Jump to content

Recommended Posts

Posted
K1:s såklart... :wub:

Halmkransen som är runt märket är från någon kampanj då de svenska soldaterna stoppade halm i mössan för att känna igen varandra :D

K1 (som inte heter K1 längre utan Kavallerikasern eller "Livgardet till häst") har som baskermärke HMKs CG16-märke med en halmkrans runt, som flera redan skrivit härstammar från K1s äroslag 1676 vid Lund då konungen själv ledde det kungliga kavalleriet. Samma halmkrans finns på våra silverhjälmar (värda 20.000:- appropå ingenting) vi har när vi rider högvakt, ovanför vänster öra.

Något som K1 däremot är själva med (till min vetskap) är att vi har ett baskermärke i silver och inte i guld som nästan alla andra förband. Eller har jag fel?

Nu när alla förband har baskermärke tilldelat vet jag inte hur det ligger till.

Se www.mil.se och klicka upp UniR FM

Förrut fanns det inga andra i silver än K1:s! :)

• Replies 73
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• Forumsledning
Posted
K1:s såklart... :wub:

Halmkransen som är runt märket är från någon kampanj då de svenska soldaterna stoppade halm i mössan för att känna igen varandra :D

K1 (som inte heter K1 längre utan Kavallerikasern eller "Livgardet till häst") har som baskermärke HMKs CG16-märke med en halmkrans runt, som flera redan skrivit härstammar från K1s äroslag 1676 vid Lund då konungen själv ledde det kungliga kavalleriet. Samma halmkrans finns på våra silverhjälmar (värda 20.000:- appropå ingenting) vi har när vi rider högvakt, ovanför vänster öra.

Något som K1 däremot är själva med (till min vetskap) är att vi har ett baskermärke i silver och inte i guld som nästan alla andra förband. Eller har jag fel?

Ämnet har varit uppe förut.

Anledningen till de olika silver/guld färgerna är att, Kungens livakt som han hade då på "den" tiden alltså ett fåtal soldater mm hade guld på sina märken. Kungens egna "förband" som var han närmast t.ex K1/I1 hade silver som märken. Resten av förbanden hade mässing, som till färgen är lik guld då.

Guld-soldaterna finns inte kvar idag. Men resten gör. Så det de flesta förband har symboliserar inte guld utan mässing. Och Livgardet och några förband till har silver.

Har jag fel nånstans får ni rätta mig.

MP Loke, visst kom halmkransen 97, men 97 ..98 jaja.. Jag har en bekant som muckade från MPJ 97 och han hade inte fått halmkransen då.

Posted

Eftersom det verkar vara sånt tjaffs om vilket baskermärke som är snyggast så måste jag berätta för er alla att det är KA5 gammla hederliga Bäver i baskern som är det vackraste :wub:

Posted
Samma halmkrans finns på våra silverhjälmar (värda 20.000:- appropå ingenting) vi har när vi rider högvakt, ovanför vänster öra.

Errr, det där sa ingen till oss, i så fall kanske man hade varit _lite_ mer försiktiga med dom...

Posted (edited)
Jag tycker för övrigt att nu när KJ och A-dyk numera är en brigadresurs ( tror jag ) så ingår de tydligen inte i någon Amfibiebataljon och då borde de få tillbaka treudden i baskern där den hör hemma. Någon som håller med?

Visst är det så. Och mig (plus ett par till antar jag..) behöver du inte fråga 2 gånger..

\:D

Detta var det tom tal om när jag låg inne när vi var på väg ur AMFBAT och då frågade vi om vi kunde få gaffeln upp i baskern igen. Då sa majoren att det fanns större chans för det.

Mig behöver ni inte heller fråga 2ggr..

Edited by SGT Jakobsson
Posted
Jag tycker för övrigt att nu när KJ och A-dyk numera är en brigadresurs ( tror jag ) så ingår de tydligen inte i någon Amfibiebataljon och då borde de få tillbaka treudden i baskern där den hör hemma. Någon som håller med?

KJ är fortfarande en del av amfibiebrigaden. Ingår dessutom inte delar av KJ fortfarande i amfibiebataljonerna? Jag tänker då på spaning och eventuellt även närskydd, vilket den länkade sidan nedanför antyder att KJ utbildas till.

http://www.amf1.mil.se/article.php?id=3222

Den länken beskriver den gamla KJ90 modellen nu ser det lite annerlunda ut.

