2Sharp Posted February 16, 2003 Report Posted February 16, 2003 Vissa erfarenheter avseende krigskonst som jag fått ta del av stäcker sig en bit bakåt i tiden till år 628, sex tvåa åtta. Intressant, utveckla gärna mer! Menar du att eftersom de gjort så sedan dess så är det fortfarande den rätta, enda vägen? Filosofiska diskussioner är det inte så ofta på soldf, det kanske är dags? Hurra! Quote
113JOR Posted February 16, 2003 Report Posted February 16, 2003 (edited) En Mora2000 sitter i byxbältet (har tänkt på att flytta den eller köpa en till att ha i stridsbältet) bakom den sitter en Leatherman Wave och i stridsbältet sitter en kombificka med en Leatherman PST2 och en liten flaska Breakfree CLP (bra att ha till hands ;)) Kanske ska ta o köpa en finare kniv...man blir ju sugen! /JOR PS. VARFÖR FÅR MAN INTE HA NÅGOT I BYXBÄLTET I MDM?! DS. Edited February 16, 2003 by 113JOR Quote
heiho Posted February 16, 2003 Report Posted February 16, 2003 Sedan tidernas begynnelse har man experimenterat med hur man bäst slår ihjäl varandra, hur man transporterar sin utrustning och vad man behöver för att överleva. Att ge svar på frågan om vad som är "den rätta, enda vägen" är lika enkelt som att svara på frågan "när börjar det att blåsa". Efteråt är det lätt att ge svar men om man strävar frammåt måste man försöka basera det på erfarenheter, egna och andras. "Livet kan bara förstås baklänges men det måste levas framlänges" Quote
2Sharp Posted February 16, 2003 Report Posted February 16, 2003 Sedan tidernas begynnelse har man experimenterat med hur man bäst slår ihjäl varandra, hur man transporterar sin utrustning och vad man behöver för att överleva. Xact, och jag skulle mer än gärna höra vad du har för ideér, åsikter och erfarenheter i frågan. Typ vad du har för resonemang med att ex: tycka att det är självmord att bära kniven upp och ner? Nyfiken Ofta börjar det blåsa när vindstrykan tilltar... Quote
heiho Posted February 16, 2003 Report Posted February 16, 2003 Sedan tidernas begynnelse har man experimenterat med hur man bäst slår ihjäl varandra, hur man transporterar sin utrustning och vad man behöver för att överleva. Xact, och jag skulle mer än gärna höra vad du har för ideér, åsikter och erfarenheter i frågan. Typ vad du har för resonemang med att ex: tycka att det är självmord att bära kniven upp och ner? Nyfiken Ofta börjar det blåsa när vindstrykan tilltar... I en handgemängssituation sitter kniven på oket d.v.s inom motståndarens synfält, man brukar i en dylik situation ha blicken riktad mot motståndarens övre kroppshalva. Sitter kniven på oket är det lätt att dra den och stöta den i halsen i samband med att man pucklar på varandra. Om vindstyrkan skall kunna tillta måste det redan blåsa ;) Quote
2Sharp Posted February 16, 2003 Report Posted February 16, 2003 I en handgemängssituation sitter kniven på oket d.v.s inom motståndarens synfält, man brukar i en dylik situation ha blicken riktad mot motståndarens övre kroppshalva. Sitter kniven på oket är det lätt att dra den och stöta den i halsen i samband med att man pucklar på varandra. Om vindstyrkan skall kunna tillta måste det redan blåsa ;) Det är ju bra tänkt.. Damn, tänkte inte på det med blåsten.. Quote
HvPrsk Posted February 17, 2003 Report Posted February 17, 2003 Mina knivar sitter antingen i bältet på byxorna, eller med clips i bältet på selen...aldrig på oket. - HvPrsk Quote
Guest Lt. payne Posted February 17, 2003 Report Posted February 17, 2003 Intressant tråd... Bad Karma: Har du inte heller tänkt att ha bajonetten på vid SIB? Du känner kanske att en pipstöt är ett effektivare sätt att oskadligöra din motståndare? Tänk efter,en bajonett på ditt vapen håller en närstridssugen fiende på avstånd... Du är inte heller ofarlig fastän ditt mag är tomt.. Kniv-valet är upp till varje enskild person. Men om jag skulle ha en kniv som backup,då skulle jag ha en rejäl kniv typ Bajonett storlek. Personligen har jag en AK-Bajonett på vänster sida bakom skyddsmaskväskan,en morakniv fastsydd under dragkedjan vid högerbyxben,dolt och skyddad.En SOG fällkniv i vänster jackficka, kommer inte ihåg vad den heter bara. Quote
ERI Posted February 17, 2003 Report Posted February 17, 2003 I byxbältet bär jag en F1:a (som någon sa i tråden, "byxorna är nog det sista man blir av med"). På stridsbältet sitter en Ak 4:a bajonett samt en Leatherman original buren i ett multifodral från Recon. /ERI Fundering på din signatur. Någon sa en gång till mig att "ödmjukhet är det första steget mot självförnekelse". Själv tycker jag att "gilla läget" i mina öron låter som "ge upp" Detta inlägg kan kanske också bli föremål för en filosofisk diskussion. Att visa ödmjukhet har med mina ögon sett ingenting med "självförnekelse" att göra. Ödmjukhet är för mig att bemöta människor på det sätt du själv vill bli bemött. Att gilla läget betyder för mig "att kunna anpassa sig till situationen och lösa ställd uppgift". /ERI Quote
mjukis Posted February 17, 2003 Report Posted February 17, 2003 "när börjar det att blåsa" När exempelvis ojämn uppvärmning orsakar tryckskillnad mellan två luftmassor. Quote
A2Keltainen Posted February 17, 2003 Report Posted February 17, 2003 Ödmjukhet är för mig att bemöta människor på det sätt du själv vill bli bemött. Hur bra fungerar detta om man själv är masochist och andra människor inte är det? Quote
furiren Posted February 17, 2003 Report Posted February 17, 2003 En kniv på stridsbältes oket, Ak4 Bajonett på stridsselen, en letherman samt en mora i byxbältet Quote
joppe Posted February 17, 2003 Report Posted February 17, 2003 bajonett i stridsbältet en morakniv byxbältet på tvären instucken i hällan bak på byxan en fällkniv nedre fickan på 90p byxan Quote
Gotcha Posted February 17, 2003 Report Posted February 17, 2003 Det verkar som var och varannan har Ak4-bajonetter, vart tusan får ni dem ifrån?? Quote
Bravo One Posted February 17, 2003 Author Report Posted February 17, 2003 Det verkar som var och varannan har Ak4-bajonetter, vart tusan får ni dem ifrån?? Om du hade tittat tidigare i denna tråden hade du hitta följande =) AK4 Bajonett säljs av: http://www.militarlagret.cjb.net/ http://www.billingedalen.com/ Sen brukar de dyka upp på Traderas Bajonett auktion http://VI VILL INTE GE DESSA SIDOR GRATISREKLAM/category/auctionlis...sp?catid=182211 Quote
Knekt Posted February 17, 2003 Report Posted February 17, 2003 En tips jag fick här på soldf är en sekatör, det skall införskaffas till nästa övning, verkar vara ett mycket bra och smidigt tips. Yep! Sekatör rockar! Den går fort att använda och är tystare än en kniv. Jag tror hela vår grupp har sekaterörer numera! Man skalar av en gran på nolltid! /Knekt - trändsätter B) Quote
Guest Lt. payne Posted February 17, 2003 Report Posted February 17, 2003 En tips jag fick här på soldf är en sekatör, det skall införskaffas till nästa övning, verkar vara ett mycket bra och smidigt tips. Yep! Sekatör rockar! Den går fort att använda och är tystare än en kniv. Jag tror hela vår grupp har sekaterörer numera! Man skalar av en gran på nolltid! /Knekt - trändsätter B) Trändsätter,igen!! Grattis! :) Quote
JTS Posted February 17, 2003 Report Posted February 17, 2003 Stridsutrustning på: På västen: AK 4 bajonetten fäst med bianchiclip upp och ner, med slidans spets upp mot min vänstra axel. (jag är en stor grabb, den är inte ivägen vid skytte från fel axel) I Byxbältet: Fodral från Recon med en Leatherman Supertool samt en ASP Triad II I höger byxficka, fäst med clip: en SOG Autoclip Stridsutrustning av: + en Fällkniven S 2 i byxbältet. "Kvalité är inte ett självändamål, det kan vara en förutsättning för överlevnad." Quote
Raptor Posted February 17, 2003 Report Posted February 17, 2003 Jag hade en Victorinox kniv modell större i ett läderfodral på hänglsena på stridsbältet under lumpen. Den duger utmärkt till alla arbeten som man stöter på under förläggningsarbeten men är knappast något man skulle slita upp och storma en fiendenpostering under ett brinnande krig. Quote
joppe Posted February 17, 2003 Report Posted February 17, 2003 finns det inget reglemente på hur kniv ska bäras ;) Quote
Gotcha Posted February 17, 2003 Report Posted February 17, 2003 Om du hade tittat tidigare i denna tråden hade du hitta följande =) AK4 Bajonett säljs av: ... *...* Det är ju helt riktigt, belönar mig själv omedelbart med 50 snabba för att klarna till hjärnan.. // Gotcha Quote
A2Keltainen Posted February 17, 2003 Report Posted February 17, 2003 Jag hade en Victorinox kniv modell större i ett läderfodral på hänglsena på stridsbältet under lumpen. Den duger utmärkt till alla arbeten som man stöter på under förläggningsarbeten men är knappast något man skulle slita upp och storma en fiendenpostering under ett brinnande krig. Nej, självklart inte. Är det något vi lärt oss här på SoldF så är det att stormning av fiendeposteringar och liknande bäst sköts om med en Mora 2000. Skulle den gå sönder under stormningen så är det bara att kila till affären, köpa en ny Mora 2000, och sedan återvända till kamraterna och fortsätta storma. (Förlåt, jag kunde inte motstå.) Quote
