Guest Futurma Posted February 4, 2008 Report Share Posted February 4, 2008 Såg nyss igenom en gammal filmklassiker, Top gun, och såg ju att piloterna var beväpnade med pistol, kom bara att tänka på om våra 39 piloter är beväpnade med pistol 88, kan ju vara behövligt vid tex utskjutning över fi terräng? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danne Posted February 4, 2008 Report Share Posted February 4, 2008 Såg nyss igenom en gammal filmklassiker, Top gun, och såg ju att piloterna var beväpnade med pistol, kom bara att tänka på om våra 39 piloter är beväpnade med pistol 88, kan ju vara behövligt vid tex utskjutning över fi terräng? Ja. En pistol ingår i deras personliga utrustning och har en egen ficka på västen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pajohansson Posted February 4, 2008 Report Share Posted February 4, 2008 http://www.soldf.com/pistol88.html Där finns ett avsnitt om Pistol 88B. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
g3space Posted February 5, 2008 Report Share Posted February 5, 2008 Och innan 88B kom bar piloterna en revolver - någon gammal stöt som minns vad den hade för beteckning? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unicorn Posted February 5, 2008 Report Share Posted February 5, 2008 (edited) Och innan 88B kom bar piloterna en revolver - någon gammal stöt som minns vad den hade för beteckning? Revolver m/58 - Smith & Wesson model 12 Military & Police Airweight, med lättmetallstomme och tvåtumspipa i kaliber .38. Edited February 5, 2008 by Unicorn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sgt Odh Posted February 5, 2008 Report Share Posted February 5, 2008 Det var på den tiden som "överlevnadskniven" var en Morakniv med fingerskydd och sågtänder i ett fodral av unicapapp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johanp Posted February 5, 2008 Report Share Posted February 5, 2008 (edited) Pistol 88 i hölster på en helikopterpilot i Kosovo: Fällkniven F1 som piloter också är beväpnade med: En av all de varianter Morakniv som har använts: Edit: Nån som har en bild på hur Gripenpiloterna bär sin pistol? Vore också kul med en bild på revolvern... Edited February 5, 2008 by johanp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danne Posted February 5, 2008 Report Share Posted February 5, 2008 Nån som har en bild på hur Gripenpiloterna bär sin pistol? Vore också kul med en bild på revolvern... Den sitter utanpå armfixerjackan i en försluten ficka på västen, lite på sidan. Syftet är inte att kunna dra vapnet snabbt utan att det skall finnas där. Undanskuffningen är också rent säkerhetsmässigt berättigad då andra system skall vara extremt lättillgängliga: Donet till flytvästen samt nödsändare. Vad gäller bilden på Hkpförarnas kit i Kosovo så är väl det inte så smidigt utan en turboinpassning på Mustangväst av befintligt hölster (som inte är direkt taktiskt, men någon sådan tanke har inte funnits inom FM/FMV förrän nu när det magiska ordet NBG har införts.) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lt.E Posted February 5, 2008 Report Share Posted February 5, 2008 Såg nyss igenom en gammal filmklassiker, Top gun, och såg ju att piloterna var beväpnade med pistol, kom bara att tänka på om våra 39 piloter är beväpnade med pistol 88, kan ju vara behövligt vid tex utskjutning över fi terräng? en historia som jag hört (vet inte om den är sann eller inte) är att amerikanska piloter inte längr har pistolen på sig utan den ligger bland annan nödutrustning, eftersom det tydligen varit ganska mycket vådaskott. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danne Posted February 5, 2008 Report Share Posted February 5, 2008 Såg nyss igenom en gammal filmklassiker, Top gun, och såg ju att piloterna var beväpnade med pistol, kom bara att tänka på om våra 39 piloter är beväpnade med pistol 88, kan ju vara behövligt vid tex utskjutning över fi terräng? en historia som jag hört (vet inte om den är sann eller inte) är att amerikanska piloter inte längr har pistolen på sig utan den ligger bland annan nödutrustning, eftersom det tydligen varit ganska mycket vådaskott. Hur deras SRU-21 kittas är inte lika strikt som hur motsvarande gäller i Sverige, men av de jag sett inom USAF på sistone så har Berettan suttit på plats. Jag ser flera potientiella No No:s med att flytta ner vapnet till nödpacken som gör detta väldigt opraktiskt och negativt för pilotens egenskydd på bas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
J.K Nilsson Posted February 5, 2008 Report Share Posted February 5, 2008 väldigt opraktiskt och negativt för pilotens egenskydd på bas. Jag ser framför mig att föraren lämnar avlämningssedeln tillsammans med puffran innan APU-start. J.K Nilsson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peo Posted February 14, 2008 Report Share Posted February 14, 2008 Självskyddet på en amerikansk flygbas lär väl knappast vara någon större grej. Hur mycket "vakt" soldater har de inte? och för marinflygarna måste det ju vara en ännu mindre del. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danne Posted February 14, 2008 Report Share Posted February 14, 2008 Självskyddet på en amerikansk flygbas lär väl knappast vara någon större grej. Hur mycket "vakt" soldater har de inte? och för marinflygarna måste det ju vara en ännu mindre del. Hotbilden är en relativt liten del, är man i krig skall personligt vapen bäras, punkt. Är vapnet i nödpacken kommer man inte åt det utan att göra åverkan på nödpacken vilket är något man INTE gör. Denna är rigoröst packad och en vital del i säkerhetssystemet och för all del en del av stolen. Det är inte intelligent eller genomförbart att rota i nödpacken varje gång man skall gå i eller ur maskinen. En av anledningarna till att bära vapnet är att kunna verka i en nödsituation i anslutning till landning, vilket är omöjligt om vapnet finns i nödpacken och en linkniv samt några vattenpåsar lär inte skrämma någon nämnvärt.. För att med relativt stor sannolikhet döda ryktet mailade jag förra veckan och frågade om någon visse om någon USAF enhet bar vapnet i nödpacken. Svaren var väl rätt direkta men kan sammanfattas med "nej, nästa dumma fråga". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peo Posted February 15, 2008 Report Share Posted February 15, 2008 Mycket möjligt, jag vet inte. Skjuter bara ner flygplanen ;) bryr mig inte så mycket om piloterna. De dimper ner där de dimper ner Men kan ju också vara så att de har två pistoler. En som de släpar på utanför och som de tar av sig. Men som sagt bara rena spekulationer från min sida. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knekt Posted February 15, 2008 Report Share Posted February 15, 2008 Självskyddet på en amerikansk flygbas lär väl knappast vara någon större grej. Hur mycket "vakt" soldater har de inte? och för marinflygarna måste det ju vara en ännu mindre del. Min erfarenhet av amerikanska camper är att det är jäkla petigt med vapenförvaringen; de flesta vanliga dödliga släpar runt på sitt personliga vapen jämt, oavsett om det är en pistol eller en M16. När jag var i Bosnien gällde den rutinen även för M60-skyttar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sgt Odh Posted February 15, 2008 Report Share Posted February 15, 2008 Jag har sett många märkliga saker när det gäller amrisar och vapen i Bosnien. Söndag nere i basaren i Sarajevo: Fem tjugoåriga armétjejer kliver in i en liten guldsmedsaffär... med varsin M16 på ryggen. Söndag på TAB: Army tshirt, Army shorts, joggingskor..... och M16. Chaplains assistant skall åka civil med prällen någonstans och får dra med sin M16 delad i en hockeytrunk. Ingen M4, MP5 eller M92 som kunde varit smidigare, nej då M16 skall det vara. Tjejen är ju bara 160, rena barnsoldaten . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danne Posted February 15, 2008 Report Share Posted February 15, 2008 Men kan ju också vara så att de har två pistoler. En som de släpar på utanför och som de tar av sig. Men som sagt bara rena spekulationer från min sida. Är tveksam till den redundansen. Skall man vara ärlig är inte vapnet den viktigaste delen, utan att ha materielen för att gagna egen överlevnad är syftet (spetsnos, vid hkp har man andra utrymmen ombord och en egen Ak är ofta inga bekymmer på iaf medeltunga hkp). Nödpacken är inte stor, och det är inte något lebensraum kvar direkt efter man plockat i det den är designad för. Det finns dock inga restriktioner vad gäller att förvara tex explosiva ämnen i packen, det görs redan nu. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts