Kanna Posted April 22, 2008 Report Share Posted April 22, 2008 Hittade den här artikeln på DN:s hemsida: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=763009 Ett gigantiskt vattenkrig i Stockholms innerstad låter rätt festligt. Själv är jag inte 08 så jag ska inte vara med men är det någon här som ska? Link to comment Share on other sites More sharing options...
MatsLennarth Posted April 22, 2008 Report Share Posted April 22, 2008 Jag kan riktigt se framför mig hur det går till när SoldF skickar sina deltagare dit: En pluton står uppställda på plattan i m/90. Likformigheten är slående, samtliga deltagare är beväpnade med AK5 m/vattengevär och allt är puts och studs. Plutonschefen (BG) gör en snabb och snärtig avlämning och snart tar grupperna över och ansatsvis-framåt beordras mot stackars ensamma civilister med bristfällig beväpning. Kriget pågår i ungefär 45 minuter innan alla andra inser att det inte är någon idé att bedriva kamp mot de organiserade styrkorna. Slottet intas, regeringen upplöses. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thess Vita Posted April 22, 2008 Report Share Posted April 22, 2008 I vattenkrig kan man tyvärr inte slå ut fi på avstånd, utan måste inpå och slaska med vattnet. Hur dömer eldmarkören? Vattenballonger måste vara sättet att hålla avståndet. Kanske en bollmaskin, lånad från tennishallen, kunde vara lösningen...? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dobberman Posted April 22, 2008 Report Share Posted April 22, 2008 Ställer Er följande fråga.... VARFÖR stödjer SOLDF The Swede:s PBV-projekt? Vattenballonger.... Ppfft, löjligt. 20mm vattenspruta, DET är grejer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cesium Posted April 22, 2008 Report Share Posted April 22, 2008 Förutom att bara vara en av initiativtagarna är han även general för Armé Nord. Och det smids ordentliga planer för att krossa lag syd, säger han. På Facebook har man redan hunnit bilda undergrupper såsom Östermalms Kungliga Jägarpluton och Kungsholmens Stadsskyttekompani. Och norra sidan har ett stark kort i kampen, enligt Johannes Eriksson. - Vårt starkaste vapen är nog Lidingö Special Boat Services som kommer landstiga med båtar och ta Syd i ryggen, säger han. Oh shit! Vissa är seriösa Jag ska lätt kolla upp om man får komma dit även om man bara bor i närheten av Hufvudstaden, detta låter ju askul Om fler ska vara med så måste vi ha en SoldF pluton EDIT: Jag spelar i norr i fall det blir av, bor ju norr om stan. Någon som tror att polisen kommer lacka förresten? De ska alltså kasta TOMATER i hela stan(läs noga). Min gissning är att det får stanna vid vatten. Har inte polisen ganska fina vattenkanoner? Eller är det bara utomlands? Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonsson Posted April 22, 2008 Report Share Posted April 22, 2008 Ställer Er följande fråga.... VARFÖR stödjer SOLDF The Swede:s PBV-projekt? Vattenballonger.... Ppfft, löjligt. 20mm vattenspruta, DET är grejer. Är det inte en 25 mm:s kanon på denna fina vagn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SG OLSSON Posted April 22, 2008 Report Share Posted April 22, 2008 Dags att börja leta lite pvc rör i rätt diameter då plus petflaskor. Pvc röret förses med handtag och grönmålas. Bakstycket göres öppningsbart med skruv m/48 synd bara att man bor för långt bort Link to comment Share on other sites More sharing options...
sportdykare Posted April 22, 2008 Report Share Posted April 22, 2008 Det låter ganska roligt faktiskt. Som sagt, lite synd att man inte bor i stockholm. Ja alltså under just den eller dom där dagarna alltså... Eller tror ni dom hyr in legosoldater??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted April 22, 2008 Report Share Posted April 22, 2008 Värdigt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vildmannen Posted April 22, 2008 Report Share Posted April 22, 2008 Lämpligt stridsfordon. Tanken rymmer 12,5 kbm vatten, vattenkanonen sprutar 8 kbm/minut. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted April 22, 2008 Report Share Posted April 22, 2008 Jag kan riktigt se framför mig hur det går till när SoldF skickar sina deltagare dit: En pluton står uppställda på plattan i m/90. Likformigheten är slående, samtliga deltagare är beväpnade med AK5 m/vattengevär och allt är puts och studs. Plutonschefen (BG) gör en snabb och snärtig avlämning och snart tar grupperna över och ansatsvis-framåt beordras mot stackars ensamma civilister med bristfällig beväpning. Kriget pågår i ungefär 45 minuter innan alla andra inser att det inte är någon idé att bedriva kamp mot de organiserade styrkorna. Slottet intas, regeringen upplöses. Har inte du läst några av trådarna i materielforumet? INGEN kommer ha samma utrustning, i bästa fall kommer 2 av 23 ha m/90, alla kommer vara kittade till tänderna och 7 kommer ha trolldräkter (3 har säkert dykprylar) ;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
SG OLSSON Posted April 22, 2008 Report Share Posted April 22, 2008 Jamen denna gång måste det ju vara ok med icke RU utrustning. Skulle någon råka självantända under denna övning så finns ju onekligen gott om kapacitet att hantera just det problemet om det nu inte är just vattnet som självantänder pga avsaknat m-nummer Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted April 22, 2008 Report Share Posted April 22, 2008 jag sa inte att det inte är ok, mest ett konstaterande att ingen kommer se ut som någon annan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted April 23, 2008 Report Share Posted April 23, 2008 Lämpligt stridsfordon. Tanken rymmer 12,5 kbm vatten, vattenkanonen sprutar 8 kbm/minut. Är den där vattentät? F.ö. borde ju vanliga regnkläder vara att räkna som vilket tungt kroppsskydd som helst. Fram med sandsäck, slanor och presenningar, här ska byggas fortifikationer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Berg Posted April 23, 2008 Report Share Posted April 23, 2008 Det enda negativa är att det diskuteras på deras forum om att få använda grönsaker.. Om dom håller shack på fjortisarna med kålrötter så kommer jag lätt vara med. Springer runt med en flagga som det står SoldF på så syns man nog Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henil Posted April 23, 2008 Report Share Posted April 23, 2008 Jamen denna gång måste det ju vara ok med icke RU utrustning. Skulle någon råka självantända under denna övning så finns ju onekligen gott om kapacitet att hantera just det problemet om det nu inte är just vattnet som självantänder pga avsaknat m-nummer You've just made my day! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apone Posted April 25, 2008 Report Share Posted April 25, 2008 Jamen denna gång måste det ju vara ok med icke RU utrustning. Skulle någon råka självantända under denna övning så finns ju onekligen gott om kapacitet att hantera just det problemet om det nu inte är just vattnet som självantänder pga avsaknat m-nummer HAHAHAHAHAHAAaaaaawwWW!! Fy fan jag skrattar mig harmynt!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredas Posted April 27, 2008 Report Share Posted April 27, 2008 Jag är helt för idén med en SoldF-pluton Link to comment Share on other sites More sharing options...
709 Posted April 27, 2008 Report Share Posted April 27, 2008 Borde vi inte då vara det Gröna laget. Utöver att det är en färg som väl alla av oss kan enas runt, oavsett politisk åsikt, så är de grönas uppgift som jag förstått det att försvara "sitt" område mot alla andra. Lite som Sverige/FN i en mission... Vi har väl alla en 59-halsduk och en grön t-shirt/skjorta ? Synd bara att det är en fredag. Tillägg: Armé Nord samlas i Kungsträdgården klockan 15:00 den 8:e augusti. Armé Syd samlas på Södermalmstorg klockan 15:00. Nord ska ha blå kläder och blå bandanas. Syd ska ha röda kläder och röda bandanas. Alla i Gamla Stans armé ska ha gröna kläder. Tillåtna vapen är allt som inte orsakar någon verklig skada, till exempel vattenpistoler, vattenballonger, kuddar, mjuka skumgummivapen, tomater och annan mjuk frukt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
NoNo Posted July 1, 2008 Report Share Posted July 1, 2008 En annan ska ju vakta slottet när det här lilla kalaset ska äga rum... Blir intressant om det här kommer bli av, blir kanske lite väl kul att marschera till slottet mitt ibland ett totalt vattengevärs-kaos. Kollade på Wasserschlacht(orginalet i tyskland) på youtube, såg helt sjukt ut. Link to comment Share on other sites More sharing options...
J.Nilsson Posted July 9, 2008 Report Share Posted July 9, 2008 Om icke-stockholmare får komma så får man väl organisera ett Amfibie kompani från göteborg som landstiger under gemensam flagg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knekt Posted July 10, 2008 Report Share Posted July 10, 2008 Den officiella sidan för kriget: http://www.nordmotsyd.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nyllet Posted July 11, 2008 Report Share Posted July 11, 2008 Låter otroligt kul. Någon auktoritär typ här på forumet borde sätta upp en styrka bestående av soldf-soldater för oss som är från "bushen"! D-day is near. It is time to kick some fjollträsk-ass!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
hårdkår Posted July 19, 2008 Report Share Posted July 19, 2008 Är inte anmäld. Tycker dock gränsdragningen är lite dumt gjord. Jag tillhör enligt dem syd men jag själv tycker att jag är öst. Jag blir dessutom inte klokare av att Värmdö är rött men en liten del av ön vid Oxdjupet Vreta/Myttinge är blått. Är då gränsen dragen rakt av vid Hemmesta? Isåfall var någonstans vid Hemmesta? Så många frågor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vildmannen Posted August 7, 2008 Report Share Posted August 7, 2008 Färdiga för strid! Imorgon smäller det. Vilka ska vara med och vad har ni införskaffat för utrustning? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted August 8, 2008 Report Share Posted August 8, 2008 Ny plats anbefalls! Polisen fick klart för sig antalet anmälda och insåg att Gamla Stan inte var lämpligt område. Nytt område norr om Kaknästornet: De vänstra punkterna är samlingspunkter för respektive armé Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vargas Posted August 8, 2008 Report Share Posted August 8, 2008 Moder Natur verkar bjuda på en hel del indirekt eld kan man lugnt säga. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted August 9, 2008 Report Share Posted August 9, 2008 Episk strid med vatten vid GärdetUnder en halvtimme i eftermiddags förvandlades Gärdet till ett slagfält av närmast episka dimensioner. Ett tusental stockholmare drabbade samman med vattenpistoler, vadderade svärd och tomater. Slaget ingick i fredagens ”Go08”-festligheter i Stockholm. Stridsropen letade sig fram över vidderna när stockholmare från söder och norr mobiliserade sig på Gärdet. Flaggor i röda och blåa färger syntes när styrkorna marscherade i det böljande landskapet; en scen som hämtad från filmen "Braveheart". - Jag har fallit offer för Facebooktrenden. Det var bara att damma av sin gamla kilt och ge sig ut hit, säger Joel Hessel, utklädd till en stridande skotte med ett vadderat svärd i handen. - Ja, det är väl ingen som ryggar tillbaka för lite vatten, konstaterar brorsan Kristoffer, som ändå utrustat sig med ett parasoll som skydd för vattenattackerna. Det var på nätverkssajten Facebook som idén om ett fullskaligt vattenkrig slog rot. Under namnet "Nord mot Syd" samlade den tusentals ivriga vattenkrigsentusiaster och totalt var över 6.000 aktiva i Armé Nord och Armé Syd. Åtminstone i den virtuella världen. Polisen uppskattar att omkring 700 personer deltog i själva bataljen. Den siffran inkluderar inte den svans av åskådare som ringlade sig lång i den tillfälliga krigszonen. Enligt Stockholmspolisens länskommunikationscentral rapporterades ett par lindriga personskador. Någon hade till exempel fått en vattenballong i ögat. Strax efter halv 5 drabbade båda sidorna samman utanför Kaknästornet. Trots att de blåa kontrollerade fortet (läs: lekstuga) drevs de på flykten och tvingades in i skogspartiet. Där kunde de omorganisera sig och bilda en ny frontlinje. Den plötsliga scenförändringen skapade kaos och stridsmoralen sjönk i takt med att vattenmagasinen tömdes. Några driftiga barn sprang runt och erbjöd vatten för tjugo kronor till de stridande parterna. Samtidigt som segern var nära att rinna det blåa laget ur händerna hördes slagord som "hellre röd än död" runt om i skogen. Till slut öppnade sig himlen och bröt in som en tredje part i striderna. Regn är en svårslagen strategi, fick många bittert erfara. Alla var snart lika blöta och det var svårt att avgöra om någon närmade sig en seger. Eller så var regnet en påminnelse om att det inte finns några vinnare i krig. Inte ens i ett vattenkrig som startade som en grupp på Facebook. David Noaksson Så skrev DN men det vore roligt att höra någon forumit yttra sig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Störoperatören Posted August 9, 2008 Report Share Posted August 9, 2008 Ja jag anser att resultatet blev mycket bättre på den nya platsen. En stark känsla av gamla fältslag med linjeformation. Många av de röda tog deras färg och gjorde ett likhetstecken med gamla röda armen vilket egentligen bara gav en trevligare känsla. Tyvärr verkar det ha smugit in några supporterklubbspersoner/aktivister som körde med en del mindre snygga metoder. I slutet var adrenalinruschen och masspsykosen så pass stark att folk inte verkade bry sig om att de råkat riva hästhagens stängsel. Men det var väl också det mest uppseendeväckande negativa. En person satte ihop en lite fjantig film av hela händelsen (det kan ha varit jag) som kan ses på egen risk Men den ger väl en bild av det hela. På det hela taget tyckte jag det var jäkligt kul att titta på. Att få se barnet som finns kvar hos många vuxna var trevligt. Dessutom tror jag ett liknande arrangemang hade varit att få till bara för några år sedan. Det "sociala internet" har helt klart förändrat en del saker till det bättre. Sen finns det ju alltid människor som tycker sådant här är aslarvigt, fjantigt o.s.v. Personligen tycker jag synd om dessa. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.