Vårt år var vi PB tillsammans med KJ-befälen med och tog fram det nya systemet och vi gjorde en omorganisation mitt under tjänstgöringen för att pröva detta system. Efter har det gjorts ännu mer ändrigar. Den organisation som var efter vår omorganistaion kan ni läsa om på min hemsida. Det är gammalt nu.

Det SSG har blivit, var det oxå tal om då. De skulle ha fram ett förband och de talade om att KJ skulle ändras och vara direkt under den högre ledningen och återgå till mer jägarstrid och kunna hoppafallskärm, dyka och kunna lösa lite speciella uppgifter osv osv. Men de insåg nog snart att de inte kunde ha värnpliktiga att lösa detta och det var väl runt 97-98 som SSG bildades?

Nu har KJ-Komp's gamla KJ90 modell och deras uppgifter ersatts av AMFskytte eller skärgårdsskytte. Med precis samma org som KJ90. dvs 3jäg 2und 1stab per pluton 3plutoner i ett komp osv. Så som det beskrivs på hemsidan.

och KJ har fått andra uppgifter. mer åt patrull jägarstrid, borda fartyg, kunna röja hus, osv osv.

JAg har hört nånstans att KJ numera bestär av tre grupper/tropper den första inriktad till att lösa bordnigna av förtyg osv, den andra åt strid i bebyggelse, den tredje år nåt annat..

alla ska forf kunna lösa vanlig patrullstrid/överfall/eldöverfall osv...

Kan någon som vet upplysa oss lite mer om KJ's nuvarande organisation och uppgifter?

Jag har hört att det bara tar in 65 pb per år

ingår en 12 mans trupp span däroxå?

så det blir ca 40-45man/en plut och sen span ca12st (eller hur många span utbildar de per år?)

har de lyckats minska avhoppet så mkt?

Posted
Den länken beskriver den gamla KJ90 modellen nu ser det lite annerlunda ut.

Misstänkte det. FMs sidor är hopplöst ouppdaterade.

Det SSG har blivit, var det oxå tal om då. De skulle ha fram ett förband och de talade om att KJ skulle ändras och vara direkt under den högre ledningen och återgå till mer jägarstrid och kunna hoppafallskärm, dyka och kunna lösa lite speciella uppgifter osv osv. Men de insåg nog snart att de inte kunde ha värnpliktiga att lösa detta och det var väl runt 97-98 som SSG bildades?

Ja, jag kommer t.ex. ihåg diskussionerna om att ha ett KJ-kompani uppbyggt av yrkespersonal på brigadnivå. De tänkta uppgifterna var bland annat kvalificerade rädföretag, gisslanfritagningar, bordningar, sabotage och spaning.

Nu har KJ-Komp's gamla KJ90 modell och deras uppgifter ersatts av AMFskytte eller skärgårdsskytte. Med precis samma org som KJ90. dvs 3jäg 2und 1stab per pluton 3plutoner i ett komp osv. Så som det beskrivs på hemsidan.

Var det inte i KJ90 som man hade 1 KJ-kompani och 2 amfibieskyttekompanier, förutom övriga delar, per amfibiebataljon? Ingick då A-dyk i bataljonens KJ-kompani, eller var det en del av bataljonens stabskompani?

Kan någon som vet upplysa oss lite mer om KJ's nuvarande organisation och uppgifter?

Jag är också väldigt intresserad av detta. ViktorH, hur mycket kan du berätta utan att bryta sekretessen?

Jag har hört att det bara tar in 65 pb per år

Ett intag av cirka 65 PB varannat år låter mer rimligt nu när KJ och FJ utbildas varannat år.

Posted (edited)
Var det inte i KJ90 som man hade 1 KJ-kompani och 2 amfibieskyttekompanier, förutom övriga delar, per amfibiebataljon? Ingick då A-dyk i bataljonens KJ-kompani, eller var det en del av bataljonens stabskompani?

I de "gamla" bataljonerna fanns 2 KJ-kompanier i varje bataljon, inga amfskytte-komp. A-dyk/span ingick i stabskomp. I den nya organisationen har de 2 KJ-kompanierna ersatts av 3 amfskytte-kompanier.

GMY

Edited by ARN
Posted

Vad som skall var silver eller brons (mässing) finns att studera i UniR FM, samt allehanda god information om var, när och hur märken skall bäras. Precis som The Swede tidigare påpekat så finns den att nedladda på FM sidor.

Posted
I de "gamla" bataljonerna fanns 2 KJ-kompanier i varje bataljon, inga amfskytte-komp. A-dyk/span ingick i stabskomp. I den nya organisationen har de 2 KJ-kompanierna ersatts av 3 amfskytte-kompanier.

Det fanns på 1980- eller 1990-talet åtminstone diskussioner om att ha bataljoner med 1 KJ-kompani och 2 amfibieskyttekompanier. Jag är dock osäker på vad denna konfiguration kallades, om den överhuvudtaget hade något fast namn. Jag har ingen aning om den någonsin lämnade skrivbordsstadiet. Denna konfiguration var alltså både sammansättningsmässigt och tidsmässigt mellan de två konfigurationer du nämner. Noterbart är även att KJ i början organiserades i fristående kompanier bundna till områden med fasta anläggningar, då huvuduppgiften var aktivt skydd (läs: spaning och motanfall) av dessa anläggningar och att säkra brohuvuden för arméförband.

Posted
I de "gamla" bataljonerna fanns 2 KJ-kompanier i varje bataljon, inga amfskytte-komp. A-dyk/span ingick i stabskomp.

Ja så mins jag oxå det.

I den nya organisationen har de 2 KJ-kompanierna ersatts av 3 amfskytte-kompanier.

okej hur ser KJ ut då? och vad ligger vi under? och span var ligger de och hur ser de ut?

Faen KJV's hemsdia sköt's för dåligt! Jag hade hand om det en kort period och då hade jag några ideer men sen fick jag för mkt jobb och kunde inte ta det. Nu verkar det som ingen har hand om det och att www.kjv.nu adressen inte längre är kjv's. KJv skulle kunna anställa en riktigt webadmin tycker man.

Finns det ingen KJ som kan snickra lite hemsidor och kan ta på sig detta?

KJV's hemdia är ju en plats där vi skulle kunna läsa om KJ/span organisationen.

A2Keltinen, Har du fått göra nårga rep? Fan vad jag saknar KJ och lumpen överhuvudtaget...

Jag har fan inte hållt i en Ak5a sen okt 98, känns för jävligt.

Jag ska söka SSG och sen om det skiter sig ska jag söka nästa FN tjänst som finns och under tiden gå med i HV och kommer mer i kontakt mer vapenfett och krutlukten igen.

Jag blev kontaktad av en från min kull han nämnde att det finns/skulle vildas HV plutoner i Sthlms området med gamla KJ's som ska kunna mobilisera snabbt.

och det var snack om att KJV skulle stå med dessa plutoner, nån som vet hur det ligger till?

Ingen som har läst några aktuella nummer av KJV-tidningen och kan berätta lite?

Posted
Errr, det där sa ingen till oss, i så fall kanske man hade varit _lite_ mer försiktiga med dom...

Därav anledningen till att de är inlåsta i en speciell hjälmkammare och att man aldrig, aldrig, aldrig, ALDRIG vidrör hjälmarna utan handskar. :D

Till i år är dock samtliga hjälmar antingen nya eller renoverade, så jag vet inte hur de såg ut under din tid på K1, men våra befäl har berättat inte alltför lyckliga minnen om väringarnas hantering av de fagra lyckomössorna. B)

Posted
A2Keltinen, Har du fått göra nårga rep?

Jag tillhör finska kustjägeriet och då jag är bosatt i utlandet (Sverige) är jag varken krigsplacerad eller får göra någora repetitionsövningar. :=o Krav på snabbhet vid mobilisering och ekonomi kan ställa till det ibland.

Jag ska söka SSG

Lycka till! Det behövs alltid dugliga soldater.

Ingen som har läst några aktuella nummer av KJV-tidningen och kan berätta lite?

