Jump to content
Sign in to follow this  
Fransson-AmfPB

Stridshinderbana?

Recommended Posts

Av vad jag har förstått så tillbringar man en hel del tid på den s.k. "stridshinderbanan".

Men vad exakt är en stridshinderbana, vilka typer av hinder ingår? Brukar det normalt ta långt tid och många gånger innan man klarar den på avsatt tid? Hur ofta använder man den? 1 gång/veckan? 1 gång/dag?

Det blev många frågor där men det finns säkert många här som kan svara på dem! :D

Av vad jag har förstått så tillbringar man en hel del tid på den s.k. "stridshinderbanan".

Men vad exakt är en stridshinderbana, vilka typer av hinder ingår? Brukar det normalt ta långt tid och många gånger innan man klarar den på avsatt tid? Hur ofta använder man den? 1 gång/veckan? 1 gång/dag?

Det blev många frågor där men det finns säkert många här som kan svara på dem!   :D

Stridshinderbanan ska föreställa ett sönderbombat stridsfält som du ska ta dig igenom med dina gruppkamrater och den är också till för att lära dig grupparbete, för många av hindren är av sånt slag att du omöjligt kan ta dig över dem själv. Hinder som brukar ingå är sk Irländska bord, vattenhinder som bara är till för att göra utrustningen tyngre och kyla ner dig när det är kallt ute. Hur många ggr som behövs beror på den egna prestationen och hur gruppen funkar tillsammans, men det är inte många som klarar den innan UBK:n iaf. Man får helt enkelt springa den tills man klarar tiden. Jag sprang den 2-3 ggr i veckan innan ubk:n med igenfrusna vattenhinder som man fick hacka upp med axelstödet på vapnet, men man lyckades alltid riva sönder benen på isen och man kände inget för att man var helt bedövad av kylan. Klarade den inte förän första veckan efter juluppehållet. Fick inte åka hem i grön basker efter UBK:n. *snyft*

Edited by Amfibieslusken

Du ska ligga på Amf4 om jag inte minns fel va?

Hinder:

1. Repklättring uppför ett ca 5m högt stup.

2. Träskhinder ca 20m långt, 1.60m djupt (detta varierar beroende på vattenstånd)

3. Repklättring uppför ett ca 3m högt stup.

4. Ta dig över ett 2m högt plank

5. Irländska bordet (bilder finns på Amfbat.com)

6. Kryp igenom ett ca 3m långt rör.

7. Träsk igen, dock bara ca 50cm djupt och 15m långt.

8. Kryp igenom ett ca 5m långt betongrör. Vad röret innehåller vill ingen veta men det stinker.

9. Ta dig nerför en kraftig lutning med hjälp av ett rep.

10. "Forthamnen" Vada igenom havet ca 30m, ca 1.60m djupt.

11. Klättra uppför ett ca 4m högt stup på ett lastnät.

12. "Catcrawl" Ta dig över en ca 3m bred klippskreva genom att åla på ett rep.

13. Över-under-över en grej med stockar.

14. Armgång.

Häremellan löpning i varierande terräng. Observera träskhindret i början. Man är alltså blöt och lerig under hela banan ungefär.

Den är tuff men inte omöjlig. Ett tjockt pannben kan vara bra att ta med sig ut på banan.

Man springer den 1 gång i veckan till att börja med. Om tiden är knapp så springer man den så ofta man kan. Dock inte veckan innan UBK:n p.g.a skaderisken.

Edited by GRK-apan

Vaning för det irländska bordet.

Första gången lyckades jag ta mig upp men

nyckeln, jag hade i ett skosnöre runt halsen, gav upphov till

svåra smärtor i ett revben.

Enligt min mening ett av de svåraste hindren på hinderbanan.

Fast då har jag inte konfronterats av en bajsgrop ännu.

Så här såg stridshinderbanan ut på Tjurkö (ka2), den var 4,5 km för Amf och 5,5 för KJ:

1:klättra över en stor Bautasten

2:klättra över ett 2,5 meter högt svagt lutande plank och hoppa ner på andra sidan

3:1:a vattenhindret, vada ut ca 40 meter till vägtrumma, är det ebb så kan man krypa igenom, men är det flod så måste man dyka och simma igenom, när man är igenom måste man vada ytterligare 20 meter

4:spring upp för en kulle upp mot en fast KA-pjäs. Klättra ner i ett värn och kryp igenom det till andra sidan.

5:spring in i skogen och kryp sen under ett rött hus ( fullt med vassa stenar, även glassplitter en gång)

6:irländska bordet

7:klättra över ett gammalt mob-förråd ( 3m högt ) där siste man upp måste dras upp där en kille hänger ner för kanten och släpper ner vapenremmen.

8:"bajsgropen"

9:klättra över ett 2m vertikalt plank

10:kryp under 50 meter ränna full med lera och taggtråd ovanför. ( endast KJ )

11:Kräla igenom en ytterst liten öppning i ett gammalt värn.

12:vada 50 meter ( dödsfällan vid bobbeskär)

13:vada igen fast här är bara knä-djupt. Sen är det spurt mot mål!!! Denna måste klaras av på 48 minuter. För KJ kommer jag inte ihåg.

Varning för det irländska bordet.

Ådrog mig själv en liten revbensfraktur på Irländska bordet. Ett helvete att komma upp ur tältet en månad.

Edited by GRK-apan

Äh. Det e ju enkelt som ett stängsel grabs!

Inget att behöva haka upp sig på.

Sen att få in alla i gruppen under avsatt tid....det är knepigt däremot.

Knepet är ju att veta hur man ska klara de olika hindren. Och det är inget man lär sig efter första gången (såvida du inte råkar ha en erfaren i gruppen).

Övning ger färdighet!

Men så svårt är det faktiskt inte.

Jag håller med! Inget att oroa sig för. Själv tog jag stridshinderbanan på första försöket. Det innebär förstås inte att jag bara sprungit den en gång... ;)

senast jag var på amf4 så verkade det som om catcrawlen var borttagen. säkerhetsnätet var borta i alla fall. O vid armgången har dom byggt en mur som man ska ta sig över om man inte klarar armgången på ett visst antal gånger. fjanterier. det fanns ju för fan folk som höll på med armgången i evigheter o på så vis sumpade det. den har blivit lättare med andra ord

Phew ganska glad att vi endast har en vanliga hinderbana i Skövde, dock så finns irländska bordet där också. Och det är verkligen ett helvete att ta sig över själv.

Klockren bild, det ser inte så svårt ut men har man inte rätt teknik (vilket ja inte har) så kan det vara riktigt jävligt.

Tekniken är att gunga sig upp och pendla med kroppen. Det trycker lite skönt mot bröstkorgen, därav en del skador. Fast det är som med resten av banan. Tekniken på hinderna är halva jobbet.

Tekniken är att gunga sig upp och pendla med kroppen. Det trycker lite skönt mot bröstkorgen, därav en del skador. Fast det är som med resten av banan. Tekniken på hinderna är halva jobbet.

Eller så springer första man fram och slänger sig på marken och fungerar som avstamp, alt att man kupar händerna och låter kamraterna kliva upp där och sen upp på hindret. Siste man får dras upp av de andra.

Eller så springer första man fram och slänger sig på marken och fungerar som avstamp, alt att man kupar händerna och låter kamraterna kliva upp där och sen upp på hindret. Siste man får dras upp av de andra.

Nu börjar jag minnas lite bättre. :huh: Vi använde den tekniken på planket. På Irländska bordet så skickade vi upp en man som satte sig gränsle på IB och hjälpte dom andra att pendla. Tänk vad man glömmer snabbt :)

Nu börjar jag minnas lite bättre. :huh: Vi använde den tekniken på planket. På Irländska bordet så skickade vi upp en man som satte sig gränsle på IB och hjälpte dom andra att pendla. Tänk vad man glömmer snabbt :)

Den där pendelmetoden tyckte vi var allt för smärtsam. Gruppens lättaste person sprang fram till ena stolpen och lade ut händerna som den ena kunde klättra upp i och komma upp på hindret, när denna var uppe sprang man över till andra stolpen och gjorde samma sak där åt löpare nr 2. Den lättaste fick sen hjälp med pendlingen. Vi tyckte det gick snabbast så. Och mindre smärta i bröst regionen för de flesta. Teknikerna varierade så klart grupper emellan. Slut.

\:)

Verkar finnas ett antal sätt att klara "Bordet" på, det jävligaste sättet ja gjort det på är nog i C-skyddsdräkt 90 (inte plastpåsen utan den riktiga NBC dräkten som NBC Pluton har) med skyddsmask och skyddshandskar i december månad. Allt var täckt av is och man får inte direkt bra grepp med skyddshandske och gummistövlar.

Men ni är väl medvetna om att pelarna "inte finns". Bara bordsytan.

Ah just det, man får inte röra pelarna. Nån veteran från Amf4/KA4 som kan berätta den sanna historien om "röret"? Det luktar ju suspekt där inne. Fick aldrig bekräftat vad som dolde sig i mörkret där inne.

Det är inte röret som är problemet, det var snarare gropen  :-(

Eller snarare vad ifrån "gropen" som hade skrapats av och lagt sig i lager i "röret".. :camo:

Jag sprang inte stridshinderbanan mer än två gånger under värnplikten. Då sprang vi i vanlig uniform bara. Dock fick vi testa på att springa den med hemvärnet några år senare med full stridsutrustning. Det var jävligt mycket jobbigare. Jag har aldrig varit vän med AK4 men under stridshinderbanan blev vi inte bättre vänner om jag säger som så...

Irlänska bordet är djuriskt jobbigt och jag klarade det aldrig utan assistans. Till mitt försvar kan jag säga att det inte var många som klarade det heller.

Mitt bästa tips är att hushålla med krafterna. Första gången jag sprang stridshinderbanan var med FBU. Jag öste på som fan i början och hittades sedan medvetslös i första svängen. Tänk 400 meters lopp. Börja inte för hårt.