Jump to content
20% RABATT PÅ ALLT - SHOP.SOLDF.COM

Recommended Posts

Posted

:D

Är på jakt efter ritningar till ett smidigt benstöd till AK4???

Finns det någon i detta avlånga fosterland som har några tips???

Eller någon som har bra bilder på AK4-stöd original:::

:lol:

"Last man standing"

Posted

Du har väl inte planerat att modifiera muskedundret du fått ut som hemvärnsman? Fy på sig.

(bygga själv låter vanskligt?)

Guest Dedicated
Posted

Casca brukar skriva att vapnet ska visas för den lokala vapenteknikern och det hela ska dokumenteras, i vart fall gällande inskjutbara eller vikbara kolvar. Kanske kan funka på benstöd också men är personligen väldigt tveksam till det.

Ett annat bra tips är ju annars att träna upp armstyrkan så du kan hålla Bettan även utan stöd!

Posted

En enkel tri, eller bi-pod, kan du göra av två(eller tre) lika långa pinnar som du sätter ett gummiband runt och sedan för isär och placerar vapnet i klykan.

En annan variant är att köpa VersaPod, benstöd och montera det fästet på ett extra handskydd.

Men som sagt kolla med befäl och vapentekniker det är (egentligen) inte tillåtet att modifiera ditt vapen.

Bild 1

Bild 2

Det finns andra tillverkare av benstöd som t ex Harris, men i mitt tycke är VersaPod överlägset. H&K original är inget att sträva efter, dom är dyra och saknar individuell justering av benlängden samt att dom inte går att tilta i sidled i sin vagga. Läskiga skogen är sällan plan och jämn så båda dessa egenskaper är åtråvärda i ett benstöd.

Benstöd är bra där underlaget är plant, annars är dom ganska överskattade som hjälpmedel.

- HvPrsk

Posted
Fyhr hade ett bra förslag som kommer ge dig andra vinster också - Börja träna. Tränar du redan så träna mera.

Hehe! :ph34r::):D

/ERI

Posted

jag drar direkt paralellen till en tråd som heter "vad har vi på oss"

på vilken nivå skall vi modifiera och självinförskaffa utr som vi tycker är bättre än den reglementerade?

mycket reglementerad utr finns i bättre civila varianter... MEN som chef skulle jag bli hyffsat nojjig om folk i mitt förband började bygga om vapnen på egen hand.....

Posted

Angående VersaPod, har enbart goda erfarenheter av det, använder samma (låga) set till allt från .22:or till älgstudsare.

Bästa lösningen är ändå en tripod gjord på det vis HvPrsk förklarade. Kan dessutom använda det "hopfällt" som vandringskäpp om man är ute och jagar. Har man rätt längd kan man skjuta sittande eller knästående.

Posted (edited)

Gurun "Sverker Ulving" tog hem en annan liten finurlig rem från USA att ha som stöd vid skytte. Den är framför allt avsedd för vapen där den vanliga remmen inte går att använda eftersom siktet då kommer att dras ur kärnlinjen typ Ak 4.

Det är en kort fast slinga som ligger runt den främre handen andra änden på slingan är individuellt justerbar och ligger runt överarmen.

Tanken med remmen är att den skall avlasta biceps vid sittande och stående skytte, fungerar alldeles förträffligt.

Jag sydde upp ett par för flera år sedan och använde under min tid som prickskytt ( lång bössa).

Den förändrar inget på vapnet men ökar träffsannolikheten.

Edited by heiho
Posted
Gurun "Sverker Ulving" tog hem en annan liten finurlig rem från USA att ha som stöd vid skytte. Den är framför allt avsedd för vapen där den vanliga remmen inte går att använda eftersom siktet då kommer att dras ur kärnlinjen typ Ak 4.

Det är en kort fast slinga som ligger runt den främre handen andra änden på slingan är individuellt justerbar och ligger runt överarmen.

Tanken med remmen är att den skall avlasta biceps vid sittande och stående skytte, fungerar alldeles förträffligt.

Jag sydde upp ett par för flera år sedan och använde under min tid som prickskytt ( lång bössa).

det är ett remstöd som används vid tävlingsskytte med 6.5 och 22long och luftgevär i nybörjarklasserna

Posted

Dumt att använda "remstöd" på AK4an eftersom att pipan är någolunda lös och främre remfästet sitter fast i pipan så kan det bli lite intressanta och otrevliga träffresultat.

//Fjellman

Posted

Precis som prickskyttegevär 90:s rem alltså?

Posted

Precis som prickskyttegevär 90:s rem alltså?

Nja.

Remmen är inte fästad i vapnet, den består av en fast loop som går runt handen och fortsätter till en ställbar loop som ligger runt överarmen för att på så vis ta över bicepsmuskelns arbete. Har letat upp en av mina remmar, skall se om jag kan fixa in ett foto på den till forumet.

Posted
Här kommer en bild på min moddade ak4 som den såg ut för 10 år sen. :D

HK:s tjocka handskydd med löstagbart benstöd och HK:s inskjutbara kolv (fd FJS)

ak med benstöd

Ja va skönt det hade varit om det hade haft inskjutbar kolv...då hade man kunnat använda vapnet bättre trots att man har korta armar =(

/JOR :)

• 2 weeks later...
Posted

Tackar för alla tips, allt från tykningarna om att jag skulle vara klen*hmmmm* till de mer vettiga(som jag ville ha) på tips/bilder på benstöd.

Känner att denna tråd är besvarad och hoppas att mr BLÅGUL kan hjälpa mig att låsa denna.

Än en gång, tack!!!! :huh: