Jump to content

ÖB Hederstedt

Recommended Posts

Hörde tyvärr enbart med ett öra idag på nyheterna där ett inslag handlade om armen. Vad jag fattade det för så ville ÖB Hederstedt omvandla dagens värnpliktiga armé till en yrkesarmé á ca. 8000 man. Var det någon som lyssnade ordentligt eller någon som har information på området som kan upplysa mig.

Som jag förstod det så ville han ha dels vanlig vpl-utbildning men även möjligheten att kontraktsanställa soldater för att upprätthålla en hög beredskap.

Som det är nu tar det alldeles för lång tid innan vi kan sätta in förband i en oroshärd.

The Swede

En viktig del i det nya förslaget var även bekämpningen av terrorism.

Vilken terrorism? Efter september 11 så har media och folk blivit helt snurriga i huvudet och ser terrorister överallt. Jag ställer mig tvivlande till om Al-qaida ens finns längre. USA målar upp Al-qaida som en jätte organisation med herr Ladin i toppen. Organisationen sades vara förgrenad in i näringslivet med massor av legitima företag som skapade Al-qaida en enorm ekonomisk styrka. Dessutom hade organisationen tränings-läger och tusentals anhängare som var tränade och beredda att kämpa och till och med dö för sin sak.

Om Al-qaida är allt detta, och om dom vill skapa terror i USA, varför gör dom inte enkla saker. Dårarna som sköt människor i USA alldeles nyligen visade ju hur enorm terror man kan skapa med enkla medel.

Om Al-qaida har pengar och människor så borde det vara bus-enkelt att flytta in 3-5 personer i USA varje månad. Jag menar göra dem till amerikaner alltså, gränsen mot Mexiko läcker ju som ett såll och sk. "green cards" kan köpas för pengar. Låt personerna etablera sig under 3 månader och sedan köper dom ett vanligt jaktgevär och "snajpar" en oskyldig i veckan. Rimligtvis borde varje agent överleva åtminstonde 10 "snajpningar" och måttet av terror detta skulle skapa är enormt.

Hur kan det komma sig att Al-Qaida som utmålas som så organiserat, så rikt och med så många "soldater" inte gör detta?

De som idag av olika skäl försöker rida på den våg av terror rädsla som media och folkhysteri skapar kommer förlora all sin trovärdighet när bubblan brister. När sans och resons slutligen segrar så kommer de som ropade högst framstå som idioter. I min mening bör ÖB tänka på det.

Visst finns det terror i världen och visst skall vi uppmärksamma och bemöta det problemet. Men är man för ivirig att försöka plocka poäng och skapa nån sorts medvind för försvaret på grund av detta så tror jag att man skjuter sig i foten på lång sikt. Militärmakten är en slägga, den är inte en skalpell. Vi skall kunna övertyga vår befolkning att vi för vår säkerhets skull behöver en rejäl slägga utan att låtsas att släggan också duger som skalpell.

Edited by Pal

• Forumsledning

En viss del kontraktsanställda skulle jag se som något klockrent.

Tänk dig att man har en mindre grupp anställda. Kanske en pluton /regemente och/eller någon grupp per inriktning motsv..

Hur många blev inte imponerade av sin kadetts/nyblivna fänriks klockrena "ålning medes hasning" , eller växelvisa framryckning? Vad skulle då inte dessa killar/tjejer kunna åstadkomma??

Den plutonen skulle kunna fungera som faddrar åt de ny inryckta, se till att inte maktgalna PB pryglar dem för hårt eller några trakasserier förekommer. De nyinryckta kan se att "fan kan jag oxå bli sådär bra?"

De förmedlar tips och idéer, sånt vi här på forumet försöker förmedla. Sånna saker glömms lätt bort då basse/solis överlämningen ofta inte funkar.

Att vara Yoff ser jag som att vara lärare, det är inte samma situation som att vara Soldaten i ledet. För de flesta Yoff är de själva i sin krigsbefattning ganska få dagar per år och får inte känna så ofta hur det är att leva med snuskburken, kroppsskyddet och vara nedkletad i kammofärg.

Ny utrustning skulle enkelt kunna testas proffsigt av dessa kontraktsanställda. De har varit med och utvärderat saker förr och borde således kunna det då de även använder sakerna som det är tänkt och inte bara leker en lite stund med det.

Ny stridsteknik/taktik kan enklare testas fram av dessa, de har ju en bra grund att stå på, drar man samman alla plutoner och samövar/testar större moment kan dessa agera som de blir tillsagda då de borde ha en proffsig och yrkesmässig inställning istället för att till varje pris "vinna" och kunna skryta att de allt klådde Kj, motsv.. Skall de agera på ett sätt för att pröva en taktik så borde de kunna göra det, i syfte att utvärdera taktiken/teknikens funktion utan att se till nån personlig prestigeförlust om de går bet. De gör ju bara som de är tillsagda testsyfte.

De borde dessutom själva komma på nya tekniker som kan förmedlas uppåt och godkännas centralt. Som det är nu är det väl oftast Yoff som smider planer och sen låter VPL testa om det funkar. Vore väl det ultimata om det kom från dem som utför sakerna istället från BlåGul.

Alla som kan tänka sig att jobba inom FM vill ju inte bli "lärare" och klättra på den fasta hierarkin i officerskåren, vissa vill vara soldater. Varför inte nyttja denna resurs. Det är bara att se på andra länder med stamanställda soldater. Sergeanterna är oftast de mest kunniga praktiskt i dessa försvarsmakter och får lära upp officerarna som ofta enbart är har akademiska intressen av försvar.

Bara några funderingar kring detta ämne.

Ska vi jaga terrorister med jas39?

Ärlig talat förstår jag att en del militärer är sugna på upg men lämna det åt polisen. Jag tror att polisen och säpo klarar det bättre än FM.

Jag ser snarare att försvarets framtida "anti-terroristuppgift" i huvudsak är av skydda/bevaka/stötta/övervaka-karaktär. Till detta kommer även underrättelseinhämtning I SAMORDNING med övriga civila underrättelsecentrum i Sverige och internationellt.

Dagens samhälle är extremt känsligt för störningar. Dessutom får störningar i dagens samhälle mycket större konsekvenser än störningar i exempelvis 1950-talets Sverige. Sammhällets olika delkomponenter och dess medborgare är mycket tätare sammanlänkade i dag.

Även jag ser "dörröppningen" mot en ökad proffesionalisering inom FM med stor glädje. Försvaret måste få en högre och bredare insatsförmåga i sin grundorganisation.

Henke ja förstår vad du menar, men har inte SSG redan idag lite av det du pratar om. Visserligen så hjälper de ju inte vanliga vpl osv. men de är ju "nästan" kontraktsanställda soldater. I övrigt så låter det ju som en kanonide att ha lagom stort antal anställda soldater. För när man ser huvuddelen av alla vpl idag så blir man nästan förskräckt, min egen åsikt är att Sverige skulle få det väldigt svårt i ett krig p.g.a den låga kompentensen. Kontraktsanställda skulle kunna hålla en klart högre kompetensnivå.

Henkes ideer verkar vara något som skulle kunna funka... men som någon annan sa så blir ju kompetensen mycket högre om man gör så... de skulle ju helt klart även kunna sättas in i så kallade oroshärdar, om det skulle behövas, och för att möta ett så kallat terrorist hot, om något sådant skulle bli aktuellt... :angry: