SGT Jakobsson Posted February 22, 2003 Report Share Posted February 22, 2003 se länk http://www.amf1.mil.se/article.php?id=6567 Klart bästa alternativet sen de tog bort udden i baskern för oss. En klar förbättring från att behöva bära KA1's märke i baskern som alla slappa blåbaskrar(tex vakter) på regementet oxå har. Dessutom är det märket fruktansvärt fult, se en grafisk variant uppe i vänstra hörnet på samma sida. Jag tycker bättre om märket som kullen innan mig hade, härnösands regementsmärke. Fast detta nya är klart bäst, riktigt vackert till och med, fast inget slår ju den gyllene treudden. Till min fråga ang det nya märket: Är det någon som sett det eller har bild på och kan beskriva/visa denna? Det stod ju att det nya beskermärket skulle introduceras strax efter det blivit ändrat och artikel skrevs 11 aug, det betyder väl att nuvarande Amfare har det nya baskermärket? Vilka baskermärke tycker ni är vackrast? Jag tycker även om: Fallskärmsjägarnas, Flygbasjägarnas, Lapplandjägarnas och det runda i silver från K1 kanske MPs? Generellt tycker jag runda märken ser ut att passa bättre än rektangulära (härnösands, norrlandsjägrarnas) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
valiant Posted February 22, 2003 Report Share Posted February 22, 2003 Vackrast är så klart pansar. Swede håller säkert med, Pansardvärg likaså. -Valiant- Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest mutley Posted February 22, 2003 Report Share Posted February 22, 2003 K1:s såklart... Halmkransen som är runt märket är från någon kampanj då de svenska soldaterna stoppade halm i mössan för att känna igen varandra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Posted February 22, 2003 Report Share Posted February 22, 2003 (edited) Halmkransen som är runt märket är från någon kampanj då de svenska soldaterna stoppade halm i mössan för att känna igen varandra Slaget vid Lund 1675 (eller 1676?) om jag inte är helt fel ute... Sen är ju såklart pansar det tuffaste märket... Edited February 22, 2003 by Mats Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
oz Posted February 22, 2003 Report Share Posted February 22, 2003 Snälla Blå-Gul! Stoppa oss innan jämförelsen är i full gång! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amfibie Posted February 22, 2003 Report Share Posted February 22, 2003 Varför har inte KJ treudd i baskern längre? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grunt Posted February 22, 2003 Report Share Posted February 22, 2003 Om man ska vara fullständigt objektiv måste man ju ändå säga att Pansar har det snyggaste märket. Ett klart och tydligt märke utan onödiga detaljer så som det ska vara. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted February 22, 2003 Report Share Posted February 22, 2003 Ahh, dessa ord värmer mitt gamla pansarhjärta. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
knotas Posted February 23, 2003 Report Share Posted February 23, 2003 Det är nästan så man får en liten tår i ögat. Tack Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bolin Posted February 23, 2003 Report Share Posted February 23, 2003 Hehe ja pansar är förbannat grymt sen kommer KJ:s! Gillar vanliga KJs mer än a-dyks inböjda treudd, Jakobsson du kanske har en bild på a-dyks föresten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted February 23, 2003 Forumsledning Report Share Posted February 23, 2003 Varför har inte KJ treudd i baskern längre? Jag har för mig att det var så här: Under ett försvarsbeslut i början på 90-talet beslutades det att KJ inte skulle vara självständiga utan ingå i den nya Amfibiebataljonen som hade uppstått. Alla inom Amfibiebataljonen skulle bära likadana tecken i baskern. Därför fick de KA-märket och gaffeln flyttades ner till höger axel och blev ett specialutbildnings tecken istället. __________ Halm kransen kommer från slaget vid lund som det påpekas. Där ingick bland annat K1 men oxå K3 som fick kransen i belöning kring sitt förbandsmärke som gåva av kungen för ett lyckat slag. Att påpeka mer så hade inte K1 sin krans på baskermärket först förrän 1998/99. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SGT Jakobsson Posted February 23, 2003 Author Report Share Posted February 23, 2003 Jakobsson du kanske har en bild på a-dyks föresten? hittade denna efter en kort sökning Span (A-dyk) erövrar först udden som alla vi andra KJ sen när de har fullgjort i-dyk(intensivdyk med avslutande ytsim + övn) och är värdiga span så böjer de in spetsarna på sin gaffel. Lättast är det att ta en hylsa(tror det var en 762a) peta in framdelen mellan uddarna och försiktigt böja in de yttrespetsarna. Bilden här visar en dålig gjord spangaffel där de inte har använt en hylsa som stöd utan bara tryck in uddarna och då blir det inte lika snyggt. Har tyvärr ingen bild på riktig böjd spanngaffel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorre Posted February 23, 2003 Report Share Posted February 23, 2003 Är det verkligen nödvändigt att påpeka att Pegasus är det snyggaste baskermärket? Länge leve helikopterflottiljen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bolin Posted February 23, 2003 Report Share Posted February 23, 2003 Jakobsson bilden funkar inte men jag gick in på sidan själv...ja det såg ut att vara slarvigt gjort. Föresten har du nån bild på A-dyks märke till M90, har för mig att det ska vara en sån där gammal o otymplig dykarhjälm i guld? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Berkyboy Posted February 23, 2003 Report Share Posted February 23, 2003 (edited) Jakobsson bilden funkar inte men jag gick in på sidan själv...ja det såg ut att vara slarvigt gjort.Föresten har du nån bild på A-dyks märke till M90, har för mig att det ska vara en sån där gammal o otymplig dykarhjälm i guld? Om jag inte minns helt fel så har samtliga dykare inom FM dykarhjälmen på vänster arm. Edited February 23, 2003 by Berkyboy Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted February 23, 2003 Report Share Posted February 23, 2003 Nästan. Märket bärs på höger arm. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Berkyboy Posted February 23, 2003 Report Share Posted February 23, 2003 *hjärnsläpp*, självklart så är det jag som knarkat till det igen ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Scouten Posted February 23, 2003 Report Share Posted February 23, 2003 Jag tycker fbj har snyggast baskermärke nu när kj's treudd har försvunnit. Den där dykarhjälmen tror jag röjdyk har. Och så en fråga, vad är det för vakter med blåa baskrar det talas om? jag trodde det var helikopterfolket och FN som hade blåa baskrar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
113JOR Posted February 23, 2003 Report Share Posted February 23, 2003 Tycker den nya Amf-märket är lite väl mycke...dvs stort o "fult" (dock mycke bättre än nuvarande men lång ifrån den stilrena KJ-treudden) 1 Kj-treudd 2 Pansar 3 FBJ 4 HV? hehehe /JOR - som aldrig haft basker och än mindre ett märke (och tycker det e hellöjligt att HV ska ha det...iaf utan baskerprov) \ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stiliR Posted February 23, 2003 Report Share Posted February 23, 2003 Vad har K3 för basker märke? inte FJS utan LBB och DivUnd? Någon som kan kratta fram en bild? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted February 23, 2003 Report Share Posted February 23, 2003 Eftersom du inte orkar surfa in på K3 hemsida själv och se efter så får väl jag ställa upp. ;) Tre kronor i en halmkrans. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stiliR Posted February 23, 2003 Report Share Posted February 23, 2003 Tackar Swed innerligt och ursäktar min klumpighet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gotcha Posted February 23, 2003 Report Share Posted February 23, 2003 Nu är jag förvisso partisk i målet, men: 1'a plats: klassiska KJ-treudden 2'a plats: Lapplandsjägarnas Varg 3'e plats: FBJ's Lokatt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amfibieslusken Posted February 23, 2003 Report Share Posted February 23, 2003 Jag får väl också lägga in en liten lista: 1:a KJ-treudden 2:a KA2:s baskermärke 3:a Lapplandsjägarnas varg Jag tycker för övrigt att nu när KJ och A-dyk numera är en brigadresurs ( tror jag ) så ingår de tydligen inte i någon Amfibiebataljon och då borde de få tillbaka treudden i baskern där den hör hemma. Någon som håller med? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pansardvärg Posted February 23, 2003 Report Share Posted February 23, 2003 Ahh, dessa ord värmer mitt gamla pansarhjärta. The Swede Bra talat....... ett mustigt baskermärke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gotcha Posted February 23, 2003 Report Share Posted February 23, 2003 Jag tycker för övrigt att nu när KJ och A-dyk numera är en brigadresurs ( tror jag ) så ingår de tydligen inte i någon Amfibiebataljon och då borde de få tillbaka treudden i baskern där den hör hemma. Någon som håller med? Visst är det så. Och mig (plus ett par till antar jag..) behöver du inte fråga 2 gånger.. \ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A2Keltainen Posted February 23, 2003 Report Share Posted February 23, 2003 (edited) Jag tycker för övrigt att nu när KJ och A-dyk numera är en brigadresurs ( tror jag ) så ingår de tydligen inte i någon Amfibiebataljon och då borde de få tillbaka treudden i baskern där den hör hemma. Någon som håller med? KJ är fortfarande en del av amfibiebrigaden. Ingår dessutom inte delar av KJ fortfarande i amfibiebataljonerna? Jag tänker då på spaning och eventuellt även närskydd, vilket den länkade sidan nedanför antyder att KJ utbildas till. http://www.amf1.mil.se/article.php?id=3222 Edited February 23, 2003 by A2Keltainen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MP Loke Posted February 23, 2003 Report Share Posted February 23, 2003 __________ Halm kransen kommer från slaget vid lund som det påpekas. Där ingick bland annat K1 men oxå K3 som fick kransen i belöning kring sitt förbandsmärke som gåva av kungen för ett lyckat slag. Att påpeka mer så hade inte K1 sin krans på baskermärket först förrän 1998/99. Njaaa...... K1 fick sin halmkrans i märket redan 1997! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MP Loke Posted February 23, 2003 Report Share Posted February 23, 2003 Jag tycker fbj har snyggast baskermärke nu när kj's treudd har försvunnit. Den där dykarhjälmen tror jag röjdyk har. Och så en fråga, vad är det för vakter med blåa baskrar det talas om? jag trodde det var helikopterfolket och FN som hade blåa baskrar. Jag har för mig att de blå baskrarna inom Amf tagits bort (?). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Shock Posted February 23, 2003 Report Share Posted February 23, 2003 K1:s såklart... Halmkransen som är runt märket är från någon kampanj då de svenska soldaterna stoppade halm i mössan för att känna igen varandra K1 (som inte heter K1 längre utan Kavallerikasern eller "Livgardet till häst") har som baskermärke HMKs CG16-märke med en halmkrans runt, som flera redan skrivit härstammar från K1s äroslag 1676 vid Lund då konungen själv ledde det kungliga kavalleriet. Samma halmkrans finns på våra silverhjälmar (värda 20.000:- appropå ingenting) vi har när vi rider högvakt, ovanför vänster öra. Något som K1 däremot är själva med (till min vetskap) är att vi har ett baskermärke i silver och inte i guld som nästan alla andra förband. Eller har jag fel? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts