Jump to content
Sign in to follow this  
Fransson-AmfPB

Stridshinderbana?

Recommended Posts

I lejongropen pa F21 fanns det ett getingbo. Inte skoj nar man inte kunde ta sig upp. ;)

Nån veteran från Amf4/KA4 som kan berätta den sanna historien om "röret"? Det luktar ju suspekt där inne. Fick aldrig bekräftat vad som dolde sig i mörkret där inne.

När jag låg där så kan jag säga att det hamna en del saker i det vid MUCK. :Malaj: Angående irländska bordet så är det simpelt. Vi tog oss över det själva med full stridsutr. och full nu-säck. Lite styrka så... :blink::D:D:D

Innehållet i röret är otäckt...tro mig, jag vet!!! HAHA!!! :D

I relation till vadå..? B) :blink:

:D

Edit: min första tanke var ju röret på Korsö, det doftar ju inte hallon heller direkt...eller kanske gör det det nu när Tv3 varit där och huggit upp det (för kameror) och förmodligen putzat med Mr Muscle på insidan.. Mj Bovét måste ju haft en åsikt där.. :D

Edited by Gotcha

Innehållet i röret är otäckt...tro mig, jag vet!!! HAHA!!! :=o

I relation till vadå..? B) :D

:=o

Hehe, det har du givetvis rätt i! De som befinner sig i det civila mörkret skulle uppfatta det som otäckt...

Tycker inte röret är något märkvärdigt...det är bara att passera igenom och fortsätta!!!

Jag sprang inte stridshinderbanan mer än två gånger under värnplikten. Då sprang vi i vanlig uniform bara. Dock fick vi testa på att springa den med hemvärnet några år senare med full stridsutrustning. Det var jävligt mycket jobbigare. Jag har aldrig varit vän med AK4 men under stridshinderbanan blev vi inte bättre vänner om jag säger som så...

Irlänska bordet är djuriskt jobbigt och jag klarade det aldrig utan assistans. Till mitt försvar kan jag säga att det inte var många som klarade det heller.

Mitt bästa tips är att hushålla med krafterna. Första gången jag sprang stridshinderbanan var med FBU. Jag öste på som fan i början och hittades sedan medvetslös i första svängen. Tänk 400 meters lopp. Börja inte för hårt.

Uh? :D

Sprang ni en Amf hinderbana som ett 400 meters lopp?

Gisses, ni är härmed utsedd till den hårdaste jävel jag någonsin har stött på!

@Gotcha, hehe! "I relation till vadå?"

Stenhårt...Superman är en biatch..hehe.

Rom out.

Edited by Romulus

börjar kännas som Pibäcken på I5 var en baggis jämfört med det här ;)

Fast när man skulle över dammen på rep och befälen hade knytit fast ena ändan i en Tgb11 som började röra på sig så var det lite skrämmande.

Nej för guds skull människa!! :ph34r:

Men man brukar göra samma misstag när man springer 400 meter. Man startar som om man sprang 100 meters lopp och lagom i sista kurvan som kommer här verklighet ikapp och knackar dig på axeln. Vad jag menade var att man ska spara på krafterna, precis som när man springer 400 meter.

Guest Dreaden

finns det nogra almäna stridshinderbanor eller likande utomhus inomhus man kan gå till och tränna lite på? i så fal vart ;)

finns det nogra almäna stridshinderbanor eller likande utomhus inomhus man kan gå till och tränna lite på? i så fal vart  ;)

Tja...Amf1's stridshinderbana ligger ju såvitt jag vet på allmän mark, har du lust kan du ju alltid ta häng på nån rekryt, alt. bara följa (kräks-)spåren.

Sedan har du ju MHS K's hinderbana (dock inte "stridshinderbana") som ligger mitt i Stockholm, den är ju också på allmän mark (mig veterligen).

Guest Dreaden

lite sugen på att testa på non hinderbana alternativ stridshinderbana skulle va riktigt skoj :ph34r:

Nej för guds skull människa!! :ph34r:

Men man brukar göra samma misstag när man springer 400 meter. Man startar som om man sprang 100 meters lopp och lagom i sista kurvan som kommer här verklighet ikapp och knackar dig på axeln. Vad jag menade var att man ska spara på krafterna, precis som när man springer 400 meter.

Oh ok.

Jag menar, bara att hålla 400meters tempo i fyra+ km måste vara tungt..hehe.

För att inte tala om alla otrevliga hinder på vägen som man såg som en kort respit.

@Dreaden..

Det är inte själva banan i sig som är så väldans otrevlig, det är en mängd faktorer som är svåra att simulera i civila världen..

Vapen plus packning...ok, går att fixa (packningen, förhoppningsvis inte vapen).

Blöt hela vägen....ok, går att fixa

Känslan av, om jag sabbar det här blir hela patrullen underkänd....svårare att simulera.

Känslan av, fan jag känner mig rätt ok just nu så jag tar min stridparskamrat (läs "bror") som har problem just nu under armen och drar honom med mig för jag vet att han hade gjort det samma för mig om rollerna varit ombytta...Väldigt svårt att simulera.

Mitt tips är helt enkelt detta: Se till att du är fysiskt förberedd innan du rycker in, då löser V I L J A N resten när du är på plats.

Bara min åsikt, värd vad du betalade för den.

Romulus.

finns det nogra almäna stridshinderbanor eller likande utomhus inomhus man kan gå till och tränna lite på? i så fal vart  ;)

Tja...Amf1's stridshinderbana ligger ju såvitt jag vet på allmän mark, har du lust kan du ju alltid ta häng på nån rekryt, alt. bara följa (kräks-)spåren.

Sedan har du ju MHS K's hinderbana (dock inte "stridshinderbana") som ligger mitt i Stockholm, den är ju också på allmän mark (mig veterligen).

wiiie där va man o testade för ett antal år sedan på amf1 när vi hade landställe där lekte mkt vid det gamla fortet som finns brevid det i skogen o leta tomhylsor som fanns på skyttebanan en bit bort, minns tom när det hela var en stor fotbollsplan för att sedan bli stridshinderbana =)

du råkar händelsevis inte kunna dem i ordning hindren alltså, minns dock att det var en jäkkla massa hinder ;)

Edited by Metz

hehe oj vad det där stridshinderbanan jag tänkte mer på den här som är en vanlig hinderbana ed en massa hinder på ett fält

Btw det här är en del/hörna av det här fortet jag nämnde =)

PBKJstridshinderbana02.jpg

serg.b tror du jag kommer att får göra den där som bev.soldat

o varför blåa kläder vart är m/90 :blink:

De blåa kläderna är fyskläder. Vid lite grisigare aktiviteter använder man dem eller gamla grötstället för att inte slita på M90 i onödan

hehe oj vad det där stridshinderbanan jag tänkte mer på den här som är en vanlig hinderbana ed en massa hinder på ett fält

Btw det här är en del/hörna av det här fortet jag nämnde =)

PBKJstridshinderbana02.jpg

serg.b tror du jag kommer att får göra den där som bev.soldat

o varför blåa kläder vart är m/90 :angry:

Det där är stridshinerbanan.

Den andra banan på fältet är en vanlig militär hinderbana, har jag för mig att det heter.

Jag kan inte säga om du kommer att få springa stridshinderbanan som bevakningssoldat eller inte? Ska du ligga på Amf 1 ?

Den bevakningspluton som rykte in när jag låg inne hamnade på Amfibieskyttekompaniet och fick sålede befäl därifrån eller från KJ. Det var väl första gången som de i fick en ordentlig soldat utbildning som liknade övriga amf. Utbildningen var mer ordentlig med flera fältdygn m.m. De fick ingen basker eller så och jag vet inte heller om de fick springa stridshinderbanan.

Men man kan ju alltid fråga sitt befäl.

Men man kan ju alltid fråga sitt befäl.

@Metz, det är en upplevelse att springa den där rackarn..hehe.

Be snällt, funkar inte det, gnäll på att fysen är för slapp och fråga sen igen.

Har du KJ befäl fixar dem nog något kul då..

Romulus.

Om man bara kan få med sig en eller två polare så är det väl inget som att man avverkar banan på sin fritid, bara för "skojs" skull. Eller ligger den en bit ifrån regementet?

Visserligen får det bli utan vapen men det kan ju ändå vara en givande upplevelse.

Edited by Wilk

Om man bara kan få med sig en eller två polare så är det väl inget som att man avverkar banan på sin fritid, bara för "skojs" skull. Eller ligger den en bit ifrån regementet?

Visserligen får det bli utan vapen men det kan ju ändå vara en givande upplevelse.

Jovisst kan man göra det på sin fritid, dock inget som är rekomenderat om man samtidigt ligger inne på Amf1, händer det något så är det mindre bra.

Den ligger precis intill regementet.

Edited by SERG. B

Lite fler bilder för den nyfikne. Bilderna ligger efter den ordning som hinderna kommer, detta är dock långt ifrån alla hinder

practise001.jpg

practise004.jpg

practise005.jpg

practise006.jpg

002.jpg

Hyvens bilder, serg. B ! Ligger banan på Amf 1´s mark ? Jag antar att dom ifrånsäger sig allt ansvar om någon skulle göra sig illa på banan, om någon är där "civilt" sas ? ,O

:/

Hyvens bilder, serg. B ! Ligger banan på Amf 1´s mark ? Jag antar att dom ifrånsäger sig allt ansvar om någon skulle göra sig illa på banan, om någon är där "civilt" sas ?  ,O

8-/

Det är jag osäker på, om marken tillhör amf1, den ligger inte innanför grindarna i alla fall men precis utanför, hela den östra delen av ön Rindö används av Amf1, skjutbanor, TsF AmfSS ligger där men det rör sig också mycket civilister där, ibland badande flickor :D Det ligger nog inte på Amf1 ansvar om någon skadar sig.

Finns en del bilder på dessa hinder på www.amfbat.com. Där kan man också se vilken teknik man kan använda sig av för att komma över t ex irländska bordet.