Stocken Posted September 11, 2007 Report Share Posted September 11, 2007 "Stridspiloterna är en Tv-produktion av kanal 5 där man får följa stridsflygutbildningen från elev till färdig JAS 39 Gripen pilot" (saxat från http://www.flygvapnet.mil.se/index.php?lan...s&id=38615). Sändningsdatum är enligt artikeln inte klart men jag håller koll på hemsidan om när serien ska sändas. /Stocken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Honken Posted September 11, 2007 Report Share Posted September 11, 2007 Vad jag har hört så ska inspelingarna vara avslutade strax innan December och börja sändas strax efter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stocken Posted September 11, 2007 Author Report Share Posted September 11, 2007 Uppfattat. /Stocken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
petur Posted September 15, 2007 Report Share Posted September 15, 2007 Vad jag har hört så ska inspelingarna vara avslutade strax innan December och börja sändas strax efter. Står ju klart å tydligt (i artikel som länken leder till) att seriestart är planerad till v.50 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stocken Posted September 16, 2007 Author Report Share Posted September 16, 2007 Jag läste just i texten på hemsidan att den serien är planerad att sändas från vecka 50 ... /Stocken Står ju klart å tydligt (i artikel som länken leder till) att seriestart är planerad till v.50 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Agentorange67 Posted September 20, 2007 Report Share Posted September 20, 2007 Vad FM får gratis PR av Kanal5. Det här sen dokumentären som gick i kväll. Fast det är lång kvar till v.50, men den som kör med full EBK väntar aldrig för länge, eller nåt liknande. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Polisbil Posted November 29, 2007 Report Share Posted November 29, 2007 10 december börjar den sändas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeppe Posted December 1, 2007 Report Share Posted December 1, 2007 (edited) Bekant och fd. lagkompis som medverkar. Finns lite längre artikel att läsa här: PaltBladet Edited December 1, 2007 by Jeppe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spartacus Posted December 1, 2007 Report Share Posted December 1, 2007 Top Gun-effekten is coming back big time Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Halldén Posted December 2, 2007 Report Share Posted December 2, 2007 Som Spartacus sa; Top Gun effekten kommer tillbaka på hög nivå.. Kommer bara hinna se första avsnittet, resten missas pga utlandsresa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spartacus Posted December 2, 2007 Report Share Posted December 2, 2007 Som Spartacus sa; Top Gun effekten kommer tillbaka på hög nivå..Kommer bara hinna se första avsnittet, resten missas pga utlandsresa Är nog ingen fara, Kanal 5 har blivit riktigt bussiga när det gäller att släppa sina program på nätet efter att dom sänts på TV Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Halldén Posted December 4, 2007 Report Share Posted December 4, 2007 Ja, man får väl bänka sig ett par timmar framför datorn sen när man väl kommit hem. Hinner med första avsnittet, kul att få höra Gripen flyga igenom en 5.1 anläggning med lite bas igång Smakprov ur programmet på 5min Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spartacus Posted December 4, 2007 Report Share Posted December 4, 2007 Härligt smakprov! På måndag är det bara att bänka sig framför tv'n då Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Berg Posted December 5, 2007 Report Share Posted December 5, 2007 Mums! Kan inte vänta! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Halldén Posted December 7, 2007 Report Share Posted December 7, 2007 Kanal 5 räknar med att mellan 250 000 och 400 000 personer kommer att följa serien. Målgruppen är yngre personer med intresse för yrken av operativ karaktär som till exempel brandman, polis, kustbevakare eller officer. Försvarsmakten hoppas att programserien ska ge en positiv rekryteringseffekt för officersyrket i allmänhet och flygvapnet i synnerhet. Artikel om Stridspiloterna på mil.se Verkar som om FM också förväntar sig någon form utav Top Gun-effekt, förväntningarna bara höjs med tiden. Hoppas dom kan leverera nu! Place your bets! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning henke Posted December 7, 2007 Forumsledning Report Share Posted December 7, 2007 Då kanske det visar sig om det verkligen finns några "Rappande Piloter" http://www.bubblare.se/movie/rappande_piloter för vi är rappande piloter ah ah vi sänker fartyg och kanoter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Halldén Posted December 7, 2007 Report Share Posted December 7, 2007 Då kanske det visar sig om det verkligen finns några "Rappande Piloter" http://www.bubblare.se/movie/rappande_piloter för vi är rappande piloter ah ah vi sänker fartyg och kanoter Haha, får mig att tänka lite på Adam Gul Skulle vara riktigt kul om våra nuvarande piloter hade liknande ambitioner att göra musik (precis som man ska skicka iväg det här visas reklamslingan för Stridspiloterna på tvn ^^) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GordonFreeman Posted December 8, 2007 Report Share Posted December 8, 2007 Yes, kan knappt bärga mig. Måndag, 21:55. Sedan blir det livat på forumen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spartacus Posted December 10, 2007 Report Share Posted December 10, 2007 Bli inte för exalterad bara, Freeman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apone Posted December 10, 2007 Report Share Posted December 10, 2007 Crap, det ser ut som jag missar det. Jag kan inte hitta info om repris - någon som hittar bättre? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MatsLennarth Posted December 10, 2007 Report Share Posted December 10, 2007 Crap, det ser ut som jag missar det. Jag kan inte hitta info om repris - någon som hittar bättre? Femman brukar vara mycket vänliga med att lägga ut sina program på deras hemsida, kolla in där imorgon eller så. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Axly Posted December 10, 2007 Report Share Posted December 10, 2007 Varför föddes jag färgblind? Lovande "serie" hursomhelst.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Halldén Posted December 10, 2007 Report Share Posted December 10, 2007 (edited) Den verkar helt okej Typiskt att man verkligen ska MJÖLKA ur effekten av att en av killarna kanske inte klarar centrifugen, det räcker med att visa upp lite Gripen i svensk natur för att jag ska fortsätta titta Då är det bara att vänta tills man är hemma igen vid nyår från semestern innan man kan se nästa avsnitt! Edit: Måste tillägga ang. SÄKMAT, "Äh, jävla piloter!" så klockren! Edited December 10, 2007 by Halldén Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danne Posted December 10, 2007 Report Share Posted December 10, 2007 Vettig serie. Det jag inte gillar är att de sänkt bildkvaliteten på många av air-to-air och ground-to-air fotot....fullständigt oförståeligt. De hade utrustning för betydligt bättre. Sedan är det intressant att de så ofta byter patch under en och samma flygning Säkmat hade en stor roll med Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spartacus Posted December 10, 2007 Report Share Posted December 10, 2007 Jävla piloter... Gick väl att kolla på, går dock inte att bedömma såhär efter att ha sett första avsnittet bara En sak jag gillar dock är sändningstiden, 21.55 - 22.55, perfekt tid för att inte krocka med något annat. Sen att det är Seinfeld direkt efter är ju bara bra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Agentorange67 Posted December 11, 2007 Report Share Posted December 11, 2007 Om ni har sett på kanal5.se så finns massvis med ögongodis där, bakgrundsbilder, filmer om gripen bla. Fm hårdsatsar verkligen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AMC Posted December 11, 2007 Report Share Posted December 11, 2007 Flygbilderna va väl kul å se på. Även om en hel del var från försvarets tidigare egna filmer. Dock kändes den överdriven och amerikaniserad. Tex när huvblåsan gick sönder på sk60. Visst de hade säkert funnits risk för att han skulle få syrebrist på den höjden. Om han vore 70år och rökare sen 55 år tillbaka eller hade en allvarlig lungsjukdom. För tusan han va ju bara på 2750m höjd.. där har luften nästan samma tryck som i en vanlig tryckkabinkärra på marsch-höjd. Och hur många får syrebrist där? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nestor Posted December 11, 2007 Report Share Posted December 11, 2007 Flygbilderna va väl kul å se på. Även om en hel del var från försvarets tidigare egna filmer. Dock kändes den överdriven och amerikaniserad. Tex när huvblåsan gick sönder på sk60. Visst de hade säkert funnits risk för att han skulle få syrebrist på den höjden. Om han vore 70år och rökare sen 55 år tillbaka eller hade en allvarlig lungsjukdom. För tusan han va ju bara på 2750m höjd.. där har luften nästan samma tryck som i en vanlig tryckkabinkärra på marsch-höjd. Och hur många får syrebrist där? Om De anser att det är allvarligt nog att avbryta övningen på grund av att kabintrycket faller, så är det allvarligt nog. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Major Error Posted December 11, 2007 Report Share Posted December 11, 2007 Hehe... Håller med om din bedömning av "faran" i situationen. Plus att masken är faktiskt en syrgasmask... ska kunna flyga utan kabintryck. Men hur som helst, när materielen går sönder/falerar så ska man alltid avbryta... Rätt handlat, men onödigt dramatiserat i serien... mvh Major Error PS: Undrar hur de fick öl och vitt vin ur PET-flaskorna hos äldrekullen?!?!?! Flygbilderna va väl kul å se på. Även om en hel del var från försvarets tidigare egna filmer. Dock kändes den överdriven och amerikaniserad. Tex när huvblåsan gick sönder på sk60. Visst de hade säkert funnits risk för att han skulle få syrebrist på den höjden. Om han vore 70år och rökare sen 55 år tillbaka eller hade en allvarlig lungsjukdom. För tusan han va ju bara på 2750m höjd.. där har luften nästan samma tryck som i en vanlig tryckkabinkärra på marsch-höjd. Och hur många får syrebrist där? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Viper_FE Posted December 11, 2007 Report Share Posted December 11, 2007 Flygbilderna va väl kul å se på. Även om en hel del var från försvarets tidigare egna filmer. Dock kändes den överdriven och amerikaniserad. Tex när huvblåsan gick sönder på sk60. Visst de hade säkert funnits risk för att han skulle få syrebrist på den höjden. Om han vore 70år och rökare sen 55 år tillbaka eller hade en allvarlig lungsjukdom. För tusan han va ju bara på 2750m höjd.. där har luften nästan samma tryck som i en vanlig tryckkabinkärra på marsch-höjd. Och hur många får syrebrist där? Han kanske inte får syrebrist där men om han fortsatt övningen vad hade då kunnat hända? Han kanske ska upp högre. Då blir det inte lika mysigt med skada på huvblåsan. // ViperFE Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts