AMC Posted December 11, 2007 Report Posted December 11, 2007 Kanske blev ett lite otydligt inlägg om huvblåsan.. Pilotens beslut att avbryta var helt enligt regelboken och sunt förnuft. Tornets beslut att dra larmet skulle jag också tycka är korrekt då dom hör att han har ett "major faliure" på radion. Men av kanal 5 kan man förvänta sig lite mer än att säga att han befinner sig i allvarlig fara och risk för att drabbas av syrebrist om han inte landar omedelbart.. Hade han däremot legat på tex 10km höjd så hade han befunnit sig i omdedelbar livsfara. Men då har dom väl syrgas att ta till? eller finns inte de på sk60? Quote
LeadHead Posted December 11, 2007 Report Posted December 11, 2007 (edited) Jag har alltid trott att man hade tryckkabinerna (på spetsnos) till att jämna ut tryckskillnader vid snabb stigning/nedstigning och inte för syretillförseln. Tillförs det ens något syre annat än via masken? Jag noterade att STRIL (?) körde på engelska medan Malmens flygledning tog ner honom på svenska. Är det normalt? @Major error: På vissa av bilderna från samkvämet kunde man faktiskt se Pripps Blå-burkar av okänd kaliber. Hur kunde du avgöra att det var vitt vin i glasen? Kan väl lika gärna vara svag äppeldricka, flädersaft eller något... ;) Ligger elevhemmet på militärt område? Edited December 11, 2007 by LeadHead Quote
Noname Posted December 11, 2007 Report Posted December 11, 2007 Men av kanal 5 kan man förvänta sig lite mer än att säga att han befinner sig i allvarlig fara och risk för att drabbas av syrebrist om han inte landar omedelbart.. Ja, det blev ju lite fånigt när piloten och läraren en minut efteråt säger att "det var ju inget allvarligt". Men det var ju en bra "cliffhanger" innan reklamen iaf... Quote
Spartacus Posted December 11, 2007 Report Posted December 11, 2007 Klart man måste dramatisera! Sven Svensson uppskattar inte programmet annars ju Quote
241 Posted December 11, 2007 Report Posted December 11, 2007 Jag har alltid trott att man hade tryckkabinerna (på spetsnos) till att jämna ut tryckskillnader vid snabb stigning/nedstigning och inte för syretillförseln. Tillförs det ens något syre annat än via masken? Jag noterade att STRIL (?) körde på engelska medan Malmens flygledning tog ner honom på svenska. Är det normalt? @Major error: På vissa av bilderna från samkvämet kunde man faktiskt se Pripps Blå-burkar av okänd kaliber. Hur kunde du avgöra att det var vitt vin i glasen? Kan väl lika gärna vara svag äppeldricka, flädersaft eller något... ;) Ligger elevhemmet på militärt område? Har man fel och pratar om det i något som kanske kan bli en riskfylld situation så tar man det på bästa möjliga språk, i detta fallet svenska. Så slipper hjärnan formulera om sig till annat språk och förlora viktiga tusendelar. Om man nu har lyxen att välja förstås. Quote
spacekaiser Posted December 11, 2007 Report Posted December 11, 2007 Såg första programmet och det verkar lovande i mina ögon. Att en del här tycker det verkar vara lite dramatiserat av Kanal 5 är för min del inte så svårt att förstå, det är en kommersiell tv-station som vill få så många tittare som möjligt. Quote
Apone Posted December 12, 2007 Report Posted December 12, 2007 Jaha, jag hann se ändå. Bra och intressant ämne, men så fruktansvärt tramsigt och billigt med dessa "cliffhängers" och överdrivna allvar och dramatik, jag önskar att Media skulle kunna växa upp någon gång och bara göra en schysst dokumentär. Det här kändes mera som "Robinson" än en seriös dokumentär. Jag kommer titta på det jag kan, men jag kommer inte vara imponerad av produktionen.. Quote
Guest Major Error Posted December 12, 2007 Report Posted December 12, 2007 När masken är på så skall allt syre komma via masken. Så enkelt kan det vara. Så du har rätt. Vad gäller trycket i kabinen så är det ju inte bra att variera trycket inne, då du kan få imma och frost på rutornas insida vid kraftiga tryckändringar.... kanske inte så optimalt om man ska manövrera samtidigt..... Vad gäller den blanka icke läskaktiga drycken så gjorde jag ett bedömande baserat på erfarenhet från dylika tillställningar. Men det var förstås med personal som INTE har flygtjänst... naturligtvis dricker flygförare endast lättöl och flädersaft ;) mvh Major Error Jag har alltid trott att man hade tryckkabinerna (på spetsnos) till att jämna ut tryckskillnader vid snabb stigning/nedstigning och inte för syretillförseln. Tillförs det ens något syre annat än via masken? Jag noterade att STRIL (?) körde på engelska medan Malmens flygledning tog ner honom på svenska. Är det normalt? @Major error: På vissa av bilderna från samkvämet kunde man faktiskt se Pripps Blå-burkar av okänd kaliber. Hur kunde du avgöra att det var vitt vin i glasen? Kan väl lika gärna vara svag äppeldricka, flädersaft eller något... ;) Ligger elevhemmet på militärt område? Quote
MatsLennarth Posted December 17, 2007 Report Posted December 17, 2007 Frågan är då hur det kommer sig att de piloter som visas i programmet Stridspiloterna kan vara 26-27 år och läsa andra året? Det står ju klart och tydligt att man ska fylla max 23 år det år som utbildningen påbörjas. Quote
Krook Posted December 17, 2007 Report Posted December 17, 2007 Frågan är då hur det kommer sig att de piloter som visas i programmet Stridspiloterna kan vara 26-27 år och läsa andra året? Det står ju klart och tydligt att man ska fylla max 23 år det år som utbildningen påbörjas. De började läsa till officer 2003 då de följdaktligen var max 23 år. /K Quote
MatsLennarth Posted December 17, 2007 Report Posted December 17, 2007 Frågan är då hur det kommer sig att de piloter som visas i programmet Stridspiloterna kan vara 26-27 år och läsa andra året? Det står ju klart och tydligt att man ska fylla max 23 år det år som utbildningen påbörjas. De började läsa till officer 2003 då de följdaktligen var max 23 år. /K Så man läser 2 år på typ mhs först, sedan flyger man sk60 i 2 år och sedan gripen ? Quote
petur Posted December 17, 2007 Report Posted December 17, 2007 Frågan är då hur det kommer sig att de piloter som visas i programmet Stridspiloterna kan vara 26-27 år och läsa andra året? Det står ju klart och tydligt att man ska fylla max 23 år det år som utbildningen påbörjas. De började läsa till officer 2003 då de följdaktligen var max 23 år. /K Så man läser 2 år på typ mhs först, sedan flyger man sk60 i 2 år och sedan gripen ? Nej Normalt läser flygförarna 1 år MHS därefter 2 år SK60 därefter Gripen. YOP 03-05 drabbades dock av försvarsbeslutet 04 som gjorde att dom inte blev anställda efter sin examen 2005. Dom blev anställda vintern 2006 och påbörjade då sin GTU. Av olika anledningar kunde inte Såtenäs ta emot dom efter ett års GTU (vintern 2007) för att påbörja Gripen inskolningen. Så det fick bli ytterligare ett halvår SK60. Quote
MatsLennarth Posted December 17, 2007 Report Posted December 17, 2007 Frågan är då hur det kommer sig att de piloter som visas i programmet Stridspiloterna kan vara 26-27 år och läsa andra året? Det står ju klart och tydligt att man ska fylla max 23 år det år som utbildningen påbörjas. De började läsa till officer 2003 då de följdaktligen var max 23 år. /K Så man läser 2 år på typ mhs först, sedan flyger man sk60 i 2 år och sedan gripen ? Nej Normalt läser flygförarna 1 år MHS därefter 2 år SK60 därefter Gripen. YOP 03-05 drabbades dock av försvarsbeslutet 04 som gjorde att dom inte blev anställda efter sin examen 2005. Dom blev anställda vintern 2006 och påbörjade då sin GTU. Av olika anledningar kunde inte Såtenäs ta emot dom efter ett års GTU (vintern 2007) för att påbörja Gripen inskolningen. Så det fick bli ytterligare ett halvår SK60. Mycket klargörande svar, tack. Quote
Vikström Posted December 17, 2007 Report Posted December 17, 2007 När masken är på så skall allt syre komma via masken. Så enkelt kan det vara.Så du har rätt. Vad gäller trycket i kabinen så är det ju inte bra att variera trycket inne, då du kan få imma och frost på rutornas insida vid kraftiga tryckändringar.... kanske inte så optimalt om man ska manövrera samtidigt..... Jag har flugit sk60 utan att ha på mig masken och det fungerade utmärkt. Så det stämmer inte riktigt, men det finns andra som är mer bevandrade än mig som kan reda ut begreppen helt. Ligger elevhemmet på militärt område?Vad spelar det för roll? Quote
Rokare Posted December 17, 2007 Report Posted December 17, 2007 Ligger elevhemmet på militärt område? Vad spelar det för roll? Kan spela väldig roll runt klockan 0340 en söndagmorgon.. GMY Quote
Berg Posted December 17, 2007 Report Posted December 17, 2007 Älskar ljudet av SK60'n innan han fick problem med syret. Quote
Agentorange67 Posted December 17, 2007 Report Posted December 17, 2007 Programmet kändes väldigt överdramatiserat. Man får aldrig se den grå vardagen på Fs. Sista dgf:en kändes väldigt top gun likt. Quote
LeadHead Posted December 17, 2007 Report Posted December 17, 2007 (edited) Ligger elevhemmet på militärt område?Vad spelar det för roll? Brukar det inte vara generellt förbud mot såväl förtäring som innehav av alkoholdrycker på militärt område utom mässar? För att återgå till programmet: Vad händer med en elev som inte klarar humancentrifugen? Utkickad? Omskolning till tpflyg eller väderkvarn? Varför lägger man ett sånt test så pass långt in på utbildningen? - För att man måste träna på att ta lägre G:n i SK 60 för att ha en chans...? Kan man inte bara sätta personen ifråga i ett anpassat hårdträningsprogram? Eller räknar man med att den som inte klarar det helt enkelt har dåliga anlag för att klara G inför fortsatt flygtjänst? Edited December 18, 2007 by LeadHead Quote
Krook Posted December 17, 2007 Report Posted December 17, 2007 Brukar det inte vara generellt förbud mot såväl förtäring som innehav av alkoholdrycker på militärt område utom mässar?Det beror på vad som står i ArbO/GarnO eller vad de kallar det.Du ska inte dra omedelbara paralleller mellan vpl och anställd personals villkor. /K Quote
APC-mannen Posted December 17, 2007 Report Posted December 17, 2007 Är begreppet flygförare inte längre benämningen på piloter i den svenska flygvapnet? Jag trodde att pilot, eller stridspilot, var lika förbjudet som att kalla banden på stridsfordon for larvfötter. Quote
Spartacus Posted December 17, 2007 Report Posted December 17, 2007 Bara jag som har problem att se del två av serien på Kanal 5:s hemsida? Quote
AMC Posted December 18, 2007 Report Posted December 18, 2007 Nää.. Ja lyckas inte heller streama den.. kan se reklamen före men inte programmet. måste va nån på 5:an som va lite trött ikväll Quote
simon Posted December 18, 2007 Report Posted December 18, 2007 Är begreppet flygförare inte längre benämningen på piloter i den svenska flygvapnet? Jag trodde att pilot, eller stridspilot, var lika förbjudet som att kalla banden på stridsfordon for larvfötter. Man har ändrat benämningen, ja. Quote
Agentorange67 Posted December 18, 2007 Report Posted December 18, 2007 Ni tror inte att det kan vara så att den där killen som har kuggat två gånger i centrifugen. Att det var vid ett tidigare tillfälle, man visar detta för att skapa spänning och få folk att fortsätta titta. Vad tror ni? 1 SEK på att kommer att klara det. Någon som vågar betta emot? Quote
Axly Posted December 18, 2007 Report Posted December 18, 2007 Ni tror inte att det kan vara så att den där killen som har kuggat två gånger i centrifugen. Att det var vid ett tidigare tillfälle, man visar detta för att skapa spänning och få folk att fortsätta titta. Vad tror ni? 1 SEK på att kommer att klara det. Någon som vågar betta emot? Eller så var det faktiskt så att han inte klarade det dom två gångerna han gjort, och som man hittills har fått se. Jag tror säkert också att han klarar det på sista försöket, men det behöver ju inte betyda att något är uppgjort? Quote
Spook Posted December 18, 2007 Report Posted December 18, 2007 Aaah! Riktigt fint att man kan se avsnitten på internet måste jag säga, en eloge till kanal 5. Avsnitt 1 Avsnitt 2 Quote
Pook Posted December 18, 2007 Report Posted December 18, 2007 Ni tror inte att det kan vara så att den där killen som har kuggat två gånger i centrifugen. Att det var vid ett tidigare tillfälle, man visar detta för att skapa spänning och få folk att fortsätta titta. Vad tror ni? 1 SEK på att kommer att klara det. Någon som vågar betta emot? Ja, i slutet av ep. 2 så tar dom inte upp hans tredje resa i slungan.. kanske för att det inte är lika dramatiskt att han klarar håller med i tidigare inlägg om att det är lite väl mycket dramatisering. Skulle vara intressant om det faktiskt gjordes en "regelrätt" dokumentär till allmän beskådning Quote
Vc_90 Posted December 18, 2007 Report Posted December 18, 2007 Ytterligare en synpunkt ang överdramatiseringen är varför de haft med flygplansfel i 2 av 2 program. Ser man bara programmet får man nästan intrycket att de köpt planen på närmsta loppmarknad. Första programmet tyckte jag var rätt lovande men andra programmet kändes som de använt precis samma manus till tyvärr. Quote
Spook Posted December 18, 2007 Report Posted December 18, 2007 Brukar det inte vara generellt förbud mot såväl förtäring som innehav av alkoholdrycker på militärt område utom mässar?Det beror på vad som står i ArbO/GarnO eller vad de kallar det.Du ska inte dra omedelbara paralleller mellan vpl och anställd personals villkor. /K Var det inte lättöl de hade? Brukar inte det räknas som måltidsdryck och vara tillåtet på de flesta ställen? Sen vet jag tillfällen då man har fått dispens av olika orasaker på den punkten också. Löjlig diskussion för övrigt. Quote
GordonFreeman Posted December 18, 2007 Report Posted December 18, 2007 Bli inte för exalterad bara, Freeman Jag har rätt till det, eftersom jag har mött två av dem i verkligheten . Marcus "Mustang" träffade jag på SACO-mässan i Stockholm, och jag har för mig att jag fick möta Jonas "Hendrix" också. I programmet får kanal 5 det att verka som om det vore enkelt att bli stridspilot. Av vad jag vet vill flygvapnet hellre ha folk som är lämpade till att bli stridspilot och har ett flygintresse än de som helt enkelt tyckte att det var coolt.. Jag är nog inte lämpad just nu, men jag lovar er att jag gör allt jag har för att bli det - jag kommer inte att låta en dröm att gå bort utan en rejäl strid. Mustang har även skrivit en kommentar i min blogg! gripenrote.blogg.se. Gå ned till inlägget med rubriken "SACO-mässan" och klicka på "kommentarer", så får ni se att löjtnant Mustang har skrivit en kommentar ;)! Quote
Recommended Posts