Jump to content

Recommended Posts

Posted

@ Drake The Lt

För tusan! Hotbilden ändrad, lämna masken i trossen och vid behov bär den i axelremmen!

Allvarligt, den behövs inte bäras jämnt men skall medföras i packningen. /Gusten :worthy:

• Replies 86
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
Så här har jag valt att modifiera ett av mina stridsbälten! :baskerPa:

Ska dock ta ett nytt kort sen men min nya uniform och med skyddsmaskväskan på bältet oxå!

Varför har en ungdom stridsbälte?

Posted

Så här har jag valt att modifiera ett av mina stridsbälten! :baskerPa:

Ska dock ta ett nytt kort sen men min nya uniform och med skyddsmaskväskan på bältet oxå!

Av samma anledning som vi har hjälm, det är bara för sakens skull. Det blir lite mer känsla i att fara i fält och maskera sig om man en hjälm och ett stridsbälte. Dessutom så är det bra att stoppa kexpaketen i. Det varierar lite mellan ungdomsorganisationerna dessutom. Det är huvudsakligen HVU och FBU-U som använder stridsbälte och hjälm vad jag har förstått.

Posted
Hur ska du få plats med en skyddsmasksväska på det där bältet hade du tänkt?

Om man fäster skyddsmasksväskan i plastringarna i stället för med clipsen så kan den nog hänga utanpå spaden (med lite god vilja).

Fast, som Gusten skriver, den är ju inte nödvändig i alla lägen.

Posted (edited)

Så här har jag valt att modifiera ett av mina stridsbälten! :lol:

Av samma anledning som vi har hjälm, det är bara för sakens skull. Det blir lite mer känsla i att fara i fält och maskera sig om man en hjälm och ett stridsbälte. Dessutom så är det bra att stoppa kexpaketen i. Det varierar lite mellan ungdomsorganisationerna dessutom. Det är huvudsakligen HVU och FBU-U som använder stridsbälte och hjälm vad jag har förstått.

Det är ju sällan FBU / HVu (Ungdommar) får ut hjälm, eller stridsbälte.

Jag är civil, ingen FBUare. Jag samlar på militärt bara!

Så här har jag valt att modifiera ett av mina stridsbälten! :Malaj:

Stridsbälte? Du menar stridsbälten har 4 stycken :dong:

(Jag är bara civil MÖP!)

DU!... Med lite feeling ska nog det gå välldigt bra, hehe eller jag vet att det går bra eftersom jag har haft på skyddsmaskväskan förut!

Jag får plats med: 2 ST Dricksflaska 90, 1ST Fältspade (Troligen M/59), 1ST Maglite hållare "M/90" Tyg, 1ST Tysk G3 Bajonett (Mots. Svenska arméns AK4 Baj.), 2ST Mag. väskor, Skyddsmaskväska 06 + skyddsmask 90, säkert nått mer jag får på också 0:)

Som sagt, tar ett nytt kort sen när jag: lånat kamera, fixat ny uniform, satt på skyddsmaskväskan och snyggat till det hela.

:Malaj:

Edited by Drake The LT
Posted

Om man fäster skyddsmasksväskan i plastringarna i stället för med clipsen så kan den nog hänga utanpå spaden (med lite god vilja).

Fast, som Gusten skriver, den är ju inte nödvändig i alla lägen.

Hur menar du, "fästa skyddsmaskväskan i plastringar"?? :lol:

Posted

Eller så använder man sig utav remmen och bär skyddsmasken över axeln?

Blir minst meck så samt att man antagligen ändå kommer dra sig bakåt den sekund man traskar in i område där masken behövs.

Posted

Hmmm.. Jag tillhör väl dom som inte är byggd enl. normen.. 179cm lång ca 100kg+ lång rygg lägg oxå på ett kroppsskydd mm... Det funkar inte.... ;)

• 10 months later...
Posted

En fråga om det som alla älskar att......

Nämligen... 304K

Härom en övning eller 2 sen, så hade 2st soldater redan fyllt sina mag, "dessvärre" blev dom ksp-skyttar.

Och således gjorde vi lite av en ammnutions utjämning..

Jag lastade på mig en 6mag..och för att bära dessa extra mag så lånade jag deras fickor..

Vilket var 3st Magasinfickor från deras stridsvästar..

Dom passade ypperligt på stridsbältet...

Men under en paus i stridandet så fick ett befäl syn på dom..

Och varnade mig att inte synas för högre befäl..

"för det blir ett j-v liv"

Enligt befälet så finns det order på att man inte fick använda nya stridsvästens fickor i gamla stridsbältet?

Och min fråga av denna långa historien är om det är så?

Guest martin s
Posted

flaskan på höger sida bältet innersta hålen enligt boken men justera efter vad du finner bekvämt. :Malaj: :

Posted
flaskan på höger sida bältet innersta hålen enligt boken men justera efter vad du finner bekvämt. :Malaj: :

Eeh.., vad? /Gusten :-(

Posted

flaskan på höger sida bältet innersta hålen enligt boken men justera efter vad du finner bekvämt. :baskerKav: :

Eeh.., vad? /Gusten ,O

Svar på första inlägget.

Posted

flaskan på höger sida bältet innersta hålen enligt boken men justera efter vad du finner bekvämt. :baskerKav: :

Eeh.., vad? /Gusten ,O

Svar på första inlägget.

Nämen, jösses.

@martin s.

Du kan ju inte svara på ett inlägg som är 3,5 år gammalt och ligger tre sidor före utan att ifoga det inlägget i ett citat.

Hur tror du att någon ska kunna förstå vad du menar?

Skärpning!

The Swede

BLÅGUL

• 2 years later...
Posted

Verkar tyvärr som att det är 304k som gäller istället för sv2k nu när jag flyttar till livgardesgruppen. Vad tror ni kommer att sägas om man klämmer på sv2k fickorna på stridsbältet? Kommer cheferna att blir rosenrasande och dansa krigsdans när de ser detta?

Posted

Vissa blir det och andra blir inte det, lättast att ta reda på sådan info är att fråga själv...

Posted
Vissa blir det och andra blir inte det, lättast att ta reda på sådan info är att fråga själv...

Ja givetvis, men då detta är ett forum så tänkte jag att man kan kolla här också, om någon redan har erfarenhet i frågan.

Posted
Verkar tyvärr som att det är 304k som gäller istället för sv2k nu när jag flyttar till livgardesgruppen. Vad tror ni kommer att sägas om man klämmer på sv2k fickorna på stridsbältet? Kommer cheferna att blir rosenrasande och dansa krigsdans när de ser detta?

Borde inte vara några problem, men ett tips är att använda bältet till sv2k, knäppa det på ryggen, väskorna fram och använda oket från stridsbälte 304

Posted (edited)

Om du redan har en sv2k så har jag svårt att tro att det skulle vara något problem att använda den efter flytt till LG. Det är så förbaskat blandat inom våra kompanier på vem som fått väst och vem som inte fått väst, så det är _troligen_ inga som helst problem.

Samma sak gäller sv2k-fickor på 304k; har aldrig hört talas om att nån fått skäll för en sån sak.

Edit: Grisfingar

Edited by Knekt
Posted

Delar knekts uppfattning, en till sv2k är nog bara något som ses som positivt då den inte bara är mer praktisk än hängslena utan också ser 'coolare' ut.