VKT M39 Posted February 17, 2003 Report Posted February 17, 2003 (edited) Nej, självklart inte. Är det något vi lärt oss här på SoldF så är det att stormning av fiendeposteringar och liknande bäst sköts om med en Mora 2000. Skulle den gå sönder under stormningen så är det bara att kila till affären, köpa en ny Mora 2000, och sedan återvända till kamraterna och fortsätta storma. (Förlåt, jag kunde inte motstå.) Den typens knivar bär man ju minst 3st av, så mister man en så är det bara att ta följande. ;) Personligen skulle jag skita i både knivar och bajonetter och välja en civil .357:a med regelbrytande 125gr hollowpoints. Tar patronerna slut kan man ju alltid klubba ihjäl fienden med den. Edited February 17, 2003 by VKT M39 Quote
Rambo Posted February 17, 2003 Report Posted February 17, 2003 Sitter just nu och funderar på hur jag ska fäst en kniv vid min stridsväst (sydafrikanska modellen från militaryshop) - tipps motages gärna. Har tröttnat på att behöva gräva fram kniven under väst och vapen rock, om man slipper smärtan när man landar på kniven vid skydd vore det inte heller fel. I närstrid använder man bajonett (på vapnet), KLAS eller yxa. Quote
Nifelhel Posted February 18, 2003 Report Posted February 18, 2003 I en handgemängssituation sitter kniven på oket d.v.s inom motståndarens synfält, man brukar i en dylik situation ha blicken riktad mot motståndarens övre kroppshalva. Sitter kniven på oket är det lätt att dra den och stöta den i halsen i samband med att man pucklar på varandra. Om vindstyrkan skall kunna tillta måste det redan blåsa ;) Det är ju bra tänkt.. Damn, tänkte inte på det med blåsten.. Det börjar blåsa efter det har varit vindstilla... Jag har en Gerber Stud Gator (fällkniv) och en Leatherman Supertool i byxbältet. I stridsbältet har jag en S1 med Kydexslida.. \ Quote
2Sharp Posted February 18, 2003 Report Posted February 18, 2003 Sitter just nu och funderar på hur jag ska fäst en kniv vid min stridsväst (sydafrikanska modellen från militaryshop) Vad har du för kniv?? Jag har fäst kniv så väl som hölster på remmarna som reglerar storleken över buken. Det har funkat bra. Gillar västen btw, billig men nice Quote
Raptor Posted February 18, 2003 Report Posted February 18, 2003 Jag hade en Victorinox kniv modell större i ett läderfodral på hänglsena på stridsbältet under lumpen. Den duger utmärkt till alla arbeten som man stöter på under förläggningsarbeten men är knappast något man skulle slita upp och storma en fiendenpostering under ett brinnande krig. Nej, självklart inte. Är det något vi lärt oss här på SoldF så är det att stormning av fiendeposteringar och liknande bäst sköts om med en Mora 2000. Skulle den gå sönder under stormningen så är det bara att kila till affären, köpa en ny Mora 2000, och sedan återvända till kamraterna och fortsätta storma. (Förlåt, jag kunde inte motstå.) Jag tror det har mycket att göra med känslan. Hur pinsamt det hade varit om man råkat få upp tandpetaren eller fiskavfjällaren (Jo, jag hade en sån på kniven faktiskt ) när man kan stirra fienden i vitögat? Quote
Guest Fågel Fenix Posted February 20, 2003 Report Posted February 20, 2003 SJälv har jag en Nighthawk ifrån Buck i bältet (ingen väst eller dylikt, är ungdom) Har tröttnat på små knivar, ville ha ngt rejält! Har också ett Gerber Multitool (mod = minneslucka) samt i ryggan en Laplander. Quote
A2Keltainen Posted February 20, 2003 Report Posted February 20, 2003 Hur pinsamt det hade varit om man råkat få upp tandpetaren eller fiskavfjällaren (Jo, jag hade en sån på kniven faktiskt ) när man kan stirra fienden i vitögat? Om det skulle hända, så är det bara att hålla huvudet kallt och rädda sig genom att kraftfullt och skrikandes storma fienden med sin fällknivs pincett eller förstoringsglas. Enligt Gunnery Sergeant Hartman i Full Metal Jacket så gäller "It's a hard heart that kills.", så därför borde vapnet vara av underordnad betydelse. Quote
Raffsec Posted February 21, 2003 Report Posted February 21, 2003 Har en S1 i stridsbältet och victorinox i skärpet och en billig noname fällkniv i byxfickan. Quote
Recommended Posts