Ges den fortfarande ut och hur får man tag på den i pappersformat? Jag har bara några gamla nummer i PDF-format.

Posted

Jag brukar springa på lite KJ folk på Kastellholmen där de har sin lilla lokal. Ska fråga nästa gång när jag ser dem.

Läste nåt nummer när jag var där senast, var från 2001 om jag inte missminner mig.

Posted

Visst är det så. Och mig (plus ett par till antar jag..) behöver du inte fråga 2 gånger..

\:)

Detta var det tom tal om när jag låg inne när vi var på väg ur AMFBAT och då frågade vi om vi kunde få gaffeln upp i baskern igen. Då sa majoren att det fanns större chans för det.

Mig behöver ni inte heller fråga 2ggr..

Eh.. du har ju neptunigaffeln i baskern på din bild ???

Posted

Därav anledningen till att de är inlåsta i en speciell hjälmkammare och att man aldrig, aldrig, aldrig, ALDRIG vidrör hjälmarna utan handskar. :)

Till i år är dock samtliga hjälmar antingen nya eller renoverade, så jag vet inte hur de såg ut under din tid på K1, men våra befäl har berättat inte alltför lyckliga minnen om väringarnas hantering av de fagra lyckomössorna. B)

Jag kommer ihåg att dessa hjälmar hade vääääldigt udda form. Ingen hjälm var den andra lik.....det var ett rent helsike att hitta nån som passade!

Posted

Fast det borde vara lag på att tycka att K1s gamla märke (Sigge-Sexton utan krans) är snyggare än det nya! Det var mycket "renare" och det nya tycker jag är lite för stort för att ha på basker.

*suck* Det var bättre förr...

Posted
Fast det borde vara lag på att tycka att K1s gamla märke (Sigge-Sexton utan krans) är snyggare än det nya! Det var mycket "renare" och det nya tycker jag är lite för stort för att ha på basker.

*suck* Det var bättre förr...

Det märket kommer tillbaka, det är nu när även infanteristerna på Livkompaniet (och 6.komp/8.komp också tror jag) ska få baskrar. De har ett CG16-märke i silver utan halmkrans. De har ju inte gjort sig förtjänta av minnet från slaget vid Lund. :lol:

Guest Fågel Fenix
Posted
Det märket kommer tillbaka, det är nu när även infanteristerna på Livkompaniet (och 6.komp/8.komp också tror jag) ska få baskrar. De har ett CG16-märke i silver utan halmkrans. De har ju inte gjort sig förtjänta av minnet från slaget vid Lund. :)

6:e komp. Det är väl SSK va ? :blink:

:( -> \:)

Posted
Eftersom det verkar vara sånt tjaffs om vilket baskermärke som är snyggast så måste jag berätta för er alla att det är KA5 gammla hederliga Bäver i baskern som är det vackraste :blink:

AMEN TO THAT BROTHER!!!

Bra symbolik också: den tappra bävern som har fångat och i sin mun håller den lömska gäddan som lurar i vassen... :)

Posted (edited)
Eftersom det verkar vara sånt tjaffs om vilket baskermärke som är snyggast så måste jag berätta för er alla att det är KA5 gammla hederliga Bäver i baskern som är det vackraste :)

AMEN TO THAT BROTHER!!!

Bra symbolik också: den tappra bävern som har fångat och i sin mun håller den lömska gäddan som lurar i vassen... :blink:

Det känns skönt att det är någon som förstår :lol:

Edited by iNfO
Posted
Vilka baskermärke tycker ni är vackrast?

Jag tycker även om:

Fallskärmsjägarnas,

Flygbasjägarnas,

Lapplandjägarnas

och det runda i silver från K1 kanske MPs?

Generellt tycker jag runda märken ser ut att passa bättre än rektangulära (härnösands, norrlandsjägrarnas)

Treudden är/var ju grymt schysst.

I22:s var också tufft.

Pansarmärket är nog på en 3:e plats. :)

Posted
Varför ser man gaffeln som baskermärke än idag?

Försöker man fly till en svunnen tid?

Får man ha den i baskern som KJ?

Många KJ-befäl delar i smyg ut en extra basker till vpl som de kan ha treudden i på lite inofficiella uppställningar för att höja kamratandan och motivationen ännu mer.