom tex windows commander eller utforskaren (eller?) och Itunes skulle då glatt kolla igenom mitt mp3 bibliotek och lyckades väl till 30% hålla ordning på vilka låtar som skall ligga på vilken skiva....

 

Resultatet är totalt kaos där låtar ligger utspridda huller om buller.

 

Hur organiserar man detta på enklaste sätt?

 

Ger mjukvaran en chans fram tills fredag, sedan är det game over.

Link to comment
Share on other sites

Släng itunes så långt bort det går (det kan vara lite jobbigt att avinstallera det, gillar att sprida filer omkring sig som den "glömmer" att avinstallera).

 

Det finns massor med freeware program som är riktigt duktiga på att synka filer till ipod, kolla tex på http://www.poddox.com/

Link to comment
Share on other sites

Släng itunes så långt bort det går (det kan vara lite jobbigt att avinstallera det, gillar att sprida filer omkring sig som den "glömmer" att avinstallera).

 

Det finns massor med freeware program som är riktigt duktiga på att synka filer till ipod, kolla tex på http://www.poddox.com/

 

 

Detta skall undersökas.

 

Går det att fippla så att man får med coverbilden till en cd via poddox med? Det är ju lite grejen med Touchen.....

Link to comment
Share on other sites

Jag har nu hyrt in konsultexpertis från ovan, som skall göra en förklaringsinsats gällande itunes på lördag. Går inte det vägen kommer jag testa olika alternativ..

 

Tycker det är trist då jag gillar spelaren rätt bra.

Link to comment
Share on other sites

Jag har nu hyrt in konsultexpertis från ovan, som skall göra en förklaringsinsats gällande itunes på lördag. Går inte det vägen kommer jag testa olika alternativ..

 

Tycker det är trist då jag gillar spelaren rätt bra.

 

I am omnipotent, tremble all mortal men(and women) :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Införskaffade häromdagen en Ipod Touch och plockade hem Itunes när jag kom hem.

 

Jag är nu i valet och kvalet om att göra mig av med hela rasket....

 

Jag har ett relativt gediget mp3 bibliotek,med talböcker och vanlig musik. Ipoden kan ju inte matas manuellt genom tex windows commander eller utforskaren (eller?) och Itunes skulle då glatt kolla igenom mitt mp3 bibliotek och lyckades väl till 30% hålla ordning på vilka låtar som skall ligga på vilken skiva....

 

Resultatet är totalt kaos där låtar ligger utspridda huller om buller.

 

Hur organiserar man detta på enklaste sätt?

 

Ger mjukvaran en chans fram tills fredag, sedan är det game over.

 

När man drar igång iTunes för första gången så kan man välja att INTE omorganisera sina befintliga filer. Men om man nu väljer att låta iTunes ta hand om det hela, så håller den alla filer i en mapp. "Utspridda huller om buller" låter minst sagt märkligt.

 

Har du inte ordentliga ID3-taggar på filerna?! :baskerHV:

Link to comment
Share on other sites

Itunes är i stort sätt värdelöst när det kommer till det mesta inom hantering av musik. Dock så finns det alltfler uppdateringar att ladda ner från apple´s hemsida. Dessa underlättar en hel del även om programmet i sig inte är helt perfekt i dagsläget.

Mitt tips med andra ord: Ladda ner alla uppdateringar! :)

Link to comment
Share on other sites

Det finns många missförstånd kring iTunes och iPods mm. Bl a att man inte kan använda MP3, endast kan använda musik som laddas ner från iTunes music store och att man endast kan använda skyddad musik. Ett annat missförstånd är att Apple är det företag som med kopieringsskydd vill låsa in användarna - det är faktiskt media-företagen som i sina villkor har stipulerat detta - Apple skulle helst slippa hanteringen.

 

Till skillnad från andra mediaspelare så hanterar även iTunes inte bara musik utan även andra typer av media - filmer, bilder, synkning av kontakter och kalender med datorn mm. Och man kan använda disken som en mobil hårddisk för backup mm (dock ej iPod Touch och iPhone).

 

iPhone t ex är inte bara en telefon med mediafunktioner - det är en ytterst kompetent dator i sig själv som medger mycket avancerade Unix-baserade lösningar med lokala databaser och avancerad hantering av media och information förutom kommunikation mm. Man kan inte bedöma dessa produkterna genom glasögon präglade av mer konventionell teknik.

Link to comment
Share on other sites

Ok, fyller på med en fråga.

 

Har precis försökt importera min musik till iTunes. På min disk har jag 9400 filer (låtar) som tar 30,5 GB. När iTunes har importerat klart står det att det i bibiloteket finns 6838 låtar som tar 27,4 GB. Hur funkar det här???? Vad är det som inte funkar/stämmer?

 

LtX

Link to comment
Share on other sites

Ok, fyller på med en fråga.

 

Har precis försökt importera min musik till iTunes. På min disk har jag 9400 filer (låtar) som tar 30,5 GB. När iTunes har importerat klart står det att det i bibiloteket finns 6838 låtar som tar 27,4 GB. Hur funkar det här???? Vad är det som inte funkar/stämmer?

 

LtX

 

iTunes tar inte samtliga förekommande musikformat, har du kollat om det finns någon gemensam nämnare hos de filer som inte kom med?

Link to comment
Share on other sites

Nu blir jag nyfiken; på vilket sätt är iTunes "värdelöst"?

+1

 

iTunes funkar, funkar o' funkar.

 

Har ALDRIG haft något tjafs med den, men jag är ju hardcore Apple entusiast sen ´92.

(Då fanns visserligen ingen iTunes, men ni fattar nog).

 

Det enda som saknas innan jag lägger ner pengar på en iPod, är en inställbar equalizer.

Inga pre-sets alltså, men en rejäl EQ som den redan finns i iTunes.

 

OK... Smaken är som baken, men kan någon vara så snäll att tala om för mig EXAKT vad problemet med iTunes är?

 

[besserwizzer-mode on]Det är bokstav nummer två som skrivas med stort: iTunes, iPod etc. Inte Itunes, Ipod e. dyl. [besserwizzer-mode off]

 

MVH

Troels

Link to comment
Share on other sites

Ok, fyller på med en fråga.

 

Har precis försökt importera min musik till iTunes. På min disk har jag 9400 filer (låtar) som tar 30,5 GB. När iTunes har importerat klart står det att det i bibiloteket finns 6838 låtar som tar 27,4 GB. Hur funkar det här???? Vad är det som inte funkar/stämmer?

 

LtX

 

iTunes tar inte samtliga förekommande musikformat, har du kollat om det finns någon gemensam nämnare hos de filer som inte kom med?

 

Har inte kollat men ska göra det. Om det är på det viset vad är enklaste sättet att konvertera dem till för iTunes läsligt format?

 

LtX

Link to comment
Share on other sites

Ok, fyller på med en fråga.

 

Har precis försökt importera min musik till iTunes. På min disk har jag 9400 filer (låtar) som tar 30,5 GB. När iTunes har importerat klart står det att det i bibiloteket finns 6838 låtar som tar 27,4 GB. Hur funkar det här???? Vad är det som inte funkar/stämmer?

 

LtX

 

iTunes tar inte samtliga förekommande musikformat, har du kollat om det finns någon gemensam nämnare hos de filer som inte kom med?

 

Har inte kollat men ska göra det. Om det är på det viset vad är enklaste sättet att konvertera dem till för iTunes läsligt format?

 

LtX

 

Det beror ju på _vad_ de är i för format.

Link to comment
Share on other sites

Ok, fyller på med en fråga.

 

Har precis försökt importera min musik till iTunes. På min disk har jag 9400 filer (låtar) som tar 30,5 GB. När iTunes har importerat klart står det att det i bibiloteket finns 6838 låtar som tar 27,4 GB. Hur funkar det här???? Vad är det som inte funkar/stämmer?

 

LtX

 

iTunes tar inte samtliga förekommande musikformat, har du kollat om det finns någon gemensam nämnare hos de filer som inte kom med?

 

Har inte kollat men ska göra det. Om det är på det viset vad är enklaste sättet att konvertera dem till för iTunes läsligt format?

 

LtX

 

Det beror ju på _vad_ de är i för format.

 

Ok, nästa fråga då;

finns det något smidigt sätt på vilket man kan sortera ut de filer/filformat som behöver konverteras eller måste man göra handpåläggning för att 1) identifiera vilka ca 2500 filer/låtar som inte importerades och 2) identifiera vilka olika format de 2500 filerna nu kan ha?

 

LtX

Link to comment
Share on other sites

Ok, nästa fråga då;

finns det något smidigt sätt på vilket man kan sortera ut de filer/filformat som behöver konverteras eller måste man göra handpåläggning för att 1) identifiera vilka ca 2500 filer/låtar som inte importerades och 2) identifiera vilka olika format de 2500 filerna nu kan ha?

 

LtX

 

Borde du inte kunna sortera dem utifrån filändelse eller någon annan filegenskap?

Link to comment
Share on other sites

Ok, nästa fråga då;

finns det något smidigt sätt på vilket man kan sortera ut de filer/filformat som behöver konverteras eller måste man göra handpåläggning för att 1) identifiera vilka ca 2500 filer/låtar som inte importerades och 2) identifiera vilka olika format de 2500 filerna nu kan ha?

 

LtX

 

Borde du inte kunna sortera dem utifrån filändelse eller någon annan filegenskap?

 

 

Hur gör man det om de ligger i 450+ mappar? Har slagit i kompetenstaket vad gäller datorer . . . . !

 

LtX

Link to comment
Share on other sites

Ok, nästa fråga då;

finns det något smidigt sätt på vilket man kan sortera ut de filer/filformat som behöver konverteras eller måste man göra handpåläggning för att 1) identifiera vilka ca 2500 filer/låtar som inte importerades och 2) identifiera vilka olika format de 2500 filerna nu kan ha?

 

LtX

 

Borde du inte kunna sortera dem utifrån filändelse eller någon annan filegenskap?

 

 

Hur gör man det om de ligger i 450+ mappar? Har slagit i kompetenstaket vad gäller datorer . . . . !

 

LtX

 

Ja , då har vi nåt mitt också, hade du haft en Mac hade jag kunnat hjälpa dig, Mac OS X tillåter dig att ställa upp avancerade sökkriterier som gjort det lätt att få ordning på filerna. Men jag utgår från att motsvarande borde finnas i Windows och någon mer kompetent här i forumet borde kunna hjälpa dig.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Jag hijackar den här tråden lite, ämnet är inte helt iTunes, men min fråga bottnar däri..

 

Jag har idag en iPhone 4S som tjänstelur (används även privat).

Telefonen i sig är helt ok, bortsett från att jag blir helt vansinnig varje gång jag vill förändra musik/film/foto i den - allt måste skötas via iTunes.

 

Iom att det är en tjänstelur kan jag inte jailbreaka den.

 

Fråga 1: finns något tredjepartsprogram som gör att jag lätt bara kan flytta mappar med musik/film/foto till/från telefonen, liksom via utforskaren i Windows?

 

Fråga 2: jag är fasen sugen på en Samsung Galaxy S3. Vad har den för för- eller nackdelar jmf iPhone? Erfarenhetsbaserade åsikter efterfrågas.

 

GMY

Link to comment
Share on other sites

Jag besvarar mig själv:

 

1. "Pass!"

 

2. Jag bytte till en tjänste-Samsung, och hittills är min uppfattning att iPhone är ett bättre bygge, ligger bättre i handen och har bättre MMI.

Samsung är bra och snabb, Android är helt ok men inte alls lika intuitivt som iOS. Den känns inte alls lika gedigen och är något stor.

GPS'en har jag inte riktigt fått ordning på, oklart om det är SBS eller om det bara är så, men det är helt värdelöst att ha den som navigator i bilen.

 

Jag kommer dock att behålla den, fördelen med att jag själv har kontroll över filsystemet väger såpass tungt för mig.

 

Den som kommer med en riktigt fin S3/iPhone-hybrid vore en riktig hjälte!

Link to comment
Share on other sites

Nackdelen med allt som har med apple att göra är ju att det kommer i system... Allt är slimmat och anpassat just för deras produkter.

Fördelen med allt som har med apple att göra är ju att det kommer i system... Allt är slimmat och anpassat just för deras produkter.

 

är min åsikt

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...