Jump to content

Extra test på mönstringen

Recommended Posts

Hej

När man mönstrar är det ganska lätt att komma in som Bassäk , Amfibie, FBJ med mera.

Inom amfibie är där mycket avhopp bla.

Tycker du inte att alla dem som vill in i amfibie eller bassäk med mera ska typ göra ett extra test på mönstringen får att man ska få rätt folk på rätt befattning?

Det är ju många som inte vet vad dem ger sig in på.

Man kanske inte behöver göra jägartestet men ett annat liknande test.

Då silar man bort i pliktverket istället för att göra det på förbanden.

Skulle nog vara bra med mer test, kostar kanske mer men det bör ju vara lätt att tjäna in, avhoppen kostar tydligen mycket pengar.

Att förkorta tiden mellan mönstring och inryck vore nog oxå en bra idé, även om det kanske är svårt p.g.a. planering

Avhoppen beror nog inte på att det är för hårt, snarare att man vid mönstring fått fel info eller annat sätt fått den (ex på bassäk/amf/fsäk tränas man bara för att möta de värsta förbanden och det är superkul hela tiden).

Mao tror jag att information till de mönstrande är det som behövs.

Alltså...Jägartestet är inte vad det låter som det är. Det är inget brutalt test för att testa om man är tillräckligt stark för att bli Jägare.

Det är ett test för att kontrollera knä & leder. Jag fick göra jägartestet när jag mönstrade. Dom som söker de tjänster som anses som lite "tyngre" gör, eller ska iaf göra det testet.

Personligen anser jag att ALLA borde göra detta test. Bra knä & leder tycker man ju borde behövas på alla tjänster.

En andra mönstring har man inte av olika anledningar. En informationshelg skulle vara bra att införa. Då märker den blivande soldaten om denna tjänst är någonting för honom/henne.

Edited by Doyle

Guest Old No.7

De som ska in på amf SKA göra jägartestet, sa min inskrivningsförättare, han var typ högsta hönstet på amf4 (där jag mönstrade).

Sen om detta efterlevs vet jag ej.

Jägartestet är ju ett sätt att koll om den sökande har skador och liknanade, FAST det kanske skulle vara lite hårdare test... de 75 på varje ben tyckte jag personligen är lite för lite...

Ska till K4 på info-möte om allt ordnar sig och de skulle tydligen köra lite med oss så det är bara ut i elljusspåret nu o harva :D

• Forumsledning

Jag tror inte det är fysiken som ballar ur. Utan psyket, vilket kanske är svårare att kolla på förstamönstringen. Året jag och ABP låg inne på K3 hade vi 40% avhopp. Helt oacceptabelt.

Ändå fanns det personer som hade järnfysik, det var folk som tävlade i Orienterings SM och killar som sprang milen på 40 osv osv.... men de pallade inte trycket..

Vi var ca 150st som rykte in. vi var 90-94st efter GSU´n.

Det här var när det inte fanns något jägartest på mönstringen, men ändå..

En informationshelg skulle vara bra att införa. Då märker den blivande soldaten om denna tjänst är någonting för honom/henne.

FBJS har förinfo sedan många år tillbaka, där de blivande soldaterna får komma ner till skolan under en helg. Där får de bl.a. känna på tempot litegrann, springa milen samt bli informerade om vilka krav som ställs och hur de bör träna inför detta. De som inte anses klara detta får då möjlighet att söka annan tjänst.

Trots detta är det svårt att förhindra avhopp när de väl rycker in, men mig veterligt har det blivit bättre om man jämför med hur det såg ut innan förinfon kom till.

Guest Old No.7
En informationshelg skulle vara bra att införa. Då märker den blivande soldaten om denna tjänst är någonting för honom/henne.

FBJS har förinfo sedan många år tillbaka, där de blivande soldaterna får komma ner till skolan under en helg. Där får de bl.a. känna på tempot litegrann, springa milen samt bli informerade om vilka krav som ställs och hur de bör träna inför detta. De som inte anses klara detta får då möjlighet att söka annan tjänst.

Trots detta är det svårt att förhindra avhopp när de väl rycker in, men mig veterligt har det blivit bättre om man jämför med hur det såg ut innan förinfon kom till.

K4 har det nu med, om de har haft det länge vet jag ej.

Det står i pappren om info möte med lite tester, step-up, löpning och liknande för att citat: " få dem som tränat för lite att förstå det" (nästan så står det har inte pappret i närheten)

Annars verkar det som att man skulle spana runt lite och känna på materialet, får se om det blir mer av infomötet eller extramönstring....

Jag håller med. Och frågan är om inte den informationshelgen skulle ligga FÖRE mönstringen. Då skulle man vara lite mer införstådd med vad de olika tjänsterna innebär när man kommer till testerna.

Ett förslag skulle kanske vara att representanter för de olika vapenslagen skulle finnas där, representerade av både befäl och vpl som kan berätta och förklara samt svara på de frågor man eventuellt har. Som någon annan sa, det kanske kostar pengar, men vad kostar det inte med alla avhopp under GU?

• 2 weeks later...

det där jägartestet som man gjorde på mönstringen var ju pinsam. varför inte lasta på ungdomarna en berghaus på 20kilo

för att senare se om de klarar att gå typ en mil i kuperad miljö.

undrar hur mycket pengar som rinner ut i sanden pga avhoppare varje år. pengar som kunde användas till mycket bättre saker. :winner:

• 2 years later...
Någon här som har gjort det? Vad fick ni?

Jag gjorde det några gånger för 6 månader sen... Lyckades få 12.9...

Nyfiken på beeptestet och lyfter därför upp den här gamla tråden. Jag har ingen aning om hur det går till (förutom beskrivningen i denna tråd). Vad innebär 12.9?

Någon här som har gjort det? Vad fick ni?

Jag gjorde det några gånger för 6 månader sen... Lyckades få 12.9...

Nyfiken på beeptestet och lyfter därför upp den här gamla tråden. Jag har ingen aning om hur det går till (förutom beskrivningen i denna tråd). Vad innebär 12.9?

Man skall springa en sträcka (tror det är 20 m) inom två pip från en bandspelare. Nivån stegras (kortare tid mellan pipen) efterhand. Man springer sträckan flera gånger på samma nivå. 12.9 betyder att man klarade 9 gånger på nivå 12. Så var i alla fall vår test i skolan.

jos: Ok. Men vad anses vara "bra"? Såg på mil.se att kraven för att bli antagen till OHS inte är specade när det gäller beeptest. Hur många gånger springer man vid varje nivå?

TILLÄGG:

Hittade detta på nätet:

Du ska springa en 20 meters sträcka på en viss tid, som nivån anger. Varjer nivå har i sin tur 12 sträckor dvs du springer 12 ggr 20m i förstå nivån vääääldigt sakta, 12 ggr 20m i andra nivån liiite snabbare osv osv, tempot ökar med andra ord efter varje nivå.... Efter en sträcka ska du vända också du springer alltså inte rakt fram utan 20m framn o 20m tebax osv....

Det finns 19 nivåer. Rekordinnehavaren är fotbollsspelaren Håkan Mild. Han har klarat hela testet.

Källa till detta: http://www.halso.info/forum/viewtopic.php/...highlight-.html

Stämmer detta?

Får man missa någon gång, eller är man rökt direkt? Hur vet man hur lång tid det är mellan varje vändning, så man inte springer "onödigt" fort de första gångerna på varje nivå?

Edited by APC-mannen

Visst vore det bra med fler tester men det är ju också en fråga om tid. Det går inte att testa en person för alla muskelgrupper och alla konditionsformer så pliktverkets test, prövar det viktigaste. Jägartestet kan tyckas klent(jag tyckte i alla fall det var lite väl lätt) men tanken är ju att det ska visa skador om man har några och också mäta grundförutsättningarna. Ingen begär att du ska vara en fullfjädrad jägare vid mönstringen, du ska bara ha grundförutsättningarna att bli det.

Pliktverkets konditionstest är ju utformat så att det 1) ska ta kort tid men ändå ge en hyfsad uppskattning av konditionen 2) passa alla, även folk med dålig kondition ska ju kunna genomföra testet(detta skulle inte gå med ett milentest, tror inte det skulle bli rättvist) 3) Inte GE skador, hur bra vore det om folk som aldrig joggar springer milen och tar ut sig helt och drar på sig en skada, vem har ansvaret? Tror inte pliktverket vill bli stämda ...

Får man missa någon gång, eller är man rökt direkt? Hur vet man hur lång tid det är mellan varje vändning, så man inte springer "onödigt" fort de första gångerna på varje nivå?

Då man i början springer sakta, kommer man lätt in i pipsystemet. Jag trodde också att det var svårt att planera farten i förhållande till pipen, men det gick bra. Vår gymlärare gav besked när man var ute, han märkte när man började "släpa efter". Missar blev det alltid, men när man inte kunde mer åkte man ut

Jag åkte ut någonstans på 12. Att orka var inte ett problem, mitt var farten (jag är ingen snabb person).

Jag håller med. Och frågan är om inte den informationshelgen skulle ligga FÖRE mönstringen. Då skulle man vara lite mer införstådd med vad de olika tjänsterna innebär när man kommer till testerna.

Ett förslag skulle kanske vara att representanter för de olika vapenslagen skulle finnas där, representerade av både befäl och vpl som kan berätta och förklara samt svara på de frågor man eventuellt har. Som någon annan sa, det kanske kostar pengar, men vad kostar det inte med alla avhopp under GU?

Det finns redan viss information före mönstringen. Försvarsmakten anställer varje år ett antal skolinformatörer som parvis åker runt i skolor, mestadels gymnasieskolor, och föreläser om totalförsvaret, mönstring och värnplikt. Detta för att, vad jag har förstått det, ge mer information och förbereda killar och tjejer inför mönstring men också ge en bild av Försvarets verksamhet.

Finns det olika "hårda" beeptest eller? För jag har kört ett som går till på exakt det beskrivna viset och klarat det, och jag lär nog inte vara bättre än Mild på det, trots att man tränar rätt rejält med kondition... :)

Du kan ju välja hur långt du vill ha mellan ena sidan till andra ...

Hur långt hade Håkan Mild? :worthy:

Gunde klarade väl också beeptestet? Fattar inte hur det är möjligt. Vi gör beeptestet ibland i skolan och jag får runt 12-13. Beror lite på formen. Vi testade på skoj att dra upp till sista nivån. Fyra pers ställde sig på linjen, nån tryckte på play och vi kuta allt vi hade. Hann inte fram. Okej vi gör om det. Nu tar vi sats och dem tryckte på play när vi va nån meter ifrån "linjen". Då hann jag precis fram när beepet kom. Ska jag dessutom vända och göra om det hela? Plus att jag redan har sprungit typ en halv mil? Seriöst...

Du kan ju välja hur långt du vill ha mellan ena sidan till andra ...

Hur långt hade Håkan Mild? :worthy:

Gunde klarade väl också beeptestet? Fattar inte hur det är möjligt. Vi gör beeptestet ibland i skolan och jag får runt 12-13. Beror lite på formen. Vi testade på skoj att dra upp till sista nivån. Fyra pers ställde sig på linjen, nån tryckte på play och vi kuta allt vi hade. Hann inte fram. Okej vi gör om det. Nu tar vi sats och dem tryckte på play när vi va nån meter ifrån "linjen". Då hann jag precis fram när beepet kom. Ska jag dessutom vända och göra om det hela? Plus att jag redan har sprungit typ en halv mil? Seriöst...

Gunde ja, kan tänka mig att han också har klarat av det. Svenska djur helt enkelt. Men det MÅSTE ju finnas någon, som inte behöver vara känd, som har klarat det nån gång? Inget djur inom militären t.ex. som har gjort det?